vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:52

Hoi

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat de regels gaan veranderen voor het trekken van een paardentrailer met een personen auto.
Nu kan dit met een B-E rijbewijs, maar het schijnt dat je daar binnenkort je vrachtwagenrijbewijs voor moet halen.

Hebben al meer mensen hierover gehoord? Ik wil namelijk binnenkort voor mijn B-E rijbewijs gaan, maar dat heeft natuurlijk geen nut als je straks je vrachtwagen rijbewijs nodig hebt.

groetjes Brighteyes

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:54

Het is nu al zo dat een combinatie boven de 3500 kg gezien wordt als een vrachtwagen en deze mag je dus niet met B-E trekken.
Dus hier zul je als eerste al naar moeten gaan kijken.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:56

Dat heeft te maken met de maximum totale massa.
Met een B-E rijbewijs mag het gewicht van auto + trailer + paarden niet meer dan 3500 kg wegen.

Dus als jij met een normale auto, trailer en geen belgische trekpaarden gaat rijden mag dat gewoon met BE :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:59

De regels worden veranderd, dat klopt. Maar het gaat juist andersom. Je mag straks met alleen B weer méér dan nu, en met BE zal je waarschijnlijk een kleine vrachtwagen (tot 7500 kg) mogen rijden. Dus nu je BE nog halen levert je straks waarschijnlijk juist voordeel op!

[Quote]
De regel vanaf 2013 gaat zijn als volgt: Alle aanhangwagens boven de 750 kg die samen met he trekkende voertuig NIET boven de 3500 kg uitkomen behoeven geen apart rijbewijs E achter B te hebben. Voorbeeld: auto ledig gewicht 1400 kg, dan mag de aanhangwagen in theorie 2100 kg wegen(mits genoemde auto dat mag trekken natuurlijk, dat staat rechts boven op het kentekenbewijs terug te lezen van het trekkende voertuig).
[Quote]
Laatst bijgewerkt door 0000 op 03-01-12 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:04

Volgens het RDW is er op dit moment geen maximaal toegestane massa van de combinatie, Alleen het trekkend voertuig mag niet meer wegen dan 3500 kilo, wat je er verder achter hang maakt niet uit, zolang de auto het technisch gezien mag trekken.
quote van de RDW:

Gewicht aanhangwagen

Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.

Gewicht totale combinatie

Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

Wat ze precies gaan veranderen is mij nog niet helemaal duidelijk, maar begreep wel dat je meer mag gaan rijden met B rijbewijs

Somebitch

Re: vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:06

Dus dan kan het zo zijn dat je straks wel met trailer mag rijden onder een bepaald max gewicht met een B rijbewijs? :)) Lees ik dat goed. :o Dat zou echt ideaal zijn!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:07

Oh, dan was dat nog een oude regel denk ik...Ik heb het al veranderd. Vind het altijd zo storend als mensen dingen gaan roepen die helemaal niet kloppen, zeg dan niks. En nu deed ik het ook nog bijna zelf, foei.

Ts, zoek het alsjeblieft gewoon zelf even op want bokt en B/BE regels is een drama...

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:18

Somebitch schreef:
Dus dan kan het zo zijn dat je straks wel met trailer mag rijden onder een bepaald max gewicht met een B rijbewijs? :)) Lees ik dat goed. :o Dat zou echt ideaal zijn!

Ja, maar dat mag nu al

De cijfers zijn allemaal op je kentekenbewijs te vinden:
Als het LEDIG gewicht van de Auto meer is dan het VOLLEDIG gewicht(staat op papier als maximaal toegestane massa trailer) en de Totale combinatie(het maximaal toegestane massa auto+ maximaal toegestane massa trailer) onder de 3500 kilo blijft mag je met B rijbewijs rijden.

voorbeeld:
Onze trailer weegt met paard volgens het papier 1200 kilo(ook als ik er een shet in zou zetten moet je met het cijfer op het papier rekening houden, niet met wat je er werkelijk achter hebt hangen).
De auto weegt leeg 1350 kilo en mag 1300 kilo trekken
het laadvermogen van de auto is 500 kilo: 1350+500=1850
1850+ de 1200 van de trailer geeft 3050 kilo. Dit blijft onder de 3500 dus mag.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:02

Dank allen voor de reacties.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:24

Wat weer een onzin hier in het topic!
_Esther_87_ schreef:
De regels worden veranderd, dat klopt. Maar het gaat juist andersom. Je mag straks met alleen B weer méér dan nu, en met BE zal je waarschijnlijk een kleine vrachtwagen (tot 7500 kg) mogen rijden. Dus nu je BE nog halen levert je straks waarschijnlijk juist voordeel op!

;( Onzin dus!

en
blackpromise schreef:
Het is nu al zo dat een combinatie boven de 3500 kg gezien wordt als een vrachtwagen en deze mag je dus niet met B-E trekken.
Dus hier zul je als eerste al naar moeten gaan kijken.

Flauwekul!!

en

Peerke_ schreef:
Dat heeft te maken met de maximum totale massa.
Met een B-E rijbewijs mag het gewicht van auto + trailer + paarden niet meer dan 3500 kg wegen.

Dus als jij met een normale auto, trailer en geen belgische trekpaarden gaat rijden mag dat gewoon met BE :)

Zolang het maximum totale massa onder die 3500 blijft en het leeggewicht van de auto lager is dan het totaal toegestane van de trailer, hoef je zelfs niet eens een E rijbewijs te hebben! Dus tot 3500kg zonder E!
Daarboven BE.
Dus met BE kun je met een totaalgewicht rijden van bijvoorbeeld 4500kg. Heb je echt geen vrachtwagenrijbewijs (C) voor nodig hoor!

*edit: Wat Sjouk zegt dus. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:29

sjouk_L schreef:
Ja, maar dat mag nu al De cijfers zijn allemaal op je kentekenbewijs te vinden: Als het LEDIG gewicht van de Auto meer is dan het VOLLEDIG gewicht(staat op papier als maximaal toegestane massa trailer) en de Totale combinatie(het maximaal toegestane massa auto+ maximaal toegestane massa trailer) onder de 3500 kilo blijft mag je met B rijbewijs rijden. voorbeeld: Onze trailer weegt met paard volgens het papier 1200 kilo(ook als ik er een shet in zou zetten moet je met het cijfer op het papier rekening houden, niet met wat je er werkelijk achter hebt hangen). De auto weegt leeg 1350 kilo en mag 1300 kilo trekken het laadvermogen van de auto is 500 kilo: 1350+500=1850 1850+ de 1200 van de trailer geeft 3050 kilo. Dit blijft onder de 3500 dus mag.
Je spreekt jezelf een beetje heel erg tegen hier. Je hebt het over het ledig gewicht van de auto (vetgedrukt) maar in je rekensom ga je het laadvermogen erbij optellen (cursief). Het vetgedrukte klopt, het ledig gewicht van de trekauto moet meer zijn dan de toegestane maximum massa van de aanhanger. De combi uit je rekensommetje mag je dus rijden met B maar het stukje waar je het laadvermogen van de auto optelt bij het ledig gewicht moet je weglaten, is erg verwarrend en het laadvermogen van de auto is totaal niet van toepassing.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:34

Nee Polly. Sjouk heeft wel gelijk. Het laadvermogen van de auto doet er wel degelijk toe.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:45

gelukkig weet ik nog wel iets van mijn eigen vakgebied

massa LEDIG voertuig (trekauto) moet kleiner zijn dan totale maximum massa (ledig gewicht + laadvermogen) van de aanhanger en het totaal mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo.
Laadvermogen van de auto doet er dus niet toe :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:52

Ik vraag me serieus af wat jouw vakgebied dan is. Want je verstaat je vak niet of bent niet zo handig in uitleggen.
<ijn trailer heeft een maximaal totaalgewicht van 2000kg. (850 leeg dus maximaal 1150kg paard) en mag ik deze trekken met mijn LAnd Rover van 1650kg leeg (die een laadvermogen van 500kg heeft, zo uit m'n hoofd.) met alleen een B rijbewijs.

Hiervoor heb je echt wel een E rijbewijs nodig hoor. M.a.w; Je kletst. ;)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:57

van de site van het RDW vanaf 2013

Citaat:
Nieuwe rijbewijsregels vanaf 2013
Vanaf 2013 gelden er nieuwe regels voor het rijbewijs. Er komen rijbewijscategorieën bij en voor sommige categorieën verandert de minimumleeftijd.
De belangrijkste veranderingen zijn:
- De minimumleeftijd verandert voor het besturen van voertuigen uit de categorieën A (motor), C (vrachtwagen) en D (bus voor personenvervoer van meer dan acht personen).
- Het motorrijbewijs krijgt drie categorieën: A1, A2 en A. De categorie hangt af van het vermogen van de motor, de leeftijd en de ervaring van de motorrijder.
- Het vrachtwagenrijbewijs krijgt twee categorieën: C1 en C. Het C1-rijbewijs is voor lichte vrachtwagens en campers (tussen 3.500 kg en 7.500 kg). Het C-rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7.500 kg.
- Naast categorie D komt er ook een categorie D1 voor lichte bussen (maximaal 16 personen, exclusief bestuurder).
- Categorie E (aanhangwagen) wordt ingevoerd bij C1 en D1.
- Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
- De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.

Bedankt voor de reacties en het meedenken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:05

Polly schreef:
gelukkig weet ik nog wel iets van mijn eigen vakgebied

massa LEDIG voertuig (trekauto) moet kleiner zijn dan totale maximum massa (ledig gewicht + laadvermogen) van de aanhanger en het totaal mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo.
Laadvermogen van de auto doet er dus niet toe :)

:? Maak het nog even verwarrender voor iedereen!
wat een BS.... je draait alles om!

de TMM van de trailer moet lager zijn dan de massa van het lege voertuig (voor B althans) en nou en of dat het laadvermogen van de auto meetelt voor de 3500 kg regel!
ik twijfel ook wat aan je vakgebied, wat doe je voor werk?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:09

_Esther_87_ schreef:

Gelukkig klopt hier niets van, anders zou ik afgelopen
vrijdag voor niets mijn eerste vrachtwagen les hebben gehad :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:30

zodiacje schreef:
_Esther_87_ schreef:

Gelukkig klopt hier niets van, anders zou ik afgelopen
vrijdag voor niets mijn eerste vrachtwagen les hebben gehad :+

Ik had er niet voor niets waarschijnlijk neergezet, ik was zelf al niet helemaal zeker. Inmiddels tijd gehad om het op te zoeken en het klopt inderdaad niet! Dus sorry voor de extra verwarring daarover!
(en nu baal ik stiekem behoorlijk omdat ik hier echt wel heel blij mee was geweest...heb me mooi iets wijs laten maken door iemand)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:36

Rijbewijs B vanaf 2013:

Voertuig: motorrijtuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: theorie- en praktijkexamen
Aanhanger: maximaal 750 kg of, aanhanger zwaarder, maar totale combinatie van
maximaal 3500 kg
Opmerking: De tricycle valt niet meer onder categorie B, maar onder A

Van RDW, zelf op te zoeken!
Oftewel: de aanhanger hoeft niet meer lichter te zijn dan de auto, wat tot nu toe wel zo was zonder E rijbewijs...

----------------
Rijbewijs B+ (code 96)
Voertuig: voertuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Examen: praktijkexamen (gelijk aan BE examen)
Aanhanger: zwaarder dan 750 kg en de totale combinatie tussen 3500 kg en 4250 kg
Laatst bijgewerkt door suvan op 03-01-12 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:39

om te berekenen of je mag trekken met je auto gaat het om het LEDIGE voertuig Voor het berekenen of je over de 3500 kilo komt heb je idd het TMM (dus laadvermogen) van de auto nodig, excuus.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:40

Citaat:
Nieuwe rijbewijsregels vanaf 2013
Vanaf 2013 gelden er nieuwe regels voor het rijbewijs. Er komen rijbewijscategorieën bij en voor sommige categorieën verandert de minimumleeftijd.
De belangrijkste veranderingen zijn:
- De minimumleeftijd verandert voor het besturen van voertuigen uit de categorieën A (motor), C (vrachtwagen) en D (bus voor personenvervoer van meer dan acht personen).
- Het motorrijbewijs krijgt drie categorieën: A1, A2 en A. De categorie hangt af van het vermogen van de motor, de leeftijd en de ervaring van de motorrijder.
- Het vrachtwagenrijbewijs krijgt twee categorieën: C1 en C. Het C1-rijbewijs is voor lichte vrachtwagens en campers (tussen 3.500 kg en 7.500 kg). Het C-rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7.500 kg.
- Naast categorie D komt er ook een categorie D1 voor lichte bussen (maximaal 16 personen, exclusief bestuurder).
- Categorie E (aanhangwagen) wordt ingevoerd bij C1 en D1.
- Het maximale gewicht van een aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE is beperkt tot 3.500 kg.
- De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kg en een totaalgewicht tussen de 3.500 kg en 4.250 kg.

Lees ik het dan goed dat wanneer het totaalgewicht van auto+trailer boven de 4250 kg uitkomt dat je dan je C1-rijbewijs moet halen?

Gaat nu in overweging of ik dit jaar nog voor m'n E ga...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:45

pas als het trekkend voertuig boven de 4250 uitkomt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:32

suvan schreef:
Oftewel: de aanhanger hoeft niet meer lichter te zijn dan de auto, wat tot nu toe wel zo was zonder E rijbewijs...

Hoppa en wéér een veilige norm het raam uit 8)7

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 08:12

Het wordt er in ieder geval niet veiliger van.

Polly schreef:
om te berekenen of je mag trekken met je auto gaat het om het LEDIGE voertuig Voor het berekenen of je over de 3500 kilo komt heb je idd het TMM (dus laadvermogen) van de auto nodig, excuus.

Maar het ging in dit topic op het rijbewijs. ;)

Nog even voor de aardigheid; wat voor werk doe je precies?

En hoe de nieuwe regels gaan worden, weet ik niet, maar als je voor boven de 4250kg een C rijbewijs moet hebben en met een aanhanger wil rijden, zal je ook wel C+E moeten hebben, neem ik aan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:58

suvan schreef:
Rijbewijs B vanaf 2013:

Voertuig: motorrijtuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Examen: theorie- en praktijkexamen
Aanhanger: maximaal 750 kg of, aanhanger zwaarder, maar totale combinatie van
maximaal 3500 kg
Opmerking: De tricycle valt niet meer onder categorie B, maar onder A

Van RDW, zelf op te zoeken!

----------------
Rijbewijs B+ (code 96)
Voertuig: voertuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Examen: praktijkexamen (gelijk aan BE examen)
Aanhanger: zwaarder dan 750 kg en de totale combinatie tussen 3500 kg en 4250 kg

Aanvulling:
Rijbewijs B-E: Auto max 3500kg MTM plus aanhanger max 3500kg MTM. Waarmee het combinatiegewicht met B-rijbewijs altijd ophoudt bij 7000kg.

De oplettende lezer zal zich afvragen wat er dan met die opleggercombi's gaat gebeuren, die nu 10 - 11 ton MTM mogen zijn? Wel, het zou dus kunnen zijn dat voor die combi's, ondanks dat de trekkende auto < 3500kg MTM is, er toch een C-E rijbewijs nodig is. Dat zou de verklaring van het gerucht kunnen zijn, want ik heb formeel hierover nog niks op I-net kunnen vinden.

Voor degenen die nu overwegen hun E-rijbewijs te gaan halen: bedenk dat B, B+, B-E rijbewijs straks dus drie keer examen is, voordat je met een serieuze aanhanger (tweepaards trailer o.i.d.) op pad mag. Nu heb je datzelfde "recht" nog met twee keer examen doen. trek uw conclussies........