Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarcR schreef:Ga eens kijken bij Subaru, een Forester 2 liter diesel of benzine heeft 150 Pk en mag 2000 kg trekken, de diesel heeft meer koppel en verbruikt minder en je hebt bij beiden 4 wiel aandrijving en een heleboel extra's standaard.
Wil je nog meer dan is er ook een 2,5 liter turbo, benzine versie van de Forester, ik denk dat hij ongeveer 250 pk heeft maar wordt maar in kleine hoeveelheden ingevoerd.
Margreet schreef:Die Saab moet dat makkelijk kunnen. Is 'ie wel helemaal in orde? Wat voor motor is het?
Afhankelijk van de uitvoering zijn ze prima te tunen voor wat meer power, misschien ook het overwegen waard?
ikke schreef:Margreet schreef:Die Saab moet dat makkelijk kunnen. Is 'ie wel helemaal in orde? Wat voor motor is het?
Afhankelijk van de uitvoering zijn ze prima te tunen voor wat meer power, misschien ook het overwegen waard?
Dat zat ik me ook al af te vragen.
Wanneer een Discovery met een 140pk V8 op gas fluitend er vandoor gaat met 2000kg trailer aan de haak, dan is er volgens mij echt iets goed mis met die Saab.
Immers, de simpelste 9-3 die ik op autoweek kan vinden, heeft een 130pk 2.0i met 177Nm. Dat moet toch voldoende uit de voeten kunnen, lijkt me zo......
Sleuren beide heel best! Ik geef alleen aan dat het dus niet normaal is en misschien wel tegen relatief lage kosten op te lossen is, kan me voorstellen dat je daar zelf misschien niet aan gedacht hebt en dan zou 't zonde zijn. vilheide schreef:loulou schreef:mijn audi a3 1.9 tdi kan makkelijk een trailer trekken, dus met die a4 moet het ook wel lukken lijkt me.
Kijk, dit zijn de reacties waar ik op gehoopt had.![]()
Wat is het totale gewicht wat je dan ongeveer trekt?
maar met de audi komt je ook prima weg
en vrachtwagens inhalen is zeker geen probleem.
. Goed verkrijgbaar en superbetrouwbaar, niet goedkoop, maar goed zoeken naar een betrouwbaar adres loont met de jaren. Margreet schreef:Mijn Saabs zijn 10 en 26 jaar oudSleuren beide heel best! Ik geef alleen aan dat het dus niet normaal is en misschien wel tegen relatief lage kosten op te lossen is, kan me voorstellen dat je daar zelf misschien niet aan gedacht hebt en dan zou 't zonde zijn.
Als je al besloten hebt dat je er vanaf wilt omdat de auto sowieso verder ook niet bevalt, dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten!
vilheide schreef:Margreet schreef:Mijn Saabs zijn 10 en 26 jaar oudSleuren beide heel best! Ik geef alleen aan dat het dus niet normaal is en misschien wel tegen relatief lage kosten op te lossen is, kan me voorstellen dat je daar zelf misschien niet aan gedacht hebt en dan zou 't zonde zijn.
Als je al besloten hebt dat je er vanaf wilt omdat de auto sowieso verder ook niet bevalt, dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten!
We hebben verder ook niet veel negatiefs te vertellen over een Saab, maar wat ik net al zei vind mijn man hem net even te weinig power over hebben.
Zelf weet ik niet hoe hij rijd zowel met of zonder trailer want heb geen rijbewijs.
Ik ga er dus maar vanuit dat manlief gelijk heeft.
Onze vorige auto was een Volvo V70 diesel, 170 pk en die had wel genoeg over volgens manlief.
Dus vandaar al de keuze voor een diesel omdat die zowiezo wat meer vermogen hebben.
ikke schreef:Margreet schreef:Die Saab moet dat makkelijk kunnen. Is 'ie wel helemaal in orde? Wat voor motor is het?
Dat zat ik me ook al af te vragen.
Wanneer een Discovery met een 140pk V8 op gas fluitend er vandoor gaat met 2000kg trailer aan de haak, dan is er volgens mij echt iets goed mis met die Saab.
Immers, de simpelste 9-3 die ik op autoweek kan vinden, heeft een 130pk 2.0i met 177Nm. Dat moet toch voldoende uit de voeten kunnen, lijkt me zo......
janderegelaa schreef:Het verschil met een Disovery is dat het maximum koppel van deze Saab bij een veel hoger toerental bereikt wordt dan bij de Discovery. Die heeft hem bijna direct beschikbaar terwijl het maximum in de koppelcurve bij de Saab pas gehaald wordt bij 4300 toeren. Flink doortrekken dus voordat je kracht hebt. Koppel is heel leuk maar je moet dus wel controleren wanneer het vrijkomt.
Ik heb zelf nu een V70 en gaat best. Moest ik kiezen tussen de BMW en de Audi dan kocht ik een a4 Quattro. 4 wiel aandrijving met een trailer is ideaal.
Vroeger heb ik een Jeep Grand Cherokee 2.7CRD gehad en die vond ik echt fantastich. Qua kosten ligt die net even een stuk lager dan een Landrover.
ikke schreef:janderegelaa schreef:Het verschil met een Disovery is dat het maximum koppel van deze Saab bij een veel hoger toerental bereikt wordt dan bij de Discovery. Die heeft hem bijna direct beschikbaar terwijl het maximum in de koppelcurve bij de Saab pas gehaald wordt bij 4300 toeren. Flink doortrekken dus voordat je kracht hebt. Koppel is heel leuk maar je moet dus wel controleren wanneer het vrijkomt.
Ik heb zelf nu een V70 en gaat best. Moest ik kiezen tussen de BMW en de Audi dan kocht ik een a4 Quattro. 4 wiel aandrijving met een trailer is ideaal.
Vroeger heb ik een Jeep Grand Cherokee 2.7CRD gehad en die vond ik echt fantastich. Qua kosten ligt die net even een stuk lager dan een Landrover.
Maar voor het gemak "vergeet" je er even bij te zetten dat diezelfde simpele Saab maar net 1300kg weegt, waar de Disco 2000kg doet! Dan mag die Disco wel iets van 240Nm hebben, dat heb je ook wel nodig om de boel aan de gang te krijgen! Die Disco had een simpele venturi-installatie (G1 dus eigenlijk) en carburateurs, waar de Saab ongetwijfeld een veel modernere G3 installatie zal hebben.
Waar het echte probleem zit, weet ik wel. De Disco moest je in zo'n combi ook niet in 5 willen rijden........
Waratje schreef:Uhm, wat voor trailer heb jij als die 1600 kg weegt als je er een IJsco opzet?![]()
Ik kan me eerlijk gezegd niet veel voorstellen bij een Saab 9.3 die moeite zou hebben met een trailer-met-IJslander-erin.
janderegelaa schreef:Die Saab weegt met kar toch ook veel meer als 2000 kilo...komt hij toch koppel te kort. Je moet er ook rekening mee houden dat een Discovery korte overbrengingen heeft en een Saab lange. Dus voordat je met de Saab + kar elke keer bij de 4500 toeren zit ben je aardig aan het trappen.
vilheide schreef:Ik heb niet gezegd dat de trailer 1600 kg weegt maar dat de totale massa van de trailer 1600 kg is.
Massa = gewicht trailer + laadvermogen.
En staat niet 1 ijsco in maar 2. Dus zeg maar zo'n 700 kg paard.