Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friesiszwart schreef:Iemand die een rijpaard zoekt zal niet zo snel een gratis paard nemen omdat deze paarden vaak niet geschikt zijn waarvoor een paard gezocht wordt. Tevens komen er bij een gratis paard vaak veel medische kosten.
kohtje schreef:Denk dat je niet kan vergelijken wat een fokker aan bied en wat gratis wordt weg gegeven. Denk dat er ook te veel gefokt is . Minder fokken is zo slecht nog niet en al helemaal het fokken van rare kruizingen .
[***] schreef:Heb je nu iets 'tegen' opvanghuizen? Of tegen het gratis aanbieden van paarden?
(want in je titel lijk je het eerste te suggereren, terwijl het volgens mij vooral om het gratis aanbieden gaat? Wat ook niet altijd alleen door opvanghuizen gebeurd).
Ik heb zelf een pony geadopteerd van een opvangcentrum, maar deze was zeker niet gratis. Ik heb hiervoor een adoptievergoeding betaald (een gedeelte in geld zodat ze daar een hooibaal van konden kopen, en dan nog wat zakken voer voor de paarden die er nog stonden). En ook staat de pony onder contract waar duidelijk in staat wat de bedoeling is en moest er wat gebeuren wat we allemaal niet hopen dan gaat hij gewoon terug naar dat opvangcentrum. Dat zijn de echte opvangcentra in mijn ogen, en daar is op zich niks mis mee vind ik. Gewoon gratis paarden aanbieden en daarmee andere mensen voor jouw problemen laten opdraaien vind ik ook weer anders...
De pony die ik geadopteerd heb is 18 jaar en waarschijnlijk door een ongeluk blind geworden aan 1 oog (ze zeiden eerst dat het maanblindheid was, maar volgens de DA op stal is dat niet zo maar is het door een trauma veroorzaakt), ze wilden hem toen naar de slacht doen omdat hij volgens hun niet meer in de lessen kon functioneren. Via via is hij dan bij het opvangcentrum terecht gekomen en nu staat hij hier, omdat ik hem nog kende van vroeger en hem een kans wilde geven (en die mogelijkheden heb). Moet zo'n pony dan maar geslacht worden? Omdat hij aan 1 oog blind is? Vind ik dan weer niet.
Waves schreef:wat heeft het nou weer met "eerlijk" te maken? Het is gewoon de markt. Als er overschot is dan krijg je dit gewoon. Kan je niks aan doen, lost zichzelf vanzelf wel op.
Overigens denk ik niet dat de doelgroep van fokkers dezelfde is als die gratis paarden opvangen. Dus je vergelijking gaat een beetje mank.
uryanne schreef:Om inderdaad maar niet te spreken of het eerlijk is naar het dier toe om deze de rest van haar of zijn leven vol te stoppen met medicijnen en soms toch pijn te laten lijden alleen omdat wij mensen te egoistisch zijn om onze verantwoordlijkheid te nemen.
uryanne schreef:Moeten we ten koste van gezonde, normaal functionerende dieren, niet gezonde (misschien wel constant leven met pijn of ongemak) dieren maar blijven aanbieden aan mensen die het weinig interesseert of mensen in 2020 ook nog kunnen genieten van de paarden?
uryanne schreef:Want daar zijn serieuze fokkers mee bezig. Zorgen dat paardenliefhebbers vooruit kunnen met hun hobby.
uryanne schreef:Je moet in het achterhoofd houden dat vermeerderen wat anders is dan fokken. Dat 'vermeerderaars' stoppen juich ik alleen maar toe.
Solleke_Noah schreef:@Langcara: deze onbruikbare manegepaarden nemen ook stalling van bruikbare, jonge paarden in, en daar ging het hier toch om?
Om maar te zeggen dat niet alles zo zwart-wit is