paard nooit bij de slacht aangekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_orient

paard nooit bij de slacht aangekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:05

hallo,

ik vond het onderwerp moeilijk te omschrijven maar helaas is het de waarheid.
ongeveer 10 jaar geleden hebben wij een merrie gehad genaamd onique vader: Balzflug moeder: Unique . om een heel lang verhaal iets korter te maken is ze na vele en een lange kreupelheid afgekeurd op hoefkatrol 3 en atrose in beide achterbenen. omdat het paard heel temperamentvol, veel energie had en altijd maar doorging hebben we besloten haar af te laten maken. het paard was verzekerd dus zoals bij ( bijna) al verzekeraars word het paard dan opgehaald en weggebracht. wij waren op zaterdag bij de kliniek dus ze zou op maandagochtend opgehaald worden. Dit is volgens de DA ook gebeurd. wij hebben overigens van het KWPN nooit de opdracht gekregen het paspoort op te sturen. Moet de verzekering dit doen? helaas komen wij haar 3 jaar later op marktplaats tegen en stond zij te koop. Contact opgenomen met de handelaar maar helaas was ze net verkocht en onbekend aan wie. na een mail te hebben gestuurd met chipnummer en ed aan het kwpn is gebleken dat het paard niet als dood geregistreerd staat en er in 2004 een duplicaat is opgevraagd. we willen uiteraard graag weten hoe het met dit paard gaat. kunnen we daar ooit achterkomen? zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? zo ja, wat hebben jullie ondernomen?

ik hoop dat we wat antwoorden en advies krijgen.

alvast bedankt.

groetjes,
ilse

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:09

Jeetje dat je zo simpel een duplicaat krijgt, chipnummer toen der tijd ook niet gecontroleerd blijkbaar... gaat goed met de paarden in NL :?

Veel sterkte in ieder geval, kan me voorstellen dat je zowat naast je stoel valt als je je paard ineens op MP.

Petpa

Re: paard nooit bij de slacht aangekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:12

Tjee wat erg als je dit ontdekt. Ik hoop dat je de gewenste informatie snel krijgt!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:12

Jeetje dat is toch wel heel naar, sterkte ermee :(:)

Karlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:14

Ik dacht dat het de bedoeling is dat je als eigenaar (jij dus) de papieren terug stuurt naar het stamboek. Dan had er in elk geval niet zomaar een duplicaat aangevraagd kunnen worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:14

ik ga dit even volgen,want dit is toch echt niet normaal

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:15

helaas zal dit niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt. Nog nooit zelf meegemaakt, maar wel de reden dat we het paard dat uiteindelijk ook naar de slacht moest zelf hebben weggebracht en zijn gebleven tot het schot.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:16

Ik weet van jaren terug dat een paardenslager hier in de buurt ook wel paarden doorverkocht, die hij voor de slacht aangeboden kreeg. Maar ik vind dit toch wel wat slordig van de kliniek, zij hadden zo te horen de verantwoording.
Je kunt, als je nog foto's hebt, hier op bokt een oproepje doen.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 08-08-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:16

He bah wat moet dat naar zijn om te ontdekken.. Sterkte er mee en ik hoop dat je ze terug vindt!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:17

Wat erg om zo je oude paard terug te komen zeg pffffffff

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:20

Het registreren bij de kwpn stelt nu eenmaal niet zo veel voor.
Indien ze daar niet voor de dood geregistreerd staat bevreemd mij dus niet. Ik heb zelf een paard naar de slager moeten brengen en heb toen het paspoort opgestuurd maar ze staat nog steeds actief. Gelukkig heb ik zelf de zekerheid dat ze echt dood is.
Op paardenfokken.nl heb ik toen zelf een aantekening gemaakt dat ze is afgemaakt.

Balen dat jij je paard nu op mp tegen moet komen.
Ik zou een paar dingen doen
- de verzekering een brief sturen en uitleg vragen waarom dit paard tegen nadrukkelijke afspraken toch de handel is ingegaan.
- de betreffende mp handelaar goed in de gaten houden. Wellicht was het een smoes naar jou toe dat ze net verkocht was maar staat ze daar nog op staat. Of ga gewoon langs.
- hou paardenfokken.nl in de gaten of je daar niet de nieuwe eigenaar geregistreerd staat
- google af en toe eens op haar naam en startlijsten. Wellicht dat ze uitgebracht wordt.

Les voor de toekomst
Breng haar in de toekomst zelf weg of laat dit een hele goede betrouwbare kennis doen. Het is een rotreis maar je hebt dan wel 100 procent zekerheid dat het paard dood is.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:23

ja het was een hele schok om haar op marktplaats te zien staan onder het zadel met iemand erop terwijl ze was afgekeurd. ik denk dat een dierenarts in zo'n geval niet veel kan doen. iemand komt het paard ophalen en laat zien van wie hij af komt,rijd het erf af maar gaat naar een andere bestemming. de verzekering was ook niet eerlijk. we waren volgens ons verzekerd voor hoefkarol ed. na dat was vastgesteld was opeens de polis veranderd en waren we er niet meer voor verzekerd. helaas waren er achteraf nog meer mensen die dat bij die verzekering hebben meegemaakt. ik denk ook zomaar dat er meerdere paarden rond lopen die niet rond horen te lopen. een schande is het!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:24

Zo slordig van de da lijkt me. Jullie geven de opdracht tot euthanasie of slacht en vervolgens voeren ze dat niet uit. Ik zou de da aansprakelijk stellen. Hun blijven in gebreken blijkbaar anders hadden hun wel een verklaring gehad van de slacht ofiets dergelijks.
Wat heb je precies met de da afgesproken? dood? of alleen dood voor verzekering?
Mocht er ooit 1 van mijn paardjes zover komen dan breng ik m zelf wel naar t slachthuis, en neem als allerlaats afscheid als hij/zij daar ligt..dood te wezen. Klinkt hard maar is minder hard dan een spook tegen te komen. Succes met je zoektocht en je twijfels.. lijkt me vreselijk. Voor jou maar ook voor je paard, want inslapen doe je niet zomaar lijkt me.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:28

ik heb even geleden op horsetelex gezocht en daar staat een paard met dezelfde naam, het zelfde geboortejaar en moeder. alleen de vader is anders.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:28

Jeetje wat een verhaal, vreselijk!
Ik hoop voor je dat je haar terug vind, sterkte ermee!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:31

ilse_orient schreef:
ik heb even geleden op horsetelex gezocht en daar staat een paard met dezelfde naam, het zelfde geboortejaar en moeder. alleen de vader is anders.

ja dat zag ik ook.
wellicht een oproep hier plaatsen in OV
Tegenwoordig google ik altijd even voordat ik een nieuw paard koop. En ik ben niet de enige.
Dan zou je oproep tevoorschijn komen en kun je mensen informeren.

Niet dat nieuwe eigenaren altijd iets doen met deze infor want kennis heeft nu al 2 mensen gesproken over een paard dat absoluut niet mocht springen ivm slechte benene maar elke x weer doorverkocht wordt als goed.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:37

jury schreef:
ilse_orient schreef:

ja dat zag ik ook.
wellicht een oproep hier plaatsen in OV
Tegenwoordig google ik altijd even voordat ik een nieuw paard koop. En ik ben niet de enige.
Dan zou je oproep tevoorschijn komen en kun je mensen informeren.

Niet dat nieuwe eigenaren altijd iets doen met deze infor want kennis heeft nu al 2 mensen gesproken over een paard dat absoluut niet mocht springen ivm slechte benene maar elke x weer doorverkocht wordt als goed.

ik ga meteen een oproep plaatsen. echt heel vervelend voor al die paarden ( en voor de mensen) dat ze zomaar worden doorverkocht alsof er nika aan de hand is, alsof ze niks voelen. schande!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:48

wat ik mij afvraag, hoeveel geld heeft het jouw gekost via de DA of hoeveel heb je gekregen. is dit niet ongeveer diefstal, je vertrouwt je paard toe aan iemand en die verkoopt hem zonder dat jij dit weet. pfff veel sterkte hoor, is niet makkelijk denk ik

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:54

Dat weet je natuurlijk niet. De kliniek heeft hem aan de slager meegegeven, dus die heeft hem waarschijnlijk verkocht. Ik kan me niet voorstellen dat de kliniek hem verkocht heeft, hoewel het niet onmogelijk is.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:59

hebben niet alle verzekeraars een 'mannetje' die dan paarden op komt halen voor de slacht? als dat wel zo is dan zou die verzekering een stal moeten hebben waar hij of zij paarden doorverkoopt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:01

Hoe je het wend of keert, je heb de kliniek opdracht tot de dood gegeven. Daar zouden zij zich ook aan moeten houden. Jij bent de klant en je paard is de "waar" waar het om gaat. Als ik mijn da de opdracht geef om mijn paard zijn jaarlijkse injectie te geven moet hij dat toch ook doen?! zelfs als er maar een pensioneigenaar bij is ipv de eigenaar zelf. Zou erg l8ig zijn als hij je wel een rekening stuurd maar alleen je brievenbus heeft gevonden en niet je paard

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:23

Dat is denk ik vergelijken met dat je degene die de brievenbussen leegt aansprakelijk steld voor het feit dat de postbode de brief niet in de bus heeft gegooid... De dierenarts geeft het paard mee aan de man van de verzekering, in dit geval zou je de verzekering aansprakelijk moeten stellen voor het feit dat het paard nog rondloopt...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:25

idd zelf de reis maken naar het slachthuis met het paard dan weet je zeker dat het gebeurd!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:26

@ TS: hoe moet ik dit nu lezen?
Heb je afstand gedaan van het paard, maar GEEN schade-uitkering ontvangen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:28

pipo schreef:
Hoe je het wend of keert, je heb de kliniek opdracht tot de dood gegeven. Daar zouden zij zich ook aan moeten houden. Jij bent de klant en je paard is de "waar" waar het om gaat. Als ik mijn da de opdracht geef om mijn paard zijn jaarlijkse injectie te geven moet hij dat toch ook doen?! zelfs als er maar een pensioneigenaar bij is ipv de eigenaar zelf. Zou erg l8ig zijn als hij je wel een rekening stuurd maar alleen je brievenbus heeft gevonden en niet je paard

Het paard is zoals ik het lees met de verzekering meegegaan voor de slacht. De kliniek heeft daar verder niets mee te maken volgens mij.