Omgebouwd busje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Omgebouwd busje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 17:48

Ik heb ooit op marktplaats een vw-busje zien staan dat was omgebouwd tot kleine paardenbus. Dus gewoon zo'n klein busje met verhoogd dak (net als een campertje), waar dan een klein paard in kon staan. Hij was volgens mij zelf gebouwd (of het campergedeelte was er uit gesloopt) want ik kan er op internet niets van terugvinden.

Is er hier iemand die zo'n klein busje heeft omgebouwd, dus vw-transporter, fiat ducato oid ? Ik ben nog niet echt op zoek naar zoiets maar gewoon eens aan het orienteren....

Foto's, links naar sites, alles is welkom !

Marsu

Re: Omgebouwd busje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:58

Ik ben hier vorig jaar ook naar aan het kijken geweest.
Ik weet ook wat mensen die zo'n ding hebben. Maar in de praktijk bleek het vrij kostbaar, omdat die verhoogde en verlengde bussen vrij duur zijn, 2e hands zijn ze zeer gewild.
Dan het ombouwen en laten keuren voor vervoer van dieren. Maar het ombouwen kan je zo duur maken als je zelf wil.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:17

Het ombouwen hoeft wat mij betreft niet duur te worden, stangen er in voor het paard, en klaar is kees (materiaal en mannetje kan ik wel aan komen). Was alleen benieuwd naar de laadklep en verdere "problemen". Ik weet dat je voor een camper maar 3 maanden wegenbelasting betaald, hoe zit dat met zo'n wagen ? Of kan je een combo maken ? Ik had het trouwens over een Fiat Ducato maar bedoel een Fiat Scudo (is gelijk aan de VW transporter), die valt nl. nog wel mee qua kosten.

Marsu, Heb je nu een trailer gekocht of wat anders ?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:05

Mag ik vragen wat voor paard je in dat busje wil gaan vervoeren dan?

Want denk ook aan het laadvermogen.
Daarnaast, alleen wat stangen erin en 'klaar is kees'??
En de zijwanden dan?
En de vloer?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 08:45

Een quarter van 1.48m. Voorzover ik kan zien heeft een verhoogde transporter een hoogte van 1.90m, dat is echt wel voldoende. Kon alleen niets vinden over de lengte van de laadruimte en ik was benieuwd naar de laadklep en verzekering. Voor wat betreft de binnenkant ombouwen, dat komt echt wel goed, het is niet zo dat ik beun de haas zomaar wat in elkaar laat lassen, wees maar niet bang, ik ben echt wel zuinig op mijn paard :+

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:38

Denk inderdaad aan de vloer. De afwerking van de wielkasten en versteviging van de wanden. Evt kan ik je via pb gegevens sturen van iemand met een garagebedrijf die zelf een omgebouwde bus heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:58

Rhorseoutlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:18

Ik heb me wel eens laten vertellen dat dit eingelijk niet mag omdat het busje niet berekend is op zoveel extra gewicht. waardoor het dus eigenlijk levensgevaarlijk wordt. en oom agent vind je dan niet zo lief meer !!

denk aan een laadklep, verteviging vloer, zijwanden verstevigen, stangen, paard zelf etc. dit mag je echt niet mee nemen!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:30

Rhorseoutlet schreef:
Ik heb me wel eens laten vertellen dat dit eingelijk niet mag omdat het busje niet berekend is op zoveel extra gewicht. waardoor het dus eigenlijk levensgevaarlijk wordt. en oom agent vind je dan niet zo lief meer !!

denk aan een laadklep, verteviging vloer, zijwanden verstevigen, stangen, paard zelf etc. dit mag je echt niet mee nemen!!

Jawel hoor, het principe kan wel, maar je moet heel goed weten waar je mee bezig bent op het moment dat de de bus koopt en ombouwd.
De oudere Renault Master was een wagen die ombouwbaar is (was) voor de handige Harry die weet waar ie mee bezig is. Kwestie van de juiste verhouding tussen bruto en netto laadvermogen.......
Het is niet gevaarlijker dan een bus met lossen opbouw. Het basisprincipe van beide wagens is niet echt anders.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 08:50

@ikke, inderdaad, zoiets ja. Alleen ben ik dan wel van plan een nieuwe of niet zo'n oude bus te kopen.
De VW Transporter heb je ook in camper uitvoering, net als de Fiat Scudo. Ik heb het gewicht nog niet berekend omdat ik me echt nog aan het oriënteren ben. Maar als je de camper uitvoering bekijkt zitten daar 2 tweepersoons bedden in, een keuken, daar is de afwerking ook heel uitgebreid, zoiets moet toch ook aardig doorwegen !
Maar idd, mocht het ombouwen doorgaan, dus goed van te voren berekenen wat alles gaat wegen (het paard is niet zo zwaar, dat scheelt alweer) :D

Ik neem ook aan dat zo'n ding uitgebreid gekeurd moet worden en dat oom agent alleen de papieren na hoeft te kijken, net als bij een trailer...

@Marsu Heeft die persoon van de garage een omgebouwde bus voor paarden ? dan graag !

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:54

Maar een renault master is een hele andere klasse dan een fiat scudo.

Ik denk dat je dan niet goed uitkomt met je motorvermogen en laadvermogen als je voor een scudo/transporter gaat.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:09

Dandy schreef:
Een quarter van 1.48m. Voorzover ik kan zien heeft een verhoogde transporter een hoogte van 1.90m, dat is echt wel voldoende. Kon alleen niets vinden over de lengte van de laadruimte en ik was benieuwd naar de laadklep en verzekering. Voor wat betreft de binnenkant ombouwen, dat komt echt wel goed, het is niet zo dat ik beun de haas zomaar wat in elkaar laat lassen, wees maar niet bang, ik ben echt wel zuinig op mijn paard :+

Dus je wil een Quarter in een Fiat Scudo/VW Transporter-achtige auto zetten, waar ook nog een laadklep achterin zit?
Zet je dan een luik in het tussenschot zodat hij zijn hoofd gezellig naast het jouw kan houden?
Ik denk dat de lengte van de laadruimte zeker niet voldoende is.
Om over het laadvermogen nog maar te zwijgen..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:11

Ik dacht dat een kennis van mij zo eentje gehad heeft. Aniek1985 hier op bokt. Misschien kan zij jou wat meer info geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:20

Valina schreef:
Dandy schreef:

Dus je wil een Quarter in een Fiat Scudo/VW Transporter-achtige auto zetten, waar ook nog een laadklep achterin zit?
Zet je dan een luik in het tussenschot zodat hij zijn hoofd gezellig naast het jouw kan houden?
Ik denk dat de lengte van de laadruimte zeker niet voldoende is.
Om over het laadvermogen nog maar te zwijgen..

Laadvermogen KAN een issue zijn, maar dat is een kwestie van goed uitkijken VOORDAT je koopt!
Indien de wagen voldoende laadvermogen heeft, is de rest geen punt. Kennis van me heeft een Sprinterbus op die manier omgebouwd (laten bouwen). Enige nadeel aan die wagen was het bekende en oeverloze gebrek aan motorvermogen, maar dat is standaard in NL.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:25

Gewoon een nieuwsgierige vraag, maar met wat voor lengte rekenen jullie dan? Ik heb in mijn "echte" vrachtwagen 3m voor de paarden genomen, dan moet daar natuurlijk ook nog bergruimte bij opgeteld. Zit ik te ruim, want ik denk niet dat je makkelijk aan 4m komt bij zulke wagentjes. Ik weet niet wat er waar van is, maar ik hoorde ook dat je minimaal 70cm over moet hebben bij de schoft in dit soort wagentjes.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:28

@ Roos. Mijn trailer is 3 meter. Opbergruimte reken ik niet mee. Vwb de hoogte, mijn trailer is 2.30 en daar stond een paard van 1.85m zeer comfortabel in. Als de VW 1.90m is, is het verschil met mijn quarter in hoogte evenveel.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:31

mmm mijn antwoord aan Valina is op mysterieuze wijze verdwenen ..
nog maar een keer.
Ik wil helemaal nog niets. Heb ooit een keer zo'n ding op internet te koop zien staan, een VW transporter, zag er keurig netjes uit. En ik heb tot op de dag van vandaag spijt dat ik niet ben gaan kijken bij dat ding.
Dus iemand heeft het ooit gedaan, vandaar mijn nieuwsgierigheid !

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:35

Waarom reken je opbergruimte niet mee? Je zal je spullen toch ook ergens kwijt moeten?

Wat betreft de hoogte, ik heb alleen maar gehoord dat dat een nieuwe regel is die ze willen invoeren of net ingevoerd hebben en dat dit voor vrachtwagens/busjes geldt omdat die een andere vaak hogere instap hebben dan trailers.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 14:12

Daar kan ik me iets bij voorstellen, de hoek die je maakt is groter dus de schoft komt meer omhoog bij het laden.
Ik zal Aniek ook eens pb-en voor meer info ...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:18

Dandy schreef:
mmm mijn antwoord aan Valina is op mysterieuze wijze verdwenen ..
nog maar een keer.
Ik wil helemaal nog niets. Heb ooit een keer zo'n ding op internet te koop zien staan, een VW transporter, zag er keurig netjes uit. En ik heb tot op de dag van vandaag spijt dat ik niet ben gaan kijken bij dat ding.
Dus iemand heeft het ooit gedaan, vandaar mijn nieuwsgierigheid !

Snapput ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:23

Je zal hem op papier, wel moeten laten omzetten/omkeuren naar veewagen.
Want in een gewone auto/camper mag je geen paarden/pony's vervoeren.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:16

Brainless schreef:
Je zal hem op papier, wel moeten laten omzetten/omkeuren naar veewagen.
Want in een gewone auto/camper mag je geen paarden/pony's vervoeren.

Dat zou ik ook denken.
Maar staat dat ergens beschreven?
Want vanaf welk formaat of benaming mag je je dieren niet meer in een "gewoon" voertuig vervoeren?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:18

ikke schreef:
Laadvermogen KAN een issue zijn, maar dat is een kwestie van goed uitkijken VOORDAT je koopt!
Indien de wagen voldoende laadvermogen heeft, is de rest geen punt. Kennis van me heeft een Sprinterbus op die manier omgebouwd (laten bouwen). Enige nadeel aan die wagen was het bekende en oeverloze gebrek aan motorvermogen, maar dat is standaard in NL.

Maar een Sprinter is wel wat anders dan een Scudo of een Transporter toch? ;)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:26

Inderdaad een sprinter is een hele andere klasse dan transporter of scudo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:28

Valina schreef:
ikke schreef:

Maar een Sprinter is wel wat anders dan een Scudo of een Transporter toch? ;)

Een Sprinter is een bestelbus, net als de Scudo en de Transporter. Het is een kwestie van voldoende binnenruimte, laadvermogen en motorvermogen. Merk speelt geen rol.

Oh enne, je mag NOOIT paarden vervoeren in een wagen die daar niet voor gekeurd is. De RDW is de keurende instantie.