Problemen met koper van mijn (ex)paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Problemen met koper van mijn (ex)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 14:54

Hallo,

Op 21Augustus werd ik gebeld door mevrouw N.
Zij hadden intresse in mijn paard Rainbow's
Ze vroegen of ik hem gelijk kon brengen ze wouden kosten wat het kost Rainbow's hebben
Toen heb ik gemeld dat ik graag had dat ze kwamen kijken omdat ik dat persoonlijk heel belangrijk vind.
Toen hebben ze het inderdaad overwogen en zijn in de trein gestapt naar Sittard waar ik ze vervolgens op gehaald heb

T klikte gelijk tussen hun en Rainbow's
Uit eindelijk na wat rijden enz kwamen ze erachter dat ze de laatste trein gemist hadden...
toen hebben zij verschillende mensen gebeld niemand kon hun komen halen
Tja ik bedoel ik laat geen mensen buiten slapen naar n goed gesprek met mijn vriend hebben we ze hier laten slapen

Volgende dag heb ik Rainbow's naar hun gebracht na heel wat gezeur wbt stalling is het dan allemaal goed gekomen
Na afspraak zouden ze de helft betalen en de andere helft volgende maand
Dit was voor mij geen enkel probleem en ben die zelfde dag nog naar mijn advocaat gegaan voor het contract

Paard afgeleverd eerste helft gekregen en met n down gevoel naar huis gereden
Was voor mij enorm moeilijk om hem weg te doen
Maar ik had niet meer de tijd om voor hem te zorgen terwijl hij dat wel verdiende

Tussendoor nog 2 keer gebeld met N. en haar man
Alles prima....

Maar tot gisteren
Ik was thuis wat aan t opruimen en toen ging mijn telefoon
het was N.
Ze zaten door Rainbow's in de schulden en konden hem niet meer betalen...
Dan vraag ik me persoonlijk af hoe kom je door een kern gezond paard in 2 weken in de schulden...?
Omdat de hoefsmid was geweest waar hij notabene 2 weken voor de verkoop was geweest
Die smid heeft hem ook kreupel gekapt
Verder hebben ze er zover ik weet geen kosten aan gehad uitzondering van de stalling

Toen vroeg ik ze of ze wel alles goed uit gerekend hadden van te voren omdat ze een levend dier gekocht hadden en geen playmobil
Ja dat hadden ze gedaan (in mijn ogen dan niet?)
Ze wisten wat de stalling kosten....

Toen vermelde ze dat ik 20 euro van het al aanbetaalde bedrag mocht afhouden want ze hadden de smid laten komen
Toen had ik het even niet meer dat heb ik nog nooit gehoord....

Nu komt het er op neer dat N. me het 2de deel niet meer kan betalen en dat vanaf 23september de stalling niet meer betaalt kan worden(ze hebben tot de 23ste betaald)

Met andere woorden kom Rainbow's halen of we moeten hem aan een boom binden
Toen brak mijn hart dit paard verdient zo iets niet arm dier....
Dus conclusie werd al snel getrokken ik ga hem gewoon weer ophalen
Wat me ruim 200 euro aan brandstof kost....
Hier door heb ik de grootste ruzie met mijn vriend omdat ik het zelf niet meer kan betalen of nouja ik kan het wel betalen maar dan moeten we alles zo uitrekenen

Het is zelfs zo ver gegaan dat hij heeft aangekondigd bij zn moeder te vertrekken omdat hij het allemaal niet meer trok

ik zit dus door dit gezeik met mn handen in het haar en weet het allemaal niet meer
Wat zouden jullie doen in dit soort situatie's

We wonen sinds 3 maanden samen en hebben totaal 4 paarden (waarvan 2 verleasde hier op stal staan) zonder Rainbow's erbij geteld
Een 5de paard is gewoon weg te duur en ik heb er geen tijd voor

En door al dit gekloot zoveel ruzie met mn vriend erdoor
Ik hou ziels veel van hem en ik kan me geen leven zonder hem voorstellen en ik kan zijn reactie ook wel begrijpen maar ik kan ook niet Rainbow's aan zn lot overlaten :(:)

Wie o wie kan me helpen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-09-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht gewijzigd, adverteren is op het forum niet toegestaan.

StalNollie

Re: Problemen met koper van mijn (ex)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:57

ik neem aan dat je het aankoopbedrag wel gedeeltelijk houd ivm onkosten om hem op te halen.
het is je goed recht. en ik snap de reactie van je vriend ook wel, maar hij kan ook even anders denken het is inderdaad geen playmobil

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:59

Jeetje wat een verhaal..

Maar dit snap ik niet go
Toen vermelde ze dat ik 20 euro van het al aanbetaalde bedrag mocht afhouden want ze hadden de smid laten komen Toen had ik het even niet meer dat heb ik nog nooit gehoord...
Willen ze het geld terug incl. 20 euro??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:59

het al betaalde bedrag houden.voor gemaakte onkosten.
en als je zelf in de problemen komt/bent door zoveel paarden, daar ook passende maatregelen treffen.
en bij de volgende keer het paard niet meegeven,tenzij het volledige bedrag is voldaan.en ook afspraken maken m.b.t. evt. terugname.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 11-09-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:00

Ik zou het aanbetaalde bedrag houden en het paard ophalen.. Eigen domme schuld toch??

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:01

Ik zou idd de helft die je nu gekregen hebt gewoon houden, paard ophalen en opnieuw een nieuw goed baasje voor hem zoeken. Jij bent niet degene die de afspraak niet nakomt. Vind het allemaal een raar verhaal.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:02

Oef, moeilijk.. Laat hun maar de benzine kosten betalen wat jij nu moet verbruiken.. Erg dom van ze, en zoals gewoonlijk is het paard weer de dupe.

Paard gelijk weer te koop zetten, en er iets minder voor vragen..?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:06

Ik was persoonlijk al helemaal niet ingegaan op deze mensen, als je een paard wil kopen omdat je een fotootje hebt gezien... En de eerst helft aanbetalen? Nope, hele bedrag of anders toedeloe! Wijze les voor de volgende keer!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:06

Als er begonnen wordt over in delen betalen gaat paard bij mij het erf al niet meer af of meteen weer de trailer op. Koper wist prijs voordat die ja zei, als dat geld er niet is moet je niet willen kopen.
Aanbetaling, (want niet geheel betaald) volgens mij ook handgeld en dus voor jouw ookal staat paard nu weer bij jouw op stal (vraag na bij advocaat of staat hierover iets in je contract?).

Ga met vriend om de tafel zitten en heb een goed gesprek over hoe en wat. En prik vervolgens samen een datum waarop paard weg moet zijn. Dat kan dan helaas handelaar of slacht zijn, maar nu leveren er 5 paarden en 2 mensen in aan kwaliteit van leven en dat is ook niet de bedoeling.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 15:07

Balou_k schreef:
Jeetje wat een verhaal..

Maar dit snap ik niet go
Toen vermelde ze dat ik 20 euro van het al aanbetaalde bedrag mocht afhouden want ze hadden de smid laten komen Toen had ik het even niet meer dat heb ik nog nooit gehoord...
Willen ze het geld terug incl. 20 euro??

Nee ze willen het geld terug excl 20 euro
Die 20 euro maken me ook geen drol uit

Maar hij is voor 500 euro verkocht en ik heb mijn goed kiefferzadel voor 250 euro mee verkocht omdat ik niet wou dat er een zadel van 200 euro nieuw op kwam

In mijn ogen heb je voor weinig geld n paard
En dat maakt me ook niet uit ik heb lieverd weinig geld en dat hij het goed heeft

Ik heb dus 400 euro van hun gekregen
Ik heb van dat geld en zelf nog wat erbij gelegd een nieuw zadel gekocht

Ik kom en zit niet in de problemen maar het kost mij ook 250 euro per maand meer als hij terug is en dat geld heb ik wel maar dan kan ik op het einde van de maand bekijken hoe ik rond kom en dat wil ik niet

Mareng ik heb zelf zoiets ik wil iedereen die kans geven en het kwam allemaal heel betrouwbaar over
Ik heb wel vaker paarden zo verkocht en tot nu toe is dat ook altijd goed gegaan

Ook ik heb een paard vanaf de foto en filmpjes gekocht hoeft niet fout te gaan

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:10

ik zou de aanbetaling niet terug geven. Je krijgt een kreupel paard terug terwijl je een gezond paard hebt algeleverd

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:11

ik zou de aanbetaling ook niet terug geven. Pfuuhh lastige situatie zeg. Wel een super leuk paard heb net je advertentie al even bekeken

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:13

Ik zou het paard onmiddelijk op gaan halen en het aanbetaalde geld teruggeven met aftrek van gemaakte kosten. Ik neem aan dat je vriend dat wel kan begrijpen, zeker als je het paard gelijk weer te koop zet.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 15:16

Het is ook een geweldig paard hij is zo enorm lief heeft hier verschillende kindjes leren paard rijden en hij verdient dit ook gewoon niet

Aanbetaalde bedrag terug geven excl brandstof kosten vind ik een beetje raar ik bedoel oke als het paard wat mankeert etc dan is dat normaal
Maar het is hun eigen fout niet de mijne
Als ik een paard aanbetaal en zie er om verschillende redenen vanaf krijg ik het geld ook niet terug
Plus dat het paard ook nog kreupel blijkt te zijn
Ik heb de stal eigenaar gebeld en deze zegt dat het niet zo is maargoed dat is even afwachten
Ik weet ook totaal niet hoe hij eruit ziet enz daar ben ik dus heel bang voor
hij staat *****

Wij moeten er 4 uur voor rijden en een dag voor vrij pakken
Ik mag niet met trailer rijden en mijn vriend wilt niet alleen met een paard op pad
Dus moeten al samen een dag vrij hebben/vragen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-09-12 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam en locatie verwijderd.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:17

Wat ik in jou situatie zal doen is het volgende:
- paard terug halen en aanbetaling houden
- Kijken of je een ander paard kan verkopen (evt. paard dat nu geleasd wordt) ?
- Plus in de tussentijd zorg dragen dat Rainbow er weer bovenop komt. Ga weer even met hem aan het werk en wanneer hij weer helemaal de oude is als nog op zoek gaan naar een nieuw huisje voor hem...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:17

Heel eerlijk?, ik zou blij zijn. Als deze mensen het paard niet kunnen betalen, zou ik er geen vertrouwen in hebben dat er ook medische zorg komt wanneer dit nodig is. Een simpele hoefzweer kan zo oplopen tot honderden euro's om nog maar niet te spreken over een koliekoperatie. Ik zou nooit mijn paard verkopen aan mensen die niet in 1 keer het aankoopbedrag kunnen betalen, zeker gezien het relatief lage bedrag. We spreken hier niet over een paard van 10.000 euro. Schandalig zeg deze manier van handelen, ik zou het paard ophalen en extra lief zijn voor je vriend. Ik begrijp wel dat hij de balen er van heeft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:18

Kan je de advocaat niet bellen om te vragen hoe en wat? Laatst stond er ook wat op horses over proefperiodes en schade aan het paard.

Ik vind dat je heel erg coulant bent geweest tegenover deze mensen en ze al enorm uit de brand helpt als je het paard op zou halen. Ik zou dan ook zeker niet het hele bedrag terug betalen omdat jij ook diverse kosten maakt en het paard nu onmogelijk verder kan verkopen omdat hij kreupel is.

En met je vriend.. tja ene kant snap ik hem en aan de andere kant kan je ook afspreken dat je het een maand de tijd geeft.. mannen.... ;)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:19

Ik zou zeggen het paard halen,
En het zadel ook. En het al aanbetaalde geld ook gewoon houden.
Je houdt er ook nog extra kosten aan over doordat hij kreupel is bekapt door hun hoefsmid.
Wel vind ik het erg jammer dat mensen niet meer bij de aankoop van een dier nadenken maarja daar kan jij natuurlijk ook niks aan doen, helemaal niet als alles betrouwbaar overkomt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:20

Hoeveel krijg je nu precies van ze terug wanneer je het paard en zadel weer op haal?

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:22

je bent wel superlief en meewerkend geweest voor de kopers!!
ik zou idd in dit geval de aanbetaling houden en je paardje weer terughalen,
en eventueel een andere verkopen...of deze weer te koop zetten maar daar zou ikzelf heel veel
moeite mee hebben na wat ie al heeft meegemaakt nu,
je vriend snap ik idd ook wel maar wat marjan ook zegt, geef er een tijslimiet aan....dat moet toch kunnen ;)
succes in ieder geval !

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 15:23

Ik sta in mijn recht ik hoef het aanbetaalde geld niet terug te geven en mag het paard en zadel ook gewoon ophalen....

Ik doe zo mijn best ik wou deze mensen ook gewoon een kans geven
Ze hebben het paard aanbetaalt trailer reis betaalt en stalling
400 euro
180 euro
200 euro
is 780 euro

Ik heb liever in 2 delen betaalt dat ze dan hem ook kunnen verzorgen dan in 1 deel betaalt en dat ze hem niet meer kunnen verzorgen

Een ander paard verkopen is geen optie
Eentje is mijn wedstrijd paard
1 paard is een oudje en mijn eerste paard
De andere hebben voor mij veel emotionele waarden (gekregen van mijn opa toen hij is overleden)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:25

Ik heb niet zo veel met cijfers maar jij hebt verder toch niets te maken met het stalgeld? Ik zit er nu helemaal naast :D, zeker ...?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 15:28

Ellie_F schreef:
Hoeveel krijg je nu precies van ze terug wanneer je het paard en zadel weer op haal?

Ze hebben hem gekocht voor 500 euro en het zadel voor 250 (wat getaxeerd was op 480 euro)
Ze hebben 400 euro ''aanbetaalt''

Ik maak zn 200 euro kosten om hem op te halen
En hij zal ook weer zorg nodig hebben ivm zijn verkapte voet

Ellie nee dat klopt
Maar ik wil graag iedereen een kans geven maar dat is voor mij ook de laatste keer
Kijk wat voor gezeik ik er mee heb als hier door mijn relatie naar de klote gaat (wat hopenlijk niet gebeurt maar er was al veel stress hier)
Dan heb ik wat,,,

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:29

Ik zou idd ook de aanbetaling teruggeven -gemaakte kosten! Het kost jullie handen vol geld, dan had mevr zelf maar na moeten denken voordat ze het paard ging kopen. Laat het voor haar een les zijn dat ze niet weer zomaar een paard koopt. En ook idd blij zijn dat hij terug komt! Zulke mensen verdienen geen paard.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:32

Dus - de aankomende benzine kosten, houd je dan 200,- 'over'. Hebben ze zelf aangegeven hoe ze het financieel willen afhandelen? Staat er al een datum gepland?