aankoop trailer waar let je op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rianna

aankoop trailer waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 23:43

Okay na lang overwegen is het voor mij goedkoper om toch een 2-hands trailertje aan te schaffen.
nu heb ik hier geen verstand van en weet niet zo goed waar ik op moet letten.
Wie kan mij dus vertellen waar je echt naar moet kijken?

En moet een trailer ook jaarlijks apk gekeurd worden?
Moet deze apart verzekerd worden?

Graag ontvang ik zoveel mogelijk do's and dont's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:08

Belangrijkste wedervraag: in welk land woon je? De antwoorden op je vragen kunnen nogal verschillend zijn, afhankelijk van het land waar je woont.

Enne, tipje: voor 4500 euro heb je in NL een nieuwe 1,5-paards trailer van een degelijk merk........

Valentin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:34

Let op de bodem. Als deze vervangen moet worden dan is dat heel duur. Stamp met je voeten door de hele trailer heen en ga er onder liggen. Met name achteraan is de meeste kans op een slechte bodem. Als er later een rubberen vloer in is gelegd dan kun je rotte plekken moeilijk vinden. Mocht je een trailer met een alumium vloer vinden dan heb je mazzel. Deze rotten namelijk niet.

Verder moet je goed naar rotte plekken in de wanden kijken. ;(

Ik vind rubber op de achterklep erg prettig. Ook van die 'staplatten' op de achterklep is erg fijn.

Persoonlijk vind ik een zadelkamer in de trailer erg fijn. Je hebt vaste zadelkamers, maar je hebt ze ook gemonteerd op de deur.

En mocht je inderdaad €4.500 hebben koop dan een de weijertrailer. Ik heb afgelopen zomer mijn tweede de weijertrailer gekocht en die zijn erg fijn. Ik heb deze overigens gekocht nadat ik eerst gekeken had naar nette tweedehands trailers. Die waren nog vrij duur en hadden dus het risico van een rotte bodem.

paardjes123

Re: aankoop trailer waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:48

Ik heb vorig jaar een 2e hands 1 paards ifor williams trailer gekocht, deze is geheel van alluminium. Idiaal! Een houten trailer zou ik niet aan beginnen, heb ik hiervoor gehad. Ik was ieder jaar een hele vakanti week bezig om hem netjes in de verf te zetten. Echt veel werk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:05

paardjes123 schreef:
Ik heb vorig jaar een 2e hands 1 paards ifor williams trailer gekocht, deze is geheel van alluminium. Idiaal! Een houten trailer zou ik niet aan beginnen, heb ik hiervoor gehad. Ik was ieder jaar een hele vakanti week bezig om hem netjes in de verf te zetten. Echt veel werk

De volgende keer betere spullen gebruiken.......

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:18

Pardon Ikke, ik woon aan zee en de trailer staat buiten. De zoute wind/regen tast het hout ontzettend aan. Verf kwam gewoon bij een echte verf winkel vandaan en geen gamma huismerk rommel

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:44

ok, van voor naar achteren:

Begin bij de koppeling, in de koppeling zit een gasveer voor de oplooprem. Kun je de koppeling makkelijk naar binnen drukken moet degasveer worden vervangen.

Stekker: 14 of 8-polig. bij 14 polig heb je de mogelijkheid voor mistachterlicht en achteruitrijlicht, continue-stroom etc.

Dissel: controleer op roest

Steunwiel, laat deze zich nog makkelijk draaien. een automaat welke het steunwiel in een keer geheel omhoog klapt geniet de voorkeur

Onderstel: controleer op roest.

Banden: controleer of het profiel recht afgesleten is, de datum op de band (DOT2408) is bijvoorbeeld de 24e week uit 2008) banden mogen niet ouder dan 6 jaar zijn. een scheef afgesleten band duitd op een scheve zwenkarm of assteun.

Wiellagers: controleer op speling en geluid

Schokbrekers (indien annwezig): optische controle, bij natte (olie versmeerde) schokbrekers in elk geval vervangen.

gasveren achterklep: zijn de gasveren nog in staat de klep ophoog te houden.

Verlichting: Optische controle of alles werkt en aanwezig is

Houtwerk: Controle op rottigheid. Vooral aan de acherzijdes

Polyester: Controle op scheuren en beschadigingen

Plywood: Controle op blaren (vooral donker gekleurde trailers)

Hang en sluitwerk: Controle op werking

erg belangrijk: controle of de kitnaden goed zijn onderhouden, een kapotte kitnaad betekent kans of vocht in de wanden wat weer rot oplevert op termijn.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:47

ikke schreef:
paardjes123 schreef:

De volgende keer betere spullen gebruiken.......

het ligt niet aan de spullen maar aan de vaardigheid.

Betonplex is ontworpen om geen stoffen aan te nemen ( wordt eigenlijk gebruikt om beton in te gieten). Bij het schilderen van betonplex is de voorbehandeling dus erg belangrijk, erg goed schuren en een hechtprimer gebruiken!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:50

De bodem en de onderkant zijwanden rotten van binnen uit door de urine en mest van het paard.
Dus afkloppen met hamertje en de zijwanden met schroeverdraaier of mes prikken om slechte plekken te vinden.
Bevestiging hang en sluitwerk, zitten de boutjes nog vast, of is er veel speling.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:11

Kijk aub goed uit waar je je 2e hands trailer koopt! Ik heb vorig jaar een 2e handse Henra Amazone trailer gekocht via MP bij ene mevr. ***. Deze trailer was 1 maand voordat ik hem kocht bij de Witte Smid helemaal goedgekeurd (op de banden na) en werd met een Bovag rapport geleverd. In de adv. op MP stond dan ook dat dit een trailer was zonder verborgen gebreken.

Na aankoop bleek dat de wanden dusdanig verrot waren dat deze helemaal niet goedgekeurd zou mogen worden. Dit bleek ook na een 2e Focwa keuring die wij zelf hebben laten doen. Ook de bodem was op een dusdanige wijze gerepareerd (door de Witte Smid) die eigenlijk niet door de beugel kon.

Wij hebben de verkoper er mee geconfronteerd en die bleef beweren dat dit een trailer was zonder gebreken en dat er niets mis was met de wanden.
De Witte Smid er mee geconfronteerd en die kende de trailer (vanwege onderhoud en reparatie bodem) en wisten ook dat de wanden verrot waren maar hadden geen idee hoe er een goedgekeurd Bovagrapport bij geleverd kon worden met hun stempel en handtekening. Zij vertelde ook dat mevr. *** op de hoogte was van de verrotte wanden.
Bovag er mee geconfronteerd en die konden niets doen omdat wij geen lid waren.

Inmiddels zijn de wanden vervangen voor nieuwe en heeft de trailer nieuwe banden en kopen wij nooit meer een 2e hands trailer!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 14-02-18 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:32

Ariebren schreef:
De bodem en de onderkant zijwanden rotten van binnen uit door de urine en mest van het paard.
Dus afkloppen met hamertje en de zijwanden met schroeverdraaier of mes prikken om slechte plekken te vinden.
Bevestiging hang en sluitwerk, zitten de boutjes nog vast, of is er veel speling.

Als jij met een mes in mijn trailer prikt, verwijder ik je onmiddellijk van mijn terrein, desnoods met geweld!

Niet alleen beschadig je de trailer ( en creeer je de problemen van de toekomst), je vernielt gewoon andermans eigendom!

Kloppen met een hamertje of de achterkant van diezelfde schroevendraaier is ruim voldoende en bij twijfel: NEXT.........

Tuihanti schreef:
ok, van voor naar achteren:

Begin bij de koppeling, in de koppeling zit een gasveer voor de oplooprem. Kun je de koppeling makkelijk naar binnen drukken moet degasveer worden vervangen.

Het is niet zelden een mechanische veer, daar druk jij helemaal niks aan. Check of er smeernippels op zitten en of dit schuifstuk goed gesmeerd is.
Tuihanti schreef:
Stekker: 14 of 8-polig. bij 14 polig heb je de mogelijkheid voor mistachterlicht en achteruitrijlicht, continue-stroom etc.

Rare systemen heb jij. Ik ken alleen 13-polige of 7-polige stekersystemen voor aanhangers......
Tuihanti schreef:
Dissel: controleer op roest

Steunwiel, laat deze zich nog makkelijk draaien. een automaat welke het steunwiel in een keer geheel omhoog klapt geniet de voorkeur

Maar elk ander, goed werkend neuswiel voldoet ook. Check in dat geval ook of de klem waar het neuswiel in zit soepel werkt. Beetje vet kan wonderen doen.
Tuihanti schreef:
Onderstel: controleer op roest.

Banden: controleer of het profiel recht afgesleten is, de datum op de band (DOT2408) is bijvoorbeeld de 24e week uit 2008) banden mogen niet ouder dan 6 jaar zijn. een scheef afgesleten band duitd op een scheve zwenkarm of assteun.

Wiellagers: controleer op speling en geluid

Daarvoor wel even de trailer opkrikken, zodat de wielen vrij kunnen draaien.
Tuihanti schreef:
Schokbrekers (indien aanwezig): optische controle, bij natte (olie versmeerde) schokbrekers in elk geval vervangen.

gasveren achterklep: zijn de gasveren nog in staat de klep ophoog te houden.

Verlichting: Optische controle of alles werkt en aanwezig is

Houtwerk: Controle op rottigheid. Vooral aan de acherzijdes

Polyester: Controle op scheuren en beschadigingen

Plywood: Controle op blaren (vooral donker gekleurde trailers)

Hang en sluitwerk: Controle op werking

erg belangrijk: controle of de kitnaden goed zijn onderhouden, een kapotte kitnaad betekent kans of vocht in de wanden wat weer rot oplevert op termijn.

Kijk daarnaast ook naar algemene tekenen die je kunnen vertellen hoe er met de trailer is omgegaan. Staat van de vloer, oplooplatten (indien aanwezig) en meer van dat soort details die je kunnen vertellen hoe zwaar de trailer het gehad heeft.

Daarnaast, zoek op internet naar trailers, oude trailers, minimaal 10-15 jaar oud. De merken die je dan veel tegen komt, zijn in principe de merken die de voorkeur hebben; lange levensduur dus degelijk spul.

singasong schreef:
Kijk aub goed uit waar je je 2e hands trailer koopt! Ik heb vorig jaar een 2e handse Henra Amazone trailer gekocht via MP bij ene mevr. ***. Deze trailer was 1 maand voordat ik hem kocht bij de Witte Smid helemaal goedgekeurd (op de banden na) en werd met een Bovag rapport geleverd. In de adv. op MP stond dan ook dat dit een trailer was zonder verborgen gebreken.

Na aankoop bleek dat de wanden dusdanig verrot waren dat deze helemaal niet goedgekeurd zou mogen worden. Dit bleek ook na een 2e Focwa keuring die wij zelf hebben laten doen. Ook de bodem was op een dusdanige wijze gerepareerd (door de Witte Smid) die eigenlijk niet door de beugel kon.

Wij hebben de verkoper er mee geconfronteerd en die bleef beweren dat dit een trailer was zonder gebreken en dat er niets mis was met de wanden.
De Witte Smid er mee geconfronteerd en die kende de trailer (vanwege onderhoud en reparatie bodem) en wisten ook dat de wanden verrot waren maar hadden geen idee hoe er een goedgekeurd Bovagrapport bij geleverd kon worden met hun stempel en handtekening. Zij vertelde ook dat mevr. *** op de hoogte was van de verrotte wanden.
Bovag er mee geconfronteerd en die konden niets doen omdat wij geen lid waren.

Inmiddels zijn de wanden vervangen voor nieuwe en heeft de trailer nieuwe banden en kopen wij nooit meer een 2e hands trailer!

Niet om het een of ander, maar als wanden zodanig verrot zijn, dan had je dat als oplettende verkoper kunnen zien en zeer waarschijnlijk zelfs zonder hamertje, maar gewoon door te drukken met je duim, kunnen vaststellen. Geen enkel keuringsrapport ontslaat de potentiele koper van zijn onderzoekplicht!

Of de Witte Smid hier iets mee van doen heeft is niet te bewijzen en als er vervalst is, is dat niet aan ons om te oordelen, aangezien de details onvoldoende zijn voor een betrouwbaar oordeel.
Ook maakt dit verhaal nog steeds niet dat alle tweedehands trailers niet deugen! Ik ken bosjes tweedehands trailers, ook hele oude, die ik je met een gerust hart zou verkopen en waar je nog jarenlang plezier van zou hebben, mits je er goed mee omgaat.

Blijft staan, de beginvraag: uit welk land komt TS; aangezien het antwoord op sommige vragen afhankelijk is van het land waar TS woont.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 14-02-18 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:35

Ik ben me er van bewust dat je als koper onderzoeksplicht hebt!
Maar wat stelt zo'n Bovagrapport nu eigenlijk nog voor??
En heb je als verkoper niet te plicht om verborgen gebreken te melden bij verkoop?

Als je een paard koopt die goedgekeurd is ga je er toch ook vanuit dat dit de waarheid is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:43

singasong schreef:
En heb je als verkoper niet te plicht om verborgen gebreken te melden bij verkoop?

Als je een paard koopt die goedgekeurd is ga je er toch ook vanuit dat dit de waarheid is?

De enige waarheid is de waarheid die, in dit voorbeeld, de trailer of het paard je verteld.
Alles wat een verkoper verteld is niet waar, tenzij het tegendeel door het onderwerp (trailer of paard in dit geval) het tegendeel bewijzen.

Rianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:51

Ikke @ ik kom uit Nederland gewoon

De rest ik ga alles goed Na lezen

Ook kreeg ik de vraag of de traingel(?) recht of driehoek was
Wat is dat precies?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:08

Rianna schreef:

De rest ik ga alles goed Na lezen

Ook kreeg ik de vraag of de traingel(?) recht of driehoek was
Wat is dat precies?

De trIAngel is de verbinding tussen de koppeling (het onderdeel dat over je trekhaak gaat) en de opbouw, het deel van de trailer waar je je paard in zet. Aan de triangel zijn de handle van de handrem en het neuswiel bevestigd en vaak ook de centrale doos van het electrische systeem van de trailer.

Afhankelijk van merk en type zijn er verschillende "soorten" triangel:
  • Enkele rechte boom: vaak bij oudere, kleine trailers (vee- of ponytrailers, enkel-/anderhalfpaards trailers).
  • V-dissel met bevestiging aan uitsluitend de voorste asophanging van het tandemstel.
  • V-dissel die onder de opbouw overgaat in/bevestigd is aan twee langsgerichte chassisbalken die onder de gehele trailer doorlopen, waaraan de assen bevestigd zijn en de opbouw bovenop gebouwd is.

Wellicht kan ikke dit lijstje nog aanvullen/verbeteren?

Het lijkt me evident dat het laatstgenoemde constructief het beste van de 3 systemen is.

Twinkelsstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:21

Ik heb 2 2/dehands trailers gehad. Allemaal keurig onderhouden maar het was het telkens net niet.
Nu heb ik een nieuwe gekocht en met rijden merk ik veel verschil. Voor mij ook geen 2dehands meer.
Dit komt dus vooral omdat ik zelf een leek ben met trailers.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:43

ikke schreef:
singasong schreef:

De enige waarheid is de waarheid die, in dit voorbeeld, de trailer of het paard je verteld.
Alles wat een verkoper verteld is niet waar, tenzij het tegendeel door het onderwerp (trailer of paard in dit geval) het tegendeel bewijzen.

Dus wat zegt dan nog een keuringsrapport?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:49

Rianna schreef:

Je had ook uit Belgie kunnen komen en dan had je andere antwoorden gekregen :)
Rianna schreef:

Een trailer voor particulier gebruik hoeft niet gekeurd te worden.
Je mag best een jaarlijkse beurt met keuring laten doen, maar er is geen wet of regel die het verplicht. Er bestaat geen verplichte APK voor trailers.

Een trailer moet niet verzekerd worden in de zin dat je WA-deel meeverzekerd is bij het trekkend voertuig (de "F" codering op de groene kaart).
Daarnaast kun je een aparte verzekering afsluiten voor bijvoorbeeld diefstal en schade die je zelf veroorzaakt. In principe werkt dit hetzelfde als bij je auto. De meeste verzekeraars kennen enkele tussenvormen naast een all-risk verzekering.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:43

ikke schreef:
Rianna schreef:

met de grote kanttekening NOG niet.

er is reeds een verplichting aanhangers met een bruto laadvermogen van meer dan 3500 kg.
De eerste fase is reeds afgesloten door de aanhangers te voorzien van registratie (kenteken).
In de volgende fase van invoer zal deze grens worden verlegt naar 750 kg.
Ook een belastingplicht voor aanhangers is niet uitgesloten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:08

Tuihanti schreef:
ikke schreef:

met de grote kanttekening NOG niet.

er is reeds een verplichting aanhangers met een bruto laadvermogen van meer dan 3500 kg.
De eerste fase is reeds afgesloten door de aanhangers te voorzien van registratie (kenteken).
In de volgende fase van invoer zal deze grens worden verlegt naar 750 kg.
Ook een belastingplicht voor aanhangers is niet uitgesloten.

Nou moet je geen gebakken lucht proberen te verkopen; de APK voor aanhangers boven 3500kg bestaat al jaaaaaaaren. Dat bestond al toen ik ergens eind jaren '80 mijn C-rijbewijs haalde! Je had drie mogelijkheden om te herkennen of je een aanhanger of een vrachtwagen voor je had:
1) Het APK-stickertje zat NIET op de nummerplaat maar ernaast,
2) De wagen heeft driehoekige reflectoren,
3) De lengte-aanduiding als vlak, niet als diagonale streep.
Dat was een vraag die je gesteld kon worden op het examen (mondeling) en dat antwoord moest je dus weten........

Belastingplicht voor aanhangers tot 3500kg TMM is zo'n 15 jaar geleden afgeschaft. Dat zal dus ook niet zonder slag of stoot zomaar terug keren. Bedenk dat 80% van alle grotere aanhangers nog altijd door het bedrijfsleven wordt gebruikt; lastenverzwaring voor het bedrijfsleven is niet zo populair.
Belasting voor aanhangers boven 3500kg TMM is er ook altijd al geweest, al is de wijze waarop dat berekend en betaald wordt wel veranderd.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:14

vraag me af wie dichter bij het vuur zit...

Rianna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:46

Wow super ikke voor de uitgebreide uitleg elke keer. Heb ik zeker wat aan!
ook de andere allemaal bedankt hoor.

Ik wist niet eens dat banden niet ouder mochten zijn dan 6 jaar had altijd gedacht bij voldoende profiel mogen ze gewoon nog een ronde mee.

ikke wat voor traingel raad je aan ? de trailer die ik op het oog heb heeft een rechte is dit onstabieler ?
en ik zie ontzettend veel trailers met verrotte bodems aangeboden wat zijn de kosten ervan om dat te vervangen ? is dit echt zo ontzettend duur als men beweerd ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:45

Rianna schreef:
Wow super ikke voor de uitgebreide uitleg elke keer. Heb ik zeker wat aan!
ook de andere allemaal bedankt hoor.

Ik wist niet eens dat banden niet ouder mochten zijn dan 6 jaar had altijd gedacht bij voldoende profiel mogen ze gewoon nog een ronde mee.

ikke wat voor traingel raad je aan ? de trailer die ik op het oog heb heeft een rechte is dit onstabieler ?
en ik zie ontzettend veel trailers met verrotte bodems aangeboden wat zijn de kosten ervan om dat te vervangen ? is dit echt zo ontzettend duur als men beweerd ?

Modernere trailers hebben een V-dissel en de betere trailers hebben de laatste versie zoals Eirikur die beschrijft.
De enkele, rechte boom is in principe net zo goed als de V-dissel; het is echter een zwaardere constructie, waardoor het eigen gewicht van zo'n trailer wat hoger is, in vergelijking met de modernere V-dissels.

Je mag op banden van 20 jaar oud rondrijden; er is geen enkele wet of regel die je dat verbiedt. Het punt is alleen dat oudere banden onbetrouwbaarder worden en je wil echt niet een klapband krijgen met paarden op de trailer. Met dat gegeven in het achterhoofd is het advies om een leeftijd van 6 jaar aan te houden.
Ik heb jarenlang rondgereden met een vouwwagen die nog op z'n originele bandjes stond (wagen stamde uit mid '80). Ik heb dat ding half Engeland en Wales doorgezeuld, naast diverse trips in NL en nooit een probleem gehad. Resultaten uit het verleden bieden echter geen garantie voor de toekomst!! Een paardentrailer is geen vouwwagen, al was het maar dat die hele vouwwagen maar 650kg mocht wegen.

Bodems vervangen moet je alleen doen als je het zelf kunt en je de trailer voor iets meer dan de schrootprijs mee kunt nemen.
Laten doen is echt zo duur als iedereen zegt, domweg door de uren die erin gaan zitten. Je moet een trailer wel voor heel weinig kunnen kopen, wil het opwegen. Bedenk dat een goede, nieuwe trailer al vanaf 4500 - 5000 euro te koop is. Wanneer je in die context meer dan 500euro moet geven voor een trailer met een hoop werk, is dat al veel te veel als je alles moet laten doen.
Kun je alles zelf, dan kun je het overwegen, te meer omdat je dan kritiser kunt zijn op de uitvoering en uiteindelijk eindigt met een beter dan nieuwe trailer. Bedenk wel dat het best wat tijd kost, zeker als je voor een volledige rebuild gaat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:00

Ikke is wel een overtuigd expert op het gebied van tweede hands trailers.
Maar wanneer ik een tweede handse ga kopen dan zal ik toch met mijn zakmes in de onderkant van de schotten prikken vanuit de binnenkant.

Elke makelaar die een aankoop keuring doet van een woonhuis doet dit in de houten raam kozijnen.

En als ikke dat niet wil hebben, dan is dat voor mij al een reden om de boel niet te vertrouwen.

Is het houtwerk goed, het mes komt er niet in.
Dus je beschadigt niets, :7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:11

Ariebren schreef:
Ikke is wel een overtuigd expert op het gebied van tweede hands trailers.
Maar wanneer ik een tweede handse ga kopen dan zal ik toch met mijn zakmes in de onderkant van de schotten prikken vanuit de binnenkant.

Elke makelaar die een aankoop keuring doet van een woonhuis doet dit in de houten raam kozijnen.

En als ikke dat niet wil hebben, dan is dat voor mij al een reden om de boel niet te vertrouwen.

Is het houtwerk goed, het mes komt er niet in.
Dus je beschadigt niets, :7

Smeer je er daarna ook een lak overheen, zodat er geen vocht in jouw prikplekken kan komen??

Ik heb ook nog nooit een makelaar met een mes in houten kozijnen zien prikken en daar ook nooit sporen van gevonden in de huizen die ik in de loop der tijd bekijken heb. Ik trek die opmerking dus op z'n minst in twijfel, anders dan dat ze in mijn omgeving blijkbaar meer fatsoen voor andermans spullen op kunnen brengen dan in jouw omgeving.....