Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rumpleteaser schreef:Misschien een tip waar je iets aan hebt:
Zelf oefen ik niet alleen met trailer laden, maar ook met trailer uitladen.
Als je bijvoorbeeld helemaal vanaf het begint start, is dat al netjes naar voren en naar achteren meelopen.
Dat daarna uitbreiden naar verschillende soorten ondergronden; zand, steen, een houten plank, et cetera.
Daarna begin ik meestal met een 'neptrailer' bouwen in de bak van een twee staanders en een ligger.
Die zet ik op een brede afstand van de wand en daar ga ik dan weer vooruit en achteruit langslopen.
Dan breidt ik vervolgens uit door de afstand tussen muur en 'nepwand' steeds ietsje smaller te maken.
Daarna doe ik de hele serie opnieuw, maar dan met een zeil tussen de twee staanders
En tenslotte door dit allemaal weer op verschillende ondergronden te doen.
Dus alles steeds vooruit en achteruit oefenen. Misschien dat je met je paard even opnieuw moet beginnen, en je dan met name focussen op het achterwaarts gaan.
Rumpleteaser schreef:Wat gebeurt er als je haar inlaadt, even laat staan en dan weer uitlaadt?
Rumpleteaser schreef:Dan zou je dat misschien eens kunnen proberen om te beginnen. Eens kijken of ze dan wel bij je blijft.
Je zou het zelfs nog kunnen proberen door eerst een pasje op de laadklep vooruit te doen, en daarna weer achteruit. En dat uitbreiden naar 2, 3, 4 pasjes, totdat ze helemaal de trailer ingaat en rustig uitgaat. En pas als dat goed gaat; even de stang kort dicht en weer open, etc etc
marleen_usar schreef:Iets er achter houden om haar tegen te houden?
Faith_ schreef:Rumpleteaser schreef:Dan zou je dat misschien eens kunnen proberen om te beginnen. Eens kijken of ze dan wel bij je blijft.
Je zou het zelfs nog kunnen proberen door eerst een pasje op de laadklep vooruit te doen, en daarna weer achteruit. En dat uitbreiden naar 2, 3, 4 pasjes, totdat ze helemaal de trailer ingaat en rustig uitgaat. En pas als dat goed gaat; even de stang kort dicht en weer open, etc etc
Ok ga ik proberen.
Bedankt!
Ik rijd haar nu nog amper gewoon omdat ik niet wil dat er haar iets overkomt.
Rumpleteaser schreef:Dan zou je dat misschien eens kunnen proberen om te beginnen. Eens kijken of ze dan wel bij je blijft.
cissy schreef:Rumpleteaser schreef:Dan zou je dat misschien eens kunnen proberen om te beginnen. Eens kijken of ze dan wel bij je blijft.
Dit is de meest nuttige tip!
Niet helemaal laden maar steeds weer terug, eerst 1 stap en weer terug dan 2 en weer terug etc.
Daarmee leren ze dat de klep helemaal niet zo eng is als ze denken en gaat het achteruit steeds beter. Blijf zelf rustig en bedaard maar wel consequent en zorg dat jij zelf zo min mogelijk beweegt en je paard niet te kort vastpakt. Laat haar maar kijken en snuffelen aan de trailer als ze dat wil, alle aandacht van paard voor de trailer is ok.
Zorg dat je niet op de momenten dat ze het probeert teveel druk zet want dat werkt averechts.
En zorg dat je zonder tijdsdruk kunt oefenen.
Als je een 2 paards trailer hebt zet het schot dan opzij zodat ze bij het achterwaarts gaan genoeg ruimte heeft en zorg dat er niks uitsteekt aan de klep waarachter ze kan blijven hangen, ook geen latjes op de klep.
Succes!

Niet zozeer om gelijk aan te schaffen
.