Eigen paard: trailer noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is een trailer noodzakelijk?

Ja
18 (15%)
Nee
88 (73%)
Anders, namelijk...
13 (10%)

Totaal aantal stemmen: 119

MRIIIS

Eigen paard: trailer noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 19:50

Sorry als hier al een topic over is, heb wel de zoekfunctie gebruikt.

Ik ben van plan in de toekomst een paard aan te schaffen en ben me al een tijdje aan het orienteren op alles wat erbij komt kijken. Het gaat me nu echter nog niet lukken om een trailer aan te schaffen (+ auto, want mijn huidige auto kan niet trekken), dus ik vroeg me af hoe de Bokkers met een paard, maar zonder trailer/auto dit aanpakken? Ik heb het dan niet over wedstrijden, maar over naar de kliniek gaan o.i.d.

Is een trailer noodzakelijk om te hebben als je een paard hebt of niet?

Ik hoor het graag! :)

friesiszwart

Re: Eigen paard: trailer noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:52

Wel is het belangrijk dat je weet waar je een trailer kunt huren / gebruiken indien van nood.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:53

noodzakelijk, nee, ik doe het al jaren zonder, ga te voet naar de manege, bedel bij andere mensen of ze me verder weg kunnen meenemen etc.
in geval van echte nood is er altijd wel iemand die je paard naar de kliniek kan brengen.
echter is een trailer wel erg handig, je kunt wat verder weg gaan rijden, kunt makkelijker naar de manege, etc.
ik heb mijn paard moeten verhuizen, en het is nu te ver weg om te voet naar de manege te gaan ,en geen deftige piste en les breekt na enkele maanden wel op, vandaar dat ik een trailer aangeschaft heb en die zijn we nu aan het renoveren...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:54

Noodzakelijk is het niet maar je moet wel een back up hebben in het geval dat. Als je dat lukt (en meestal is niemand te beroerd in dat soort gevallen) heb je deze niet direct nodig. Ik heb zelf nu al 14 jaar paarden en nog geen trailer. Ik huur om weg te gaan of leen. In noodgevallen is het ook altijd gelukt.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:54

Heb zelf geen eigen trailer, of een auto die een trailer kan trekken, maar ik mag ten aller tijden de trailer + auto van de stalbaas lenen als ik het vooraf afspreek. In geval van nood mag ik de combinatie ook meenemen.
Als ze er zelf mee weg zijn dan kan ik altijd nog bij de buurman of over-buurman de trailer lenen. :)
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 06-04-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:55

Nee, niet noodzakelijk ;) Ik neem aan dat je als paardeneigenaar wel contacten hebt, dus als je er met spoed een nodig hebt kun je wel lenen of huren.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:55

Ik heb er geen een, maar in de omgeving wel mensen met trailers, dus als er spoed is....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:02

Ik heb het jaren zonder trailer gedaan. En voor noodzakelijke dingen (zoals kliniek bezoek) heb ik tot nog toe altijd vrienden of kennissen gehad die wel wilde en konden rijden.
Sta nu op een pension stal met zo'n 20 eigenaren en denk dat meer dan de helft een trailer heeft.
Weet dat ik die allemaal zo zou aan mogen koppelen om een bezoek naar de kliniek te volbrengen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:04

Noodzakelijk nee.
Handig ja.

Zorg dat je altijd goede verhuurder weet, waar je wat kan huren.
Let wel, op zondag kan je wel van te voren reserveren om te huren, maar niet in geval van nood zomaar
trailer gaan huren (of 's nachts).
Dus vrienden of kennissen die je in geval van nood willen rijden zijn wel handig.
Waarbij je dan wel moet bedenken dat je paard laadbaar moet zijn en als hij koliek zou hebben,
best andermans trailer aan schroot kan trappen en je die dus moet gaan vergoeden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:05

t is niet noodzakelijk,
maar het heeft mijn paardenhobby toch wel een stuk leuker gemaakt. trailer en auto die de trailer kan trekken, ja het kost wat. alhoewel een tweedehandstrailer niet zo heel duur hoeft te zijn.
de auto kost natuurlijk wel meer dan een kleinere auto die niet hoeft te trekken.
(ps, denk er ook aan dat je misschien ook een E-rijbewijs nodig zal hebben)
door het hebben van een trailer kan ik nu gaan en staan waar ik wil, bosritjes, wedstrijden, een keer afspreken hier of daar, strand! ....
maar het geeft me ook een veilig gevoel, stel dat mn paard met spoed naar een kliniek zou moeten.. tuurlijk kan je dan altijd lenen, maar toch.. het idee dat ik dat niet hoef.

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:09

Nee, trailer lijkt me niet noodzakelijk. Je kan er altijd eentje huren. Met spoed zal je denk ik wel vrienden of kennissen hebben die kunnen rijden.
Wij hebben wel een trailer, het is wel lekker makkelijk als je zelf verder weg buiten wilt rijden en voor wedstrijden en trainingen op ander terrein. Noodzakelijk is het niet, maar handig is het zeker wel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:11

niet noodzakelijk.
een vriend van ons heeft er een, die gebruikt hem niet ik dus wel hahahha

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:11

Noodzakelijk nee, maar zorg er dan wel voor dat je goede kennissen met trailer hebt waarbij je de trailer in geval van spoed snel kan en mag meenemen. Bespreek dit ook van te voren.
Ik heb geen eigen trailer maar mocht ik er een nodig hebben weet ik dat ik met 1 telefoontje klaar ben om met trailer te vertrekken in geval van spoed. 3 uur in de nacht en er zou iets zijn, een sms volstaat. Daarmee heb ik de zekerheid dat ik altijd naar de kliniek kan als ik dat wil.

Wil ik hem voor mijn plezier gebruiken in de toekomst zoals een bosrit, wedstrijd of noem maar op dan bespreek iki het eigenlijk altijd van te voren.

Voor het luxe gedeelte is het handig ja, maar voor de nood om naar de DA te gaan kom je met goede afspraken op voorhand er ook en heb je echt niet direct een trailer nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:55

Hobby hebben aan een dikke 4x4 is wel erg handig als je paarden hebt }:)

Maar als je echt alles gaat tellen, is het al heel snel veel voordeliger om een combi bij elkaar te huren dan 'm zelf op de stoep te hebben staan. Ik huur hier setjes bij elkaar voor 100 - 125 euro per dag (bestelbus met tweepaards trailer) en dan zit de brandstof erbij......

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:01

ikke nou dat adres wil ik dan wel van je hebben want dan zou het zelfs de moeite zijn om even naar de andere kant van nederland te reizen!

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:03

Niet noodzakelijk. Als je geen eigen trailer hebt is het wel handig uit te zoeken waar en van wie je een trailer kan huren/lenen in geval van nood, als je een keertje naar het strand wil, of een wedstrijdje wil gaan starten.
Als je niet veel gebruik maakt van een trailer is huren vaak nog goedkoper ook (denk aan stallingskosten trailer/onderhoud/afschrijving).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:17

Als er niemand in de wijde omgeving een trekkend voertuig en trailer heeft, moet je wel. Zeker voor spoedgevallen als je naar een kliniek moet. Hier dus wel een dergelijke combi aanwezig. Lenen of er van uitgaan dat iemand wel kan rijden is mogelijk maar neemt minimaal hier een uur of 2 in beslag om ter plaatse te krijgen, als je geluk hebt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:42

niet noodzakelijk doe ook al jaren zonder, gelukkig altijd lieve mensen gehad die me wel willen rijden. maar volgend jaar komt er een eigen trailer, is toch wel erg handig.....

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:25

Inderdaad handig: ja, noodzakelijk: nee.

tenminste, als je iedere week naar les of wedstrijden moet kan het wel handig zijn omdat je dan niet iedere week afhankelijk bent of moet huren..

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:45

Dat is ook tezien wat je wil gaan doen met je paard, wil je graag naar het bos of naar de zee gaan etc is het wel fijn :)

maar om nu een trailer aan te schaffen enkel omdat je misschien ooit eens naar de kliniek zou moeten is niet echt nodig vind ik. als dit ooit zou voorvallen kan je altijd een huren

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:10

Als je je paard op een pensionstal hebt staan is er meestal ook wel iets te regelen met vervoer in geval van nood. Stalgenoten en/of de stalbaas zijn meestal wel bereid om je te helpen als je (opeens) met je paard naar de kliniek moet. Vervoer in geval van verhuizingen is meestal ook best op die manier te regelen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:13

Ik heb ook geen trailer, maar wel een auto die een trailer kan trekken. In geval van nood is er altijd wel een trailer te krijgen en als ik een dag weg ga met mijn paard dan huur ik er gewoon een. Dat is nog altijd goedkoper dan zelf een aanschaffen en onderhouden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:21

Ik heb er nooit een gehad. Altijd overal te voet naar toe gegaan. Alles is hier ook goed te voet te bereiken.
Zelfs als ik ze 8 km verderop naar de andere wei verplaats, dan rijden we er naar toe. Zorgen we dat er een auto staat, zodat we zelf ook weer thuis komen.
In geval van nood bel ik een rondje, en dan kan ik altijd wel ergens een trailer lenen.
Zo hebben we een keer met een gewond paard in het veld gestaan; bij de 1e die ik belde konden we meteen terecht.
Feit is wel, dat in dat geval het handiger was geweest als je zelf een trailer hebt. Als ik niemand aan de lijn had gekregen, dan waren we nog niet 123 thuis gekomen. Het gebeurde ons nl. op een woensdagmorgen...en dan werken meestal de meeste mensen. Maar goed, dat is dan 1 keer gebeurd in de 33 jaar dat ik paarden heb. In de buurt is er ook iemand die trailers verhuurd, dus daar kun je dan in een noodgeval ook nog terecht.
Ik heb er zelf wel eens aan gedacht om er eentje te kopen, maar dat loont zich voor ons echt niet.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:33

Ik heb 'ja' aangevinkt, met een kleine maar:

Persoonlijk vind ik dat je altijd per direct over vervoer moet kunnen beschikken, als je een eigen paard hebt.
Dus als je op je eigen stal een trailer kunt meenemen (van de stal, of van een andere pensionklant), lijkt me dat geen probleem.

Zelf ben ik echter niet graag afhankelijk van derden, je weet immers nooit 100% zeker of er in een panieksituatie vervoer beschikbaar is.
Daarom heb ik zelf wel een trailer gekocht, overigens nadat ik mijn paard had gekocht.
Maar nog voor ik mijn paard had, heb ik alvast mijn E-rijbewijs gehaald.
Dat vind ik echt een minimale eis, zodat je altijd met elke combinatie weg kunt rijden als dat moet.
Zo vind ik persoonlijk ook dat je als je een paard gaat kopen, ook een paarden-EHBO moet hebben gedaan.
En dat je beschikt over een eerste-hulp-voor-paarden-doos :) , zodat je altijd iets kunt doen in noodgevallen.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:36

Een trailer is zeker niet noodzakelijk :-)

Hangt er een beetje vanaf wat je wilt doen :-) Kan de instructie bij jou thuis komen? Kun je te paard naar een rijvereniging of naar wedstrijden?

Als je geen trailer hebt zoek dan in elk geval uit waar je een trailer of vrachtwagentje kunt lenen/huren als je een keer naar de kliniek moet :-)