zadel te koop : proefperiode?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

zadel te koop : proefperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:20

Hallo,

Ik heb sinds kort een dressuurzadel te koop.
Er zijn mensen die interesse hebben in het zadel en dit graag uitgebreid op hun paard willen testen en ook instructrice hiermee willen laten rijden.
Er werd dan een proefperiode voorgesteld : Zij betalen mij een klein voorschot en ik geef hn het zadel voor 1 week.
Is het niet goed : ik het zadel terug, zij het voorschot.

Zijn er nog mensen die dit al eens gedaan hebben op deze manier? Het klinken mij echt volledig betrouwbare mensen maar feit blijft natuurlijk dat ik hun niet ken en hen een tamelijk nieuw, vrij duur zadel toevertrouw voor 1 week.
Kan ik evtl iets op papier zetten?

Alvast bedankt voor de tips!

Ojajoh

Re: zadel te koop : proefperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:21

nou dan mag je wel foto's van het zadel rondom maken voordat je hem mee geeft
zodat je hem niet straks beschadigd terug krijgt ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:22

Nee, niet alleen een voorschot laten betalen. Of het hele bedrag en het zadel binnen 1 week weer retour, of geen deal. Ook foto's maken bij het meegeven van de staat van het zadel, zodat jij niet met een zadel komt te zitten dat erger beschadigd was dan toen je em meegaf.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:23

Zeker niet een klein voorschot laten betalen. Alleen het volledige bedrag.

Goof

Ik kan me voorstellen dat het even goed gepast moet worden etc, maar in een proefperiode zou ik niet trappen.

Silence

Ik zou zoiets nooit doen.
Wie weet wat ze met je zadel uitspoken en in wat voor staat je het terug krijgt.
En wie geeft jou de garantie dat ze de rest betalen als het bevalt? Ik zal dan sowieso het hele bedrag laten betalen.
Maarja, zie dan nog maar te bewijzen dat het in dezelfde staat terug gekomen is als je het beschadigd terug krijgt.

Nee, dat ze betrouwbaar overkomen moet je niet op vertrouwen.
De meeste mensen (proberen) zo over te komen en het zijn vaak de verkeerde mensen.
Klinkt misschien naief, maar het is wel dagelijkse kost tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:24

Persoonlijk zou ik het heel fijn vinden als ik een zadel zou kopen, de eerste keer dat je er op zit moet je vaak erg wennen, en pas na een paar keer kan je echt inschatten of het voor jou goed zit. (echt niet passende zadels daargelaten)

Als verkoper zou ik er niet aan beginnen, wat als het zadel beschadigt? En wat als je 10x achter elkaar mensen krijgt die een testweek willen en het zadel dan terugbrengen? Zeker een nieuw zadel zal daardoor gebruikssporen oplopen en dus minder waard worden.

Ik zou sowieso goede foto's maken van je zadel, op het moment dat de kijkers/kopers er zijn, zodat je later kunt aantonen dat een evt beschadiging er nog niet zat toen zij het zadel meenamen. Dan krijg je daar in elk geval geen welles-nietes over.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:26

Idd het hele bedrag laten betalen.
Als ie niet past, brengen ze hem terug en krijgen ze het geld terug.
Er worden momenteel toch al zoveel zadels gestolen, misschien is dit weer een nieuwe manier.
Met een klein voorschot betaald is ie nog steeds met dikke winst te verkopen.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:30

ik zou er echt niet aan beginnen, een dag okey maar een week. Het is wel een week waarin jij je zadel niet kan verkopen, mochten ze hem weer terugbrengen. En mocht er iets beschadigen wat je niet op het oog ziet, stukke boom ofzo, zie dan maar eens te bewijzen dat dat al bij jou gebeurt is.

als je het wel doet, zal ik ze zeker het hele bedrag laten betalen.

evt andere oplossing, als ze een week willen uitproberen komen ze maar een week bij jou rijden :j

edit: waarom ook eigelijk een klein voorschot, als ze dat zadel zouden kopen hebben ze het geld er toch ook voor :?
Laatst bijgewerkt door rooswita op 24-10-11 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:31

OK dat is dus wel duidelijk ;(
Wilde wel nog even meegeven dat een vriendin van me het paardje, waarvoor dit zadel zal dienen, gaat rijden. En ik weet dus ook waar deze mensen op stal staan ed. moesten zij niet van plan zijn het zadel aan me terug te geven.

Maar bv zelf een klein contractje opstellen, beschermd mij in feite als verkoper dan ook niet?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:34

als je een contract opsteld heb je wel iets om mee naar de rechter of iets dergelijks te gaan. Maar dan moet hij wel heel goed opgesteld worden en alle schade moet worden vernoemd met foto's erbij. Maar nogmaals ik zal het alleen doen als ze het hele bedrag betalen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:35

Maar wat doe je dan als ze bijv. het zadel laten vallen, de boom is gebroken, niemand merkt dat op behalve een volgende koper...?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:37

Ik zou inderdaad het hele bedrag laten betalen, met de afspraak niet goed geld terug.maar wanneer zei het beschadigd hebben de kosten toch wel voor hun zijn.
succes! en goed kijken of je de mensen zoiezo wel vertrouwd, en geen rare verhalen krijgt!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:39

Hoi Ts,

Ik ben ook zo hoor heb zelf al heel wat zadels gekocht die uiteindelijk niet passen en daar zit je dan weer mee!!(overigens mijn eigen schuld ik weet nl ook dat het risico's mee brengt tweedehands zadels)
Dus toen ik mijn zadels ging verkopen heb ik ze ook mee gegeven om te passen en als het niet paste mochten ze hem terug brengen..
Kwestie van goed vertrouwen...
Moet wel zeggen dat het in de buurt moest zijn en niet 300 km weg.
Alleen heb ik 1 zadel zo verkocht en de rest kwam terug.
En dat is balen want nu heb ik nog steeds zes zadels en geen geld voor een nieuwe!!!

succes ermee

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:40

Wat zouden jullie dan in het contract zetten?
Geen idee hoe ik aan zoiets moet beginnen...

Probleem is datk al een afspraak gemaakt had en akkoord was met voorschot /proefperiode...maar nu toch begin te twijfelen. Ik wil niet belazerd worden natuurlijk.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:43

makkie79 schreef:
Hoi Ts,

Ik ben ook zo hoor heb zelf al heel wat zadels gekocht die uiteindelijk niet passen en daar zit je dan weer mee!!(overigens mijn eigen schuld ik weet nl ook dat het risico's mee brengt tweedehands zadels)
Dus toen ik mijn zadels ging verkopen heb ik ze ook mee gegeven om te passen en als het niet paste mochten ze hem terug brengen..
Kwestie van goed vertrouwen...
Moet wel zeggen dat het in de buurt moest zijn en niet 300 km weg.
Alleen heb ik 1 zadel zo verkocht en de rest kwam terug.
En dat is balen want nu heb ik nog steeds zes zadels en geen geld voor een nieuwe!!!

succes ermee

Zij wonen op 5km van mij af , en ik ken hun dan ook via mijn vriendin die hun paard zal rijden. Het is niet zo dat het zadel aan de andere kant van het land zal zijn...

Ik begrijp hun natuurlijk ook dat ze het volledig willen aanpassen en ook door hun lesgever nog eens willen laten bekijken. Ik zou het zelf als koper ook fijn vinden zo.

Moeilijk...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:44

Voorschot niet mee akkoord gaan met voorschot, het hele bedrag laten betalen!!!
Ik zou een week max geven, en goed foto`s maken en opschrijven en laten ondertekenen of, en zo ja waar, beschadigingen zijn, en goed op papier zetten.

Helaas heb ik dat niet gedaan als koper gisteren en nu zit ik met een niet passen ( gelukkig goedkoop shet) zadel.

ik zie net jouw reactie
dan schakelen ze maar een zadelpasser in, die samen met jou komt passen, past het niet neem je het meteen weer mee, anders kopen en verkocht = verkocht!!

nicole1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:34

mijn advies is om dit niet te doen.
je verkoopt iets tweedehands en dan zou ik zeggen:garantie tot de deur
als er iets met je zadel gebeurd zit je ermee en kun jij het niet meer verkopen
op het paard passen en proberen waar jij bent geen probleem maar meer zou ik echt niet doen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:37

sjakie schreef:
Zeker niet een klein voorschot laten betalen. Alleen het volledige bedrag.

Idd.

Maar toch zou ik het niet doen. Ze kunnen gewoon naar jou komen oid en passen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:38

Ik heb dat ook eens gedaan maar dan wel hele bedrag laten betalen.
Goed samen het zadel bekijken voordat je het meegeeft.
En als ze dichtbij wonen, kun je toch meegaan?
Bij mij is het allemaal goed gekomen

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:41

Moet wel kunnen denk ik. Wel goed alles op papier zetten.
Laat hen het volledige bedrag betalen, en maak een contractje waarop je zet dat ze het geld terug krijgen als ze het zadel in dezelfde staat binnen de week terug brengen.
Maak foto's van het zadel waarop de staat goed te zien is, en teken allebei het contract.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:42

Niet doen, ook al maak je foto's, de boom kan ook intussen gebroken zijn als jij hem terug krijgt. Doe het gewoon niet.. Of alles kopen, of niet. Bij een winkel krijg je immers ook geen proefperiode.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:47

Ook één keer aan de hand gehad: zadel gelukkig onbeschadigd terug gekregen maar de mensen aan wie ik hem uitleende bleken achteraf geen besef van maten te hebben. De kleine meid voor wie het zadel dus blijkbaar bedoeld was, paste helemaal niet in mijn 17,5 inch.. verspilde tijd & moeite dus. Dus ook de tip om van te voren goed na te gaan of de kans dat de kopers het zadel daadwerkelijk willen overnemen, ook echt aanwezig is.. :)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:49

Als je ze het voledige bedrag laat betalen en goede afspraken maakt vind ik dat wel een goed idee. Ik heb zelf een tweedehandszadel gekocht, niet een keer mee gereden, paste toch niet echt zo goed, en die kerel wou geen cent terug betalen. Dat is echt niet leuk als je daar dan met een zadel zit waar je niets aan hebt. Dus ik denk dat iedereen het zelf zou apreciëren als ze een zadel even op proef kregen. In elke goede winkel van zadels die ik ken hanteren ze dit systeem trouwens ook ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:50

Zadel alleen tegen volledige betaling en contant geld meegeven. Met de mogelijkheid om het weer terug te geven als het niet past of niet naar de zin is.