Hond valt paard aan, wat moet je doen? Aansprakelijkheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milan_lover

Hond valt paard aan, wat moet je doen? Aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:59

Ik denk dat het hier goed staat, maar weet het niet zeker, anders sorry!

Ik denk iedere keer maar weer aan dat gestoorde aso mens :( Gisteren is Milan in zijn been gebeten door een hond, ik dacht dat het net mis was en dat hij er niets aan opgelopen had, maar hij heeft dus wel een wond, lichtjes opgezwollen en hij wou niet dat ik voelde :( Ik had dat toen al geroepen naar die vrouw, die liep op een paar honderd meter afstand en haar hond liep te jagen... Dus ik was afgestapt en schreeuwde een beetje naar die hond zodat ie terug naar zijn baas zou gaan (meeste honden luisteren dan wel en dan bedanken die mensen me ook...), maar deze hond ging door.. Op een ruiterpad waar geen honden los mogen, dus ik roep naar die vrouw dat haar hond Milan had gebeten, roept ze terug, hou je bek stom mens en echt constant doorgaan! Heb het er toen maar bij laten zitten, maarja, wat doe je een evt. volgende keer? Milan trapt niet... En wie is er aansprakelijk voor evt. schade en hoe toon je dat aan? Nu valt het nog mee, maar wat gebeurt er de volgende keer?

Ik maak me dus geen zorgen om de wond, maar wel om als het evt. nog een keer voorkomt? Hoe ga je ermee om, wat is het eerste wat je moet doen? Je laat je toch leiden door emotie, je weet niet meer wat je zegt en wat je doet.. Dit soort mensen stoppen niet uit zichzelf om even hun excuses aan te bieden, hoe zorg je ervoor dat je ze toch te spreken krijgt en dat het allemaal rustig geregeld kan worden?

Nu is het met een sisser afgelopen, was dit vorig jaar gebeurd, was mijn pony aan de kletter gegaan, ik krijg helemaal de rillingen van alle rampscenario's die ik mezelf voorhoud..

Wil het toch graag even weten, misschien dat iemand hier ook ervaring mee heeft?

Sorry als het wat warrig overkomt, het was gewoon echt niet leuk meer en heb wel even angst uitgestaan op dat moment :\

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:10

Zweep mee en beest een flinke lel verkopen. Wel even van te voren oefenen zodat je paard niet schrikt van het gezwiep.

In principe is volgens mij de eigenaar van de hond aansprakelijk voor de schade die het maakt.

Ariebren

Re: Hond valt paard aan, wat moet je doen? Aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:15

Heeft je paard wel zijn tetanus entingen gehad, naast de griep entingen ??

Maar ik denk dat de volgende keer die hond een probleem heeft.
Een paard kan zich ook verdedigen en zo'n hond met een klap van een paarden been is nergens meer.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:16

Ik hoorde dus net van iemand dat ik aansprakelijk ben als mijn paard die hond een lel verkoopt? Dat lijkt me eigenlijk niet helemaal eerlijk/logisch := Mijn paard gehoorzaamt namelijk super, zeker als ik ernaast sta blijft hij stokstijf stil staat, maar ik kan natuurlijk niet voorkomen dat hij zijn been een keertje naar achteren gooit..

Zweep kan ik nog wel eens oefenen, maar dat wordt hem niet denk ik, daar heeft hij al teveel nare ervaringen mee gehad...

Hij heeft de normale entingen gehad, is dat voldoende?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:19

volgens mij sta jij in je recht je zit op een ruiterpad, en honden mogen nergens los alleen op speciaale honde routes.

voor de volgende keer, ik neem altijd een zweep mee. en ik had die hond wel niet z'n lel verkocht dan hij never, maar dan ook never nooit meer in de buurt van een paard zou komen.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:20

ik had dat dus ook vorigjaar met mijn fjord , had haar net een maand en was voor de eerste keer aan het buitenrijden , gewoon rustig aan het stappen komt er opeens keihard een hond op haar afgerent en begint tegen dr aan te springen en om haar heen te rennen , dus zij werd onrustig en wou draven maar die hond bleef haar maar achterna gaan dus hield haar in omdat hij anders haar achterna zou gaan rennen , en die vrouw maar roepen naar die hond , neehoor hond kwam mooi niet terug naar zn baas maar bleef lekker mijn pony vervelen , ik dacht echt ; pak je hond dan gewoon ipv roepen wat toch geen nut heeft alstie tochniet luisterd , ikzelf heb ook een hond , en die kan toevallig wel tegen paarden want is vaak mee naar stal , maar als hij niet tegen paarden zou kunnen en er zou een paard lopen zou ik hem aanlijnen of optillen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:21

Neem even contact op met je da ivm met tetanus, en sorry hoor, als de hond bijt en de eigenaar doet zo dan hoop ik dat je paard de volgende keer wel een hens uitdeelt. Hond loopt waar het niet mag en als hij eerst je paard bijt ben jij volgerns mij niet aansprakelijk.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:23

irritant he die honden die niet luisteren. Helaas ligt het niet aan de honden maar aan het baasje daarom weiger ik ook om een hond te slaan met een zweep.
Wat bij mij altijd werkt is mijn paard omdraaien en juist naar de hond toelopen, dit is bedreigend voor de hond en heeft eigenlijk altijd gewerkt.

één keer werkte dit niet, een agressieve herder bleef aanvallen (heeft zelfs mijn dekje kapot gebeten) Gelukkig is mijn merrie niet flauw en heeft de hond een rotschop gegeven. Toen was hij wel weg.

De rest van de vele keren heeft het omdraaien en richting hond lopen wel gewerkt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:24

Normale griep entingen zit ook tetanus in.
Anders even navragen bij je DA.

Met mensen die zo stom met hun hond omgaan heb ik geen meelij.
En zolang die hond losloopt in een gebied waar het niet mag, is de eigenaar van de hond verantwoordelijk.

Stel je voor; de hond mag aanvallen en een paard mag zich niet verdedigen.
Als het nog een keer gebeurd, spring van je paard af en ga met je zweepje flink lellen op die hond.
Of laat anders je paardje even los, moet je kijken wat er gebeurd.
Arm hondje, is ineens plat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:25

Ik heb de ervaring gehad, helaas moest wel direct de dierenarts komen.... Op een zondag. Dus tja... Dat was duur!
Maar goed, de man van wie de hond was/is (mijn pony heeft de hond een schedelbasisfractuur getrapt namelijk en de hond compleet van de wereld en ik verwacht ondertussen gewoon dood) is... Dakloos en alcoholist. Maw; niet verzekerd.
Tja, daar sta je dan met je rekening. Gelukkig heb ik heel veel mazzel gehad dat de politie in de buurt was en geweldig meewerkte waardoor ik het proces verbaal van die man heb gekregen (is normaal strikt vertrouwelijk), want hij heeft een boete gekregen namelijk voor dit ongeval, en zijn ex mochten wij als contactpersoon houden, dus ook via haar verzekering het proberen te verhalen.

Anyway, bijna een jaar verder zijn wij daar nog mee bezig; eerst via die man gespeeld (tot hij van de aardbodem verdween want zijn telefoon werd afgesloten), vervolgens via de verzekering van haar (maar die wou niets zonder proces verbaal als bewijs... Maar ja die moest ik wel eerst lospeuteren bij de politie dus duurde ook even) en nu is alles nog steeds in behandeling.

Zorg dus als het weer gebeurd voor bewijs!

(overigens zit bij de normale enting tetanus, dus daarvoor hoeft de da niet te komen. Die van mij had ook geen extra enting meer nodig :) )

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:28

Maar waarom neem jij de verantwoording voor de hond, die niet van jouw was, vuurneon?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:29

Bedankt voor de reacties! Dat stelt me toch weer wat meer gerust...

Op de hond aflopen gaat niet, hond sprong als een malle heen en weer en was rondjes rond Milan aan het rennen alsof hij zijn prooi aan het inrekenen was.. Hij was ook zo snel..

Een zweep gaat hem denk ik ook niet worden, pony heeft zoveel nare ervaringen daarmee gehad, hij vind het gewoon spannend en dan kan ik hem ook niet zo rustig houden als anders.. Lastig, lastig, zou ook niet zomaar iemand anders zijn hond een lel gaan geven :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:30

Ik neem de verantwoordelijkheid niet voor de hond?
O wacht, de dierenarts kwam natuurlijk voor mijn pony. Die eikel mocht mooi zelf lopen naar de dierenarts met zijn hond (die op dat moment al aardig levenloos was)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:31

Dat is ook schrikken zeg, vuurneon! :oo

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:33

Milan_lover schreef:
Bedankt voor de reacties! Dat stelt me toch weer wat meer gerust...

Op de hond aflopen gaat niet, hond sprong als een malle heen en weer en was rondjes rond Milan aan het rennen alsof hij zijn prooi aan het inrekenen was.. Hij was ook zo snel..

Een zweep gaat hem denk ik ook niet worden, pony heeft zoveel nare ervaringen daarmee gehad, hij vind het gewoon spannend en dan kan ik hem ook niet zo rustig houden als anders.. Lastig, lastig, zou ook niet zomaar iemand anders zijn hond een lel gaan geven :\

mijn pony was ook bang voor een dressuur zweep, heb je ooit met een springzweepje gereden? die vond mijn pony niet eng

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:34

Ik kan het altijd eens proberen, bedankt :)

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:35

Ik zou de hond staf geven ;d onze hond heeft mijn paard ook in zijn neus gebeten en hard ook!! 2 diepe wondjes

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:45

Als je de volgende keer een hond ziet aankomen, gelijk in een goede draf desnoods galop erop af gaan.
Dat werkt bij ons het beste.
En zeggen dat je paard trapt en ijzers heeft, komt baasje vaak net iets eerder in actie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:49

Het is gelukkig uiteindelijk goed gekomen, wonden zijn genezen (mijn pony heeft er wel littekens aan overgehouden; je ziet precies het gebit van de hond nog op meerdere plekken ) en de paarden vinden gelukkig honden niet eng.
Maar ik heb wel geleerd om alles zo goed mogelijk vast te leggen, telefoon nummers van getuigen te hebben etc, (indien die er zijn natuurlijk) en indien nodig de politie inschakelen.

Overigens is mijn pony niet bang voor de zweep en ook niet bang om een hond een flinke trap uit te delen, dus daar ben ik blij om :) dat scheelt.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:50

Mijn merrie is vorig jaar lelijk gebeten door een hond.
De eigenaar heeft gelukkig alle onkosten hier voor betaald, en de littekens zijn bijna niet meer te zien.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:50

Toen Jorinda (die reed met me mee) uiteindelijk riep dat haar paard trapte riep ze haar hond wel terug inderdaad, misschien is dat ook wel de oplossing..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:52

Wat mij ook wel eens heeft geholpen bij een opdringerige hond; zorgen dat de hond niet achter mijn pony kon komen, maar ik bleef telkens de voorkant van mijn pony naar de hond richten en erop af rijden.
Werkte ook altijd erg goed! Kon de hond niet meer van achteren aanvallen namelijk en van voren vonden ze veel te eng!

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:00

Lastig hoor!
Is het een idee om de boswachter op de hoogte te stellen van de loslopende hond. Ik weet dat hier ind e buurt ook een mevrouw is die haar honden los heeft en niet onder commando. Nadat er klachten bij de boswachter binnen zijn gekomen, is hij vaker in het gebied.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:02

vuurneon schreef:
Wat mij ook wel eens heeft geholpen bij een opdringerige hond; zorgen dat de hond niet achter mijn pony kon komen, maar ik bleef telkens de voorkant van mijn pony naar de hond richten en erop af rijden.
Werkte ook altijd erg goed! Kon de hond niet meer van achteren aanvallen namelijk en van voren vonden ze veel te eng!

Dus gewoon op de ouderwetse cowboy manier.

Koeien bijeen drijven.
Alleen je moet dan wel een goede zit hebben, als het paard het spelletje door krijgt kunnen ze razend snel heen en weer gaan.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 23:06

Maybe kan ik binnenkort wel eens oefenen op de schapen, al vallen die niet aan, haha :+

Dat is misschien ook nog wel een idee Beeezel!