Betalingsbewijs stallingsgeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrael

Betalingsbewijs stallingsgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:09

Weet niet dat dit goed staat hier en er al zon soort topic was.

Ik sta sinds november op doe-het-zelf stal.
heb contract gekregen en ze wouden het liefst dat ik per bank het geld overmaakte.
Dit ging helemaal goed, heb ik ook gelijk bewijs van betaling.

Maar nu heb ik deze week een nieuw contract gekregen.
Met verschillende veranderde regels waaronder: dat ik nu perse contant moet betalen.
Heb daar geen probleem mee, maar heb gezegd ik wil een bewijs van betaling.

Maar de staleigenaar vindt het maar raar, omdat de andere (stalgenoten) dat niet hebben/hoeven/gevraagd hebben.
Ik hebt het proberen uit te leggen waarom ik dit wil. Maar heb het idee ze snapt het niet/wilt niet snappen.

Nu heb ik paar vragen, waarop ik graag al wat advies wil hebben.
En misschien heeft iemand zoiets al keer heeft meegemaakt ,die ervaring wil delen.

Ik heb momenteel het nieuwe contract nog niet ondertekend, Ik laat hem eerst door iemand door lezen, die kijkt dat er niks aparts/raars in staat. Maar die zijn pas volgende week terug, Heb al wel besproken en we zijn er beide mee eens dat ik betalingsbewijs moet krijgen.

-Welke betalingsbewijzen zijn geldig(juridisch)? als er bijvoorbeeld is gebeurd dat ik kan aantonen dat ik betaald heb.
-Wat te doen, als de staleigenaar geen bewijs van betaling wil geven/onder tekenen?

-verder zou graag willen weten dat er veel bokkers zijn die om betalingsbewijs vragen van de stalling of niet? Vindt dit wel interessant.

alvast bedankt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:13

Ik ben ook de enige van de 6 op stal die een betalingsbewijs krijgt. In eerste instantie vond de eigenaresse het ook wat vreemd, omdat inderdaad niemand er ooit naar had gevraagd. Nieteens zo zeer vreemd dus, maar gewoon nieuw. Maar mijn oude staleigenaar heeft een poedersuiker met dus een exstalgenootje uitgespookt, dat ik gewoon het zekere voor het onzekere wil zodat ik mezelf nooit in zo'n situatie zal krijgen. Plus dat ik het daarbij fijn vind om te zien wat ik nou per maand ben kwijtgeweest aan extraatjes (peen in de wintermaanden, mestonderzoek, wormenkuurtjes etc)

Snap niet dat je staleigenaar er zo moelijk over doet: hij koopt zo'n blok bij de bruna voor een paar euro (of desnoods lever jij die aan?), schrijft op wat de kosten waren, zet zijn krabbel eronder en klaar is kees...

Weet het niet helemaal zeker, maar mij lijkt alles waar een handtekening onder staat gewoon rechtsgeldig?

Britt

Re: Betalingsbewijs stallingsgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:14

Lijkt mij ook, handtekening en datum er op en you're good to go?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:16

Helemaal niet raar. Er wordt tegenwoordig zoveel raars gedaan dat je het bijna niet meer zonder durft! Volgens mij is ieder bewijs met handtekening geldig inderdaad. Zou dus mooi zo'n blok gaan halen en het nog eens uitleggen aan de stalbaas waarom je dit wilt.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:17

Ik heb bij een pensionstal ook altijd contant betaald. Ik had een schriftje waarbij ik iedere maand de datum opschreef, de kosten van de stalling e.d. Met dit schriftje (en pen) ging ik dan naar de pension eigenaar en die liet ik een handtekening zetten. Tot in hoeverre dit juridisch geldig is weet ik niet precies, maar met zijn naam eronder en zijn handtekening erboven heb je een vrij goed bewijs lijkt me!

Als ik jou was zou ik niet te moeilijk doen: óf hij zet even een krabbel voor ontvangst, óf hij krijgt zijn geld gewoon niet. Wat je reden ook is, jij wilt die ontvangst bevestiging en wat de anderen doen maakt toch niet uit?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:17

Ik heb zoiets in het verleden ook gehad, ik heb dat opgelost door een kaart te maken met vakjes voor elke maand en daaronder liet ik dan de staleigenaar aftekenen voor ontvangst van de centjes. Die kaart bewaarde ik zelf en als ik ging betalen dan nam ik m mee (mét pen, want je moet voorkomen dat ze niet tekenen :) ) en liet m aftekenen. Werkte prima!

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:59

Bedankt iedereen.
Zal eens kijken voor blok/schrift voor dit en met de vraag dat ze dit accepteert.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:03

Wat is eigenlijk de reden dat het nu contant moet? Is ze van wit naar zwart/grijs gegaan? In dat opzicht kan ik me wel voorstellen dat ze niet zo blij wordt van betalingsbewijzen, dan wordt er in een keer aangetoond dat ze jou een dienst levert en dat ze dus zwartwerkt :+

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:04

ik zou een kwitantie boekje kopen. Maar als hij niet meer wil dat je het overmaakt en echt geen bewijs van betaling wil afgeven heb ik zo'n vermoeden dat er eea in de achterzak verdwijnt.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 11:39

Kreeg dit als reden : Verder is ons geadviseerd om de betalingen contant te laten verlopen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:50

prima, maar wel met betalingsbewijs. Zou ik als bedrijf zelf ook fijner vinden, kan ook voor hen een hoop gezeik voorkomen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:57

Ik zou mezelf nog eens achter de oren krabbel waarom je nu ineens contant moet gaan betalen. Vind dat eerlijk gezegd wat raar aangezien je eerst wel via de bank mocht betalen.
Dat doet mij denken dat hun situatie is gewijzigd, dat het nu zwart moet. Wat voor nadelen kan het voor jou hebben dat het nu zo gaat mocht er wat misgaan/stuk gaan enz.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 12:24

Ik vindt het ook raar, eerst wouden ze liefst dat ik per rekening betaalde.
Dat helemaal ingesteld dat dat automatische gebeurd. kan ik de bank nu bellen omdat uit te zetten... :')

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:30

Dat kun je bij internetbankieren in principe gewoon uitzetten, kwestie van een vinkje ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:33

Safire schreef:
Kreeg dit als reden : Verder is ons geadviseerd om de betalingen contant te laten verlopen.

Zodat we wat zwart geld in de pocket hebben :Y)

ik maak altijd over met de bank, na wat problemen gehad te hebben op vorige stal...contant ik begin er niet meer aan

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:36

Koop een kwitantieboekje bij de boekhandel. Schrijf zelf een bon uit en laat de staleigenaar even tekenen voor ontvangst. Zo hoeft de eigenaar er niks aan te doen en de bon zelf niet te bewaren.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 12:43

Britt schreef:
Dat kun je bij internetbankieren in principe gewoon uitzetten, kwestie van een vinkje ;)

bedankt, zal ik vanavond even gaan zoeken.

Tita: ja zwart geld, zo zei me stiefvader het al.

Ik probeer volgende week wel dat die misschien even met me gaat om te zien dat we eruit komen, hij is daar veel beter in als ik. ;)

JJane: bedankt, een kwitantieboekje wordt het dus.

iedereen weer bedankt voor het meedenken en info :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:00

Ik als boekhouder ben alergisch voor contante betalingen, waar dat advies vandaan komt om voortaan alles contant te doen doet me vermoeden dat er eea zwart gaat.
Mss altijd al gegaan is, dan snap ik het advies wel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:05

Wilde net zeggen, zo'n advies komt echt niet bij een boekhouder o.i.d. vandaan :D
Je hebt inderdaad bij kantoorboekhandels van die boekjes, o.a. 'Kasbewijs voor ontvangst'
Laat ze je maar een zeikerd vinden, maar je hebt groot gelijk!!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:08

Vind ook dat gelijk hebt hoor, gewoon een betalingsbewijs laten tekenen.
Dat advies zal idd niet van een boekhouder komen :D

Ik betaal mijn stalgeld via de bank, maar ik weet dat een aantal stalgenoten contact betaalt. Op verzoek van de stalhouder. Zelf vind ik het prettig dat het via de bank gaat.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:13

Mocht de stal failliet gaan en jij hebt geen bewijs dat je stalling betaald hebt, wordt het heel moeilijk om je eigen paard en spullen te behouden.Ze zien ze dan als eigendom van de staleigenaar dus kunnen ze verkocht worden om schulden mee te betalen.
Laatst bijgewerkt door zigranta op 25-05-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:29

Persoonlijk zou ik het ook via de bank willen laten verlopen aangezien je dat al tijden doet...

waarom de verandering of heb ik daar overheen gelezen?

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:54

verandering, enige reden dat hun geadviseerd is.
Zal wel nog reden zijn. Maar die krijg ik vast niet te horen. Ik weet er misschien wel paar. Maar dat zullen wel niet toegeven.

Ik ben ook huiverig als er iets gebeurt, failliet/ongeluk enz.
Reden dat ik het op papier wil. Zo kan ik aantonen is mijn paardje, want ik betaal er alles voor.
Ik vindt het ook prettig via de bank, geen om kijken naar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:06

Weet je; ik krijg zomaar een naar onderbuikgevoel dat je er wellicht beter aan doet een andere plek voor je paard te zoeken.......

De enige reden om van bank naar contant te gaan is zwart geld; zoals door anderen ook al aangegeven.
Dat zwartegeldcircuit doet ie maar ergens anders, maar niet bij mij en zeker niet op de manier zoals je beschrijft.

Ik ben voor minder weg gegaan op stallen.....

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:13

Ik betaal altijd contant zonder betaalbewijs, in goed vertrouwen. Ik weet niet of ze zwart of wit doen, is hun eigen risico, toch?

Of ben ik nou zo dom?

Heeft er ook iemand een poetsvrouw of een oppasmoeder of zo?