B+ rijbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kipzel

B+ rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 09:58

Onder het mom van 'Bokt weet alles' hier een vraag over de wijzigingen die gepland staan vanaf 2013 voor het BE rijbewijs.

Op de site van het RDW is dit te lezen:
Citaat:
-Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
-De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.

In deze factsheet is te lezen dat het B rijbewijs tot 2013 het volgende mag trekken:
Citaat:
toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar niet meer dan de ledige massa van het trekkend voertuig én totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg

Maar na 2013 dit mag trekken:
Citaat:
Aanhangwagen of oplegger: (1) toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg of (2) toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, maar totale combinatie met toegestane maximum massa van ten hoogste 3500 kg

Voor het B+ rijbewijs geld het volgende:
Citaat:
Aanhangwagen of oplegger: toegestane maximum massa meer dan 750 kg én totale combinatie met toegestane maximum massa tussen 3500 kg en 4250 kg

En de nieuwe situatie voor het BE rijbewijs is:
Citaat:
Aanhangwagen of oplegger:
(1) toegestane maximum massa van aanhangwagen of oplegger mag ten hoogste 3500 kg bedragen of
(2) toegestane maximum massa van de oplegger of middenasaanhangwagen mag meer bedragen dan 3500 kg mits:
• de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig en
• de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg
Bij een overschrijding is rijbewijscategorie C(1)E noodzakelijk

Nu wil ik binnenkort mijn rijbewijs gaan halen en ben nog niet zo thuis in de regels en haken en ogen van het RDW.
Maar als ik het goed begrijp mag ik vanaf 2013 met een B rijbewijs een totaal gewicht van 3500 kg trekken.

Dus theoretisch gezien als ik een tweepaards-trailer van zeg 800 kg heb, 2 paardjes erin van samen 1200 kg en een auto van niet meer dan 1500 kg, mag ik deze combinatie rijden met een B rijbewijs?

:o?

Collie2008

Re: B+ rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:00

De auto heeft vaak ook een max. aan wat hij mag trekken. Onze auto is 1300kg en mag max 1300kg geremd trekken en 750 kg ongeremd

Bovendien moet je niet 2000kg willen trekken met een auto van 1500kg

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:03

volgens mij mag je wel met een aanhanger rijden maar niet met een trailer ongeacht het gewicht.
ik denk trouwens nniet dat een auto van 1500kg zoveel gewicht kan trekken.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 10:07

Het was ook theoretisch bedoeld :P

Waar wordt in de regels dan onderscheid gemaakt tussen een trailer en een aanhanger?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:13

dat begrijp je niet helemaal, je moet het totale gewicht wat de trailer mag "drage+gewicht trailer zit je meestal rond de 2200" + het gewicht van je auto.
Dat is nu namelijk ook al.
Als je dus een jeep hebt en een 2-paardtrailer ben je eigenlijk al snel te zwaar.
Ik heb een jeep (ca 1500kg), en een 2 paardtrailer, ook al heb ik er maar 1 paard erin, of geen paard.. het gewicht is totaal 3700 dus mag ik/je er niet meerijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:14

Je mag nu al met een treinMTM (trein=auto+aanhanger/trailer) van 3500 kg rijden met B. Zolang je maar voldoet aan: lege auto is zwaarder dan MTM trailer. Bv. lege auto 1450, MTM auto 1700, MTM trailer 1400 = treinMTM 3100, mag dus.

Straks mag je met een treinMTM van 4250 rijden.
Er kom dus meer ruimte in B+ tov van nu, straks mag je met een tweepaardstrailer rijden, nu red je dat niet vanwege de eis MTM auto > MTM trailer, en dan zit je dus áltijd aan minstens 4001 kg treinMTM, want je auto moet leeg meer wegen dan een 2-paards, die een MTM van 2000 kg heeft, nomaalgesproken. En dan heeft de auto in mijn voovrbeeld geen laadvermogen, wat natuurlijk onzin is.
Straks mag het dus wel, want de regel lege auto > MTM trailer komt te vervallen, zo te zien. Dus auto 1600 leeg, MTM auto = bv 2100, trailer 2000 =, dus treinMTM = 4100, en dat mag dan. Hypothetisch dan, want een (gewone) auto van leeg 1600 die 2000 kg mag trekken is wel redelijk zeldzaam.... Maar goed, je hebt nog wat ruimte.

Chantal: een aanhanger en een trailer zijn hetzelfde. Caravan ook trouwens. Of dacht je dat het daar ook niet voor geldt?
En er zijn zat auto's van rond de 1500 kilo leeg die meer dan hun eigen gewicht mogen trekken, hoewel niet vaak 2 ton.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 10:52

Ok ik begin het te snappen.. denk ik :')

Maar dan nog het volgende:
Citaat:
Er komt een nieuwe rijbewijscategorie B+ code 96 voor auto’s met een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, waarbij de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger en de auto samen meer dan 3500 kg, maar niet meer dan 4250 kg bedraagt. Hiervoor moet men dan een examen doen dat gelijk is aan het examen van de categorie BE.
De persoon die het examen heeft gehaald, mag zelf kiezen wat hij liever wil: BE of B+ code 96. Er wordt echter geen automatische keuze ingebouwd voor B+ code 96. Dit betekent dat in eerste instantie altijd rijbewijscategorie BE wordt afgegeven, tenzij de examenkandidaat zelf verzoekt om rijbewijs B+ code 96 te krijgen.
Als de bestuurder aan het voertuig een zwaardere aanhangwagen of oplegger wil koppelen dan op grond van rijbewijs B respectievelijk rijbewijs B+ code 96 is toegestaan, moet hij rijbewijs BE halen.

Ergo het examen voor B+ en BE is dus hetzelfde en je mag na afloop kiezen welke je wilt.
Met het BE mag je meer trekken, dus waarom voor B+ kiezen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:00

Kipzel schreef:
Ok ik begin het te snappen.. denk ik :')

Maar dan nog het volgende:
Citaat:
Er komt een nieuwe rijbewijscategorie B+ code 96 voor auto’s met een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, waarbij de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger en de auto samen meer dan 3500 kg, maar niet meer dan 4250 kg bedraagt. Hiervoor moet men dan een examen doen dat gelijk is aan het examen van de categorie BE.
De persoon die het examen heeft gehaald, mag zelf kiezen wat hij liever wil: BE of B+ code 96. Er wordt echter geen automatische keuze ingebouwd voor B+ code 96. Dit betekent dat in eerste instantie altijd rijbewijscategorie BE wordt afgegeven, tenzij de examenkandidaat zelf verzoekt om rijbewijs B+ code 96 te krijgen.
Als de bestuurder aan het voertuig een zwaardere aanhangwagen of oplegger wil koppelen dan op grond van rijbewijs B respectievelijk rijbewijs B+ code 96 is toegestaan, moet hij rijbewijs BE halen.

Ergo het examen voor B+ en BE is dus hetzelfde en je mag na afloop kiezen welke je wilt.
Met het BE mag je meer trekken, dus waarom voor B+ kiezen?

Ik zou niet erg rekenen op die keuze.

Het blijft vooralsnog speculatief maar in het recente verleden was er sprake van een cursus om je B+ te halen (wat die cursus ook moge inhouden) en dat je voor BE een examen af moest leggen.
HET onduidelijke punt blijft vooralsnog of je vanuit B in een keer voor BE kunt gaan, of dat er een verplichte route via B+ is en je in dat geval dus twee keer examen moet doen voor BE. Het zou ook nog kunnen dat die keuze er in eerste instantie wel is en dat die keuze dan later verdwijnt.
Maar, nogmaals, dit is speculatie!! Ik heb nog geen dokumenten gevonden waaruit blijkt hoe dit in de praktijk wordt vormgegeven.

Wat ik zou doen? Ik zou als de wiedeweerga m'n rijbewijs halen, inkl E; binnen is binnen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:29

Wat ik ook begrijp is dat je met B straks gewoon diezelfde 3,5 ton nog steeds mag trekken maar dat de regel lege auto is zwaarder dan MTM trailer vervalt. Maw, met B zonder + of zonder E heb je straks meer ruimte dan nu.
Straks kun je gewoon een anderhalfpaards met een MTM van 1500 kg achter je Golf gooien die leeg ergens in de 1300 kg weegt. Dus als je toch niet van plan bent ooit een 2-paards te kopen zou ik juist zeggen, laat die E maar zitten...
Niet dat het daarmee per se veiliger op de weg wordt. Dat niet :D

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 07:48

Ik vraag me dan ook af waarom deze nieuwe constructie met B+ bedacht is.. In ieder geval niet voor de veiligheid :+

Ik wil met een auto gaan rijden waar een hoefsmid z'n spullen in kwijt kan en een tweepaardstrailer incl 2 paarden moet kunnen trekken. Denk dat ik dan toch m'n BE moet gaan halen.
En zo snel mogelijk ook met die nieuwe praktijken :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:34

Dan zal je idd aan BE vastzitten. Met een busje en een 2-paards kom je ruim over 4250 MTM totaal heen, dus B+ mag dan niet.
Met BE is er geen max op de treinMTM (zoals het er nu naar uitziet) maar alleen een max dat de MTM van je aanhanger 3,5 ton is. Zelfs zware 2-paards zitten daar niet aan, die zitten op 2,5 ton.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:48

O wat ben ik blij dat ik mn BE al heb *\o/*

mn pa verklaarde me eerst voor gek, ik had toch geen auto, geen trailer en geen paard. Maar ik had zoiets, het kan alleen maar duurder en moeilijker worden, en dat paard komt er echt nog wel!

Maar wat ik nu dus niet snap, ik heb mn BE, heb ik dan automatich ook B+? krijg ik dan op mn rijbewijs een extra regeltje erbij als ik die moet vernieuwen? ik heb echt geen flauw idee wat ik straks mag gaan trekken. Een kar met maximum massa van 3500? En de auto ervoor en het gewicht van de totale combinatie maakt verder niet uit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:49

Zo lees ik BE wel. Zolang je auto het kan trekken wat je er daadwerkelijk achter hebt hangen, mag je een aanhanger met een MTM van 3,5 ton meenemen.

En het lijkt me dat B+ totaal niet relevant meer is als je BE hebt. BE is meer dan B+.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:24

Ibbel schreef:
Dan zal je idd aan BE vastzitten. Met een busje en een 2-paards kom je ruim over 4250 MTM totaal heen, dus B+ mag dan niet.
Met BE is er geen max op de treinMTM (zoals het er nu naar uitziet) maar alleen een max dat de MTM van je aanhanger 3,5 ton is. Zelfs zware 2-paards zitten daar niet aan, die zitten op 2,5 ton.

Jawel, in de nieuwe situatie zit je vast aan 7000kg treingewicht. Op zich is dat niet zo'n vreemde grens; bij aanhangers boven 3500kg TMM gelden immers hele andere regels, zowel technisch als administratief.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 05:59

Blij dat ik dochter nu haar E heb laten halen, zag het al aankomen..
Maar dan snap ik 1 dingetje nog niet, bij ons in de mensport zie je heel veel van die B/E opleggertjes, 1tje zelfs met 4 paarden, koetsen enz erin,,die moeten met de nieuwe regels als ik het lees dus een ander rijbewijs gaan halen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:24

Echwel schreef:
Blij dat ik dochter nu haar E heb laten halen, zag het al aankomen..
Maar dan snap ik 1 dingetje nog niet, bij ons in de mensport zie je heel veel van die B/E opleggertjes, 1tje zelfs met 4 paarden, koetsen enz erin,,die moeten met de nieuwe regels als ik het lees dus een ander rijbewijs gaan halen..

Yep. Dat wil zeggen, zolang je je huidige rijbewijs hebt, blijven de huidige regels gelden. Zodra je je rijbewijs moet verlengen, zit je aan die 7000kg-grens; als ik de regels juist heb begrepen.
Voor wagens die over de 7000kg treingewicht gaan, is dan minimaal C1-E nodig.

Ik houdt dus rustig de markt in de gaten, er gaan van die gebakjes te koop komen voor redelijke prijzen, omdat veel mensen er tegenop zien om hun C-rijbewijs te halen. Laat ik dat nu al enkele jaren hebben........

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:59

dus even voor mijn duidelijkheid :) : trailer weegt totaal 1300, de auto mag op papier 1350 trekken, dan mag je na 19 januari dus met alleen je B deze combi trekken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:26

Pattyy_ schreef:
dus even voor mijn duidelijkheid :) : trailer weegt totaal 1300, de auto mag op papier 1350 trekken, dan mag je na 19 januari dus met alleen je B deze combi trekken?

Wanneer daarnaast je kogeldruk ook in orde is, dan mag dat inderdaad.

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:31

kun je mij vertellen waar/hoe ik dat kan vinden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:43

Pattyy_ schreef:
kun je mij vertellen waar/hoe ik dat kan vinden?

In het instructieboekje van je auto en mocht je dat niet hebben, dan wil een mailtje naar de importeur je vaak het juiste antwoord opleveren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:15

Ik heb afgelopen weekend een trailer gekocht die 566 weegt en 734 mag laden totaal 1300 dus.
Ik heb alleen B en m'n auto weegt leeg 1040 dus ik laat de trailer nu terugkeuren naar 1039 en na 19 januari weer naar 1300, want m'n auto mag 1450 trekken.
Kogeldruk is overigens in orde :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:45

Wil je er dan alleen een veulen ofzo mee vervoeren? Een volwassen tinker zal toch al gauw over de 450 kg heengaan, lijkt me.
Ik zou liever de trailer op 1300 kg laten staan en eventueel een zwaardere auto regelen wanneer je iets te trekken hebt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:57

Mijn tinkers zijn allen onder de 1.40.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:22

Het is eigenlijk weer te gek voor woorden ! Ik heb geen E (maar rij al jaren met railer, kan achteruit slalomen langs paaltjes als het moet) Momenteel heb ik een 1.5prds trailer mtm 1300kg en mijn auto weegt 2000kg en mag 3.3 ton trekken. Kogeldruk mag 130kg zijn.

Ik wil volgend jaar een nwe trailer 2prds kopen en die zal met zijn mtm ws ook wel rond de 1700kg zitten. Daar mag ik dus niet mee rijden -O- maar als ik een "mindere " en in mijn ogen "onveiligere" auto zou kopen die minder zwaar weegt, minder mag trekken en minder kogeldruk mag hebben dan mag het wel :( Gelijk trekken aan europese regels ging ik vanuit (en zo waren de eerdere berichten ook) dat de gewichtengrens opgetrokken zou worden naar 4.500kg voor de combinatie en verder dezelfde eisen (combi trailer niet zwaarder dan auto, tenzij E)

In mijn ogen komt dit de veiligheid niet ten goede. En met paardenmensen zal het misschien nog wel meevallen....maar wat met die overvolle, verkeerd geladen caravans op de weg ???

ParMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:56

Als je nu een auto hebt die 1250kg mag trekken en je zet er een 11/2 trailer achter die bv tegen de 600 kg weegt mag je dan ook met een B rijbewijs rijden met een Tinker er in?
Heb al wel een trailer die ik kan huren maar die man zei dat je dan een auto van 1300 kg moet hebben .