mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:14

hallo,

ik zit een beetje in tweestrijd over een pony die ik nu vanaf begin december op proef heb.

het gaat om een 4 jarige ruin, Haflinger X Arabier. 1.40m

het verhaal:

ik was rustig aan opzoek naar een leuke pony voor mijn zusjes van 9 en 10 jaar. het moest een grote C of D pony zijn zodat ik er zelf ook nog een beetje op om kan rijden. nu liep ik begin november tegen deze ruin aan. ik was gelijk verliefd op zijn leuke hoofdje en hij was/is super braaf en rustig. hij was toen nog onbeleerd. wat voor mij geen probleem is omdat ik hem zelf wel kan beleren. ik ben 3 x bij hem wezen kijken. de eigenaren kwamen heel vertrouwd over en de pony stond er super netjes bij ( al was hij wel zeker 50 kg te zwaar) we hebben een contract opgesteld en begin december stond hij bij ons op stal. omdat hij nog beleerd moest worden hebben we een proef tijd tot eind februari afgesproken. zodat ik met hem bezig kan met beleren en in die maanden goed kan zien hoe hij is en wat wij kunnen verwachten van deze pony.

ik ben begonnen met beleren. dit gaat heel goed. hij is erg nuchter in het hoofd en pakt alles super braaf op. maar vanaf dag 1 liep ik tegen het punt aan dat hij heel erg verwent is en een behoorlijke drammer. ook is hij erg ruig kwa omgang. dit word wel steeds beter. ik heb verder wel alle tijd met hem voordat mijn zusjes echt zelf op hem gaan rijden. met verwent bedoel ik: met de fles opgevoed, en met zijn 4 jaar huppelde hij nog steeds achter mama aan. hij werd daar nog steeds gezien als dat kleine schattige veulentje.

2 weken na zijn komst kreeg hij koliek. balen natuurlijk maar goed dat kan gebeuren. niks aan de hand verder, de dierenarts gebeld die heeft hem een spuit gegeven en toen was het weer klaar. maar vorige week stond hij ineens met een dik been op stal en hij was daar erg ziek van. de dierenarts is 3 dagen achter elkaar aan geweest voordat hij zich weer een beetje beter voelde en de koorts en de ergste zwelling aan zijn been afgezakt was.

de pony mag voor de koop nog klinische gekeurd worden, ook zegt de verkoopster dat hij altijd terug mag mocht hij toch niet de pony zijn waar wij naar op zoek zijn.

nu is eigenlijk mijn vraag, wat zouden jullie doen met deze pony?
kopen en gewoon proberen of terug brengen?

kwa karakter vertrouw ik het wel.( hij is nog jong en kan nog heel veel leren) alleen ben ik er bang voor dat hij een kneusje is die altijd wat heeft gezien hij nu al 2 x wat heeft gehad in de tijd dat hij hier op stal staat.

puagaus

Re: mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:16

meschien mijn mening maar jonge paarden bij jonge kinderen. ik was tien elf en kreeg een puberend paard geen pretje ):

(ben nu wel heel gelukkig met der. :) )

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:19

dat is ook de rede dat ik een iets grotere pony wil zodat ik er zelf ook op kan. ik ben er altijd bij als hun er zijn ( mijn zusjes zijn er alleen in het weekend) alles wat er gedaan word door mijn zusjes is onder mijn begeleiding.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:19

Wegdoen, is een flessen kind, die hebben geen ontzag voor de mens, en vooral niet voor kleine meisjes.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:21

Een keer koliek kan gebeuren en een dik been kan ook gebeuren. ALs je ook nog eens klinisch mag keuren zou ik me daar niet zoveel zorgen om maken. Een ander verhaal vind ik hetgeen waarna jullie op zoek zijn. Een pony waar ook je zusjes op kunnen rijden. Zowel een haflinger als een arabier staan niet om hun brave karakters bewend.

Het lijkt mij dus eerder de vraag of deze pony bij jullie wensen past. Het maakt het ook niet makkelijker dat hij al enigzins drammerig / verwend is. Kunnen je zusjes hier mee om gaan?

Er staan genoeg paarden te koop en vast ook eentje waarop jullie direct allemaal weg kunnen rijden.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:22

Ariebren schreef:
Wegdoen, is een flessen kind, die hebben geen ontzag voor de mens, en vooral niet voor kleine meisjes.

Maar dat kan altijd veranderen.
Ben het echt helemaal met je eens dat een paard wat met de fles opgevoed is, ontzettend vervelend kan zijn, maar dat kan je er ook weer uitkrijgen..
Gaat heel lang duren en je hebt er ontzettend veel geduld voor nodig..

Is hij het waard :) ?!

Mijn schimmel heeft ook vaak wat.. Maar daarvoor zou ik hem nooit weg doen :n !

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:29

Misschien dat een echte, ervaren paarden mens dat flesse gedrag eruit kan krijgen.
Maar ik zou er zelfs niet aan beginnen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:30

Ik had er ook niet aan willen beginnen. Zeker niet nu er op dit moment zoveel aanbod is. Er is vast iets wat beter past.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:35

Ariebren schreef:
Misschien dat een echte, ervaren paarden mens dat flesse gedrag eruit kan krijgen.
Maar ik zou er zelfs niet aan beginnen.

Ik heb ook altijd gezegd dat ik het niet wil.. Heb zelf een veulen met de fles opgevoed, en iedere keer als ze me zag begon ze kei hard te hinikken en aandacht te vragen.. Dat is in het begin wel lief en schattig, maar als ze groot zijn inderdaad niet meer :') ..

Maargoed.. Zoals ik al aan de TS vroeg, is de pony het waard :) ?!
Dan ga je ervoor, of je besluit inderdaad om de pony weer terug te doen.. Er zijn zooooooveel anderen.. Maar geeneen zoals deze ;) .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:36

Ariebren schreef:

niet helemaal waar, ik heb een konik gehad die met de fles groot gebracht was. Misschien niet voor niets verstoten door zijn moeder maar als je met die puntjes rekening hield een super pony. Hij was voorzichtig in omgang (wel chago met pakken op zijn tijd maar dan wist ik waar ik aan moest werken, zijn rug) en heeft meegelopen in kinder en beginners lessen.
Kon uren op de poets plaatst staan, etc. Enige nadeel was dat hij snel verstijfde in zijn rug.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:39

ik zou hem ook terug brengen, al moet ik zeggen dat ik hem nooit mee had genomen. ik zou een nooit een 1e jonge pony aan een kleiner kindje geven, ookal rijd je hem zelf bij, dit gaat die pony ook door krijgen. ik zou mooi een pony van 10 jaar kopen die wat kent waar ze iets van kan leren

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:41

ik heb alle tijd en geduld die hij nodig zal hebben. maar idd of hij dat waard is is ook een beetje mijn vraag.

hij is wel heel nuchter in zijn hoofd en zeker niet gemeen. kwa beleren kan hij nu een leuk rondje draven onder het zadel. hij heeft hiermee nog nooit een pas verkeerd gezet. het is echt de omgang waar hij ruig/verwent/drammerig mee is.

@Marianna: het is niet zo dat ik mijn zusjes in het diepe gooi met hem. met zijn (be)leer proces is hij er nog lang niet aan toe dat hun er op gaan rijden. dat vinden mijn zusjes geen probleem. ze kunnen hem inmiddels wel zelf uit de box halen en poetsen. maar over het erf heen lopen en zo is echt nog niet vertrouwd. ik vind het ook geen probleem om hem de eerste tijd voor hun naar de bak en terug te moeten brengen om te gaan rijden ( tegen de tijd dat hij zo ver is dat dat kan) alleen zal het uiteindelijk wel mooi zijn als mijn zusjes zich er wel mee kunnen redden. ( dat ik er bij sta als een toeziend oog ipv een hulp)

ik vind het alleen wel moeilijk te zeggen of dat allemaal wel gaat lukken.

ik heb eerder een flessen paard gehad. ik weet dus hoe dit slag paarden kunnen zijn. alleen is het verschil dat dat flessen paard echt voor mij zelf was en het met deze toch leuk zou zijn als mijn zusjes er ook leuk mee overweg kunnen

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:31

Ik vind wel dat de jonge kinderen op jonge pony's kunnen.. MITS de pony betrouwbaar is! Als er goede begeleiding bij is, waarom niet :) ?!

TS, je hebt tot eind Februari de tijd om na te denken. Zo te zien kan je die ook goed gebruiken.. Luister naar jezelf, en niet omdat Bokt het geen goed idee vind.. Ik neem aan dat jij zelfstandig genoeg bent, om zelf na te denken :) .

EDIT: Hee! Ik ken jou van Daniella, jouw Appie is echt heeeeeeeeelemaal het einde <3 !

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:36

Ik merk aan jou dat je al twijfels hebt. Dan zou ik me niet bedenken en het paard terug brengen nu het nog kan. Een verkoper kan wel zeggen dat het altijd nog terug gebracht mag worden, maar helaas laat de praktijk vaak anders zien.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 23:47

tot nu toe iedereen bedankt voor de reacties.

natuurlijk moet het vertrouwd zijn. veiligheid staat voorop. deze pony is zeker vertrouwd en 100% bomproof maar of hij makkelijk genoeg kan worden voor kinderen ( met weinig tot geen ervaring, maar wel altijd onder begeleiding) is nog een beetje de vraag.

en natuurlijk wat voor mij nu echt van belang is, is het echt een kneusje of heb ik de afgelopen maand gewoon pech met hem gehad? heeft een flessen paard echt minder weerstand? en sneller domme ongelukjes? ( het flessen paard dat ik eerder heb gehad was heel sterk maar had altijd domme ongelukjes, de bocht niet op tijd nemen gevolg hek sluiting in haar been, tegen een paal ophoog lopen gevolg bovenlip in 2e, en zo kan ik nog wel even door gaan)

de tijd die ik heb wil ik ook zeker gebruiken.
uiteindelijk zal ik natuurlijk naar mijn eigen gevoel luisteren. maar een mening van iemand anders vind ik wel prettig om te er bij te hebben in mijn beslissing. onder andere voor de rede waarom iemand zegt wel nemen of niet nemen.

@ marianna: daarom wil ik dus nu in de proef tijd ook mijn beslissing nemen, gezien het nu op contract staat dat ik tot eind februari de tijd heb. en nog niks heb betaald kwa aankoop. zodra ik hem betaald heb en het is eind februari geweest dan kunnen hun de handen er van af halen en zeggen zoek het maar uit met hem. hoe betrouwbaar ze nu ook overkomen.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:57

Toch merk ik iets in al je berichten dat je al twijfels hebt. En er niet een overtuigend gevoel bij heb. (of heb ik het verkeerd?) Ik kan alleen maar zeggen en helaas uit eigen ervaring: doe het dan niet. Er zwemmen genoeg vissen in de zee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 08:11

Je zusjes kunnen in mijn ogen veel meer leren van een ervaren pony. Ik vind een 4-jarige onbeleerde pony over het algemeen niet geschikt voor kinderen. Het zou dan ook niet mijn keuze zijn. Dat staat los van de gezondheid van de pony.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:04

Waar het idee vandaan komt dat Arabieren en haflingers geen brave karakters hebben is mij een raadsel. Maar elk paard en pony heeft min punten in zijn karakter net als elke eigenaar. Ik vind een pony die de eerste vier jaar door moeder en eigenaren is "dood geknuffeld" geen slechte basis. Op deze leeftijd kun je ze nog bijsturen en vormen.
Voor je zusjes is dit natuurlijk een mooie kans om het samen, met hulp van jou te leren.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 16:48

klopt ik heb inderdaad mijn twijfels. zowel mijn zusjes als ik zelf hebben nog niet echt een klik met hem. maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit heb gehad met een paard tijdens het beleren. die klik is bij mij tot nu toe altijd gekomen na het echte beleren. ( zo ook met mijn merrie, tijdens het beleren vond ik haar echt helemaal niks, en zag haar het liefst zo snel mogelijk weer naar huis gaan. inmiddels een jaar later zou ik haar niet meer willen missen ! ) van mijn kant kan die klik dus zeker nog komen.

ik wil hem eigenlijk niet weg doen omdat ik echt een hele leuke kinder pony in hem zie. hij is tot nu toe altijd liever lui dan moe geweest. als hij iets eng vind gaat hij stil staan, en heeft nog nooit een schop of wat gegeven. en dat hij zo ruig/drammerig en verwend is, tsja ik vind het lastig maar hij kan er zelf niks aan doen dat hij nu zo is. hij is immers zo "gemaakt". maar ga ik dat er uit krijgen? hij gaat goed vooruit en heeft hier al heel veel geleerd. maar of ik dit gedrag er uit ga krijgen weet ik niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:18

Dat ruig/drammerige eruit krijgen is heel moeilijk.
Vooral bij een flessen veulen, wat nu volwassen gaat worden.
Maar om je te troosten, heel veel paardeneigenaren hebben last van dat probleem.
Bokt staat er vol mee en de goeroes met hun gevorderde leerlingen verdienen er goed geld aan.

Vraag, wanneer hij opgezadeld is met bit in, doet hij het dan ook ??

Ik ga geen oplossingen aanbieden, die zullen nog genoeg komen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:54

onder het zadel is het echt een heel ander paard. rustig, nuchter, wacht braaf tot ik wat van hem vraag. stap is stap en ho is ho. ( vooral dat ho wil aan de hand nog wel voor problemen zorgen)
de 1e keren longeren gingen wel moeizaam. hij was niet vooruit te branden en zelfs een tik met de zweep gaf hij helemaal niks om. dit gaat nu heel goed. hij luistert makkelijk en reageert goed.

het zijn echt die dagelijkse dingen in de omgang: het liefst loopt hij gelijk zijn box uit zodra de deur open gaat. ( dit los ik nu op door ook nog zijn hoeven te krabben voor hij uit de box mag.)
overal stil staan en niet meer verder willen. door de deur van de schuur naar buiten en voor de opening van de bak. tegen je aan schuren als je zijn halster om wil doen, of zijn hoofdstel. hangen aan het halster. nog net een paar passen vooruit lopen wanneer je ho zegt. of stil blijven staan wanneer je wil dat hij gaat stappen. boos worden als hij zijn zin niet krijgt. ( in de bak gaten graven als hij naar binnen wil, over de grond schrapen, aan de box deur/voerbak bijten als hem iets te lang duurt.) en ik geloof dat er zo nog wel meer dingetjes zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:05

Ariebren schreef:

Niet mee eens, wij hebben hier ook een flessenkind en die gedraagt zich niks anders dan de andere paardjes. ;) Sterker nog, ze is de braafste van de 7.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:13

Bassenqua schreef:
Ariebren schreef:

Niet mee eens, wij hebben hier ook een flessenkind en die gedraagt zich niks anders dan de andere paardjes. ;) Sterker nog, ze is de braafste van de 7.

Die ukkies, die duw je nog wel omver.
Maar eentje van 600 kg is wel wat anders.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:21

nicole_hetty schreef:
onder het zadel is het echt een heel ander paard. rustig, nuchter, wacht braaf tot ik wat van hem vraag. stap is stap en ho is ho. ( vooral dat ho wil aan de hand nog wel voor problemen zorgen)
de 1e keren longeren gingen wel moeizaam. hij was niet vooruit te branden en zelfs een tik met de zweep gaf hij helemaal niks om. dit gaat nu heel goed. hij luistert makkelijk en reageert goed.

het zijn echt die dagelijkse dingen in de omgang: het liefst loopt hij gelijk zijn box uit zodra de deur open gaat. ( dit los ik nu op door ook nog zijn hoeven te krabben voor hij uit de box mag.)
overal stil staan en niet meer verder willen. door de deur van de schuur naar buiten en voor de opening van de bak. tegen je aan schuren als je zijn halster om wil doen, of zijn hoofdstel. hangen aan het halster. nog net een paar passen vooruit lopen wanneer je ho zegt. of stil blijven staan wanneer je wil dat hij gaat stappen. boos worden als hij zijn zin niet krijgt. ( in de bak gaten graven als hij naar binnen wil, over de grond schrapen, aan de box deur/voerbak bijten als hem iets te lang duurt.) en ik geloof dat er zo nog wel meer dingetjes zijn.

De enige remidie die ik heb is:
Al dat soort gedragingen negeren, niet belonen of straffen met stem.
De eerste los je al goed op door hoeven te gaan krabben.
Heel goed.
Dit is wat anders gaan doen, dan het paardje verwacht.
Zo ook met lopen, zeg duidelijk ho, geef een ruk aan het halster als het paard niet stopt.
Gebruik ook een wat strakker halster, die van monty roberts is heel goed.
Je hebt dan wat meer neusdruk.

Het gedrag in stal als het te lang duurt, negeren, want juist straffen is belonen.
Dit straffen is het accent erop leggen.

Graven in de bak, hoe leer je ze dat af ????
Is een ramp bij mij.
FF deze link doorworstelen en je ziet het graaf gedrag.

http://www.mijnalbum.nl/Album=VF8T8O8B

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 21:56

bedankt voor je reactie.

het lopen vind ik zelf ook heel lastig. ik ben zelf ook maar een meisje van nog geen 50 kg :D zodra ik aan het halster trek gaat hij alleen maar harder lopen. op dit moment doe ik het zo : zweep voor hem is ho en zweep zij/achter hem is stappen. ik zeg ook pas ho of stappen zodra hij echt de reactie geeft tot ho of stappen.
het word wel steeds een beetje beter. maar hij is er nog lang niet hoe ik het graag zou willen hebben.

over het ongeduld. ik negeer het helemaal. ik heb hem bij voorbaat al vast staan met een strop door het halster. en zodra hij begint te schrapen/drammen loop ik bij hem weg en ga ik de boxen mesten, tuig schoon maken of de bak schoonmaken of zo.

en dat graven. ik zou niet weten wat er aan te doen is. het is alleen wel heel vervelend.
ook omdat alle andere paarden vrolijk met hem mee gaan doen.
voor zo ver als ik weet heeft hij dit altijd al gedaan.