Mag pensionhoudster bijrijdsters weigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinker11

Mag pensionhoudster bijrijdsters weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:17

Ik zal het kort uitleggen.
Wij verhuren zelf 4 stalletjes. Ik heb de stallen verhuurd aan mensen die ik ken van vroeger omdat ik dan weet wat ik op de dam haal zeg maar.
Voornaamste reden dat ik stallen ben gaan verhuren is omdat ik graag wil dat mensen en paarden hier genieten van het rijden en niet om er geld aan te verdienen of wat dan ook dus eigenlijk voor een stukje gezelligheid.
Nu heb ik een vrouw hier met een paard die er dus eigenlijk nooit naar omkijkt, ik doe dekens op en af en mest de stal en stuur ff een sms als hij naar de hoefsmid moet. Op zich erger ik me daar al iets aan maar nu heeft ze steeds bijrijdsters die of hun spullen niet opruimen en dus alles van zich afgooien en de laatste die reed dat paard zo ongelovelijk met trekken en schoppen dat paard echt gruwelijk in verzet ging. Misschien moet ik dwn zakelijk zijn en net doen of ik t niet zie maar ik wil eigenlijk zulke mensen niet op mn erf. Ik wil mensen die verrantwoordelijkheid tonen voor hun eigen beesten en niet andere daarvoor laten opdraaien en die maken er in mijn ogen nog een puinhoop van ook. Wat vinden jullie nou? Kan ik zeggen dat ik wil dat ze gewoon zelf komt, aangezien ik de stal aan haar verhuurd heb en ze toen zei dat ze heel fanatiek was, wat ze dus niet was bleek later. En dat ik dus geen zin heb in bijrijdsters hier. Ik vind t zo dubbel, mag ik daar welover beslissen over wie ze op hun paard laten rijden ja of nee.. Ik ben niet geschikt voor grote pensionstallen dat weet ik ook wel maar ik zou het leuk vinden als hier gewoon mensen komen die hier allemaal met plezier komen en lol hebben met hun paard en rijden en dus niet in dat gezeur van mensen die ze meenemen en die ik zelf al nooit een stal zou verhuren.. Ik hoop dat iemqnd t snapt en me iets kan helpen met wat ik het beste kan doen.

EllyC

Re: Mag pensionhoudster bijrijdsters weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:25

hangt natuurlijk een beetje af wat voor overeenkomst je gesloten heb (bij voorkeur schriftelijk).
maar zou het mijn stal zijn...... gauw wegwezen dat soort mensen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:29

Ja hoor. jou stal jou regels!
Ik kan er ook niet tegen als er zo met een paard word omgegaan en dan verdwijnen ze hier net zoals ze zijn gekomen, door het hek!
Maar wel even praten met de iegenaar van het paard en vertellen dat je dit niet wil, gaan ze daar niet in mee dan is het jammer, maar ik ga me niet ergeren aan een van mijn pensionklanten.
Het is en blijft nog steeds( ook voor mij) een groot stuk hobby en liefhebberij.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:31

Over wie ze op hun paard laten rijden heb jij niks te zeggen, maar.....wel over wie op jouw erf komt. Op jouw erf ben jij simpelweg de baas. Dat geldt ook als het paard op een voor jou zo akelige wijze wordt gereden. Je hoeft niet zakelijk te zijn, je moet met plezier op jouw erf wonen en als dat hierom (bijrijdsters of wijze van rijden) niet kan dan moet je actie ondernemen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:31

PRecies mijn idee, lijkt me altijd je eigen beslissing hoor. Moet gewoon kunnen mits het redelijk besproken wordt en er eventueel een opzegtermijn is van een maand of iets.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:32

Zijn de stalletjes op jouw priveterrein,dan mag jij zeker wel bepalen wie of wat er toegelaten wordt.
Ook zou even bespreken met de eigenaresse van het paard en duidelijk maken wat je niet leuk vind aan de situatie zoals die zich nu voordoet en of daar verbetering in kan komen.

Ook zou je kunnen afspreken dat jij een bijrijdster verzorgt waarvan je denkt geschikt te zijn en in de groep past,komen jullie er helemaal niet uit en zorgt dit voor een negatieve sfeer dan zou ik de dame verzoeken een ander onderkomen voor haar paard te zoeken en daarbij een tijdslimiet te stellen.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:38

Bedankt voor jullie reacties! Zelf had ik ook wel het gevoel dat het beter is dat ze gaat maar ik twijfel dan of ik niet teveel verwacht ofzo.. Ik heb altijd op een grote pensionstal gestaan en daar kon iedereen zo rijden en keek niemand ervan op als er een paard "verkeerd" gereden werd dus dan voel ik me nu zo'n zeur.. We wonen op een boerderij en hebben een mooie lichte schuur opgeknapt en 6 boxen geplaatst. en vorig jaar een gedraineerde bak aan laten leggen en de paarden komen zomer en winter op de wei. Voer van eigen land. Ik ben er zelf zo blij mee en vind het dn leuk als andere mensen en dieren daar ook van genieten. Maar ik erger me nu alleen maar en dat is idd niet de bedoeling.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:44

Ik zou de eigenaar eens laten komen... die weet wss geeneens wat de bijrijders doen...

wiski1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:45

Tinker11 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Zelf had ik ook wel het gevoel dat het beter is dat ze gaat maar ik twijfel dan of ik niet teveel verwacht ofzo.. Ik heb altijd op een grote pensionstal gestaan en daar kon iedereen zo rijden en keek niemand ervan op als er een paard "verkeerd" gereden werd dus dan voel ik me nu zo'n zeur.. We wonen op een boerderij en hebben een mooie lichte schuur opgeknapt en 6 boxen geplaatst. en vorig jaar een gedraineerde bak aan laten leggen en de paarden komen zomer en winter op de wei. Voer van eigen land. Ik ben er zelf zo blij mee en vind het dn leuk als andere mensen en dieren daar ook van genieten. Maar ik erger me nu alleen maar en dat is idd niet de bedoeling.

go ik wou dat ik zo,n pensionstal had waar ik heen kon ik sta al 12 jaar op een plek maar boerin doet helemaal niets wordt al moe als ze naar het paard kijken moet

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:48

Jij stelt je erf open voor deze mensen, en dus jou erf, jou regels. En als ze niet bevallen, houdoe en bedankt.
Iemand die bij mij thuis paarden gaat staan te mishandelen, kan sowieso regelrecht vertrekken.
En mensen die nooit naar hun paard om kijken vind ik wat minder erg. Dat gebeurd bij ons op stal ook, en die paarden gaan gewoon elke dag lekker naar buiten, en die borstel ik soms even. Die paarden lijken het ook niet erg te vinden dat ze niet gereden worden ;)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:49

Tinker11 schreef:

Je hoeft ze niet meteen weg te sturen,maar je zou kunnen afspreken dat er zonder overleg en goedkeuring van jou geen bijrijders op het paard rijden waar jij geen goed gevoel bij hebt,niet alle bijrijders zijn vreselijk er kunnen ook meiden tussen zitten die gezellig en sociaal zijn en wel goed met een paard van een ander overweg kunnen en wel in de huidige groep passen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:52

Tinker11 schreef:
Maar ik erger me nu alleen maar en dat is idd niet de bedoeling.

Dat herken ik. Als je hoopt dat ze niet komen, wel even wacht met naar buiten gaan als ze er zijn, dan moet je er echt wat aan doen. Een aantal jaren terug heb ik ook een pensionklant gehad wat gewoon niet liep, ondanks regelmatig een gesprekje. Geen fijne omgang met haar paard, roddelen, stemmingmakerij, overal commentaar op, bang dat ik een euro aan haar verdiende, etc. Eerlijk gezegd veel kleinere dingen dan bij jou, maar na 7 maand was voor mij de maat vol. Ik had nog zo lang gewacht omdat ik het sneu voor het paard vond, dat hij al weer moest verhuizen. Ze was overigens erg boos dat ik haar de stalling opzegde en was met 2 dagen vertrokken. Gelukkig maar, ze had nog een maand kunnen blijven.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:55

Nou dat eerste meisje dat kwam die dus overal spullen liet rondslingeren heb ik dus al weggestuurd. Ik vond altijd borstels in de stal en zwepen in de bak, lijntjes overal en nergens. Ik ben best zuinig op mn schuur en wil gewoon dat iedereen zn spullen opruimt en even aanveegt als je wat vies maakt. Daarna kwam dit meisje die echt niks om dat paard geeft in mijn ogen want ze haalt m uit de wei, zadelt in 5 min op en ragt hem daarna een half uur af in die bak. Daarna staat ie er ook binnen 5 min weer in en ze is weg. Eigenlijk was ik het na dat eerste meisje al een beetje zat maar deze is nog erger en daarom heb ik zoiets van ik ben klaar met die mensen die ze meeneemt. Als ze zelf kwam dan vond ik het prima! En als ze niet zo vaak komt ook niet want last heb ik er dan ook niet van en het paard is goedheid zelve.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:57

Marion71 dat gevoel herken ik idd! En ik vind t dus nu ook sneu voor dat paard omdat die zo leuk in die groep past en vrolijk is en waar ze hiervoor stond moest ie alleen staan en dan vind ik dat weer sneu als dat nu weer zo gaat.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:58

Tinker11 heb je het er wel met de eigenaresse over gehad dan,want daar schrijf je niks over of moet die mevrouw maar ruiken hoe jij erover denkt of wat er gebeurt met haar paard wanneer zij er niet bij is??

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:02

Ja het is jou erf en jij mag volgens mij bepalen wie ervop jou erf komt en wie niet

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:03

O sorry.. Vorige keer idd uitgebreid met haar over gehad en ook in overleg kwam dat eerste meisje niet meer. Bij deze bijrijdster ook al eens gezegd dat ik vind dat meisje niet zo netjes met haar paard omgaat maar meisje is vriendin van eigenaar paard en die is dus volop te spreken over de wijze van rijden terwijl ze in mijn ogen gewoon eens moet komen kijken maar goed ik heb daar dus eigenlijk al geen eens zin in om daar zoveel energie in te steken. Die mensen kosten me zo meer energie dan dat mn eigen paarden me kosten. Is gewoon best moeilijk zulke dingen vind ik

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:14

Je zou het meisje ook kunnen aanspreken dat de manier waarop ze met het paard omgaat jouw niet zo aanstaat en of dat niet met wat meer zorg zou kunnen,wel vervelend dat het je zoveel energie kost,misschien iets minder focussen op die mensen of ben jezelf heel de dag achter op stal,neem aan dat ze ook weleens komen en jij er niet bent.

Ik zie mijn staleigenaresse eigenlijk hooguit 1 of 2 keer per week heel even,soms voor een bakkie maar soms ook gewoon even snel voor een mededeling betreffende inenting,hoefsmid of iets in die trant door te geven en dan gaan we beide weer verder met ons eigen ding.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:28

Ik ben wel de hele dag thuis aan t werk maar zie ze ook niet zo vaak hoor.. Dit speelt ook alweer een half jaar. Het is niet dat ik er de hele tijd naar ga zitten kijken ofzo maar als ik langsloop zie i het wel. Mensen die hier wel eens even langskomen fietsen coor een praatje spreken me er ook wel eens over aan dus ik ben ook nog niet eens de enige sie het ziet.
Ik zal er nog eens goed over denken en anders is het gewoon beter dat ze gaat..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:29

Ik vind het lastig. Jij doet het dan misschien niet voor het geld, maar de mensen moeten jou wel geld betalen. Ze zijn dus je klanten, en je hebt een zakelijke relatie met ze. Daarom vind ik dat je helemaal niemand zomaar weg kunt sturen, zolang er netjes betaald wordt. Hoe je het ook wendt of keert, het zijn huurders, en die genieten toch een soort van huurdersbescherming, ook al is dit nergens officiëel vastgelegd.

Imo kun je de dingen wel aankaarten bij de eigenaar, zo van: Weet je eigenlijk wel wat er met je paard gebeurt...? En je kunt natuurlijk vragen of ze haar bijrijders wat beter kan opvoeden. Zelf kun je ze ook vragen wat beter hun spullen achter hun kont op te ruimen.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon klaar bent met de eigenaar van dit paard, en dat het niet per se om de bijrijders gaat. Toch vind ik dat je ook de eigenaar niet weg kunt sturen omdat ze naar jouw zin te weinig bij haar paard komt. Ze probeert daar nota bene een oplossing voor te vinden, en dan zou ze nu juist om die reden moeten vertrekken?

Heb je al gevraagd waarom ze zo weinig komt?

Om je vraag te beantwoorden: Ja, een pensionhouder mag bijrijders weigeren, maar alleen als dat vooraf is afgesproken, en dat geldt dan ook voor alle klanten en alle bijrijders. Dus niet dat een bijrijder alleen mag komen als hij door de pensionhouder is goedgekeurd. Bijrijders moeten zich uiteraard wel gewoon aan alle (ongeschreven) stalregels houden.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:37

Nou dat laatste is dus ook het moeilijke aan dit verhaal. Het voelt een beetje dubbel. Ze zegt zelf dat ze zo weinig komt omdat ze de hele week werkt en dus geen tijd heeft om te komen. Zodra ik begin over of het haar niet beter lijkt om een keertjr vaker zelf te komen dan begint ze echt meteen over een bijrijdster erbij zoeken. En die ik ben ik dus juist zat. Ze was mn eerste klantje en toen vertelde ze dat ze heel fanatiek was met dr paardje en dat ze wel af en toe iemand had die kwam rijden en daar ben ik toen mee ingestemd met de afspraak dat de boel netjes werd opgeruimd enzo. Heb de eigenaresse ook wel eens gebeld over dat ze haar bijrijdsters moest uitleggen dat ze hier best mochten rijden maar wel de verantwoording hadden dat ze netjes met mijn spullen omgingen maar dan kreeg ik ook exht wel eens een grote mond dat ik dat niet tegen haar moest zeggen maar tegen die meiden zelf. Toen dus ook al uitgelegd dat ik mn stal aan haar verhuur en dat als zij mensen op haar paarden liet rijden dat dat dus haar verantwoordelijkheid was omdat ik aan haar de stal verhuur en ik niet om die andere meiden gevraagd had. Snappen jullie het nog? Haha

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:41

Kun je niet met de eigenaar van het paard praten?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:43

Mijn staleigenaresse en ik hebben vanaf dag 1 met elkaar afgesproken dat wanneer er iets is of als we "denken"dat er iets is,we elkaar erover aanspreken en dan een passende oplossing zoeken waar we beide tevreden mee zijn en dat is in die drie en half jaar dat ik daar nu sta 2x voorgekomen en voor de rest zitten we eigenlijk samen wel op dezelfde golflengte qua omgang en verzorging en rijden paard,ik geef haar zoon en dochter ook les of we gaan een keer lekker een ochtend of middag naar het bos wat dan spontaan opkomt.

Met goed praten en goed naar elkaar luisteren kom je toch het beste tot een oplossing.
Een half jaar gaan lopen ergeren is te lang!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:53

We hebben hier ook bijrijdsters die spullen laten slingeren, in het begin ruimde ik het op en wees ze erop als ze spullen lieten slingeren. Nu "gooi ik het weg", lees: stop ik het in een oude container en krijgen ze het pas terug als ze erom vragen en er dus achter zijn gekomen dat ze het kwijt zijn, dat kon soms wel een half jaar duren!!!
Iedereen weet van deze regel en inmiddels blijven er steeds minder spullen rondslingeren. Scheelt mij een hoop ergenis.
En mensen die paarden afranzelen met rijden worden daar onmiddellijk op aangesproken (door mij of een van de andere meiden), dat doen ze echt maar 1x. Nooit meer problemen mee.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:05

Ik ben ook wel van het gelijk uitpraten hoor en zeg ook alles meteen. Maar zit met haar gewoon niet op 1 lijn. Ze snapt mijn argumenten niet want ze ziet dat steeds anders. Nou ja niet ieder mens is gelijk en ik weet van mezelf dat ik erg zwart wit kan zijn dus daarom geef ik haar ook nog wel een kans en het mens op zich is niet verkeerd hoor. Dat spullen weghalen heb ik ook al gedaan maar ze koopt gewoon nieuwe. Ze haalde eerst ook wel eens gewoon een longeerlijn uit mn kastje zonder te vragen want dat vond ze best. Heb ik gelijk gezegd dat ik dat niet wil. Maar als ik bijvoorbeeld iets van haar zou willen lenen hoef ik dat niet eens te vragen omdat dat in haar ogen normaal is. Maar goed ik vind dat nog bijzaak eigenlijk. Ik ben die meiden die ze meeneemt gewoon zat en blijf me gewoon ergeren. Weet ook zeker dat als er weer nieuwe komt ik zo wantrouwend ben als het maar kan omdat de vorige 2 hebben laten zien dat dit niet werkt. Ik wil graag mensen op mn erf die ik zelf aangenomen heb en heb geen zin in al die andere die daarbij mee komen. Maar misschien is dat wel iets verkeerds van mij en ben ik gewoon echt niet geschikt als pensionhoudster zoals ik al zei.