Ik heb een vraagje. Als ik hulp vraag om mijn veulen verkeersmak te maken, wat is dan een gangbaar tarief hiervoor?
Gratis lijkt niet meer te bestaan (of vriendelijke behulpzame mensen lijken niet meer te bestaan).
Ik help bijvoorbeeld wel iemand met angst voor rijden voor niks, maar moet dan weer iemand duur gaan zitten betalen voor het verkeersmak maken van mijn veulen omdat ik het alleen met een hengstje niet durf.
Als ik jou was zou ik het toch zelf doen, maar dan met een betrouwbaar paard erbij. Als jou hengst dan ergens van schrikt is die toch niet geneigd weg te rennen, maar bij dat andere paard te blijven.
Voor niks gaat de zon op, niets is meer gratis.
Mensen vonden het ook altijd erg fijn als ik hun paard gratis kwam doorrijden, maar zelfs ik heb er een prijskaartje aanzitten nu, want tijd is geld en ik heb niet alle tijd om 4paarden op 1 dag te rijden en dan mijn eigen 3 beesten nog.
Snap ik wel, maar om met mijn paarden te rijden wordt ook niks betaald. En als je op de manege wil rijden betaal je ook voor het paardrijden (dus paarden EN instructrice) Kan je dan aan helemaal niemand meer een wederdienst vragen/verwachten?
Elma_
Geplaatst: 08-01-12 12:46
Niet aanvallend bedoelt oid. maar, waarom dan een (hengst)veulen als je er niet mee durft te wandelen? Das geen goeie basis voor jullie beide lijkt me. Verder qua prijzen zou ik het echt niet weten, maar je kunt altijd een advertentie plaatsen en kijken wie eropaf komt. Hoe oud is je veulen?
Caily
Geplaatst: 08-01-12 12:46
Ik doe eigenlijk wel alles gratis. Ik wil juist de ervaring op doen, en vind dat ik nog niet het recht heb om wat ervoor te vragen. Daarvoor doe ik het ook helemaal niet. Enige wat ik verwacht is, mocht het zover komen, dat als een paard bij mij komt te staan dat de eigenaren de stalling betalen, en anders dat mijn reiskosten vergoed worden. Gezien ik dus geen geld vraag verder ben ik namelijk ook geen miljonair
1Boefje
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-12 12:47
10 maanden. Ik ben op zich niet bang, maar ik reageer te bang. Oftewel, schrikreactie. Daar heeft de kleine man ook niks aan! En alleen doen vind ik gewoon niet verstandig, stel je voor dat er iets gebeurd.......
Aha ok, dan snap ik hem Misschien als je niemand kunt vinden een beetje zelf in de bak wat doen, een fiets of auto op of vlakbij het erf zetten en erlangs lopen, evt een zeil of een bal of wat dan ook in de bak en erlangs lopen? Hij is nog heel jong, je heb nog alle tijd om het rustig op te bouwen langs de weg.
FuegoJoy
Geplaatst: 08-01-12 12:56
Bij ons kunnen de jonge paarden die bij ons de opfok staan vanaf een maand of 8 een puppytraining krijgen. Tijdens deze training worden ze trailer/spuitplaats ( water ) en verkeersmak gemaakt. Voor deze training die ongeveer bestaat uit ongeveer 12 korte sessies kost bij ons 120 euro per paard.
Ik vraag me af waarom je zo'n jong paard al verkeersmak wilt hebben? Ik zie daar zelf het nu niet zo erg van in, maar als je het graag wilt kun je eerst lekker in de weide en bak wandelen en daar wat spannende dingetjes neerleggen. Zo maak je je veulen al vertrouwd met enge dingen en kun jij werken aan je eigen reactie. Mocht het veulen dan een keer los komen dan is hij iig opgesloten. Van daaruit kun je ook een keer op het erf gaan wandelen waar auto's staan.
laResidence
Geplaatst: 08-01-12 16:54
Als ik hulp nodig heb van een professional betaal ik er graag voor maar tegenwoordig willen ook hobbyisten voor veel dingen geld zien. Wat is er mis met een gemeens "dank je wel" evt. vergezeld van een bloemetje of doosje Merci.
als ik jou was dan ging ik met hem in de bak aan het "werk " en dan gebriuk maken van emmers (slalon) en balken (tussen door lopen ) er overheen en neerlegen langs de omheiding een tweede hoefslag er van maken,kortom genoeg om te bedenken,succes er mee.
TurdusMerula
Geplaatst: 08-01-12 17:03
Wat verwacht je van iemand die jou gratis wil helpen dan?
Heb je niet iemand op stal staan die ook wel eens naar buiten gaat?
R.X.
Geplaatst: 08-01-12 17:09
Ik had wel willen helpen maar woon veel te ver weg, ik Heb 2 verkeersmakke pony's, ook groot verkeer.
jmmr dt je zo verweg woont. ik zou je best willen helpen. en wt de leeftijd betreft toen mijn ''eénjrige net hd (welsh @tje) liep hij overl mee mee zols een hondje. door het dorp lngs de friet/ijstent over de hven de gekste plekken kwmen we. en op 3jrige leeftijd nergens bng vn.
1Boefje
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-12 17:39
Nou de reden eigenlijk is dat hij OF de trailer in moet in maart OF langs de weg moet lopen naar de zomerweide toe. Hij staat nu vanaf augustus bij mij thuis, maar moet straks wel bij de kudde lekker gras gaan grazen. Dan heb ik nog een drachtige merrie die in mei moet werpen, en die komt dat thuis te staan in april zodat het gras thuis nog een maandje goed kan groeien. Maar hem in de trailer proppen is meer werk en moeite en stress dan hem de komende 2 maanden verkeersmak te maken. De dame is overigens volgens mij geen proffesional. Kan wel eens vragen of ze papieren heeft. Maar dan nog, stel je voor er gebeurd iets, wie is er dan verantwoordelijk voor de schade??? Ik ben overigens een vrouw van 33 met de luxe van een eigen weide. Dus niks geen stal.
Ik zou eerst vooral bezig gaan met allerlei situaties nabootsen in de wei. Het is van belang dat het paard eerst gewoon naast je kan lopen, wil halthouden en een pasje achterwaarts kan, zodat je hem iig wat beter onder controle kunt houden.
freeride
Geplaatst: 09-01-12 13:32
Je kunt je jonge hengst ook gewoon nu al 2 maanden trainen op trailerladen,rijden en daarnaast wandelen op straat, zo'n jong upje zal heel snel overal aan wennen hoor, als jij gewoon rustig blijft en een goed touwhalster met vast touw aan hem hangt,eerst in de bak of weide oefenen en zo uitbreiden steeds korte sessies, langer dan een dikke 10 minuten kan ie zich nog niet concentreren. Dan kun je over 2 maanden nog altijd kiezen of je hem per trailer of over de weg verhuist.
edit:En mag ik vragen waarom een professional belangrijk is? ikzelf heb goede ervaring met mensen zonder certificaten, en net zo goed slechte ervaringen met mensen met certificaten...
Soms is een paar keer mee lopen al genoeg zodat de persoon zelf het dan helemaal zelf kan doen. Ik zou je best willen helpen,enkel woon ik niet zo dichtbij. Suf eigenlijk dat mensen gelijk geld vragen,iemand dichtbij zou je toch zo kunnen helpen een paar keer,grote kans dat als je veulen zich goed gedraagt jij ook het vertrouwen daarin krijgt.
Wat leuk en verstandig is om zelf eerst te gaan wandelen met de kleine,eerst in de wei,bak miss zelfs een klein stukje de straat uit. Bouw voor jezelf een beetje vertrouwen op,samen kleine stukje's lopen,hou het leuk,veel belonen met stem en iedere keer dat het goed gaat is weer een stap in de goeie richting.
Anoniem
Geplaatst: 09-01-12 13:48
Moet een veulen verkeersmak worden dan? Ik zou gewoon even wachten en alles steeds verder opbouwen, van vertrouwen tot gehoorzaam aan halster met halthouden op commando...of het nou een hengstje is of niet, maakt niets uit. Eerst opvoeden en dan komt de rest vanzelf.
Maart is nog ver weg...ga vast elke dag wat met hem doen...van alles....borstelen, hoefjes geven en uitkrabben, wandelen, gooi eens een bal tegen hem aan, laat eens een zakje ploffen, van alles en nog wat, zodat hij helemaal op jouw gaat vertrouwen...dan het opbouwen van even een klein stukje op de weg. Als je gaat verplaatsen neem dan een paar mensen mee en laat hem tussen jullie in lopen...
Maar als het alleen maar verplaatsen is, zou ik een trailer nemen, hups er in en klaar is kees, veulens zijn vaak heel makkelijk met dit soort dingen...je kunt hem er met een paar sterke armen ook nog in tillen.
als jij nou geld vraagt aan degene die op jouw paarden rijden. kun je dit geld aan een ander besteden die geen angst reacties heeft mbt jouw veulen.
Anoniem
Geplaatst: 09-01-12 13:53
Zie trouwens dat jij paarden hebt, ik zou hem eerst leren mee lopen aan halster en dan met de andere paarden mee laten lopen naar de zomerwei, jij op paard, man veulen aan de hand. hij loopt wel mee met het andere paard.
HIPPIA
Geplaatst: 09-01-12 14:07
Het is altijd fijn om op eigen terrein te beginnen met wat obstakeltjes om te overwinnen. Het fijnste is om samen met iemand dingen te oefenen zodat je ook tips/feedback kunt geven op gedrag. Soms doe je iets waarvan je niet eens in de gaten hebt dat je het doet!
Ik weet niet waar in Limburg je woont? Ik ben altijd beschikbaar voor tips... gratis en voor niks?! In sommige gevallen lijkt dat me niet meer dan normaal!
ANightAway
Geplaatst: 09-01-12 15:47
Misschien is er wel een bokker die je wilt helpen ? Je kan zelf ook al een beetje beginnen met zeilen, paraplu's etc. op eigen terrein. En daarna kan je je veulen langzamerhand mee naar buiten nemen met iemand waarvan het paard wel zadelmak is. Je hebt nog alle tijd van de wereld, dus ik zou het lekker rustig aan doen
Belgisch Limburg onder Valkenswaard. In de wei kan ik niet veel oefenen, is een kleine winterpaddock. Elke dag kan al helemaal niet, ik werk fulltime. Wel borstel ik hem elke dat tijdens het eten. Bij de hoefkapper is hij ook super braaf!