Hoe zat het ook alweer...? Voorrangsregels in de piste.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Hoe zat het ook alweer...? Voorrangsregels in de piste.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 23:07

Hoi Bokkers!

Ik kom net terug van een erg frustrerend half uurtje rijden.
En ik vrees dat de 'veroorzaker' zich net zoveel geërgerd heeft aan mij :=

Even randinformatie:
Mijn paardje is gestald bij mensen die ook een mooie, ruime binnenpiste hebben. In de winter wordt deze piste vaak gebruikt door andere ruiters. Zij betalen dan een bedrag en mogen er gebruik van maken.
Ik hoef niets te betalen, het gebruik van de piste zit in mijn stalgeld.

Vanavond kwam ik bij m'n paardje, en er was iemand aan het rijden. Ik vind het prachtig om te zien, 'moeilijkere' dressuur, stang en trens er in, paard met mooie bewegingen. Ik zette mijn pony dan ook op de poetsplaats waar ik goed zicht had. Toen de ruiter begon uit te stappen, was ik klaar met poetsen. Dus zadel er op, klaarmaken... De ruiter had echter nog een ander paard bij, en begon hier mee te rijden. Nouja, staleigenaar drukt me altijd op het hart dat ik gewoon kan rijden, piste is groot genoeg vindt hij, dus zo gezegd, zo gedaan.

Twee paarden in de bak, wat een drama! Ik ben de hele tijd bezig geweest met:
- ontwijken van de andere ruiter,
- proberen oefeningen te rijden terwijl ik de andere ruiter ontwijk,
- stappen, want in vreesde dat ik in draf de andere ruiter niet zou kunnen ontwijken,
- opletten dat mijn paard niet trapte naar het andere paard als dat rakelings achterlangs voorbij kwam.

Nu heb ik altijd geleerd: snellere gang mag op de hoefslag, tragere gang gaat op de binnenhoefslag.
Zij reed draf en galop, dus ik reed op de binnenhoefslag.
Ik snap ook dat zij 'hogere' dressuur aan het doen was en ik maar beginnersoefeningen probeerde uit te voeren.
Toch vond ik het ergerlijk dat ze zich helemaal niet aan mij aanpaste, al was het maar iets vroeger afwenden, appuyementen niet volledig tot de hoefslag als ze daarbij 'door mij heen' moest rijden, mij ook eens een volte of een A-C lijn laten afmaken zonder me opzij te duwen...

Dit had ze trouwens een dikke maand, twee maand geleden niet hoeven doen, want toen zat er nog helemaal geen stuur op m'n pony :+

Vandaar mijn vraag: hoe lossen jullie dit op, welke 'voorrangsregels' houden jullie aan?

Brand los :)
Laatst bijgewerkt door Oryani op 16-11-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Re: Hoe zat het ook alweer...? Voorrangsregels in de piste.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:13

Ik zou er gewoon wat van zeggen eigenlijk :o
Sommige mensen zijn zo geconcentreerd dat ze het helemaal niet doorhebben, en excuseren zich dan gewoon en proberen beter op te letten,
andere mensen zijn gewoon zo omhooggevallen dat ze denken dat ze "beter" zijn omdat ze hogere oefeningen met hun paard kunnen maken.. Tja, dan mag je ook gewoon zeggen waar het op staat.
En dat hoeft allemaal niet groot en dit en dat en poeha, gewoon netjes vragen of zij zich alsjeblieft ook aan de algemene bakregels wilt houden en ook een beetje rekening wilt houden met jou.

Zoniet.. Dan toch even een tipje aan de staleigenaresse, soms maakt dat gewoon meer indruk als het van hogere piefen komt.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 23:18

Hm, op zo'n momenten heb ik toch niet zo'n grote mond als ik zou willen :o En ik ken de bakregels dus ook niet goed genoeg (bijna altijd alleen in de bak gereden, behalve tijdens manege lessen), vandaar mijn vraag wat deze eigenlijk zijn :)

Over het erg geconcentreerd zijn... zal wel, maar als ze op me af komt rijden moet ze me toch wel gezien hebben denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:18

Volgens mij hebben zijgangen ook voorrang, of niet? Misschien ging het daar mis bij jullie?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 23:25

Zeker mogelijk, en handig om te weten!
Alleen niet altijd zo handig om rekening mee te houden als ze achter me opduikt :\

Meer regels zeker welkom, kan ik daar op letten :)

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:35

Het is:
= geef elkaar de linker hand,
+ maar wie snellere gang heeft gaat voor ongeacht welke hand
en hoefslag altijd voorang ongeacht welk figuur je rijd.

de hoefslag kan dan namelijk mooi doorlopen en de oefening in princiepe ook alleen dan in een kleinere variant:) bijvoorbeeld eentje rijd op de hoefslag en de andere een volte dan loopt de volte dus maar tot de tweede hoefslag en zo kunnen beide ruiters door rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:36

Hier staat juist weer dat de figuren voorrang hebben.. kennelijk is het nog niet zo makkelijk := Ben blij dat ik al tijden niet meer met meerderen in een bak gereden heb!

http://www.bokt.nl/wiki/Voorrangsregels

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 23:42

@mkk:
Wat voorkwam was bijvoorbeeld dat ik vanuit de binnenhoefslag, waar ik reed, figuren inzette - aangezien zij draafde op de hoefslag. Maar als zij dan vanop de hoefslag een appuyement inzet... Wie heeft dan de voorrang? Want zij rijdt een zijgang en ik een figuur.
Of gaat zij sowieso voor omdat ze een snellere gang rijdt?

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:44

wij deden altijd als je op de linkerhand rijd op de hoefslag blijven.
Elkaar de rechterhand geven, maar weet niet of die regels alweer veranderd zijn

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:47

Hoefslag heeft voorrang op niet hoefslag.
Linkerhand heeft voorrang op rechterhand
zijgangen hebben voorrang op alles
Snellere gangen hebben in principe voorrang op tragere gangen (alhoewel je hier het probleem hebt, stel 1 rijdt in galop op de cirkel bij a, 2 komt op de hoefslag in draf, wie heeft er dan voorrang?)

Waar ik altijd gereden heb, gebruiken wij de eerste drie regels,, snellere gangen op tragere laten we gewoon vallen.
ik heb hier zelden problemen mee gehad. Vaak wordt bij binnenkomst van de piste de "regels" effe doorsproken. simpelweg de drie regeltjes opnoemen, vragen of ze akkoord zijn, et voila.

ik gebruik die regels dan ook, en met mijn bulldozertje neem ik gewoon mijn voorrang :D

Wendy: jij reed niet op de hoefslag, dus zij had voorrang, jij reed rechtdoor, zij zijgang dus hier had ze ook voorrang, én ze reed vlugger dan jij, dus ze heeft ook voorrang.
ik heb er echter een hekel aan als er iemand op de binnenhoefslag gaat stappen, als ik op de hoefslag aan het draven ben, moet ik vaak meer dan een halve piste rond vooraleer ik een figuur kan inzetten.
Het is veel makkelijker als de persoon die stapt ook gewoon op de hoefslag rijdt, veel duidelijker (diegene op de binnenhoefslag, als jij buitenom passeert, en vanop de binnenhoefslag wordt een zijgang ingezet, dan heb je problemen!)
Rijdt gewoon zoals je anders zou rijden, rij je figuren, etc, je hoeft maar rekening te houden met de andere persoon op het moment dat je elkaar tegenkomt, en als je dan rekening houdt dat LINKS, de HOEFSLAG en ZIJGANGEN voorrang heeft (ongeacht de gang), dan kom je vrij weinig problemen tegen.

Daantje, als jij op de linkerhand de hoefslag houdt, dan geef je elkaar de linkerhand.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:51

Bij ons is het:
-Mensen op de linkerhand hebben ALTIJD voorrang, ookal ga jij in galop en de linkerhand in stap.
-Zijgangen hebben altijd voorrang.
-Niet stilstaan op de hoefslag.

Bij ons gaat het eigenlijk altijd goed. De meeste zijn wel zo sociaal dat zij dus bijvoorbeeld linksom aan het stappen zijn, en jij bent rechtsom aan het draven/galopperen dat ze even ruimte maken. Maar er zijn er ook zat die gewoon geen enkele rekening met je houden, erg kinderachtig is dat.

Ik los het als het even kan op door te gaan rijden als het minder druk is, als er al 6 aan het rijden zijn en jij komt er dan nog even tussen met je Bels wordt het toch een soort van krap. Daarbij is meneer toch iets minder wendbaar als sommige andere paarden, dus om frustratie van zowel Tobias als mij te voorkomen ga ik de drukte maar uit de weg ;).
Laatst bijgewerkt door Bellarose op 16-11-11 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:51

Bij ons gelden deze regels:
Net zoals bij de wagen, rechts houden (ongeacht gang buiten de stap).
Zijgangen hebben voorrang
Stappen op binnenhoefslag
overgangen niet als er iemand vlak achter je rijdt.

Maar als je maar met zijn tweeen bent, kun je ook dingen afspreken, die voor jullie beiden beter uitkomen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:53

Bellarose schreef:
Bij ons is het:
-Mensen op de linkerhand hebben ALTIJD voorrang, ookal ga jij in galop en de linkerhand in stap.
-Zijgangen hebben altijd voorrang.

Bij ons gaat het eigenlijk altijd goed. De meeste zijn wel zo sociaal dat zij dus bijvoorbeeld linksom aan het stappen zijn, en jij bent rechtsom aan het draven/galopperen dat ze even ruimte maken. Maar er zijn er ook zat die gewoon geen enkele rekening met je houden, erg kinderachtig is dat.

Ik los het als het even kan op door te gaan rijden als het minder druk is, als er al 6 aan het rijden zijn en jij komt er dan nog even tussen met je Bels wordt het toch een soort van krap. Daarbij is meneer toch iets minder wendbaar als sommige andere paarden, dus om frustratie van zowel Tobias als mij te voorkomen ga ik de drukte maar uit de weg ;).

is een goede training hoor, mijn belg draait inmiddels op een postzegeltje :D
ik vind het zelf fijner dat, als links voorrang heeft, en jij komt rechts af in galop, dat die op links ook gewoon op de hoefslag blijven waar ze waren. Al net iets te veel meegemaakt dat ik mijn binnenhoefslag in zet (als ze fris of in tankmodus zit, moet ik dit ruim op voorhand aangeven :+, eenmaal ze haar wending inzet, houd ze ook die wending vast, ongeacht wat, eenmaal warm gereden is dit stukken minder, maar ik haal ze niet warm van de trailer af :D ) en dat de op de hoefslagstappende ruiter plots "effe" plaats maakt, ik dit te laat opmerk en erop in rij :D

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:54

Ik kon eerst ook totaal niet met meerdere mensen in de bak rijden.
3 maanden later rij ik soms met ongeveer 8 mensen in de bak, je krijgt het snel door hoor :j
En je gaat er goed van vooruit kijken :+

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:55

linkerhand heeft voorrang.
Maar ik zou gewoon netjes aan haar vragen of ze niet te dicht achter langs wil rijden omdat het anders nog wel eens kan zijn dat hij uithaalt. Heb je der altijd nog gewaarschuwd.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:01

wat ik wel eens doe ook al zit ik helemaal niet fout is Sorry zeggen. Soms werkt het als ze door hebben dat er nog een ander bij ze in de bak rijdt. Werkt niet bij uit de hoogte gevallen trutten hahaha!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 00:04

Maartentje schreef:
Ik kon eerst ook totaal niet met meerdere mensen in de bak rijden.
3 maanden later rij ik soms met ongeveer 8 mensen in de bak, je krijgt het snel door hoor :j
En je gaat er goed van vooruit kijken :+

Ik hoop het, ik hoor alle regeltjes wel, maar lijkt me zo moeilijk in praktijksituaties :o

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:05

van rechts heeft voorrang en hoefslag dat is het wel zon beetje, en las je een zijgang doet moet je daar de ruimte voor hebben of die opzoeken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:08

Je hebt toch een mond? Waarom communiceer je hier niet gewoon over?
Ik heb de ervaring dat er op elke stal weer andere dingen aangenomen worden.. dus je kunt op zo'n moment het best even vragen wat de ruiter het liefst heeft. Dan is het voor jullie beiden duidelijk en kun je allebei ontspannen rijden..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:12

wij hebben de bakregels mooi ingelijst naast de ingang hangen. we hebben een grote rijhal, 100x20m waar op 40m een hekje staat om de manegeles te scheiden van de pensionruiters.
Nu rijden sommige kinderen in de middag wel eens vrij op een manegepony, dus in de bak waar ook de pensionruiters rijden, en die moet ik toch vaak even wijzen op het lijstje met bakregels. Ik vraag vriendelijk of ze niet op de hoefslag willen stappen en als ze niet zeker weten hoe iets hoort dan kunnen ze de regels nog even doorlezen naast de ingang :)
Als het erg druk is (maandag of dinsdagavond meestal) rijden er soms wel 10 of 11 ruiters in de bak := ben er heel snel aan gewend geraakt met sturen en opletten, kan inmiddels mijn figuren gewoon rijden, met een beetje inschatten van de nadere ruiters. maar met zo'n drukte ga ik veel liever naar de buitenbak, daar rijden in de winter vaak maar 1 of 2 mensen :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:22

Ik rij altijd zo:

- In- & uitstappen op de 2de hoefslag
- Linkerhand heeft altijd voorrang op rechterhand

Voor de rest vind ik het ook normaal om elkaars training te respecteren, zie je dat iemand op de cirkel een oefening aan het doen is, blijf ik op de andere cirkel, enz.
Ik vind ook niet dat als iemand begint te wijken iedereen maar aan de kant moet gaan, wijk waar je kan, en als je daarbij te veel in anderen hun weg rijdt, wacht dan even.
Gewoon een beetje met gezond verstand rijden, vind het altijd wel zo fijn als ik vliegende wissels aan het oefenen ben, dat ze daar dan wel eventjes rekening mee houden. (doe het uiteraard ook niet in een overvolle piste).
Wat ook kan helpen is elkaar eventjes attent maken op wat je wil rijden en vlug enkele regels afspreken.

Maar vooral: veel oefenen, daar leer je het toch echt door!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 10:29

Duhelo schreef:
Wendy: jij reed niet op de hoefslag, dus zij had voorrang, jij reed rechtdoor, zij zijgang dus hier had ze ook voorrang, én ze reed vlugger dan jij, dus ze heeft ook voorrang.
ik heb er echter een hekel aan als er iemand op de binnenhoefslag gaat stappen, als ik op de hoefslag aan het draven ben, moet ik vaak meer dan een halve piste rond vooraleer ik een figuur kan inzetten.
Het is veel makkelijker als de persoon die stapt ook gewoon op de hoefslag rijdt, veel duidelijker (diegene op de binnenhoefslag, als jij buitenom passeert, en vanop de binnenhoefslag wordt een zijgang ingezet, dan heb je problemen!)
Rijdt gewoon zoals je anders zou rijden, rij je figuren, etc, je hoeft maar rekening te houden met de andere persoon op het moment dat je elkaar tegenkomt, en als je dan rekening houdt dat LINKS, de HOEFSLAG en ZIJGANGEN voorrang heeft (ongeacht de gang), dan kom je vrij weinig problemen tegen.

Oeps, door zo weinig mogelijk te proberen hinderen heb ik dus net wel gehinderd... :o

Jasmijn159 schreef:
Je hebt toch een mond? Waarom communiceer je hier niet gewoon over?
Ik heb de ervaring dat er op elke stal weer andere dingen aangenomen worden.. dus je kunt op zo'n moment het best even vragen wat de ruiter het liefst heeft. Dan is het voor jullie beiden duidelijk en kun je allebei ontspannen rijden..

Aangezien ik de bakregels niet kende en de andere ruiter 'gevorderd' was, durfde ik hier niet echt over beginnen.

@ Iedereen, bedankt alvast voor de verduidelijking over de regels. Alle regels toepassen zoals in de Wiki staat, doen jullie blijkbaar niet. De beste tip is dan ook om het te overleggen met de ruiter die al rijdt. Toch maar alle moed bij elkaar rapen en dit een volgende keer te doen!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:43

Mijn paard vind dat zij altijd voorrang heeft....
Ik ben het daar niet mee eens :+

We hebben wat basis regels hangen.
Zoals opstappen op een plek waar anderen er geen last van hebben (dus niet perse middenlijn)
Links heeft voorrang op rechts.
Zijgangen voorrang.
Snellere gangen hebben voorrang op langzamere gangen.

In principe komen we er altijd wel onderling uit.
Vooral als de een net wat minder bestuurbaar paard bezit, of een net wat drukker paard.

Ik kijk als ik met andere rij altijd goed om mij heen, want Sharonne heeft het niet zo op andere paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:48

Stappende ruiters moeten op de binnenhoefslag (en liefst nog de derde hoefslag omdat je anders in de frut komt met links en rechtsom dravende/galopperende ruiters die elkaar moeten passeren)

Bij dravende en galopperende ruiters heeft de ruiter die linksom gaat voorrang.

Een ruiter die een figuur rijdt (of van hand verandert) moet wachten tot de hoefslag vrij is.

Zijgangen hebben voorrang op alles wat er verder nog gebeurd in de baan.

Kom je binnen in de baan of ga je eruit, dan kondig je dat aan (deur/poort vrij!)
Halthouden en achterwaarts doe je ergens in het middendeel.

grote ergernissen voor mij:
stappen op de hoefslag
stappen te dicht bij de hoefslag (denk vooral aan scheeflopende paarden en uitzwaaiende achterhanden!)
halthouden op de hoefslag of in een hoek
naast elkaar in- of uitstappen
achterwaarts gaan zonder te kijken of er iemand aankomt
galopperen en de ene keer de binnenkant houden en dan weer de buitenkant
voetgangers in de rijbaan

O ja, iemand die op hoog niveau rijdt is gewoon nog steeds mens, zal niet bijten! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:52

Urielle schreef:
Stappende ruiters moeten op de binnenhoefslag (en liefst nog de derde hoefslag omdat je anders in de frut komt met links en rechtsom dravende/galopperende ruiters die elkaar moeten passeren)

Bij dravende en galopperende ruiters heeft de ruiter die linksom gaat voorrang.

Een ruiter die een figuur rijdt (of van hand verandert) moet wachten tot de hoefslag vrij is.

Zijgangen hebben voorrang op alles wat er verder nog gebeurd in de baan.

Kom je binnen in de baan of ga je eruit, dan kondig je dat aan (deur/poort vrij!)
Halthouden en achterwaarts doe je ergens in het middendeel.

Dit zijn ook de regels die ik ken :j
Daarbij nog een kleine toevoeging: schouderbinnenwaarts/buitenwaarts, travers/renvers zijn óók zijgangen!