Veulen , kost meer of minder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Veulen , kost meer of minder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 08:44

Hoihoi,
Ik was erg benieuwd hoeveel een veulen kost qua onderhoud,
Hoe vaak moet een veulen naar de hoefsmid bijvoorbeeld,
Stal is inderdaad verschillend,
en hoe vaak moet een veulen wormenkuren en inentingen?

Ik denk dat het nu verkeerd staat , maar ik heb geen idee waar ik het anders moet plaatsen , dus gelieve te verplaatsen als het hier niet hoort.

Groetjes Ruby

western4ever

Re: Veulen , kost meer of minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:50

Om te befinnen moet je veulen gechipt zijn, dat kan al bij de vorige eigenaren gebeurrt zijn, maar je kan het ook zelf nog moeten doen. Bij mij was chippen met de eerste basis enting 80 euro. Paspoort aanvragen bij knhs kost 35 euro dacht ik. 6 weken later komt de andere helft van je basis enting: 40 euro.
Elke 2 a 3 maanden wormenkuur. Meestal kun je daar 2 keer mee doen omdat een veulen geen 600 kilo weegt, maar ze worden ook groter dus later kan je nog maar 1 keer doen met een spuit. Hoefsmid was bij mij zo rond de tien weken, ik kijk of ze nodig is, niet hoeveel weken er al tussen zit, maar tien weken ongeveer. Verder moet je eens per jaar enten, nouja moet niet persee natuurlijk maar dat doe ik wel. Verder heb je dan je stallingskosten en eventuele dierenarts kosten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:52

Ook een veulen moet regelmatig naar de smid en mijn smid rekent echt niet minder voor een bekappen van een veulen dan voor een volwassen paard.
Eens in de 6 weken tot 2 maanden is toch echt een must. Bij een jong dier met een standprobleem zul je vaker moeten.

Ook op wormenkuren kun je maar beter niet bezuinigen, het kan het leven van het veulen kosten. Ze hebben minder van de wormenkuur nodig en niet alle wormenkuren mogen bij veulens, dus daar moet je mee uitkijken, en ook overdosering kan bij bepaalde wormenkuren dodelijk zijn.

En uiteindelijk worden ook veulens groot, en geloof me, dat gaat heel snel. Om nu een veulen aan te gaan schaffen omdat je minder voor de wormenkuur kwijt bent is niet handig. Want een veulen kost veel geld, je zult hem de eerste tijd in de opfok moeten doen, je kunt er niet op rijden, en als hij groter is moet je hem laten inrijden en dat kan maar beter goed gebeuren dus geef dat uit handen.

Je kunt maar beter een jong beleerd paard kopen die al wat kan, dan dat je een veulen koopt, het risisco neemt dat er wat gebeurt waardoor je er nooit op zult kunnen rijden, en uiteindelijk meer geld kwijt bent.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-10-11 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:53

een veulen kost een hoop geld
vooral de eerste 3 jaar

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:53

Een veulen moet net zo vaak naar de smid als een volwassen paard. Mss hoeft er niet iedere keer iets gedaan te worden, maar bij een jong dier kun je soms nog wat corrigeren als de hoef niet goed groeit. Dus bij mij gingen de jonge pony's gewoon met de volwassene mee, iedere 8 weken. Entingen hetzelfde. Geloof dat het veulen de eerste maanden beschermd is via de moeder, maar daarna moet het ook de basisenting krijgen en die moet ieder jaar minimaal 1x herhaald worden. Wormenkuur doe ik meestal 1 a 2x per jaar standaard en de rest mestonderzoek.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:55

Of een veulen nouw daadwerkelijk meer kost?
Je moet een veulen enten op (?) maanden leeftijd, 2 weken later nog eens. Een chip moet ze hebben. En een paspoort mag. Hier komt de hoefsmid ong. om de 4maanden (ze gaan schrapen op de grond vandaar).
Wormenkuren om de 4maand :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:07

Ja een veulen kost veel tijd en veel geld.
Je kunt er de eerste drie jaar niet op rijden.
Er is altijd een mogelijkheid dat er iets gebeurt waardoor je er nooit meer op zult kunnen rijden
Of dat hij zelfs dood gaat
Stel dat je een veulen koopt voor 500 Euro
en je moet hem inscharen voor 100 Euro per maand (je hebt goedkopere en duurdere) en laten we stellen dat smid en wormenkuren daar bij inbegrepen zitten.
En dat drie jaar lang
dus 12x 100 = 1200 Euro x 3 = 3600 Euro
plus aanschaf bedrag van 500 Euro =
4100 Euro
En dan is je paard nog niet ziek geweest, heeft hij nog geen zadel geen hoofdstel, is er nog geen DA bijgeweest, zijn de verzekeringskosten nog niet inbegrepen

Voor 4100 Euro heb je een leuke ingereden pony waar je meteen mee aan de slag kunt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:12

volgens mij kost een veulen in onderhoud net zoveel als een volwassen paard,behalve dan het feit dat je nog geen zadel,hoofdstel en dat soort zaken hoeft te kopen.
maar een veulen kan op de wei of in een stal en dat kan bij een volwassen paard natuurlijk ook.
:j
enige waar je bij de aanschaf van wat voor soort paard dan ook echt rekening mee moet houden is dat het wel erg ziek kan worden.
en een beetje dierenartskosten kan zo oplopen toto een paar honderd euro.
dat is nog het belangrijkste dat je dat geld hebt voor als er wat gebeurd

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:03

Zoals de andere bokkers al zeggen is een veulen in onderhoud eigenlijk net zo duur als een volwassen paard. Ik heb zelf net een kleintje van 6 maanden in de opfok lopen. Daar ben ik tot nu toe al flink wat geld aan kwijt geweest. Denk aan chippen, paspoort, KWPN registratie etc. Dan heb je nog de inentingen, bij mijn opfok eisten ze dat er ook tegen droes geent zou worden, die komt er dus ook nog bij. Droesinenting moet net als de basisinenting twee keer.
Verder komt er natuurlijk de hoefsmid en de ontworming etc. bij. Dingen als een halstertje (waar ze vrij snel uitgroeien) kosten misschien niet veel, maar ook daar kan je rekening mee houden.
Opfok waar mijn veulen staat is in de winter 130 euro per maand inclusief voer. In de zomermaanden is dit 70 euro per maand. Gemiddeld dus 1200 per jaar, dit 4 jaar lang (die van mij mag tot haar 4e kleuteren) is 4800 euro exclusief alle wormenkuren, smidskosten en entingen. Flink wat geld om een paard op te laten groeien. Dan moet het veulen ook nog beleerd gaan worden. Ik kan het wel zelf gaan doen, dat heb ik ook vaker gedaan, maar bij dit veulen kies ik ervoor om het te laten doen. Dat kost me 150 euro per week en ze zijn er gemiddeld een maand mee bezig. Nog weer eens 600 euro erbij dus.
Tegen de tijd dat ik een volwassen paard dat licht beleerd is heb ben ik ongeveer 6000 euro kwijt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:04

en niet te vergeten de overige dierenarts kosten. Als ze jong zijn zijn ze veel lomper dan dat ze al wat ouder zijn(over het algemeen) Ik heb 3 jaar geleden m'n aller eerste paard gekocht, een jaarling(heb hem nu nog steeds alleen hij is nu 4) en wat ik daar al niet aan kwijt ben geweest aan d.a kosten....pfff. Daar had ik een heel leuk goed ingereden paardje voor kunnen kopen, maar ik zou het wel zo over willen doen! Want ik heb er nu een gouden paard aan overgehouden, de band die je opbouwd met een jong dier is heel anders dan met een kant en klaar paardje. Anderhalf jaar geleden kocht ik er nog een paard bij van toen 14 jaar(inmiddels 16) en die band is toch echt heel anders dan de band die ik heb met mijn andere paard wat ik al van kleins af aan heb. M'n jonkie en ik zijn echt 1, ik kan echt alles met hem. Met m'n opoe :P ook hoor maar dat ervaar ik toch weer heel anders.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:10

ellepel schreef:
volgens mij kost een veulen in onderhoud net zoveel als een volwassen paard,behalve dan het feit dat je nog geen zadel,hoofdstel en dat soort zaken hoeft te kopen.
maar een veulen kan op de wei of in een stal en dat kan bij een volwassen paard natuurlijk ook.
:j

En het risico op blessures door het werken is natuurlijk zo goed als afwezig.

Een veulen opfokken is tegenwoordig erg duur, je zit snel tussen de 100-150 euro te denken in de zomermaanden, in de winter komt daar nog meet bij. Daar staat tegenover dat een veulen vaak goedkoper is dan een bereden paard. Maar de enige manier om die drie jaar rendabel te maken is door een veulen aan te kopen van iemand die de potentie van het dier niet op waarde schat. Zeg, je koopt een tallentvol dressuurveulen voor 2000 euro bij een hobbyfokker, en op 5 jarige leeftijd loopt het dier al goed in de prijzen, dan krijg je snel de kosten terug in de waarde van het paard. Maar daarvoor heb je niet alleen ontzettend veel geluk nodig, maar ook nog een betere kijk op paarden dan een fokker, en ik moet zeggen dat ik me afvraag of je dat hebt, aangezien dit waarschijnlijk je eerste veulen is, en kijk op veulens toch iets dat alleen maar met ervaring komt.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:15

Een veulen kost je uiteindelijk in onderhoud evenveel als een volwassen paard, maar als je net zoals ik de mogelijkheid hebt om je paarden op eigen land te houden, dan heeft het ook voordelen. Ik heb nu een 2,5-jarige die ik vanaf 6 maanden heb en die band is toch heel anders dan met een paard dat je koopt op een jaar of 10. Daarom heb ik ook dit jaar een nieuw veulen erbij.
Je moet zien wat je wil gaan doen, waar je later met je paard wil staan en wat je daarvoor over hebt.

Ik kan met 200euro per maand 3 pony's onderhouden, incl. smid, tandarts, ... Maar vanaf dat je stalling moet betalen of opfok, dan ben je al 3x zo veel kwijt.
Beleren etc komt er dan nog bovenop, net als nieuw tuig ed. Daarvoor moet iedereen dus hard sparen :).

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:27

Je hebt opfokken en je hebt opfokken. Een veulen goed opfokken kost gewoon redelijk wat geld. Tot hun tweede krijgen ze bij ons Pavo podo en dat is toch echt veel duurder dan de gemiddelde "gewone" brok waar veel volwassen paarden het op moeten doen. Onbeperkt 1ste kwaliteit ruwvoer tov een volwassen paard wat vaak niet onbeperkt ruwvoer kan eten {in ieder geval niet van die kwaliteit als je aan je jonge grut voert....anders knappen ze na 3 weken al uit hun voegen}. Hoefsmid, entingen, wormenkuren en verder heel hard duimen dat ze drie jaar lang niks gaan mankeren en dat ze na die drie jaar ook gewoon goed op de benen zijn {ook op de foto!}. Mijn ervaring is dat er helaas toch nogal wat jonge beestjes sneuvelen de eerste drie jaar, aan de meest rare uiteenlopende dingen. Zelfs al doe je alles nog zo zorgvuldig, je moet ook een hele hoop geluk hebben met zo'n diertje. En geluk is nog steeds niet te koop helaas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:54

Ik hoor hier meerdere mensen zeggen dat de band met een dier dat je al vanaf veulen af aan kent, zoveel beter is dan bij een volwassen paard. En dat kan ik toch niet beamen. Het character van een dier dat je van veulen af aan hebt kan door werken heel erg veranderen, in positieve of negatieve zin. De gangen kunnen tegenvallen, het paard kan niet lekker zitten. Vanaf de grond kan de band heel goed zijn, en in het zadel compleet botsen.

Voordeel van een wat ouder dier, dat ingereden is, is dat je er op kunt zitten, kijken of de bewegingen je aanstaan, of hij zich makkelijk laat bewerken en of er een klik is.
Bij een veulen kun je dat niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:57

Een veulen is kleiner maar dat betekend niet dat ze goedkoper zijn in de onderhoud, je hebt alleen minder spullen nodig. Maar verder kunnnen ze van alles krijgen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:12

Ik kan mijn onderhouds kosten hier wel neerzetten van mijn veulen (nu hengst van 2,6 jaar.)

Aanschaf: 2500,00 Euro
Elke maand stalling 125,00 Euro (onbeperkt voer, weidegang en stal en vriendje)
125,00 x 25 maanden = 3750,00 Euro
Hij heeft een blessure gehad: 585,00 Euro
Hoefsmid 100,00 euro per jaar
Entingen ong 200,00 tot nu toe.
Wormkuren ong 100,00 per jaar, doe ik 4 x per jaar.

Dus dat is het luttele bedrag van €7235,00 en dat is excl de vele halsters die hij kapot maakt ;)
Goh dat valt mij ook erg tegen haha

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:16

MLoeser schreef:

Blessures door arbeid is afwezig ja maar paarden in groephuisvesting kunnen zich ook aardig verwonden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:19

NatasjavE schreef:
MLoeser schreef:

Blessures door arbeid is afwezig ja maar paarden in groephuisvesting kunnen zich ook aardig verwonden.

Dat klopt, maar dat risico houdt je altijd ook bij volwassen paarden ;) onlangs is er hier op stal nog een over de kop geslagen in het land, ook een 5 jarige. Wat ik bedoel is: met een veulen heb je kans op ongelukken op de weide, met een paard heb je naast dat risico ook nog een kans op blessures door arbeid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:23

Zeker in de huidige paardenmarkt is een veulen juist duurder als het kopen van een rijpaard, tenminste als je kijkt op het moment dat je het paard ook echt kunt gaan berijden. Als je een paard met mogelijk potentie wilt kopen, maar dat nu nog niet kunt betalen, dan zou je de GOK kunnen nemen. Een veulen met potentie is in aanschaf wel goedkoper als een paard dat al bewezen goed onder het zadel loopt. Het is echter wel een enorme gok. Je weet niet of het veulen de potentie gaat waarmaken, of het uberhaupt wel oud genoeg gaat worden om het ooit te berijden, of het met 3 a 4 jaar wel te berijden is (blessures liggen ook bij veulens op de loer.. een pees is zo gescheurd door een verkeerde beweging tijdens het spelen). En ga zo maar door. Het KAN zijn dat je goedkoper uit bent na 3 jaar. Het kan ook zijn dat je heel veel geld armer bent, en geen paard meer hebt..

Door het kopen van een jong paard weet je in ieder geval wat je op dat moment hebt, en dat je er ook direct mee kan rijden. Je kunt tevens de klik onder het zadel voelen, wat in mijn opzicht altijd zeer belangrijk is. Ik ken meerdere paarden waarmee ik op de grond heel goed overweg kan, maar die onder het zadel te heet, of juist te sloom zijn.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:30

een veulen kost even veel zo niet meer als een volwassen paard, entingen en hoefsmid kosten evenveel als bij een volwassen paard, ze lopen nog wel eens een virusje op en een ongelukje in de wei of in de opfok is ook zo gebeurt, wormkuren moet je ook nog eens flink mee oppassen want niet elke soort mag een veulen hebben en overdosering kan grote gevolgen hebben, t is leuk hoor heb zelf ook wat veulens gehad maar voor de kosten moet je het niet doen, ik wil binnenkort weer een veulen kopen omdat ik een volwassenpaard met goede papieren nu niet kan betalen en een goed veulen is wel haalbaar, maar voor de maandelijkse kosten hoef je je niet rijk te gaan rekenen, je moet immers ook nog eens sparen voor het harnachement en eventueel iemand die het paard gaat beleren voor je, hier moet je ook rekenig mee houden en waar gaat het veulen staan zodra die uit de opfok komt, wanneer laat je hem castreren als het een hengst is enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:31

Wanneer je geen plaats aan huis hebt is een veulen met drie jaar en onbeleerd al zeer prijzig en heb je er nog niet bijster veel mee kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:32

_Zsazsa_ schreef:
Ik kan mijn onderhouds kosten hier wel neerzetten van mijn veulen (nu hengst van 2,6 jaar.)

Aanschaf: 2500,00 Euro
Elke maand stalling 125,00 Euro (onbeperkt voer, weidegang en stal en vriendje)
125,00 x 25 maanden = 3750,00 Euro
Hij heeft een blessure gehad: 585,00 Euro
Hoefsmid 100,00 euro per jaar
Entingen ong 200,00 tot nu toe.
Wormkuren ong 100,00 per jaar, doe ik 4 x per jaar.

Dus dat is het luttele bedrag van €7235,00 en dat is excl de vele halsters die hij kapot maakt ;)
Goh dat valt mij ook erg tegen haha

Ik heb ook een extreem dure 6 jarige :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:37

Kans op blessures is niet groter. Ze zijn redelijk veerkrachtig en in de groei kan veel goedkomen.
Blessures is geen vergelijkingsmateriaal.

Een veulen is duurder, omdat het boostervaccinaties moet krijgen. Eenmaal geboostered gaan de vaccinaties naar eenmaal per jaar (bij sportpaarden willen ze liever een kortere periode ertussen).

Een veulen moet ook VEEL ETEN en van het betere (duurdere) voer wil het gezond groot worden.

Ja, je kunt een veulen ook op gras en hooi groot krijgen, maar tekorten die het oploopt in het eerste jaar, kan het later nooit meer inlopen en hebben effect op zijn skelet, banden en pezen, waardoor het dus op latere leeftijd weer eerder blessures oploopt....

De hoefsmid kan net zo vaak of minder vaak komen, dit hangt helemaal van de groei van de hoeven af, of die scheef of recht is, snel of langzaam en op welke ondergrond zo'n dier groot wordt. Mijn merrie die hier geboren is, heeft in haar leven nooit een smid nodig gehad.... In nederland op weidegrond ligt dat weer wat anders.

Veulens doorlopen kinderziekten als droes en verkoudheden waar volwassen paarden minder bevattelijk of al immuun voor zijn. Daar hoeven verder geen kosten aan te zitten, maar over het algemeen laat je wel een DA komen bij een paard met een snotneus.

Het is geen goed idee om aan een veulen te beginnen met het idee dat het goedkoper is.
De aanschaf is bereikbaarder, maar daarna beginnen pas de echte kosten.
Daarbij, een factor die vaak over het hoofd wordt gezien, heb je de verantwoording om het tot een goed opgevoed bruikbaar dier te vormen, waar lang niet iedereen feeling en geduld voor heeft. Je hebt het dan vooral over veel herhalen van simpele dingen.
Zelfs al zou je het veulen in de opfok doen, dan komt het er toch een keer uit en begint een opvoeding waarin zijn manieren naar de mens toe moeten worden bevestigd en bijgeschaafd.
Het is niet zo dat opgroeien tussen paarden een beleefd betrouwbaar paard voor mensen creeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:41

Je zit gewoon met een paard wat de al de kosten heeft van een volwassen rijpaard, maar welke je een aantal jaren neit als zodanig kunt gebruiken. Het is de eerste drie jaar wat dat betreft duur weideversiersel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:43

Cassidy schreef:
Ik hoor hier meerdere mensen zeggen dat de band met een dier dat je al vanaf veulen af aan kent, zoveel beter is dan bij een volwassen paard. En dat kan ik toch niet beamen. Het character van een dier dat je van veulen af aan hebt kan door werken heel erg veranderen, in positieve of negatieve zin. De gangen kunnen tegenvallen, het paard kan niet lekker zitten. Vanaf de grond kan de band heel goed zijn, en in het zadel compleet botsen.

Voordeel van een wat ouder dier, dat ingereden is, is dat je er op kunt zitten, kijken of de bewegingen je aanstaan, of hij zich makkelijk laat bewerken en of er een klik is.
Bij een veulen kun je dat niet.

Helemaal mee eens :j Ik heb Amber en Hans vanaf een half jaar oud. Grietje kwam als 2 jarige bij mij. Maar met haar heb ik niet een minder goede band omdat ik haar ouder heb gekocht.