Paard op de pont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Paard op de pont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 19:03

Wat ik me weleens af vraag is of er ooit iemand met zijn paard op een veerpont is geweest?
Het lijkt mij dat het met een shet nog wel te doen is eventueel als het echt nodig is maar met een paard?

(gewoon in de hand zegmaar, niet in een trailer)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:23

de ijzeren vloer is levensgevaarlijk glad voor paarden.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:25

Ik zou dat nooit durfen zonder trailer, met trailer ook niet hoor, moet er niet aan denken dat er iets gebeurd.

Chaos

Re: Paard op de pont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:26

Zonder trailer zou ik het niet eens willen.
Met trailer wel een keer gedaan, maar doe het liever niet. :P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:27

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:27

Zonder trailer zou ik het niet doen. Met trailer al vaak gedaan. Met de caroussel dus dan met veel trailers tegelijk.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:28

Nee zou het never durven/doen!
En hoe denken jullie over een brug?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:29

Waarom zou je zoiets willen?? Dat is gewoon vragen om problemen en ik vraag me af of het wel mag?

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:33

Ik weet wel dat járen geleden een meisje van een rijvereniging waar ik reed het wel deed met haar pony.
Zij woonde net aan de andere kant van de rivier en verder was er niks dichtbij voor haar.
Nu had zij wel een hele brave pony en kende ze de pontbaas. Ze bleef er ook gewoon opzitten.
Was ook best een stoer gezicht, want de pony ging heel relaxt staan en verzette verder geen stap meer tot aan de andere kant.
Zelf zou ik het niet snel doen denk ik, als je paard in paniek raakt midden op de rivier zit je toch met een behoorlijk probleem.
Al denk ik wel als jij al veel grondwerk gedaan hebt met je paard en op rare obstakels hebt geoefend, dat het wel een leuke nieuwe uitdaging kan zijn (mits op heel rustig moment en niet in de spits :D).
Met de trailer gaan wij zo vaak over de pont. We hebben aan beide kanten van een rivier een weiland :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:34

Een brug? Een viaduct gaan we te paard gewoon over. Maar daar mag men maar 50.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:38

Er is niet zo heel lang geleden een topic geweest van iemand die dat heeft getraind met haar paard, om aan de overkant in het bos te kunnen komen. Zou je even moeten zoeken of dat topic er nog staat. Het ging wel goed maar rustig opgebouwd qua training. Eerst naar de pont toe en er bij kijken zonder er op te gaan. Dan eens op een rustig moment mee zonder ander verkeer etc. Steeds wat moeilijker. Succes.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:42

MiReRe schreef:
Er is niet zo heel lang geleden een topic geweest van iemand die dat heeft getraind met haar paard, om aan de overkant in het bos te kunnen komen. Zou je even moeten zoeken of dat topic er nog staat. Het ging wel goed maar rustig opgebouwd qua training. Eerst naar de pont toe en er bij kijken zonder er op te gaan. Dan eens op een rustig moment mee zonder ander verkeer etc. Steeds wat moeilijker. Succes.

Ik denk dat dat dit topic was;

_Dune_ schreef:
Misschien kun je meer info halen uit dit topic;

[BRT] Met paard op een veerboot?

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:09

Aan de hand is dat echt levensgevaarlijk! Met de trailer vaak gedaan, maar altijd met het angstzweet in mijn handen. Ging wel altijd goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:13

Ik zou het wel durven. Maar ik zou ernaast blijven staan, en er ook voor zorgen dat ik genoeg ruimte om me heen zou hebben (dus oefen dit op een moment dat er weinig auto's of andere mensen op de pont zijn) en zorg ervoor dat je duidelijk weet waar je paard het water weer uitkan mocht hij wel in paniek raken en van de pont afspringen.

Voorbereidend werk (lopen over zeiltjes, stukjes plank en uitvoerig grondwerk van tevoren) gaat helpen om het een positieve ervaring voor hem te maken. Kijk ook even wat voor paard je in handen hebt, en als het hem ontspant om op de pont een emmer met biks leeg te eten, dan moet je dat gewoon doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:34

ja hoor, wel eens gedaan :j

als wij naar het recreatiegebied wouden dan moesten we wel met het kleine pontje het kanaal over.....anders moet je kilometers om rijden...
je moet wel een beetje zeker van je paard zijn, en anders een ervaren paard mee nemen, want vaak vinden ze de pont niet eng maar de motor van de pont wel

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:25

Ja, dat heb ik wel eens gedaan! Maar dat was wel tijdens een trektocht in Hongarije ;)
We kregen speciaal de pont voor onszelf (groepje ruiters en paarden), dus geen auto's erbij.
We stegen ook af. Dit was voor de paarden overigens heel normaal, ze deden het regelmatig.
Wel heel apart voor een 'Hollandse' als ik, heb er leuke foto's van gemaakt :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:40

Veel pontbazen willen het niet, dan houdt het dus ook op. Maar het kan wel, ik ken diverse mensen die het wel hebben gedaan. Met mijn merrie zou ik het ook best doen, maar wel op een rustig moment van de dag. Uiteraard wel er naast lopend.
Als je paard ijzers onder heeft zul je wel antislip moeten regelen als het een ijzeren pontdek is.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:42

ik zou het te voet niet doen. met trailer misschien. er kan namelijk ook gewoon een traktor met een volle aanhanger op.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:44

Heb ik vroeger met meerdere paarden en pony's gedaan. Altijd goed en rustig verlopen, geen panieksituaties.
Wel rustig opbouwen en je hebt een behulpzame en geduldige pontbediende nodig. En wat lekkers voor de paarden, biksjes of iets dergelijks nam ik mee. Niet alleen doen, neem een ervaren paardenmens mee.
Met brave pony's ben ik er meteen opgestapt en na het testen van het motorgeluid meteen overgevaren, niks aan de hand. Met wat zenuwachtiger dieren eerst een keer op de pont gestapt, even wachten en er rustig af. Na een paar keer oefenen, op verschillende dagen, ook met motor aan en uit zetten, zonder problemen overgevaren.
Nadeel: pont ligt vol mest, want het is toch best spannend natuurlijk :+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:45

mijn vriendin haar paard stond in Heinenoord en ik in Hellevoetsluis ze kwam dan met de pont bij Hekelingen overgevaren

de kapitein vond het geweldig en ze werd goed geholpen
ze heeft het regelmatig gedaan, paard [ een draver] stond heel relaxt deed hem niks :D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:52

Ja trek hem wel iets van sokken aan, voor het glad van de boot ( ijzer) en de trillingen te dempen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:56

ik heb welleens gehoord over een paard wat met wagen is doorgerent vanaf de aanlegplaats het water in. (die wouden dus met de pont, paard ging er van door, wou net voor het randje stoppen, maar kreeg toen de kar in zijn kont, en eindigde in het water) dat paard is met de kar het water ingetrokken en verdronken. ik zou liever over een brug gaan. ik woon ook op een soort eiland. stel ik wil met mijn paard verder als het land van heusden en altena, is het òf de gorkumsebrug, òf de heusensebrug, òf de brug bij raamsdonksveer, òf de brug bij poederooijen. volgensmij zijn ze dat allemaal.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:58

Ben erop geweest, mijn paard stond wel veilig in de trailer :')

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:52

Dankjulliewel voor alle reacties!
Ik heb zelf wel een rustige knollie. (meestal).
Maar ik durf het risico niet te nemen. :D
Ik zag toevallig vandaag nog de film Oorlogswinter, daar staat het paard incl. kar op een pont.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:21

Met mijn twee pony's durf ik het zeker aan. maar ik sna= dat er risico's aanvast zitten. Met de trailer ben ik er ook al meerdere malen overheen geweest, geen probleem.