Wat vind bokt; hoog, laag, bloot, etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Wat vind bokt; hoog, laag, bloot, etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 13:57

Dag bokkers,

Ik zat me zomaar eens af te vragen, wat menig paardenbezitter zijn of haar paard nou eigenlijk om doet op de trailer.
Kies je voor transportbeschermers? Zo ja, voor hoog of laag? En waarom juist de hoge, of de lage?
Gebruik je bandages, springschoenen, peesbeschermers? Heb je dekens of andere dingen die je uitsluitend bij het transport gebruikt? Noem het maar op!

Ik ben benieuwd :j

Zelf gebruik ik lage transportbeschermers. Simpelweg omdat ik tot op heden nog geen hoge heb kunnen vinden die mijn haflinger goed past. Daarbij krijgt hij om alle 4 de benen springschoenen om, omdat hij, ondanks de beschermers toch nog vaak met kapotte kroonranden van de wagen kwam. Nu met de springschoenen gaat dit goed. Verder heeft hij op de trailer eigenlijk altijd dezelfde deken op. Deze is van suede, met (nep)schaap gevoerd, dus net iets warmer dan een "gewone" zweetdeken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Wat vind bokt; hoog, laag, bloot, etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:58

helemaal niets. gewoon kaal. :)
Soms als we voor langere ritjes gaan krijgt hij wel peesbeschermers om, maar voor de rest ben ik alleen maar bang dat het gaat broeien.
Zweetdekentje op en gaan met die banaan ! :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:00

Mijne krijgt van die ja.. transportbeschermers met wol vanbinnen.
Redelijk groot (maar niet die hele voorgevormde die helemaal ook naar boven gaan bij o.a het achterbeen)
en springschoenen.
Verder gewoon dekens die ze normaal ook opheeft :)
In de zomer trouwens peesbeschemers+strijklappen en als het warm is geen enkel dekentje op.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:00

Ik doe ze ook nooit iets om.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:01

ik heb ook niks om bij de paarden die ik in de trailer zet.
in het begin wel geprobeerd, maar dat vond fahya helemaal niks, zakte ook af (dus ze paste niet oke :o )
Maar zonder gaat prima!

mn nieuwe paard pas ook zonder wat om geladen en gereden, ging goed!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:02

Wij doen NOOIT iets om de benen. Vind het geen fijn idee en een keer paard van trailer gehaald dat de transportbeschermers op half elf hingen want hij had ze uitgetrapt. Niet fijn dus doe ik nooit mee sindsdien. In de zomer als het heet is doe ik dun koelingsdekentje op, is ook fijn voor na de wedstrijden. Als het koud is pas ik aan. Volgende week zondag gaan we voor lange reis (10 uur) dan is het rond de 10 graden en doen we een dunne regendeken op. Gordijntje achter dicht met hoekje open links rechts (advies dierenarts) en raampjes aan beide kanten open.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:04

Alleen een halstertje en gaan met die banaan :D
Ik hou niet van die poespas en ik vind het nérgens voor nodig :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:05

niks om, alleen als ze een deken omheeft laat ik die op de trailer ook om
met beschermers gaat ze klooien

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:08

Ik heb hoge beschermers, tot over de knie. Heb wel een paard dat er helemaal niet op reageert (behalve de eerste paar passen... huh wat voel ik nou??). Vind het een prettig idee bij op- en uitladen dat de benen beschermd zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:09

Bloot...

Behalve als ze naast andermans paard in de trailer moeten.
(beter nog, hij komt niet meer naast dat paard, als het aan mij ligt, dat was eens maar nooit weer!)

En heb Toobs beschermers omgehad toen hij de trailer nog doodeng vond,
viel en stapte met in en uitstappen nog wel eens net langs de klep.
Nu hij daarin bevestigd is, gaat er al tijden niets meer om.

fjord geen deken in trailer, wordt veels te warm
Zwarte dun wollen dekentje.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:12

Ik zette mijn haf altijd met stevig leren halster vast, speciaal voor vervoer gekocht. Lage beschermers heb ik ooit een keer bij een paard gekregen maar amper gebruikt. Doe meestal wel peesbescherming voor om. Waarom weet ik niet, meer voor mn eigen gevoel. Paard wat ik nu heb heb ik hoge pagony´s voor gekocht, transportbeschermers. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik te lui ben die de volgende keer om te doen.... Wat dekens betreft blijft gewoon de stal-winter-regen-zomer of geen deken op, ligt er aan wat het paard op dat moment aanheeft

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:12

Rondom hoge beschermers, kreeg ik erbij toen ik het paard kocht. Hij staat netjes stil op de trailer dus ze blijven gewoon zitten, hij loopt er ook normaal mee.
Dekens wat hij op stal/wei ook op heeft (dit jaar dus niks want hij is een beertje geworden) of ietsje dunner. In de zomer een vliegendeken als ik weet dat hij moet wachten in een stilstaande trailer. En toen ik nog wedstrijden reed en hij was bezweet dan gingen er afhankelijk van de kou 1 of 2 zweetdekens op (was toen geschoren).

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:14

Als ik op wedstrijd ga de heenweg hoge beschermers alleen achter zodat zijn beentjes schoon blijven. Terug of niet op wedstrijd bloot. Deken welke hij dan op heeft.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:15

Lage beschermers (Epplejeck http://www.ej.nl/products/10000174/3600 ... E+BOOTS+EJ ). had eerst hoge tot over haar hak, maar mevrouw bleef net zolang schoppen tot ze ze (zo goed als) af had, dus die waren geen succes. Deze reageert ze goed op.
Paard is soms nogal lomp met op- of afladen, dus zonder beschermers had ze haar benen vaak kapot gehad..

Verder in de winter een dunner deken dan die ze normaal op heeft, omdat trailer toch vaak wat warmer is, met zeil achter dicht.
Terug als ze bezweet is met zweetdeken met hals om.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:16

Bloot. Met transportbeschermers (hoog of laag) staan ze onrustiger dan zonder iets aan de benen en in de zomer liep het schuim/zweet er onder vandaan. Peesbeschermers zou ik alleen overwegen voor een heel kort ritje. Ik vind het niets om ze daar langere tijd mee stil te laten staan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:17

Hoge transportbeschermers :)

Mijn paard stapte ooit eens verkeerd van de laadklep af waardoor heel der achterbeen aan de voorkant open zou hebben gelegen, gelukkig had ze transport-beschermers om waardoor ze geen beschadig heeft opgelopen ;) en deken ligt aan het weer, ene keer zweetdeken of kantoene deken, in de winter wollen. ligt eraan hoe warm me paard het heeft ;)

alleen toen ik mijn jaarling moest vervoeren ( naar de keuring) kreeg ze 3-1 beschermers om met bandagelappen er onder, en springschoenen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:18

De beenbeschermers die ik ook met rijden gebruik (springschoenen, peesjes en strijklappen of 3-in-1 voor achter) Deken gewoon wat ik denk dat ze nodig heeft. Ben van mening dat transportbeschermers niets voorstellen omdat het meestal alleen een lapje stof is zonder enige versteviging erin

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 14:24

T valt me op dat er veel mensen zijn die niets om hebben bij hun paard. Grappig! Dat had ik niet verwacht!
Mijn paard heeft het eerste half jaar bij mij niks om gehad (deed dat nooit bij mijn paarden), maar hij kwam echt elke keer met wondjes van de trailer af. Hij staat rustig onderweg, hoor hem nooit slaan oid, maar ik denk dat hij toch omstapt in de bochten oid, hij had altijd zijn kroonranden stuk. Ook met laden en van de trailer halen stapt hij nog weleens naast de klep, en stiekem ben ik dan toch ook wel erg blij met mn beschermers.. Toch verrassend zo'n topic! :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:47

precies als je merkt dat je paard het nodig heeft...gewoon om doen :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:53

Ik had er vroeger 1 die nogal eens op zijn knieën vd laadklep afgleed.
Toen had ik een vrachtwagentje dus dat was best een eind naar beneden.
Die had altijd hoge voorbeschermers om.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:59

onderlappen met bandages of niets

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:00

Altijd hoge transportbeschermers rondom.
En qua deken ligt het aan het weer; meestal gewoon een zweetdeken, en bij hoge tempreraturen zonder deken :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:03

De drie keer in zijn leven dat mijn paard op de trailer heeft gestaan, heeft hij geen beschermers omgekregen. Hij heeft een flinke bos sokken, dus ik denk dat het nog lastig wordt om daar goed passende beschermers voor te vinden.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:19

Mijn paard heeft 2x op de trailer gestaan, 1 keer wel 3 uur lang ong. , dus had ik hoge transportbeschermers om, en de 2de keer was een rit van 10 min dus toen niks...
Maar ik dacht toen ook alleen maar voor het zekere want die lange rit was toen ik haar had gekocht. En wist niet hoe ze op de trailer was...

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:47

Mijn paard krijgt niks om in de trailer. Hooguit een zweetdeken op de terugreis. Op de heenreis altijd bloot zowel 's zomers als 's winters.

We gaan zo'n 2 á 3 keer per week op pad.