luxe probleem, waar pony's heen te doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

luxe probleem, waar pony's heen te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:42

Aangezien we hebben besloten om terug te gaan naar Nederland ben ik gedwongen om 2 van mijn 3 paarden weg te doen. Nu ben ik al langere tijd bezig om een nieuw goed huis voor ze te vinden wat hier in Hongarije niet altijd meevalt. het gaat om een halfbloed Arabische merrie rond de 8 jaar die beleerd is maar met een verleden waarin ze hoogstwaarschijnlijk mishandelt is geweest en een 2 jarige hengst die zoiezo gecastreerd word in de komende tijd.

Nu kreeg ik dit weekend van 2 mensen bericht dat ze graag de 2 pony's willen hebben.

De eerste is een Nederlands gezin wat in het noorden van het land een kleinschalige manege en camping hebben. Ze bieden aan om de 2 in bruikleen te nemen, dus hun nemen alle kosten en bijbehorende verantwoordelijkheden op zich maar ik blijf wel eigenaar. Op ten duur zouden ze overgenomen kunnen worden.
Het zijn zeer professionele mensen die echt verstand hebben van paarden. Ze geven ook les en rijden wedstrijden.
Nette stallen en 2,5 hec. grond waar ze dagelijks op komen.

De 2de is bij kennissen van ons. Hongaars gezin met een boerderij met een hoop boerderijdieren maar nog geen paarden. Verstand van dieren en ook paarden zegt hij en zeer lief voor de dieren. Ze hebben 25 hectare land dus genoeg om te eten. Hier worden ze niet bereden, misschien hoogstens een klein kind er even op.
Goede Nederlandse vrienden van mij wonen in hetzelfde dorp en zeer goed met ze bevriend dus hun kunnen de pony's ook goed in de gaten houden.
Hierbij zal ik ze de pony's hoogstwaarschijnlijk gratis geven aangezien ze niet veel geld hebben om ze echt te kopen.

Ik worstel met de gedachte of het wel zo goed is voor de merrie om haar in te zetten als lespaard. Ze heeft vroeger waarschijnlijk veel meegemaakt en blokkeert geestelijk zodra je haar een hoofdstel om doet. Ik heb haar geleerd om aan de longe te lopen en er een aantal keren op gezeten maar had niet het idee dat ze het prettig vind. Ik heb haar nu ruim 2 jaar, ze had zeker een jaar nodig om weer vertrouwen te krijgen en weer echt paard te worden.
Maar de vrouw van de manege heeft hierin ervaring en zou haar hierin op een vriendelijke manier kunnen trainen. de grote maar is dat deze vrouw 300 km hiervandaan woont, dus een heel eind rijden wat belastend is voor de paarden en voor je portemonnee. De Hongaarse mensen wonen hier rond de 100 km vandaan.

Wat te doen?

Angela

Re: luxe probleem, waar pony's heen te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:46

Lekker naar de kennisen. Dat je eigenaar blijft is leuk, maar probeer dat maar eens te bewijzen als het je niet bevalt... Waarom zou je kiezen voor je paard ergens in de lessen doen als je je paarden ook een thuis kan bieden waar ze lekker kunnen niets doen, en dat die mensen ook nog eens kennissen zijn, waar je vrienden bij de buurt hebt??

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:49

Zeker weten voor de 2de gaan :j ! Heeft je merrie ook geen stress meer omdat ze aan de bak moet..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:50

als ik moest kiezen op de gegeven info koos ik voor optie 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:58

Met het verhaal wat jij verteld zou ik voor optie 2 gaan.
Vraag je af: zou dat geestelijke probleem bij je merrie wel écht goedkomen/verdwijnen? Als het verdwijnt,heeft ze dan al vertrouwen in zoveel verschillende mensen op haar rug?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:04

Ze houd wel heel erg van aandacht, allebei en dat zullen de dus wel bij de manege krijgen. maar zodra je het hoofdstel om doet lijkt het wel een ander paard. ik ben al ver gekomen maar of ze het echt prettig zal vinden weet je natuurlijk nooit van tevoren.
dus ik neig nu zelf ook meer naar optie 2

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:06

ik zou ook voor optie 2 gaan

Suus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:00

Ik zou net als mijn voorgangers voor optie 2 gaan, succes met je keuze!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:40

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Zeker voor de merrie klinkt het een stuk beter om gewoon hele dagen op het land te staan en niet veel te hoeven doen. Bovendien heb je dan nog een beetje zicht op je paardjes, ik denk meer dan bij optie 1. In theorie eigenaar blijven klinkt altijd heel mooi, maar in de praktijk valt het vaak vies tegen. Bovendien hoor je daar alleen van de campingeigenaar wat er met de paardjes gebeurt, en jij moet m maar op zijn blauwe ogen geloven.

Succes met de beslissing :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:06

Ik zou ook voor optie 2 gaan :)
Ook omdat je hengst nog zo jong is.

Succes met je beslissing!

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 13:24

Ik heb besloten dat optie 2 ook de beste is voor ze.
Het eigenaar blijven maar wel allerlei mensen erop laten rijden is een risico. Ze zeggen wel dat als er iets gebeurt hun de verantwoordelijkheid op zich nemen maar wat als het echt gebeurt.... En ik zit dan in Ned. en kan er dan niet zo snel heen gaan.
En bovendien heeft 1 van die vrienden van optie 2 ook verstand van paarden en de omgang. En zo kan ik van meerdere mensen informatie krijgen die ze in de gaten houden, altijd beter dan van dat je van 1 persoon het hoort.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:36

ik zou voor optie 3 gaan en ze meenemen naar NL en daar een goed tehuis voor ze zoeken of ze zelf proberen te houden. :D

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:39

Als je ze gratis weggeeft heb je er niks meer over te zeggen, dat moet je je goed realiseren. Ookal kunnen anderen het in de gaten houden voor je, jij hebt ze afgestaan en bent dan niet meer de eigenaar....

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:49

Je zou ze gratis weggeven omdat ze het niet kunnen betalen, kunnen ze dan wel paarden onderhouden? Dat kost toch ook geld? Hoefsmid, enten, en dan moeten er niets eens rare dingen gebeuren zodat ze echte DA-kosten krijgen. Heel veel verstand hebben ze (zoals ik het lees) ook niet van paarden, dus optie 2 vindt ik persoonlijk ook een risico.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:52

Mabotje schreef:
Je zou ze gratis weggeven omdat ze het niet kunnen betalen, kunnen ze dan wel paarden onderhouden? Dat kost toch ook geld? Hoefsmid, enten, en dan moeten er niets eens rare dingen gebeuren zodat ze echte DA-kosten krijgen. Heel veel verstand hebben ze (zoals ik het lees) ook niet van paarden, dus optie 2 vindt ik persoonlijk ook een risico.

je haalt me de woorden uit de mond, dit was ook wat ik wilde zeggen....

TS.. Succes met je beslissing!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:58

cissy schreef:
ik zou voor optie 3 gaan en ze meenemen naar NL en daar een goed tehuis voor ze zoeken of ze zelf proberen te houden. :D

Is dit inderdaad een optie?

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:25

helaas is optie 3 geen optie aangezien ze dan met een vrachtwagen moeten ipv zelf rijden met een trailer plus alle kosten erbij van alle papieren, entingen etc. die daarvoor nodig zijn. en zelf houden kan ik niet bekostigen in ned. helaas, 1 paard is dan echt mijn max.

Optie 2 is inderdaad ook wel een risico ivm weinig geld. Maar de vrienden hadden gezegd als er rare dingen gebeuren hun altijd daar wat bij kunnen leggen en ze hebben een bevriende hoefsmid en dierenarts wat alleen echt de gemaakte kosten rekent.
Maarja, beter dan dit zal er denk ik niet komen, je hebt hier eenmaal een minder brede markt daarin die ook echt goed en betrouwbaar is.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:00

odilia schreef:
Optie 2 is inderdaad ook wel een risico ivm weinig geld. Maar de vrienden hadden gezegd als er rare dingen gebeuren hun altijd daar wat bij kunnen leggen en ze hebben een bevriende hoefsmid en dierenarts wat alleen echt de gemaakte kosten rekent.
Maarja, beter dan dit zal er denk ik niet komen, je hebt hier eenmaal een minder brede markt daarin die ook echt goed en betrouwbaar is.

Zeggen en doen zijn wel twee héél verschillende dingen hè? Ik denk toch echt niet dat je daar op af moet gaan als je zelf niet meer in de buurt woont....

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:42

Ik denk dat het beste is voor de 2 paarden om bij de Hongaarse mensen te zetten.
Daar word niet veel van ze gevraagd lijkt me zeker voor je merrie beter.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:17

odilia schreef:
helaas is optie 3 geen optie aangezien ze dan met een vrachtwagen moeten ipv zelf rijden met een trailer plus alle kosten erbij van alle papieren, entingen etc. die daarvoor nodig zijn. en zelf houden kan ik niet bekostigen in ned. helaas, 1 paard is dan echt mijn max.

TS, zo is het maar net. In Hongarije is de situatie nu eenmaal anders dan in Nederland, je zult dus moeten roeien met de riemen die je hebt. Als je dan de kans hebt om je paarden bij mensen achter te laten die je vertrouwt en waar je redelijkerwijs vanuit kunt gaan dat er goed voor gezorgd gaat worden, zou ik niet heel lang twijfelen :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:34

ik zou ook voor optie 2 gaan!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:32

en ook ik zou zeker voor optie 2 gaan.

HelloHallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:54

Hallo Sylvia,
Hier lees ik meer info over je paardjes dan jij mij verteld hebt. Zodra onze integriteit ter discussie gesteld wordt door wild vreemden is er geen optie 1 meer. Wij van optie 1 wilde je een handreiking doen en niet meer dan dat. Succes met optie 2.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:21

Nou TS, nu hoef je dus niet meer te kiezen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:26

Pally schreef:
Nou TS, nu hoef je dus niet meer te kiezen.

wel een beetje lu llig zeg :=
ik snap niet helemaal hoor? TS had die optie 1 dus niet goed ingelicht?