Ervaringen paard in 'bruikleen'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Ervaringen paard in 'bruikleen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:00

Even in het 'kort' een situatieschets:
Sinds kort staan mijn paarden aan huis. Hartstikke leuk en zou niet meer anders willen.
Nu ben ik onlangs bij de vorige eigenaar van mijn paarden geweest, waar ik voorheen zo'n 5 jaar kind aan huis ben geweest, totdat ik dus 2 paarden van hun heb gekocht. Sindsdien is er bij hun niets meer met de paarden gebeurd door omstandigheden. Ze willen wel, maar het lukt niet en wat daar precies de redenen van zijn kan ik niet benoemen.

Zij hebben momenteel 5 paarden en 1 pony staan, waarvan 1 paard kreupel en met 'pensioen', 1 paard met trauma en rijden is (iig op dit moment) geen optie meer. De andere 3 paarden zijn nog niet beleerd, of alleen zadelmak, maar dus ook al jaren niets mee gedaan.
Om weer eea op de rit te krijgen is er een soort van besloten dat er wat verkocht gaat worden, maar ze kunnen geen besluit nemen welke, aangezien het allemaal paarden met een verhaal of 'maar' zijn, zelf gefokt en ze hebben ze allemaal even lief. En in deze markt is het al niet zo makkelijk..

Zo kwamen we dus op het idee om een paard van hun bij ons in 'bruikleen' te zetten. Zodat zij iig wat lucht krijgen door de zorg voor een paard minder en wellicht daardoor ook ruimte krijgen om een keuze voor verkoop te gaan maken. We hebben dit idee alleen maar op tafel gegooid en dus niet concreet iets besproken, maar ik ben toch wel benieuwd of er ervaringen (positieve en negatieve) zijn met dit soort dingen.

Mijn idee is dat ze het paard met trauma wat niet meer te rijden is bij ons zouden kunnen neerzetten (tevens dochter en halfzus van mijn paarden, zelfde karakter). Zo kunnen zij zich richten op de jonge/onbeleerde paarden. Het oude kreupele pensioen paard is ook welkom, maar hiermee voorzie ik meer problemen, ivm mijn jonge ruin die behoorlijk dominant is en haar ongetwijfeld gaat opjagen. Daarbij, kans op DA bezoeken is vele malen groter met een paard wat al mankerende is en ik wil die zorgen en het eventuele 'gedoe' daarover niet op de hals halen. (Stel dat ik vind dat er een DA moet komen, maar de eigenaren niet, wat dan?)
Bovendien hebben zij weiland aan huis en kunnen ze het oude paard dus imo meer bieden dan ik (vertrouwde omgeving in eigen kudde incl weiland).

Voor wat betreft afspraken, denk ik dat het niet meer dan reëel is dat zij kosten voor hoefsmid, DA, enten, ontwormen etc. gewoon op zich blijven nemen, aangezien het hun paard blijft. Maar wat is hiervoor 'normaal'? Verder blijft het paard 'opeisbaar' door hun en als het hier niet zou gaan, wil ik ook vrij zijn het paard meteen terug te brengen.

Ik zie het zelf dus echt als een oplossing om hun wat meer ruimte te geven om eea voor zichzelf weer op een rij te krijgen. In een 'ideale wereld' klinkt dit natuurlijk heel mooi, maar ondertussen denk ik ook na over een hoop ellende die je ervan zou kunnen krijgen. Ik zou zo niet weten wat, maar ik zie nu eenmaal snel beren en kuilen.. 8-)

Laatste 'dingetje' is dan:is het realistisch als ik hier ook een maandelijkse vergoeding voor zou vragen (aangezien het paard hier eet en het mij extra werk bezorgt) maar anderzijds is mijn uitgangspunt puur hulp aanbieden en ik hoef er echt niet wijzer van te worden. Het gaat mij momenteel meer aan het hart hoe ze er bij hebben gestaan en nu staan, dat ik zo weer dagelijks daarheen zou gaan om te helpen etc, maar dat gaat gewoon niet icm mijn eigen paarden en werk.

Kortom: is dit een 'verstandige' stap om te nemen?

friesiszwart

Re: Ervaringen paard in 'bruikleen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:10

goede afspraken maken en duidelijk voor wie welke kosten zijn en hoe als een van beide partijen wilt stoppen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:59

Mijn zusje heeft haar paard in bruikleen
zei betaald alle kosten
DA tot 200 euro daarna beslist eigenaresse over DA bezoeken tenIj mijn zusje perse wil dat iets uitgezocht word dan betaald ze zelf
ik vind dat je in bruikleen alles zelf betaald het is dan even jou paard in principe maar dan zonder aankoopbedrag

mijn zusje wilde graag een eigen paard maar had geen groot aankoopbedrag
dit was een ideale oplossing
ze mag hem overkopen dus voor haar is het een soort proeftijd

in jou geval ligt het natuurlijk anders, jij hebt hebt het paard
tijdelijk in bruikleen, bij mijn zusje is het voor altojd in proncipe

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 09:54

Maar Dientje_Yara, rijdt jouw zusje ook op het paard? Ik kan namelijk niets doen met het paard, behalve goede zorg geven. Het is dus geen gebruikspaard voor mij. M.a.w. ik ga kosten maken door voer en zorg erin te steken, maar ik krijg in principe geen 'plezier' terug door het rijden oid met het paard.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:00

Ik heb daar zelf wel een goede ervaring mee. Had mijn oude merrie van 23 tijdens mijn zwangerschap in bruikleen gedaan naar een camping. Nu gaan er bij veel mensen wss nekharen overeind, maar dit was een zeer luxe camping waar de paarden alles hadden wat ze nodig hadden en ook zon beetje op nr. 1 stonden.
Ze is daar 3 x per week bereden (ze moest ook blijven lopen, rust roestte enorm bij haar). En verder stond ze gewoon op het land met vriendjes. We hebben beide niks aan geld betaald, ik was een zorg kwijt, en zei betaalden haar voer en stalletje natuurlijk.
We hebben toen wel afgesproken dat, mocht er een DA aan te pas komen, dat die verantwoordelijkheid op mij neer kwam. Dat is een risico. Maar ik heb er uiteraard wel een aantal nachten over geslapen en daar wezen kijken en dat uiteindelijk op goed vertrouwen gedaan.
Na een jaar heb ik haar netjes teruggekregen, niks aan het handje :)

Een paard met een trauma, die zou ik absoluut niet in bruikleen meegeven. Als er wat gebeurd?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:08

Ik snap je terughoudendheid daarover, maar ik ken het paard en weet wat er later is gebeurd waardoor ze nu niet (meer) bereden kan worden.
Mijn intentie is dan ook zeker niet om dat wel weer te gaan proberen. Het probleem zit hem alleen in het rijden en verder is er niets met het dier aan de hand.

Het klinkt iig positief jouw ervaring!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:13

Ja mijn zusje heeft min of meer een eigen paard

bij jou ligt het wel anders

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:30

Ik vind jou geval eigenlijk geen bruikleen. Het is meer een vorm van pension wat je aanbied.
Bij bruikleen gaat het er dacht ik toch om dat jij de gebruiksrechten hebt van het paard zonder het te moeten kopen.
In zon geval zou ik persoonlijk eerder een soort van pension aanbieden. Bv dat hij tegen voerkosten bij je mag staan. Of was je van plan het paard toch op een bepaald moment (voorzichtig) op te pakken??

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:26

ik heb ook een oud manege paard in bruikleen bij mensen, mensen hebben stal aan huis dus kost ze weinig en de pony kan ook nog bereden worden dus ze hebben er ook zeker plezier aan.
in principe zijn alle onkosten voor hun behalve dierenarts :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:33

Ik zou best wat met het paard willen doen, omdat ze er niet op zijn zachts gezegd niet uit ziet door bespiering die is weggevallen. Het oppakken zou dan niet meer zijn dan longeren, (buiten) wandelen en grondwerk. Maar het rijden ga ik niet aan beginnen. :n

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:36

Ik heb een poos een paard in bruikleen gehad. Dat was een soort constructie waarbij ik de huisvestingskosten had en de eigenaar de hoefsmid, DA endergelijke. Dat was een rijpaard. Goed bevallen, ook alles van te voren op papier vastgelegd (bezoekrecht, opzegtermijn ook in genoemd). Niks mis mee.

In jouw geval zou ik gaan voor een contractje en daarnaast een bedrag voor de verzorging. Wat ben je kwijt aan je eigen paarden? Ze staan aan huis, zou 40 euro per maand dan realistisch zijn?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:37

Ik heb 2 paarden (achter elkaar) in bruikleen gehad,
Moest zelf stalling betalen en de hoefsmid betalen, en als paard ziek werd kon ik de rekening naar de eigenaar opsturen.
Dit alles was vast geleged in een officieel contract.
Verder mocht ik ermee doen wat ik wilde, zolang ik er maar goed voor was.
Ik heb de tijd van mijn leven gehad, en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:31

Je kunt beter volpension aanbieden tegen een (kost)prijs. Je hebt immers niet het gebruik van het paard in de zin van er op kunnen rijden, maar doet het om hun te ontlasten van de zorg voor 1 van de paarden.

Dan kunnen jullie van beide kanten de stalling met opzegtermijn van 1 maand gewoon opzeggen en zijn alle kosten voor de eigenaar.

Bruikleen in de zin van gezelschapspaardje omdat je die nodig hebt betaal je vaak wel zelf de onderhoudskosten, maar vaak biedt je dan ook een pensionplekje aan tegen een bepaalde prijs al bejaardentehuis ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 09:10

@ joyce: Dat is idd wel een goed idee ja. Het bedrag wat ik dan zou kunnen vragen is wel iets waar ik nog even over moet bomen.
Ik denk dat € 40,- wat Apple zegt wel iets aan de krappe kant is. Als ze een halve baal hooi per dag eet (in een gunstig geval van €5,- per baal), dan is het op basis van 30 dagen al €75,- wat ik kwijt ben aan alleen ruwvoer. En eigenlijk wijst de ervaring hier uit dat ze meer dan een halve baal hooi per dag eten in de winter. Veel meer dan ruwvoer hoeft ze niet te krijgen, misschien nog wat extra vitaminen/mineralen. Dus dan zou je al gauw uitkomen op 75-100 euro per maand.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:06

Wat een rotte situatie! Ik snap dat je hun wilt helpen en dat is heel lief, maar ben je niet bang dat er misschien wat onenigheid zal ontstaan? Zet het iig goed vast en op papier.
Ik zou ook geen bruikleen voorstellen, maar inderdaad pension. Bruikleen is gebruikelijk waarbij je een paard leent van iemand anders en er alle plezier voor terug krijgt of als je en paard nodig hebt als bv gezeldschap. Wat jij biedt is pension en is het imo heel redelijk om onkosten voor het paard te laten betalen. Het is niet de bedoeling dat jij hun helpt en daar de kosten voor betaald. Ze laden het paard weer in en zijn weer weg en dan heb jij ik weet niet hoe lang hun paard betaald.

Alle kosten zijn gewoon voor de eigenaar lijkt mij, alleen haal jij de zorg uit handen. Het kost hun misschien wel meer dan als ze gewoon daar staat, maar ze krijgt er ruimte voor terug (moeten ze daar wel wat mee gaan doen natuurlijk...). Als er een dierenarts bij moet komen dan zul je dat moeten overleggen.... Het is dan wel zo dat als de eigenaar er geen dierenarts bij wilt hebben of geen hoefsmid dat jij dat dan niet zomaar wel mag doen (of je moet het zelf betalen). Maak daar goede afspraken over hoor! Want dat kan nog weleens gaan botsen denk ik...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:42

Zou het allemaal goed afspreken van te voren, welke kostten jij op je wilt nemen en welke zij voor moeten zorgen.
Ben hier de fout zelf mee in gegaan en toevallig vorige week beetje gezeur mee gehad.

Ik had pony van ene kennis die zijn dochter er uit gegroeid was, pony was bevangen, met wormen en was wel wat werk aan.
Netjes opgeknapt, geent, laten chippen, ontwormen, bekappen etc, loopt hier nu 1,5 jaar in ponyclub en nu wil hij opeens geld voor haar zien... maar leukste is nog, de 4 jarige pony van zijn dochter die zij nu heeft moet verkocht worden en komt hier van de week om door gereden te worden / opgepakt te worden want staat al weer een hele poos stil... ik krijg daar niets voor, vrienden dienstje maar hij wil wel geld voor zijn pony die ik al 1,5 jaar in de kost heb...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:23

kevje06 schreef:
Zou het allemaal goed afspreken van te voren, welke kostten jij op je wilt nemen en welke zij voor moeten zorgen.
Ben hier de fout zelf mee in gegaan en toevallig vorige week beetje gezeur mee gehad.

Ik had pony van ene kennis die zijn dochter er uit gegroeid was, pony was bevangen, met wormen en was wel wat werk aan.
Netjes opgeknapt, geent, laten chippen, ontwormen, bekappen etc, loopt hier nu 1,5 jaar in ponyclub en nu wil hij opeens geld voor haar zien... maar leukste is nog, de 4 jarige pony van zijn dochter die zij nu heeft moet verkocht worden en komt hier van de week om door gereden te worden / opgepakt te worden want staat al weer een hele poos stil... ik krijg daar niets voor, vrienden dienstje maar hij wil wel geld voor zijn pony die ik al 1,5 jaar in de kost heb...

ik zou bedanken...
Of anders vooruit betalen voor de training en stalling van hun 4 jarige pony...

En als hij geld wil voor die andere pony (huur?) eerst de kosten er af trekken die je hebt gemaakt om het diertje gezond en bruikbaar te krijgen... Een rekening sturen wil wel eens verhelderend werken om zicht te geven op wat de pony gekost heeft.

xKwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:10

De manege heeft het een keer geprobeerd, maar dat is niet zo goed afgelopen. Verder weet ik er niet zoveel van :')

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:12

Ik heb een paard in bruikleen gegeven aan een vriendin, paardje lag me erg na aan het hart en ik wilde haar niet verkopen. Zij heeft er 17 jaar plezier mee gehad. Maar dat paard was gewoon te rijden etc. Zij betaalde alle kosten.
Nu heb ik zelf een paard in bruikleen op dezelfde voorwaarden. Maar dat is ook een bruikbaar paard.
Wat jij het paard gaat bieden is een pension - het lijkt mij toe dat je daar een redelijke vergoeding voor kunt vragen. Immers de eigenaren hebben er verder geen kosten meer aan en komen ruimer in de tijd te zitten. DA en hoefsmid lijkt mij ook normaal dat ze dat betalen. Alles wel goed op papier vastleggen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:14

Jibbel schreef:
Maar Dientje_Yara, rijdt jouw zusje ook op het paard? Ik kan namelijk niets doen met het paard, behalve goede zorg geven. Het is dus geen gebruikspaard voor mij. M.a.w. ik ga kosten maken door voer en zorg erin te steken, maar ik krijg in principe geen 'plezier' terug door het rijden oid met het paard.

Dan krijg je het paard niet in bruikleen, maar in pension.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 00:06

Wat een genereus aanbod van je en heel goed dat je er zo serieus over nadenkt!

Het oude paard van een vriendin staat bij ons. Rijden o.i.d kan niet meer en die behoefte hebben wij ook niet. De merrie staat nu 3 jaar bij ons en heeft inmiddels de rol als supernanny voor onze jonge paarden. Voor ons is ze haar gewicht in goud waard!

Met de eigenaresse hebben wij de afspraak dat ze in de wintermaanden € 100 per maand betaalt en in de zomermaanden € 50. Wij zorgen voor de wormkuur en alle andere verzorging. Zij betaalt zelf da, enting, tandarts en hoefsmid.
Die € 100 in de winter hebben we idd echt nodig. Zeker als je niet beknibbelt op ruwvoer (wij rekenen 1 grote baal kuil per maand á € 50), strooisel en ondersteunend krachtvoer. Voor het werk houden we niks over, maar voor ons hoeft dat ook niet.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:54

ik krijg als het goed is een paard in training.
stallingskosten zijn voor mij en de tijd voor training, maar alle andere kosten worden door de eigenaar betaald.

bij verkoop krijg ik 25% van de verkoopwaarde mee.

denk er heel goed over na en zet alle afpraken zwart op wit. dan weten beiden partijen waar ze aan toe zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 19:52

@zap: onenigheid niet zo snel denk ik, maar er zouden wellicht irritaties kunnen komen bij mij als ik het paard niet de verzorging kan/mag geven zoals ik die nodig acht. Ik ben daarin niet de makkelijkste, maar dat weet je denk ik wel. :)

@marion71: dank je. Ik heb gewoon het beste met de mensen en hun paarden voor. Als het in mijn macht lig om te kunnen helpen, zal ik da altijd voor ze doen. Jouw kosten plaatje komt wel goed overeen met hoe het hier aan toe gaat.

In het algemeen lijkt het mij idd verstandig alles vast te leggen op papier, niet omdat ik ze niet vertrouw of ik gekke plannen met het paard zou hebben, maar juist om 'gedoe' te voorkomen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:34

Heel verstandig om het op papier te zetten. Daarmee maak je afspraken helder en heb je duidelijkheid voor in de toekomst als 1 van beiden niet meer precies weet hoe het ook al weer was afgesproken. Hommelus komt vaak achteraf en vaak in gevallen waarvan je het absoluut niet verwacht. Al moet ik bekennen dat wij niks op papier hebben. In ons geval is het zo gegroeid en gelukkig zitten we op 1 lijn vwb verzorging. Haar paard blijft bij ons tot haar dood. Da's eigenlijk de enige echte afspraak die we hebben gemaakt.
De kosten vond ze aanvankelijk hoog, totdat ik het voorrekende. Daarnaast weet ze ook dat haar paard op een heel goede plek staat en wij veel respect voor haar keuze hebben. Ze heeft namelijk zelf meer dan ruimte (grote boerderij) genoeg, maar wil niet dat haar paard alleen staat.
Zoals jij deze mensen beschrijft, hebben ze het allerbeste met hun paarden voor en moeten ze een keuze maken. Als zich dan iemand opwerpt met de mogelijkheid die jij biedt, zouden ze wel heel dom zijn om dit niet met beide handen aan te nemen. Het paard kost hen immers zelf ongeveer hetzelfde.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:02

Als je er op ingaat, bedenk dan ook even hoe je het wil als er iets met het paard gebeurt. Dus was als jouw paard hun paard trapt? Wat als ze met een wond in de paddock staat? Wat als ze dr been breekt. Je hoopt het niet, maar het kan maar duidelijk zijn denk ik :j