Trailertraining?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Trailertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:16

Hoi.

Mijn merrie vind het niet zo leuk om de trailer in te gaan. -O-
Weten jullie een goede manier waarmee ik haar snel de trailer in krijg, of hoe ik haar hier mee kan trainen?

*D

Revanches

Re: Trailertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:28

OPG-->TAO

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:45

Er zijn diverse trainers die zich daarmee bezig houden. bij trailerproblemen is het meestal nodig om zowel paard als eigenaar te trainen, en daar zijn die mensen goed in.

Mijn advies zou dus zijn om even op internet te neuzen, daar vind je vast iemand die je goed kan helpen. Het is naar mijn mening onmogelijk om van achter de computer een trailerprobleem op te lossen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:03

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:59

Ik zou zeggen oefen gewoon eens in alle rust, zonder dat ze écht de trailer op moet. (Mocht je dit al geprobeerd hebben, beschouw dit berichtje dan als ongeschreven :) ) Succes in ieder geval!

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:59

Probeer het is met de methode van pat parelli (:

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:01

Pb Flo123 hier op bokt maar eens. Zij is 1 x geweest voor mijn paard en sindsdien doet mijn paard het echt super! :D Ze is erg rustig en werkt ook een fijne manier met de paarden. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:03

:=

Paardlief wou de trailer niet op en reageerde niet meer op het getik van de longeerzweep tegen de regenpijp (we hadden de trailer dusdanig neergezet dat ze langs een stenen muur stond en opgesloten was met een longeerlijn. Ze was aan het poedersuiker en toen ging de zweep er over heen. Zonder problemen kan ik nu op en af laden en ze vind het helemaal niet erg meer :=

Dat gezever met clickertraining e.d. mij niet gezien :\

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:05

eenitraM schreef:

Paardlief wou de trailer niet op en reageerde niet meer op het getik van de longeerzweep tegen de regenpijp (we hadden de trailer dusdanig neergezet dat ze langs een stenen muur stond en opgesloten was met een longeerlijn. Ze was aan het poedersuiker en toen ging de zweep er over heen. Zonder problemen kan ik nu op en af laden en ze vind het helemaal niet erg meer :=

Het is maar net wat voor dat paard werkt. Ik geloof heel goed dat dit de juiste manier was voor jouw paard. :j
Voor mijn paard zou dit helemaal niks zijn, de manier van Flo123 werkte super bij haar, hoewel ik denk dat deze methode bij elk paard werkt. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:07

eenitraM schreef:

een schep, met een groot blad, doet ook wonderen.
Ik heb het nooit begrepen, die mensen met trailer problemen. Het grappige vind ik dat in mijn omgeving het altijd dezelfde mensen die een paard niet op de trailer kunnen krijgen, en ook altijd dezelfde mensen die er geen problemen mee hebben.

Ik vraag wel eens of ze ook zo staan te mieren als het dier op stal moet.... of op de wasplaats.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:09

Alane schreef:
eenitraM schreef:

Ik heb het nooit begrepen, die mensen met trailer problemen. Het grappige vind ik dat in mijn omgeving het altijd dezelfde mensen die een paard niet op de trailer kunnen krijgen, en ook altijd dezelfde mensen die er geen problemen mee hebben.

Ik vraag wel eens of ze ook zo staan te mieren als het dier op stal moet.... of op de wasplaats.

Paard heeft altijd op de vrachtwagen gestaan. dat was nooit een probleem, helaas hebben wij het geld niet voor een vrachtwagen. Verder heeft paardlief nooit kuren gehad.

Ik hou niet van dat aaah, oeeeh, kom maar, klik, brokje hier, brokje daar, aai over de bol, koetjekoetje.

Luisteren zullen ze. 800 kilo tegen 72.

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:14

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:19

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:24

Zo hadden wij ook wat paarden die niet de trailer op gingen.
Weet niet welke manier dit is, maar wij doen het door middel van grondwerk vlak voor de klep van de trailer.
Neem een leadrope en laat het paard korte rondjes om jouw heen lopen in draf.
De bedoeling is dat je het paard de trailer in stuurt zonder dat jij zelf mee naar binnen loopt, daarom gebruik je een leadrope, want die is lang genoeg.
Als het paard niet wil ga je door met het grondwerk, het idee hier achter is dat het in de trailer rust heeft en wat mag eten, voor de klep moet het werken.
Het ene paard pakt dit sneller op dan het andere paard, en soms kun je hier lang mee bezig zijn.
Als het paard een paar pasjes de klep op gaat belonen, komt hij weer de klep af niet boos worden, maar opnieuw grondwerk doen, na een paar rondjes weer opnieuw kijken of ze de trailer in willen lopen.
Vooral geen druk uitoefenen, niet ongeduldig en boos worden (ook al duurt het lang), maar weigeren ze de klep op te gaan wel consequent doorgaan met grondwerk.
Een voordeel van op deze manier laden is dat je ook alleen kunt laden doordat je zelf achter de trailer blijft staan, dus de stang erachter kunt doen.
De leadrope kun je dan even over zijn rug leggen, en weghalen als je ze vast zet.
Tot nu toe hebben wij ieder paard nog op deze "rustige" manier in de trailer gekregen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:17

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 01:32

eenitraM schreef:
Alane schreef:

Paard heeft altijd op de vrachtwagen gestaan. dat was nooit een probleem, helaas hebben wij het geld niet voor een vrachtwagen. Verder heeft paardlief nooit kuren gehad.

Ik hou niet van dat aaah, oeeeh, kom maar, klik, brokje hier, brokje daar, aai over de bol, koetjekoetje.

Luisteren zullen ze. 800 kilo tegen 72.

Ik ben het helemaal met je eens...
Ik moet dat gemuts ook niet, grappig vind ik altijd dat het aan iedereen ligt of heeft gelegen, maar absoluut niet aan de hunzelf (doel daarmee op de mens met trailer problemen).

Zeker weten zijn er uitzonderingen, maar als ik paard koop en bij de verkoper huppeld die zo de trailer in, dan heeft dat dier niet een of ander trauma of fobie... Maar de mens heeft die fobie, die moet leren dat trailerladen niet eng is eno.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:04

in de meeste gevallen wel, ja.

ik ben heel benieuwd wat de mensen die van het slaan zijn doen als ze een keer een knol tegenkomen die geen druk kan verdragen en echt op tilt slaat. dan werkt een klap averechts.
natuurlijk, als een paard loopt te klieren, zweepje erbij (wel zorgen dat datgene wat je met het zweepje doet klopt, want daar gaan er ook een hoop de mist in (sturen bijv. zelf het paard langs de klep zonder het te merken), hup aan de gang, niet moeilijk doen.

paarden proberen nu eenmaal uit, dat hoort erbij. hoe de mens het oplost is waar het om gaat uiteindelijk, en dat verschilt mijns inziens toch echt per paard. Ik zal te laatste zijn om te roepen dat je een paard de trailer in moet meppen, daarvoor wil ik het geval eerst zien. eveneens zal ik de laatste zijn om te roepen dat je er altijd komt met de zachte middelen.

volgens mij ontstaan trailerlaadproblemen vooral in die gevallen waar de mensen eigenlijk niet weten wat te doen. een trauma door bijv. een ongeval staat daar uiteraard buiten. een paard heeft altijd een goede reden om de trailer niet op te willen, hij kan bang zijn, maar in zíjn wereld is uitprobeergedrag óók een goede reden. iemand die veel met paarden werkt verbaast dat ook niets, het is normaal gedrag dat erbij hoort. afhankelijk van hoe de MENS ermee omgaat wordt zoiets wel of niet tot een probleem.

@ Alane, ik denk niet eens zozeer een fobie. ik denk dat een hoop mensen gewoon niet nadenkt als ze gaan trailerladen. ik zie mensen echt de raarste dingen doen als het paard de trailer inloopt, dingen waarvan een paard bijv. kan schrikken. vaak begint dat al bij het oplopen van de klep. mensen hebben zelf niet eens door dat ze zelf de veroorzaker van het probleem zijn.

mijns inziens zijn 99% van de trailerproblemen op te lossen door training van de eigenaar, niet eens zozeer van het paard.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:12

Mijn paard gaat ook echt de trailer niet op.
Longeerlijn gaat hij op zitten en met druk draait ie door.

Nu ben ik al 3 keer met heel veel rust en alleen bezaig geweest met voer.
1e keer stond hij met 2 voeten in de trailer en 2 op de klep.
Afgelopen zaterdag er helemaal in met wat twijfel en afgelopen zondag liep hij er zonder twijfelen in 1 keer in.

dus ook met rust en voer kan je veel doen.
ik voer Daks nu 1 keer per dag in de trailer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:26

Daks schreef:

Afgelopen zaterdag er helemaal in met wat twijfel en afgelopen zondag liep hij er zonder twijfelen in 1 keer in.

precies, zulke paarden zijn er ook. en als je het op deze manier fijn voor mekaar krijgt, lijkt het me volkomen overbodig om het paard toch onder druk te zetten, laat staan om het dier te slaan. maar goed, dat heeft ook alles te maken met in staat zijn een paard in te schatten/ te lezen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:52

vind het zo'n onzin met zwepen bezems en schoppen.
Het is vaak 9 van de 10 keer geen uitproberen maar onkune van de persoon die het paard vast heeft.
En altijd word het afgereageerd op het paard want die doet het niet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:02

Daks schreef:

En dan voeren is zooo slecht he :n

Daks schreef:
vind het zo'n onzin met zwepen bezems en schoppen.
Het is vaak 9 van de 10 keer geen uitproberen maar onkune van de persoon die het paard vast heeft.
En altijd word het afgereageerd op het paard want die doet het niet.

Nee maar dat geneuzel met brokjes is een topmethode?

1 keer de zweep en het paard weet waar die aan toe is. Moet je wel goed raken en op het goede moment :=

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:05

haah had je bij die van mij mogen doen maar had je 3 keer zo hard teruggehad.

Nee geef mij maar brokjes en hij krijgt pas als hij er helemaal instaat.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:15

Ik ben ook absoluut niet voor slaan, vind het triest als je op die manier je paard moet dwingen om de trailer in te gaan.
Er zijn andere goeie en paardvriendelijke methode's die misschien iets meer tijd kosten, maar op de lange duur beter zullen werken.
Heb al zo vaak mensen op wedstrijden zien klungelen, paard was thuis braaf op de trailer "geslagen" en op de wedstrijd staan ze er alleen voor.
Zo als wij het nu doen kun je zelfs je paard helemaal alleen laden en heb je geen hulp nodig, het is paardvriendelijk maar wel op een duidelijke manier.

Zo heb ik jaren geleden een paard gehad wat echt niet de trailer in ging, ook alles geprobeerd, van lief en geduld, tot slaan, en zelfs licht verdoven.
Uiteindelijk ging ze al op de kont zitten als ze maar in de gaten kreeg dat we weer een poging gingen wagen, en slaan werkte echt totaal averechts, ze verwonde zichzelf op die manier.
Had ik toen maar geweten wat ik nu weet, dan was het niet zo'n drama geweest.

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:17

Elco schreef:

+1

Mijn paard wou niet eens meer in de buurt van een trailer komen. Petra had haar er zonder stress met een half uur al meerdere keren ingezet. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:23

Dwingen met slaan? :+ Was het maar zo'n feest.

Als je niet goed timed hebben ze daar gewoon dikke schijt aan en wordt het nog moeilijker. Met verkeerde timing kun je ze verschrikkelijk boos maken en dan voelen ze het niet eens meer.

Dwingen is imo ze er met een sneeuwschuiver in schuiven of zo. :))