Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
paardjes123 schreef:Ik heb vorig jaar een 2e hands 1 paards ifor williams trailer gekocht, deze is geheel van alluminium. Idiaal! Een houten trailer zou ik niet aan beginnen, heb ik hiervoor gehad. Ik was ieder jaar een hele vakanti week bezig om hem netjes in de verf te zetten. Echt veel werk
ikke schreef:paardjes123 schreef:Ik heb vorig jaar een 2e hands 1 paards ifor williams trailer gekocht, deze is geheel van alluminium. Idiaal! Een houten trailer zou ik niet aan beginnen, heb ik hiervoor gehad. Ik was ieder jaar een hele vakanti week bezig om hem netjes in de verf te zetten. Echt veel werk
De volgende keer betere spullen gebruiken.......
Ariebren schreef:De bodem en de onderkant zijwanden rotten van binnen uit door de urine en mest van het paard.
Dus afkloppen met hamertje en de zijwanden met schroeverdraaier of mes prikken om slechte plekken te vinden.
Bevestiging hang en sluitwerk, zitten de boutjes nog vast, of is er veel speling.
Tuihanti schreef:ok, van voor naar achteren:
Begin bij de koppeling, in de koppeling zit een gasveer voor de oplooprem. Kun je de koppeling makkelijk naar binnen drukken moet degasveer worden vervangen.
Tuihanti schreef:Stekker: 14 of 8-polig. bij 14 polig heb je de mogelijkheid voor mistachterlicht en achteruitrijlicht, continue-stroom etc.
Tuihanti schreef:Dissel: controleer op roest
Steunwiel, laat deze zich nog makkelijk draaien. een automaat welke het steunwiel in een keer geheel omhoog klapt geniet de voorkeur
Tuihanti schreef:Onderstel: controleer op roest.
Banden: controleer of het profiel recht afgesleten is, de datum op de band (DOT2408) is bijvoorbeeld de 24e week uit 2008) banden mogen niet ouder dan 6 jaar zijn. een scheef afgesleten band duitd op een scheve zwenkarm of assteun.
Wiellagers: controleer op speling en geluid
Tuihanti schreef:Schokbrekers (indien aanwezig): optische controle, bij natte (olie versmeerde) schokbrekers in elk geval vervangen.
gasveren achterklep: zijn de gasveren nog in staat de klep ophoog te houden.
Verlichting: Optische controle of alles werkt en aanwezig is
Houtwerk: Controle op rottigheid. Vooral aan de acherzijdes
Polyester: Controle op scheuren en beschadigingen
Plywood: Controle op blaren (vooral donker gekleurde trailers)
Hang en sluitwerk: Controle op werking
erg belangrijk: controle of de kitnaden goed zijn onderhouden, een kapotte kitnaad betekent kans of vocht in de wanden wat weer rot oplevert op termijn.
singasong schreef:Kijk aub goed uit waar je je 2e hands trailer koopt! Ik heb vorig jaar een 2e handse Henra Amazone trailer gekocht via MP bij ene mevr. ***. Deze trailer was 1 maand voordat ik hem kocht bij de Witte Smid helemaal goedgekeurd (op de banden na) en werd met een Bovag rapport geleverd. In de adv. op MP stond dan ook dat dit een trailer was zonder verborgen gebreken.
Na aankoop bleek dat de wanden dusdanig verrot waren dat deze helemaal niet goedgekeurd zou mogen worden. Dit bleek ook na een 2e Focwa keuring die wij zelf hebben laten doen. Ook de bodem was op een dusdanige wijze gerepareerd (door de Witte Smid) die eigenlijk niet door de beugel kon.
Wij hebben de verkoper er mee geconfronteerd en die bleef beweren dat dit een trailer was zonder gebreken en dat er niets mis was met de wanden.
De Witte Smid er mee geconfronteerd en die kende de trailer (vanwege onderhoud en reparatie bodem) en wisten ook dat de wanden verrot waren maar hadden geen idee hoe er een goedgekeurd Bovagrapport bij geleverd kon worden met hun stempel en handtekening. Zij vertelde ook dat mevr. *** op de hoogte was van de verrotte wanden.
Bovag er mee geconfronteerd en die konden niets doen omdat wij geen lid waren.
Inmiddels zijn de wanden vervangen voor nieuwe en heeft de trailer nieuwe banden en kopen wij nooit meer een 2e hands trailer!
singasong schreef:Ik ben me er van bewust dat je als koper onderzoeksplicht hebt!
Maar wat stelt zo'n Bovagrapport nu eigenlijk nog voor??
En heb je als verkoper niet te plicht om verborgen gebreken te melden bij verkoop?
Als je een paard koopt die goedgekeurd is ga je er toch ook vanuit dat dit de waarheid is?
Rianna schreef:Ikke @ ik kom uit Nederland gewoon
De rest ik ga alles goed Na lezen
Ook kreeg ik de vraag of de traingel(?) recht of driehoek was
Wat is dat precies?
ikke schreef:singasong schreef:Ik ben me er van bewust dat je als koper onderzoeksplicht hebt!
Maar wat stelt zo'n Bovagrapport nu eigenlijk nog voor??
En heb je als verkoper niet te plicht om verborgen gebreken te melden bij verkoop?
Als je een paard koopt die goedgekeurd is ga je er toch ook vanuit dat dit de waarheid is?
De enige waarheid is de waarheid die, in dit voorbeeld, de trailer of het paard je verteld.
Alles wat een verkoper verteld is niet waar, tenzij het tegendeel door het onderwerp (trailer of paard in dit geval) het tegendeel bewijzen.
Rianna schreef:Ikke @ ik kom uit Nederland gewoon
Rianna schreef:En moet een trailer ook jaarlijks apk gekeurd worden?
Moet deze apart verzekerd worden?
ikke schreef:Rianna schreef:En moet een trailer ook jaarlijks apk gekeurd worden?
Moet deze apart verzekerd worden?
Een trailer voor particulier gebruik hoeft niet gekeurd te worden.
Tuihanti schreef:ikke schreef:Een trailer voor particulier gebruik hoeft niet gekeurd te worden.
met de grote kanttekening NOG niet.
er is reeds een verplichting aanhangers met een bruto laadvermogen van meer dan 3500 kg.
De eerste fase is reeds afgesloten door de aanhangers te voorzien van registratie (kenteken).
In de volgende fase van invoer zal deze grens worden verlegt naar 750 kg.
Ook een belastingplicht voor aanhangers is niet uitgesloten.
Rianna schreef:Wow super ikke voor de uitgebreide uitleg elke keer. Heb ik zeker wat aan!
ook de andere allemaal bedankt hoor.
Ik wist niet eens dat banden niet ouder mochten zijn dan 6 jaar had altijd gedacht bij voldoende profiel mogen ze gewoon nog een ronde mee.
ikke wat voor traingel raad je aan ? de trailer die ik op het oog heb heeft een rechte is dit onstabieler ?
en ik zie ontzettend veel trailers met verrotte bodems aangeboden wat zijn de kosten ervan om dat te vervangen ? is dit echt zo ontzettend duur als men beweerd ?
Ariebren schreef:Ikke is wel een overtuigd expert op het gebied van tweede hands trailers.
Maar wanneer ik een tweede handse ga kopen dan zal ik toch met mijn zakmes in de onderkant van de schotten prikken vanuit de binnenkant.
Elke makelaar die een aankoop keuring doet van een woonhuis doet dit in de houten raam kozijnen.
En als ikke dat niet wil hebben, dan is dat voor mij al een reden om de boel niet te vertrouwen.
Is het houtwerk goed, het mes komt er niet in.
Dus je beschadigt niets,