Paard overnemen als bijrijdster??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nhmeisje

Paard overnemen als bijrijdster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:26

Sinds december heb ik een leuke draver als bijrijd paard. Ik rijd hem altijd op vrijdag en betaal daar ook voor. De laatste paar weken heb ik hem wat vaker gereden omdat de eigenaresse op vakantie was en omdat ik zelf vakantie heb. Het is echt een super fijn paard om heerlijke lange buitenritten mee te maken en dat is ook wat ik het liefste doe. Ik begin al echt een band met hem te krijgen en dit is eigenlijk pas het tweede paard dat ik heb leren kennen waar ik zoiets echt mee voel.

Nu heeft de eigenaresse mij vorige week laten weten dat ze erover zit te denken om hem te verkopen en of ik interesse heb. Er is echter nog een andere bijrijdster zelfde leeftijd ongeveer als de eigenaresse (zij zijn in de 40 en ik ben 23) Zij rijd hem op woensdag en is ook helemaal weg van dit paard.
Ze hadden nu bedacht om hem met zijn drieën te gaan betalen en houden, maar ik heb meteen gezegd dat ik dat niet zie zitten. Ik wil echt een paard voor mezelf om mijn eigen dingen mee te doen en te leren en rijden op de manier zoals ik dat wil.(namelijk parelli natural horsemanship, liefst op barebackpad met touwhalster lekker buiten rijden)
Daar kon ze zich wel in vinden en ze stelt nu voor dat ik hem mag kopen voor 1000 euro en dan de bijrijdster die hem op woensdag rijd hou als vaste bijrijdster en dat zij er dan zelf ook af en toe in het weekend op mag rijden...

Ik ben echt gek op het paard en het is een geweldig paard voor de dingen die ik wil want heb vandaag al heerlijk met een touwhalstertje op hem in het bos gereden en hij luistert super! Zelfs vanuit volle rengalop stopt hij zo weer als ik zachtjes aan de teugels trek. En ja ik droom al mijn hele leven van een eigen paard, maar toch voelt het op deze manier niet helemaal goed.

Ik ben bang dat ze hem straks toch terug wil of dat ze er op wil rijden en dat ik dan nee zeg en we meteen ruzie hebben erover. Vind het erg lastig omdat ik het paard zo geweldig vind, maar ik krijg voor die 1000 euro wel een paard en twee bijrijdsters erbij, waarvan ik eigenlijk niet weet of ik die wel wil en waarvan ik bang ben dat er gewoon een hoop gedoe uit voor gaat komen, vooral omdat het paard dan eerst van haar is geweest..

Wat vinden jullie ervan? Denken jullie dat als ik duidelijke afspraken maak over het paard en duidelijk maak dat zij dan ook echt op mijn manier moeten gaan rijden (sowieso bitloos) dat het dan wel goed zal gaan. Of kan ik beter maar even pijn hebben en ervan af zien en over een tijdje op zoek gaan naar een ander écht eigen paard?
Ben heel benieuwd wat jullie in zo een situatie zouden doen of misschien goede tips hebben?

Alvast bedankt in ieder geval.

Quarterboef

Re: Paard overnemen als bijrijdster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:30

Ik denk dat als je echt gek bent op het paard en het gevoel hebt dat dit het paard is dat je echt alles voor wilt geven en doen, dat je het dan gewoon moet doen. uiteraard goede afspraken maken en een contract met 3 handtekeningen eronder. of ze het nou leuk vinden of niet als jij hem koopt is het jóú paard!

Succes met je beslissing! :D

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:31

Kun je niet gewoon overleggen dat je het paard wel over wil nemen(mocht je dat echt willen)
maar dat je dan geen bijrijders wil? Of is dat een 'eis' bij de verkoop?

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:33

Zoals je zelf al zegt is dit wel een hele mooie kans ja! :)

Wat betreft die bijrijdster: als het jouw paard wordt moet zij maar genoegen nemen met wat jij wilt. Dus als jij wilt dat zij bitloos rijdt, moet ze zich aanpassen aan jou want het is jouw paard. Dat vind ik tenminste. Dan kan ze zelf wel bepalen of het paard zoveel voor haar betekend dat ze genoegen neemt met jouw regels of dat ze er vanaf ziet en een ander bijrijdpaard zoekt.

Wat betreft de oude eigenaresse: ik neem aan dat het paard dan op jouw naam komt te staan? Dus dan is het jouw paard en als zij hem terugwilt en jij niet, gaat het toch gewoon over want het is haar paard niet meer of zie ik dit nu verkeerd? En ik zou als ik jou was een compromis sluiten over het rijden, dat ze bijv. 2 keer per maand op hem een buitenritje mag maken ofzoiets..

Zo denk ik erover haha! :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:34

Dat is niet iets wat ik zelf zou doen.
Als de eigenaar er dan toch op wil blijven rijden, kan ze hem net zo goed houden.
Kortom ze wil de kosten niet meer.
Sowieso wil ik al geen paard delen, dat wordt in mijn ogen toch ruzie, en zeker als de eigenaar blijft rijden.
Het is altijd haar paard geweest, dus zal ze hem waarschijnlijk ook zo blijven zien als eigen paard.
En af en toe weekends, dat zijn nou vaak net de dagen dat je zelf ook wil rijden.
Dan heb jij de kosten van alles, en zij de lol van het rijden.
Ik weet niet of ze daar dan nog voor betalen?

Ik vind overigens 1000 euro met al die eisen, en voorwaarden erbij ook veel te duur.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 03-09-12 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:35

Ik zou het niet doen.... Lekker zijn ze, jij moet het paard voor 1000 euro kopen en zelf blijven ze er dan op rijden? Nee, dat zou ik dus echt niet doen.

En voor 1000 euro kun je tegenwoordig heel wat leuke paardjes kopen die je dan wel helemaal voor jezelf hebt.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 03-09-12 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:36

denk als je het paard koopt, ze geen rechten meer heeft. Dus is het jou paard. Misschien niet zoals ze het in gedachten had, maar als je je paard verkoopt heb je niets meer te zeggen. Anders had je hem zelf maar moeten houden. De lusten en de lasten, niet alleen de lusten en ander op laten draven voor de lasten op de hoop dat diegene nog wijkt voor je wensen in het weekend.

Persoonlijk zou ik haar een bod doen om het dier volledig te kopen. En dan de afstand nemen die jij graag aan wilt houden. Wel met gepast afscheid en evt. nog wat contact. En 1000 is voor een draver, best een hele goede prijs. Laat gevoel je niet in de weg zitten en geef er dan ook absoluut niet meer dan 1500 voor.

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:36

Als ik jou was zou ik je droom nagaan dus de pony kopen. En als je hem koopt, kun je toch eerst een paar weekjes kijken hoe het gaat met die bijrijders en dan beslissen of die bijrijders mogen blijven? Of ben ik nu heel dom aan het denken?? :\ :?

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:37

Zulke structuren zou ik er niet bij willen krijgen. Jouw paard is jouw paard. Dat jij de kans hebt gehad maakt niet dat dat andersom ook moet en bovebdien heb je daaarvoor betaald.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:39

Daphne__ schreef:
Ik zou het niet doen.... Lekker zijn ze, jij moet het paard voor 1000 euro kopen en zelf blijven ze er dan op rijden? Nee, dat zou ik dus echt niet doen.

En vergeet niet dat Ts ook de kosten betaalt. Wel lekker makkelijk, gratis blijven rijden en niks van het onderhoud doen. Dat mens heeft dat goed bezien.... :=

Ts, als je het paard wil, koop hem dan met een contract en wees duidelijk dat jij toch echt de beslissingen maakt vanaf nu. :)

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:40

Ik ben vooral erg bang dat ze er spijt van gaat krijgen want ze heeft ook duidelijk aangegeven dat ze het een moeilijke beslissing vind en er met mij over wil praten en dan kijken of het ook echt wel goed voelt om hem te verkopen.
En ik ben ook bang dat ze hem altijd als haar eigen paard blijft zien als ze er nog op mag rijden en straks nog huilend naar me toe komt dat ze hem terug wilt..

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:41

Zij zullen wel ook gewoon 10 euro per rit moeten betalen aan mij. Dat betaal ik en de andere bijrijdster nu ook. Waar hij staat hoeft niks gedaan te worden, kunnen hem gewoon pakken uit de wei en meteen gaan rijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:43

Ik zou het niet doen, zelf op zoek gaan naar een leuk eigen paard.
Je voelt je nooit vrij om het helemaal naar jouw wens te doen als zij nog steeds om de hoek komt kijken...

Edit: en dan krijg je het gezeik "bij mij had het paard het toch beter"

En je twijfelt nu al: bij twijfel niet doen :n

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:44

Als jij dat paard koopt ben jij de baas en beslis jij. Niets meer en niet minder.
Nu vind ik 1000 euro voor een draver veel geld en al helemaal met dit eisen pakket.

Er zijn genoeg paarden te koop.. .. ..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:45

Als jij de middelen hebt om hem te kopen en je wilt het ook, zou ik het doen, onder jouw voorwaarden.
Misschien is het wel handig om 1 keer per week een bijrijder te hebben?

10 euro per rit vind ik trouwens vrij veel, maar als zij dat bij jou heeft gevraagd zou ik het aan haar ook vragen als het jouw paard zou worden.

1 tip: Zet alles zeer goed op papier.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:45

Ik zou misschien wel voor de eerste optie kiezen, maar dan aangepast. Meer betalen en meer inspraak, evt meer dagen. Maar dan wel het paard van haar laten. Zo kan je ermee stoppen wanneer er iets tussen komt, je verliest je baan, gaat ergens anders wonen, vind een ander leuk paard, zonder dat je er té vast aan zit.

Zelf dit paard kopen kan je natuurlijk alsnog altijd doen en een bijrijdster erbij houden, maar ik zou nooit met een vorige eigenaar een paard willen delen. Zeker niet omdat ze een andere manier van rijden aanhoudt zoals ik begrijp en de omschakeling van eigenaar naar bijrijder is al groot, laat staan bij je vorige eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:46

Poeh, ik zou het ook niet doen op die manier hoor.
Het lijkt over te komen alsof ze jouw een gunst doet door maar 1.000 voor het dier te vragen en dat je haar dan tegemoet kan komen door haar & de andere bijrijdster erbij te nemen. Maar 1.000 voor een draver is al een héél mooi bedrag. Weet niet hoe oud het dier is maar dan nog, over het algemeen brengen dravers niet zoveel op. Dus ik zou, als je haar echt graag wil, zeggen dat je haar wil kopen voor 1.000 maar zonder de bijrijdsters, dat je zelf wil beslissen wie er al dan niet op je paard komt. En als ze dat niet wil doen zou ik haar succes wensen met de verkoop. Is even heel zuur, maar de kans dat ze een draver voor 1.000 kwijt raakt is toch behoorlijk klein voor zover ik er iets van ken..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:48

KellyOrazio_ schreef:
Ik denk dat als je echt gek bent op het paard en het gevoel hebt dat dit het paard is dat je echt alles voor wilt geven en doen, dat je het dan gewoon moet doen. uiteraard goede afspraken maken en een contract met 3 handtekeningen eronder. of ze het nou leuk vinden of niet als jij hem koopt is het jóú paard!

Succes met je beslissing! :D

zo denk ik er ook over. Uiteindelijk ben jij als eigenaar dan degene die de eindbeslissing neemt.
Leuk voor je en klinkt goed.

Christiene

Niet doen. Blijf hem dan liever rijden als bijrrijdster tot je een eigen paard neemt..zolang het kan.

een bijrijder is nog wel te doen op die vaste woensdag... maar ook de oude eigenaar die er af en toe op wil rijden.. wanneer en hoevaak... en wat als je zelf ook net wil rijden ect..

Helemaal omdat je graag je eigen paard wil op jou manier gereden... dat is het fijnst als je hem voor je zelf hebt. of een nieuwe bijrijder krijgt die niet al tijden het paard op een andere manier rijd/reed.

Dakotah

Er staan regelmatig dravers op marktplaats voor minder dan 1000 euro.
Ook jonge tot een jaar of 10.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:51

misschien kun je goede afspraken met te eigenaar. Zeggen dat je enkele weken wil proberen met de bijrijden en dat het anders pech is voor die vrouw

Nies_

Ik zou het niet doen. Verkocht is verkocht, ik zou echt geen zin hebben in 2 anderen die op mijn paard rijden, zeker niet als ik ze de deur niet kan wijzen als ze me niet bevallen. Daarnaast is de kans heel groot dat ze zich overal mee gaan bemoeien als jij dingen anders wil en daar zou ik al helemaal niet op zitten te wachten.

Anomien

Nhmeisje schreef:
Ik ben vooral erg bang dat ze er spijt van gaat krijgen want ze heeft ook duidelijk aangegeven dat ze het een moeilijke beslissing vind en er met mij over wil praten en dan kijken of het ook echt wel goed voelt om hem te verkopen.
En ik ben ook bang dat ze hem altijd als haar eigen paard blijft zien als ze er nog op mag rijden en straks nog huilend naar me toe komt dat ze hem terug wilt..

mwoh verkocht = verkocht.. Spijt? Jammer, dan had ze het maar eerder moeten bedenken. Ik denk dat je te lief bent.
Probeer een bod te doen, puur voor je eigen paard. Helemaal voor jou. Pakt ze het geld en tekent ze contract? gewoon verkocht! Pakt ze het niet, tja dan is het jammer.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:59

Wel een beetje raar eigenlijk... jij mag het paard kopen voor 1000 euro met de voorwaarde dat je de bijrijder erbij meent en dat de oude eigenaar er in het weekend nog af en toe op gaat rijden. Op deze manier zou ik het niet doen. Je moet goed laten weten wat jij graag wilt. Laat niet over je heen lopen. Het blijft haar paard en jullie blijven het bijrijden OF jij koopt hem en dan beslis JIJ als eigenaar wie hem gaat rijden, wanneer en op welke manier.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:00

Dakotah schreef:
Er staan regelmatig dravers op marktplaats voor minder dan 1000 euro.
Ook jonge tot een jaar of 10.

Het is juist dat TS een hele goede klik heeft met dit paard dat ze hem graag zou kopen, niet het geld denk ik

Maar goed inderdaad dat je deze dingen in overweging neemt. Ik heb zelf ook op het punt gestaan om een verzorgpaard over te kopen waar ik een hele goede band mee had, maar dat kon ook alleen als ik aan bepaalde eisen zou voldoen, waarover ik toch van mening was dat als het dan mijn paard zou zijn, dan ook mijn plannen, dan wil je gewoon je eigen gang ermee kunnen gaan, en niet nog moeten voldoen aan regels van de vorige eigenaar. Ik zou het niet doen onder deze voorwaarden, en niet dingen over bijrijders in het contract laten opnemen. Koop is koop, het is even hard en zakelijk, maar wel zo duidelijk en niet iets waar je achteraf ruzie en moeilijkhden over kan krijgen. Als jij zelf behoefte hebt om een bijrijder erbij te hebben (die het paard ook rijdt volgens jouw principes) is dat jouw zaak om dat dan te regelen, niet iets waar jij van te voren al aan vast zit.