Mensen rijbak gratis laten gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Mensen rijbak gratis laten gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 04:30

Moet dit toch echt even van me afschrijven. In Mei ben ik gestart met iemand (noemen we persoon A) samen te werken, die ook bij ons een weide in het dorp heeft. Afspraak was dat mijn 3 paarden (1 paard verlease ik aan echtpaar B) en zijn 5 paarden op de door mij en door hem gepachte weiden afwisselend zouden staan, zodat we elkaar qua tijdsbeperkingen konden helpen. Ik heb daarnaast een bak en stalgebouw met kleine zadelkamer (gammel ding, maar funktioneert). Hij mocht ook zijn zadelkasten bij mij neerzetten. Het begon ermee, dat hij mede mijn bijrijders (3 stuk), echtpaar B en 1 nieuwe bijrijder van hem op zijn paarden liet rijden, niets mis me, maar ze vonden het wel fijner, omdat ze bij hem niets hoeften te betalen en bij mijn 30 euro per maand en halve staldienst per week (paarden voeren, 4 kruiwagen mest van het land halen samen met een ander). Door een scheiding heb ik veel stress gehad en heb niet altijd goed opgelet hoe hij met mijn oude stalgemeenschap omging. Hij zou zorgen dat we een garantie op hooi voor de winter hadden. Hij heeft deze garantie toegezegd, echter na mijn vakantie in Augustus vertelde de desbetreffende boer van mij, dat hij nog op zoek moest naar hooi (dus er was helemaal geen garantie) en me alleen een baal hooi kon verkopen. Na mijn vakantie was ook mijn stalgebouw beschadigd (door meerdere paarden), maar niets was gerepareerd, tevens waren er een bezem en kruiwagen van mij verdwenen en niemand scheen dat erg te vinden. Tevens betaalde persoon A me constant niet het hooi (wat reeds voor de zomer bij mij lag) en de kosten voor de mestafhaling niet, die werden pas na 2,5 maand afgerekend na 10 keer vragen. Samenwerkingscontract die ik online gestuurd had keek hij ook niet naar om. Ik heb daarom de samenwerking opgezegd. Hij moest nog een zadelkamer bij hem op de wei bouwen. Voor de overgang heb ik hem gezegd dat hij zijn zadelkasten nog bij mij mocht houden en de rijplaats kon gebruiken (was alleen te aardig van me). Ondertussen heb ik gemerkt dat hij allemaal rare verhalen over me hield tegen mijn bijrijders, hij wel een hooigarantie had voor zijn paarden (niet de mijne, en daarom de boer mij alleen een baal kon verkopen). Mijn eigen bijrijders en echtpaar B gingen steeds vreemder zich tov mij gedragen, ik werd vermeden en er werd gezegd dat ik teveel geld van mijn bijrijders/leasers vroeg, hun paarden (van persoon A) stonden af en toe bij mij op de paddock (ook al was het een uurtje, ze aten aan mijn hooi (al is het een uur) en zorgen voor onrust door wisselende samenstelling van de kudde). De ijskast wordt gebruikt voor hun drank. De lichten van de bak gebruiken ze (kost een beetje stroom) en ze wilden ook niet helpen als iets kapot was. Alles bij melkaar werd het me te gek. De verhalen over mij werden steeds vreemder. Die zadelkasten verdwenen maar niet, dus ik heb ze afgelopen woensdag allemaal (inclusief mijn oude, nu zijn bijrijders en echtpaar B) een email gestuurd dat vanaf maandag alle zadelkasten moeten verdwijnen en ze mijn rijbak niet meer mogen gebruiken met paarden van persoon A. Ik wil echt graag met een schoon blad papier, en niet vol in de stress bij mijn eigen stal komen, alhoewel ik nu met 3 paarden zit en naar nieuwe bijrijders moet kijken (misschien verkoop ik er nu toch een, want wilde oorsponkelijk 2 paarden hebben). Ik heb echtpaar B een email gestuurd, dat ze zelf mogen besluiten of ze verder mijn paard willen leasen. Ik heb een paar rotemails gekregen, dat ik dit niet kan maken, we een stalgemeenschap zijn en ik daartoe tegenhoudt dat die anderen les kunnen nemen (ja, ze hebben alleen een weide), ik me niet aan afspraken houd, over mijn stal praat, etcetera en overal schuld van ben. Echtpaar B is woedend. Volgens mij zijn ze sterk beinvloed door persoon A. Heb alle stalgenoten nog een zeer lange email gestuurd en mijn kant van het verhaal vertelt (denk, dat ez er toch niet naar luisteren).Ik voel me er ontzettend rot over (kan dus niet slapen), sta er helemaal alleen voor, maar toch voelt het ook weer goed. Dat leugen over die hooilevering zit me enorm dwars en heeft me hiertoe doen besluiten. Heb nooit gedacht dat 1 persoon mijn hele stalgemeenschap kan kapot maken. Of reageer ik hier overdreven.

missgypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 04:38

Denk dat je een wijs besluit hebt genomen, je moet je immers wel op je gemak voelen op je eigen stal. Wat ik er zo van lees heb je netjes gehandeld naar je stalgemeenschap, het zegt dus meer over hun dat ze zo reageren dan over jou. Succes met het zoeken van nieuwe, fijne bijrijders voor je paardjes.

Yessy

Re: Mensen rijbak gratis laten gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 04:53

Vervelend dat je aan jullie samenwerking zo'n naar gevoel hebt overgehouden. Ik zou proberen het nu van je af te zetten. Je hebt je best gedaan en als mensen zo met jou, je paarden en je spullen om gaan, zijn dit geen mensen die je in je leven wil hebben. Dus of ze je dan wel of niet aardig vinden, is niet jouw probleem toch? Succes en slaap lekker!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 05:43

Beter een korte schrik, dan een lang misverstand. Wees blij dat je deze stap hebt genomen, elke dag ergenis is niet goed!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 07:23

Heel veel sterkte , al snap ik niet helemaal van wie nou wat is.
Huren jullie dit met zijn alle, huur jij alleen ?
Niet dat dit het minder frustrerend maakt, of verdriet doet.

Er bestaan mensen die het heel erg bont maken in het leven en ongeacht wie ze verdriet doen om zich slaan om zichzelf beter te voelen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 07:27

FuegoJoy: Persoon A pacht een grote wei. Ik pacht een wei, stal en rijbak. Dus ik huur alleen en mensen mochten (dus persoon A, bijrijders, echtpaar B) bij mij in de bak rijden

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:11

De mensen kunnen nu kiezen uit;
A. Gebruik paarden, bak, stal zonder kosten
Of
B. Gebruik paarden, bak, stal met kosten

Tot zover Vanuit die mensen snap ik de weerstand.
Maar....
Snappen of weten zij ook dat het eigenlijk;

A. Gebruik paarden is
Of
B. Gebruik paarden, bak, stal, klusjes is

Ik vraag me af of zij echt duidelijkheid hebben. Ik zou iedereen bij elkaar vragen en zonder verwijten de situatie feitelijk uitleggen. Jij betaalt meer, omdat je meer faciliteiten kan gebruiken.
Zij hebben die luxe van een keuze dus ook, maar aan het ene hangt nou eenmaal een hoger prijskaartje met andere afspraken. Vind ik redelijk hoor. Probeer voor jezelf met die andere huurder eruit te komen, en duidelijke afspraken te maken, anders gaat je dit vaker gebeuren. De toon is helaas aleen beetje gezet.jammer, het is idd niet fijn om met rotgevoel te moeten blijven gaan. Probeer het daarom zsm zakelijk helder te maken en de persoonlijk sfeer er even los van te zien. Succes

chrips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:30

het is de bedoeling dat je je goed voelt op je eigenterrein, dat vind ik het belangrijkste! ik denk altijd: ik ga me niet vast houden aan mensen die slecht over mij praten; die mensen heb ik dan niet meer nodig in mijn leven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:54

Gewoon 1 mail op stellen en deze versturen:

Voorbeeld:

"Beste x,y en z. In mei van dit jaar zijn A en ik gaan samenwerken. Deze samenwerking verloopt niet zoals door mij verwacht en bedoeld, wat betekent dat ik heb besloten de samenwerking te beeindigen.

Voor jullie betekent dit het volgende:
- De paarden van A kunnen niet meer in mijn bak gereden worden, spullen van de paarden van A kunnen niet langer in mijn zadelkamer opgeslagen worden. Afspraken rondom het gebruik van de paarden van A moeten met A zelf besproken worden.
- Degene van jullie die er voor kiezen mijn paarden te blijven rijden, betalen daaar xx euro per maand voor,
waarbij ik ook verwacht dat er een bijdrage wordt geleverd in de verzorging van de paarden. Het spreekt voor zich dat degenen die mijn paarden rijden, daarbij dan ook gebruik kunnen maken van de bak en overige voorzieningen (zadelkamer).

Het staat eenieder vrij om niet akkoord te gaan met de voorwaarden die ik stel aan het gebruik van mijn paarden. In dat geval hoor ik dat graag voor xx-xx-2011, zodat ik op zoek kan gaan naar andere bijrijders.

Vriendelijke groet.."

Op deze manier stel je netjes en duidelijk je grenzen, weten mensen waar ze mee af zijn, en worden ze op een zakelijke, rustige manier in de gelegenheid gesteld om een keuze te maken. ( waar ze dan achteraf ook niet meer over kunnen zeuren)
Weet je; Jouw paarden, jouw weide, jouw stalling.... Je hebt dus het volste recht om wat voor eis dan ook te stellen aan het gebruik van JOUW paarden, jouw weide, jouw stalling. En bevalt het ze niet? Jammer.... maar dan is het gewoon einde oefening...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:58

nou, dan hebben ze nu inderdaad mooi pech!
En die E30 die ze je moeten betalen voor het mogen rijden+gebruiken van je spullen enz. moeten ze niet moeilijk over doen, zeker zelf geen idee wat een paard kost ;)

Ik zou de eer aan jezelf houden en niet reageren op mails, dit ook kenbaar maken als je reactie van hen krijgt.

Belangrijkste vraag nu eerst denk ik; heb je al wel hooi kunnen regelen voor de winter?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 00:18

Bedankt voor jullie steun. Dat doet goed.

Riagr. Hier help je me enorm mee. Ik had reeds zo'n soort email gestuurd, zakelijk en direct, zonder oordelen te geven. Daarop kreeg ik dus deze fijn op de persoon gerichte enorme negatieve email.

Wat er ondertussen gebeurt is: Echtpaar B is met hun hele boel vertrokken. De zadelkasten van persoon A en persoon C (mevrouw die met persoon B een paard deelt en haar zadelkast bij mij heeft) staan er nog steeds. Vandaag hing er een briefje in de stal van persoon C: de kasten zullen we wegruimen, als het voor ons mogelijk is. Je zal nog geduld moeten hebben. Het gaat niet allemaal, zoals jij het wil.

Ter informatie om de soap nog groter te maken: weet sinds vandaag door verhalen van anderen, dat persoon A vroeger geweldadig is geweest, absoluut een alcoholist is (drinkt per dag 5 of meer flessen bier), maar wel zijn leven enigmate veranderd heeft. Vraag me af hoe ik weer in deze narigheid kom (OK, ben ontzettend stom geweest, maar had een hele slechte periode tijdens de samenwerking). Heb zelf het gevoel, dat als ik hem te veel onder druk zet, hij wel eens heel anders zou kunnen reageren.

Heb met een vriendin gesproken, die 10 jaar lang met alcoholisten als psycholoog gewerkt heeft en zij heeft ten zeerste aangeraden persoon A hele duidelijke regels op te stellen, omdat alcoholisten vaak dingen in de doofpot stoppen en dingen vervalsen, liegen e.d. Heb daarom net een zakelijke email gestuurd, gezegd dat ik gezien heb dat de zadelkasten er nog staan, ik absoluut in mijn eigen stal beslis, wat ik en mijn verpachters willen en ze absoluut voor het einde van deze week de zadelkasten moeten hebben opgeruimd en ik een preceze datum van hen wil hebben.

Doen ze dit niet, dan is mijn volgende zet om te vertellen dat ik de kasten aan de straatkant zet (wil persoon A niet teveel onder druk zetten, maar wel duidelijk aangeven dat ik hier het heft in handen heb)

Indien mensen onder jullie ervaring met alcoholisten hebben (andere kenmerken zijn: fantast, veel liegen (zelf erin geloven), weinig slapen, absoluut geen inlevingsvermogen, praat heel veel en snel, eerste indruk zeer positief, helpt graag anderen, komt bij anderen geloofwaardig over, niet zakelijk, chaoot, kettingroker, vroeger geweldadig). Heb zelf ervaring met manisch depressieve mensen, maar dit is weer iets anders. kan mezelf wel voor de kop slaan, dat ik heir ingeraakt ben.

Ter info: ik heb vandaag 4 balen hooi gekregen en de boer, die me vroeger leverde heeft hooi en kuil voor me, omdat ik vroeger al een betrouwbare klant was. Jullie begijpen hoe gelukkig ik daarmee ben

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:22

oei, nog weer een vervelende wending dus, hoop niet dat dit voor jou (of jouw paarden) een staartje gaat krijgen, want jullie staan dus wel naast elkaar begrijp ik?
Of een ander wel of geen plek/tijd heeft voor zijn eigen kast zou ik inderdaad maling aan hebben, gooi het er maar op dat hij geen hooi voor jou gereserveerd heeft en jij dus de zadelruimte nodig hebt als hooiopslag ;) dan is het zijn eigen domme schuld.
Nee zonder gekheid, probeer het niet uit de hand te laten lopen zodat jij er weggetreiterd wordt of je paarden er hinder van ondervinden, want dat zou nog veel vervelender zijn.

Van wie pachten jullie de weides, van dezelfde persoon?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 00:24

Opisop: gelukkig zijn de weiden niet naast elkaar (zit een veld weg en grote weg van 700m tussen). Zijn verschillende verpachters. Gelukkig staan bij mijn weide huizen om de weide/bak en al deze mensen weten dit en letten extra op mij en de paarden

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:00

Ik vind dat je goed gehandeld hebt en dat jij de grenzen mag bepalen. Het zijn tenslotte bijna allemaal jou eigendommen dus daar beslis jij ook over, niemand anders, wat ze ook zeggen in de mails. Blijf altijd bij je standpunt! Het is jammer dat je daardoor het echtpaar B bent kwijt geraakt, maar zo zie je ook direct weer hun ware aard.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:19

Top gedaan! Verstandige beslissing geweest denk ik. Enneh, zet die zadelkasten maar lekker buiten neer, wat een brutaliteit om zo'n briefje op te hangen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:28

Dít is nu precies de reden waarom ik mijn bak of wei niet meer verhuur, uitleen of deel met mensen.
Ik heb een huis met twee boxen, rijbaan en weiland aan huis. Ik heb 2 paarden die onbeperkt in en uit de stal knnen, in de bak kunnen en in de wei.

Afspraak met alle buren was dat ze in de bak mochten rijden (gratis) mis ze mijn paarden dan even op stal zetten of het draad naar de wei dicht doen, alle poep eerst opruimen (anders rijden ze het de bodem in en gaat mijn drainage verstopt zitten) en na het rijden hun stront ruimen, spullen opruimen en mijn paarden weer loslaten.

Oók had ik de afspraak dat wanneer iets misging ik niet ga uitzoeken wie nu wat verkeerd heeft gedaan maar dat ze allemaal een waarschuwing krijgen en daarna is het over.
Dit ging even goed, helaas bleken 1 stel buren niet de stront te ruimen, niet de stroom erop te zetten, mijn paarden staan achter het draad in de wei ipv dat ze naar hun stal kunnen... dus ben ermee gestopt.

Uiteindelijk ben ik met alles gestopt en ben ik sinds kort met mijn andere naaste buren opnieuw begonnen, meisjes kregen 2 pony's, ik geef ze privé-les en ze mogen mijn bak gebruiken mits ze alles opruimen, ze betalen er niet voor, hun moeder sleept af en toe met hun tractor de bak. hun veulen staat bij mij in de opfok.
Nogmaals: ze betalen niets, dan kan ik altijd ermee stoppen als ík dat wil. Als ze betalen hebben ze ook rechten...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:45

dan hebben ze rechten inderdaad, mits ze zich aan de afspraken houden, net als jij (bak beschikbaar stellen volgens de gemaakte afspraken) dus ook dan kun je er gewoon vanaf hoor.

TS heb je al reactie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:07

Vandaag hing er een briefje in de stal van persoon C: de kasten zullen we wegruimen, als het voor ons mogelijk is. Je zal nog geduld moeten hebben. Het gaat niet allemaal, zoals jij het wil.

.....

Dat is hun probleem hoor, je hebt het op tijd aangegeven. Idd stellen dat ze tot datum zusenzo hun zooi op kunnen komen halen na afspraak en dat het anders aan de kant van de weg staat voor de gelukkige vinder.
Het gaat WEL zoals jij het wilt, want het is JOUW stal.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:21

Urielle schreef:
Vandaag hing er een briefje in de stal van persoon C: de kasten zullen we wegruimen, als het voor ons mogelijk is. Je zal nog geduld moeten hebben. Het gaat niet allemaal, zoals jij het wil.

.....

Dat is hun probleem hoor, je hebt het op tijd aangegeven. Idd stellen dat ze tot datum zusenzo hun zooi op kunnen komen halen na afspraak en dat het anders aan de kant van de weg staat voor de gelukkige vinder.
Het gaat WEL zoals jij het wilt, want het is JOUW stal.

ja dat vind ik eigelijk ook het is jouw stal dus gelden jou regels

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:28

zet de kasten anders buiten neer, kunnen zij ze daar ophalen. Eens zien hoe lang het dan duurt ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:29

Hebben ze geen trailer ? laat ze die kasten daarin zetten, of lekker thuis in de schuur, dan sjouwen ze de spullen maar heen en weer.Stel voor dat ze een busje kopen: kan de kast mooi achterin!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:42

Zo heb ik erook over gedacht. Heb ze een deadline t/m 24 Oktober gegeven. Kast een is weg, de ander staat er nog. Voel dat ze het expres doen om mij nog in de weg te zitten. Maar ze weten dat hij wegmoet en inderdaad wordt de kast na 24 Oktober aan de kant van de weg gezet.

Verhaal krijgt weer een andere wending. Heb Dinsdag avond een zeer bedreigende email van persoon A gehad, waar hij met de dood heeft bedreigd en dat hij me hele leven moeilijk zal maken. Ben erg geschrokken, heb alle buren bij mij en weide ingelicht. Tevens aantal mensen die veel mensen kennen in het dorp. Heb de politie ingelicht, die niets kan doen, omdat er niets heeft plaatsgevonden

Voel me echt niet lekker. Heb tevens van een aantal bijrijders en echtpaar B echt rotemails gehad, dat ik schuld eraan ben dat de hele stalgemeenschap uit elkaar valt, ik psychologische hulp moet gaan zoeken, niet goed voor mijn dieren ben, ik de werkelijkheid verdraai, ze begerijpen dat ik van mijn ex ben gescheiden. Dit bevestigt weer dat het goed is dat iedereen eruit ligt, maar ik ben gewoon bang dat mijn paarden en mij iets overkomt. Ga nu alleen naar stal met licht en als het bedrij van mijn verpachters open is, zij kijken direct op de stal en weide........

Indien jullie nog advies hebben graag: hoe serueis moet je een email met dreigementen van een alcoholist nemen????

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:15

Niet dat het je beschermt, maar je kunt toch aangifte doen van bedreiging? Je hebt bewijs (de e-mail) wat je kunt overleggen, dus lijkt me dat de politie dan verplicht is om je aangifte op te nemen. Of heb je dat al gedaan?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:40

Helaas is het in Nederland zo dat er eerst klappen moeten vallen voor de politie echt in actie (kan) komen. Als A een geweldadig verleden heeft en daardoor een bekende van de politie is, heb je wel meer kans serieus genomen te worden. Aangifte doen zou ik dus in ieder geval doen.
En dan kan je gelijk de politie inlichten dat er kans bestaat op onmin op 24/25 oktober als je de overgebleven kasten aan de weg zet.

Verder lijkt het erop dat de verhoudingen met echtpaar B en de anderen zodanig zijn verstoord dat je ze beter kwijt dan rijk bent. Kennelijk heeft A een dergelijk innemende persoonlijkheid (dat zijn paarden "gratis" zijn zal ook helpen) dat hij deze mensen eenvoudig een rad voor de ogen kan draaien en ze hem geloven. Laat ze gaan, ze komen er nog wel achter.

Ik heb 2 alcoholisten meegemaakt, waarvan 1 er ook graag wiet bij rookte. Beide hadden een overdreven geloof in eigen kunnen, zonder dat het gestaafd werd door enige kennis of kunde. Echter, als je niet goed oplette namen ze het heft in handen en bemoeiden ze zich ook met mijn paard. Ze hadden ook beide een vlotte babbel. Ook lag alle ellende altijd aan ander en nooit aan hunzelf, dat schijnt bij veel verslaafden voor te komen. Dus dat A jou overal de schuld van geeft past in dat plaatje.

Bij een nieuwe bijrijder zou ik de afspraken vooraf zwart op wit te zetten, in 2-voud, en door beide partijen laten ondertekenen. Dan is helder wat je van elkaar verlangt. Op de website van de Vereniging Eigen Paard staan voorbeelden, die voor leden te downloaden zijn.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 01:02

Wat een verhaal zeg wat erg.
ik zou toch aangifte doen wegens bedreiging. Daar doen ze wel iets aan.
Ik ben 1 x bedreigd heb daar aangifte van gedaan en daar hebben ze zeker iets mee gedaan. ben op de hoogte gehouden.