weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:57

Als eerste even dit (want het is en blijft bokt natuurlijk)

ik wil dit een rustige discussie houden , met meningen en visie's zonder persoonlijke aanvallen ...

Door omstandigheden kijk ik al 2 dagen in het kopje EA paarden en ponys gezocht
Daar zie ik met grote regelmaat staan: gezocht in lagere prijsklasse, niet veel te besteden , ect.

Dat soort advertentie sla ik standaard over omdat ik vind/denk dat als je geen geld hebt voor aanschaf, je dan ook geen geld hebt voor goed onderhoud
en daarmee bedoel ik dus geen stalling of mooie dekjes...
Maar juist hoge kostenposten zoals een dierenarts als er wel wat fout gaat (en dat risico zit er altijd in)

Kijk ik er nu verkeerd tegenaan, hebben mensen dat geld juist wel ,maar willen geen aanschafwaarde dragen
of nemen ze onnodige risico's met het dier de dupe als het fout gaat?

of denk ik gewoon helemaal verkeerd? (dat kan natuurlijk ook ;) )

graag zie ik visie's van andere mensen hierover,maar graag ook reactie's van mensen die bijv zo een advertentie hebben staan

brand los! :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:01

Ik heb ook eens gezocht in de lagere prijsklasse, wilde graag een paard en door pech met een vorig paard was ik behoorlijk door de spaarcentjes heen. Maar ik verdiende voldoende om een paard te kunnen onderhouden.
Ik denk dat er wel eens te snel conclusies worden getrokken die niet terecht zijn.
Verder zal ik dus nooit veel geld neerleggen voor een levend wezen, vind het persoonlijk regelmatig buiten alle proporties wat er voor een paard gevraagd wordt. Maar dat is mijn mening.
En soms heb je mensen die een leuk projectje zoeken, een 'goedkoop' beestje om 'op te lappen' en evt weer te verkopen.

Autumnn

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:03

Zelf koop ik liever een wat goedkoper paardje, met meer geld over voor noodgevallen dan een duurder paard en minder geld voor noodgevallen. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:03

Mijn mening: als je niet in staat bent om maandelijks 300 euro te sparen als je nog geen paard hebt, dan heb je echt geen geld om wel een paard te hebben.

Maar het budget voor een paard hoeft niet doorslaggevend te zijn voor het wel of niet kunnen onderhouden. Ik zocht een paar jaar geleden een grote grasmaaier en wilde daar dan ook niet veel voor betalen. Tenminste, geen sportpaardengeld. Terwijl ik prima budget heb om de maandelijkse kosten te dragen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:04

je kunt er dan toch ook voor kiezen om eerst die paar maanden het geld (dat je normaal per maand voor de onderhoud zou betalen) achteruit te halen.. en daar dan een paard van aan te schaffen.. dan moet je wel even geduld hebben.. maar dat moet je met alle dure dingen lijkt mij..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:06

Waarom zou je dat doen als je tevreden bent met een goedkoper paard?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:06

Dees schreef:
Terwijl ik prima budget heb om de maandelijkse kosten te dragen.

ja ik doel dus ook niet alleen op het maandelijkse onderhoud, maar ook die buffer ;)
vaak is onderhoud nog goed te doen,maar zie je mensen in de problemen komen als er ineens 2000 euro kliniekkosten zijn....

ik ben nu zo brutaal om het eventueel te vragen,maar anderzijds vind ik het ook best een zware vraag

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:08

Vala schreef:
Waarom zou je dat doen als je tevreden bent met een goedkoper paard?

ok ik snap heel goed wat jij bedoeld :j

ja ik denk idd dat er mensen zijn die gewoon niet veel eisen stellen en gewoon alleen een simpel paard willen

maar ik zie ook wel eens staan: niet meer te besteden, kan het niet missen.....
dan krijg ik wel gauw mijn vooroordeel, en daarom vraag ik mij af, is die terecht?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:16

Paardeneigenaren die niet a la minute 2.000 euro op kunnen hoesten omdat het paard een veterinair probleem heeft, doen er verstandig aan om een hippische ziektekostenverzekering af te sluiten.
Dat heeft mij zeker in de beginjaren, toen mijn portemonnee maandelijks nog bepaald niet ruim werd gedoteerd, veel zekerheid gegeven.
Dus enkel het niet hebben van 2.000 euro a la minute, hoeft geen reden te zijn om dan maar geen paard te hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:20

dees: nee daar heb je idd helemaal gelijk in, al vind ik persoonlijk de premie's best prijzig :=

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:29

vanuit mezelf gezien;
ik zou graag een Anda willen. Zit ik zo aan de 5 tot 8 duizend wil ik een beetje een normale.
Dat is niets te gek. Helaas heb ik dat geld gewoon echt niet.
Een paard kan ik makkelijk onderhouden.
Al zou ik dat geld nu iedere maand een deel van dat geld apart leggen dan nog ben ik lang aan het sparen wil ik de anda kunnen betalen. Het is gewoon een groot bedrag in 1 keer.
Maandelijks 400 euro missen lukt mij weer wel dan. En ook de DA rekeningen kon ik
altijd betalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:40

zodiacje: ja ook die is idd logisch :j

ik zelf praat even onder een bedrag van 1000 euro aanschaf.....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:44

Ojajoh schreef:
dees: nee daar heb je idd helemaal gelijk in, al vind ik persoonlijk de premie's best prijzig :=

Vraag me idd ook wel eens af hoe mensen dat dan willen doen, maar idd de maandelijkse onderhoudskosten zijn allemaal kleine beetjes vergeleken bij de aanschaf. Da-kosten kunnen verzekerd worden en ook dat zijn relatief lage kosten per maand. Ideaal voor mensen die geen spaarpot achter de hand hebben maar wel hun paard van alle medische zorg willen voorzien.

Afhankelijk van je doel en budget vind ik dat zo weinig mogelijk nog niet eens zo raar, als dan maar wel gezorgd wordt voor een vangnet. Wat ik bij de advertenties 'lage prijsklasse' vaak grappig vind, is dat men vaak zoekt in een relatief lage prijsklasse maar eisen heeft voor tien: 3-8 jaar, 165-175 cm, geen vos of schimmel, geen gebreken, 100% gezond, betrouwbaar, 3 goede gangen, 100% verkeersmak, prijs naar kwaliteit, etc. Tsja, als paarden aan dat soort eisen voldoen, hangt er een ander prijskaartje aan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:48

Marion71 schreef:
Wat ik bij de advertenties 'lage prijsklasse' vaak grappig vind, is dat men vaak zoekt in een relatief lage prijsklasse maar eisen heeft voor tien: 3-8 jaar, 165-175 cm, geen vos of schimmel, geen gebreken, 100% gezond, betrouwbaar, 3 goede gangen, 100% verkeersmak, prijs naar kwaliteit, etc. Tsja, als paarden aan dat soort eisen voldoen, hangt er een ander prijskaartje aan.

ja dat hoeft natuurlijk niet ;)

min paard voldoet van jouw rijtje alleen niet aan de stokmaat, maar de rest wel :P
en toch is hij geen hele dure....

ja dat vangnet dat vind ik idd zo belangrijk,maar mag je dat aan een nieuwe eigenaar vragen/eisen?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:53

Dees schreef:
Mijn mening: als je niet in staat bent om maandelijks 300 euro te sparen als je nog geen paard hebt, dan heb je echt geen geld om wel een paard te hebben.

Maar het budget voor een paard hoeft niet doorslaggevend te zijn voor het wel of niet kunnen onderhouden. Ik zocht een paar jaar geleden een grote grasmaaier en wilde daar dan ook niet veel voor betalen. Tenminste, geen sportpaardengeld. Terwijl ik prima budget heb om de maandelijkse kosten te dragen.

nou dit is niet hellemaal waar ik kan echt geen 300 euro sparen in de maand maar heb 4 paarden/pony's die ik prima kan onderhouden dezen komen echter niks te kort.

ik sla zulke advertentie''s niet over aangezien daar veel mensen tussen zit die wel een top plek kunnen bieden kwa maandelijkse kosten dus wel de onderhoud kunnen betalen maar niet te veel aanschafkosten hebben.

ik zat namelijk in het zelfde schuidje heb genoeg voor onderhoud kan de rekeningen betalen maar kwa aanschaf was er dan niet veel heb dus nu een erg leuk paard gevonden met mijn prijsklasse en een top plek.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:55

Ik zou die eisen wel stellen, Ojajoh. Dat heeft vooral te maken met hoe gek ik met m'n paarden ben. Eigenlijk doet 't me hartstikke zeer om te verkopen, maar als ze op een goede plek terecht komen een beetje minder.

Ff offtopic: laat me raden, die van jou is een kleintje? Juist dat bepaalt al voor een groot deel de waarde. Ook ro goedgekeurd?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:56

ship schreef:
nou dit is niet hellemaal waar ik kan echt geen 300 euro sparen in de maand maar heb 4 paarden/pony's die ik prima kan onderhouden dezen komen echter niks te kort.

ik sla zulke advertentie''s niet over aangezien daar veel mensen tussen zit die wel een top plek kunnen bieden kwa maandelijkse kosten dus wel de onderhoud kunnen betalen maar niet te veel aanschafkosten hebben.

ik zat namelijk in het zelfde schuidje heb genoeg voor onderhoud kan de rekeningen betalen maar kwa aanschaf was er dan niet veel heb dus nu een erg leuk paard gevonden met mijn prijsklasse en een top plek.

Maar hoe doe je dat dan in geval van een da rekening van pak 'em beet 300 euro? Niet zo'n gek bedrag als ze een keertje koliek oid hebben. Heb jij je paarden tegen ziektekosten verzekerd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:00

Marion71 schreef:
Ik zou die eisen wel stellen, Ojajoh. Dat heeft vooral te maken met hoe gek ik met m'n paarden ben. Eigenlijk doet 't me hartstikke zeer om te verkopen, maar als ze op een goede plek terecht komen een beetje minder.

Ff offtopic: laat me raden, die van jou is een kleintje? Juist dat bepaalt al voor een groot deel de waarde. Ook ro goedgekeurd?

1.45m, maar erg stevig.......dus geschikt voor volwassen mensen (uiteraard niet te zwaar,maar 80 kan zeker)

ro goedgekeurd??
is rondom goedgekeurd?

nee , dat niet......is het bedrag (vind ik) niet naar,al is het altijd toegestaan natuurlijk :j

kijk ik "stel die eis" dus ook een beetje omdat ik gewoon wil dat hij goed terecht komt als ik de stap neem om hem te verkopen
ik zou het vreselijk vinden als een dier geslacht wordt omdat de DA kosten niet betaald kunnen worden (bij mankeren van iets ergers dan een klein wondje natuurlijk)
dus vandaar dat ik daar eigenlijk nu wel erg op let...

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:03

(Maar hoe doe je dat dan in geval van een da rekening van pak 'em beet 300 euro? Niet zo'n gek bedrag als ze een keertje koliek oid hebben. Heb jij je paarden tegen ziektekosten verzekerd.)

1 is idd tegen ziektenkosten verzekert maar kan echt wel sparen maar geen 300 euro per maand dat houd bij mij op bij 50 euro ik heb echter wel een buffer en of regel een betalings regeling met de DA maar tot nu toe gewoon kunnenbetalen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:14

Op voorhand, ik veroordeel het niet hoor. Als maar gezorgd wordt dat het paard de hulp krijgt die het nodig heeft en niet vanwege een paar honderd euro aan kosten naar slacht gaat/ingeslapen wordt. Dan heb je het als eigenaar imo niet begrepen. Dan kan het financieel allemaal net of eigenlijk net niet.

@Ojajoh, mijn fictieve eisenlijstje kwam bij diverse advertenties voor een paard vandaan, ook nog met het doel om er de sport in te gaan.
Ro = rontgenlogisch goedgekeurd, dus zowel klinisch als op de foto's. Dan pas kun je enigszins bij die 100% gezond komen. Bij paarden is het vaak zo dat er onder de grens van € 4.500 een ro bemerking is (chip, een 3-tje op gewricht o.i.d.). Ze zijn dan klinisch wel goed, maar hebben dus wel een gebrek en zijn niet 100% gezond. Er zijn zelfs diverse handelaren die adverteren dat ze dergelijke paarden zoeken. En da's niet omdat er geen handel inzit.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:19

@Marion71 moest ff reageren maar ik heb imo geen spaargeld van 300 euro per maand mijn paard koste 1500 euro je wil niet weten wat zij mij gekost heeft meer als het dubbele maar ze is het waard nu vrijdag weer een bezoek aan de kliniek en ondanks minder dan modaal verdienen krijgen mijn paarden het beste en alle hulp en zorg dat nodig is.

daarom ook sla ik zulke advertentie's niet over aangezien ik net zo ben niet veel aankoop geld maar wel de nodige zorg kan geven

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:21

ok,maar praat je dan niet over een duurdere klasse?

ik bedoel even mijn paardje genomen, koudbloed kruising, 3 jaar, nooit wat gemankeerd en al in bezit vanaf veulen....
ik zeg niet dat hij niks mankeert,maar durf best hoog in te zetten dan hij er vloeiend doorheen komt...
al vind ik ro keuren en dergelijke dus meer voor duurdere klasses
niet voor een koudbloed van omme nabij 800 euro ofzo ;)

maar nu gaan we eigenlijk heel erg offtopic :+

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:21

En dat is dus waar het omdraait, Ship. Niet of je een duur paard kunt kopen, maar of je hem kunt onderhouden (vind m'n woordspelling zelf errug grappig).

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:24

Marion71 schreef:
En dat is dus waar het omdraait, Ship. Niet of je een duur paard kunt kopen, maar of je hem kunt onderhouden (vind m'n woordspelling zelf errug grappig).

hihi daar gaat het topic ook over toch waar ts op doelde aankoop weinig advertentie overslaan of niet..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:24

Ojajoh schreef:
ok,maar praat je dan niet over een duurdere klasse?

ik bedoel even mijn paardje genomen, koudbloed kruising, 3 jaar, nooit wat gemankeerd en al in bezit vanaf veulen....
ik zeg niet dat hij niks mankeert,maar durf best hoog in te zetten dan hij er vloeiend doorheen komt...
al vind ik ro keuren en dergelijke dus meer voor duurdere klasses
niet voor een koudbloed van omme nabij 800 euro ofzo ;)

maar nu gaan we eigenlijk heel erg offtopic :+

Lagere prijsklasse is natuurlijk afhankelijk van wat je zoekt. Een rijpaard met papieren vind je niet gauw onder de 2 duizend. Een draver daarentegen in diezelfde lagere prijsklasse voor 4 honderd. Een shetje houdt met 50 euro wel op. Dus eigenlijk gaan we helemaal niet off topic, ik kom zojuist tot de conclusie dat lagere prijsklasse voor mij een heel andere prijskaartje heeft dan voor jou.