paardenopvang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patjuh87

paardenopvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:07

hoi!

ik weet niet of ik mijn vraag hier goed plaats..

Maar bestaat er iets als een tijdelijke opvang voor een pony?

Het zit namelijk zo: Ik moet uit mijn wei waar mijn pony's nu staan.
Voor mijn ene pony heb ik een nieuwe plaats geregeld op een opfok, en daar kan hij per direct heen.
Alleen blijf ik zitten met mijn shetlander. Hij staat al als gratis af te halen hier op bokt, maar ik krijg er maar geen serieuze reacties op. En eigenlijk had ik maar tot afgelopen weekend om wat nieuws te vinden en die man van de wei vind dat ik maar moet zien waar ik hem laat, maar ik moet ze uit de wei halen.
En omdat ik het sneu zou vinden om mn shetlander naar de slacht te moeten brengen, zoek ik een tijdelijk plekje voor hem.
Wie weet of er iets is waar ik tijdelijk mijn pony kan stallen??

alvast bedankt!

patjuh87

Re: paardenopvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:12

sorry ik had het erbij moeten zetten: ik zoek wel een paardenopvang die een beetje in de buurt zit..
Het mag ook iemand particulier zijn die plaats heeft voor een shetlandertje

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:18

Overal zal je moeten betalen of afstand doen van je Pony. Ben je al stallen rond gegaan in de buurt waar je de Pony kwijt kan? Is er geen boer waar je heen kan gaan. Trek je schoenen aan pak je fiets/auto en ga rond vragen je weet het nooit!

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:22

Hoi! Zit je in de buurt van Moordrecht?? Ik heb daar bijna heel mn leven gewoond, je zou het bij een pensionstal kunnen proberen (stal verburg, die heeft al een aantal shetlanders buiten staan, continu, prijs is volgens mij 75 eur per maand, ik heb er toen der tijd volpension gestaan, erg fijne stal, en de eigenaresse doet erg veel voor je).
Zelf woon ik nu in brabant, en heb weidegang, maar dat is waarschijnlijk te ver voor je?

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:24

in principe is brabant niet te ver, maar aangezien ik niet precies weet hoe lang hij naar een opvang moet, ik wil hem namelijk gewoon zo snel mogelijk aan iemand anders geven.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:28

je wilt hem dus eigenlijk "verkopen" ?? ik kan je wel weidegang aanbieden voor 20 euro per maand, en dan zou hij in principe per direct terecht kunnen (ik heb zelf ook een shetlandertje, en nog een fjord, draver en een kwpner van een vriendin)

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:40

het is wel een hengstje hoor..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:46

Waarom laat je hem niet slachten als je geen pensiongeld voor hem wil betalen?
Het klinkt heel hard, maar als je hem gratis gaat weggeven aan een willekeurige bokker heb je geen enkel idee naar wat voor een plek hij gaat en hoe hij daar verzorgd wordt. Mensen hebben meestal geen waardering/respect voor iets dat ze gratis hebben gekregen.
Slachten is voor een paard niet pijnlijk of traumatisch, en je weet dan zeker dat hij niet op één of ander modderweitje achteraf eindigt, waar hij nauwelijks eten krijgt en van zn leven nooit meer een hoefsmid, tandarts of ontworming te zien krijgt.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:51

rapperijder heeft ergens wel gelijk. Je weet natuurlijk nooit waar hij terecht komt. Maar dat kan ook gebeuren als je denkt met een (groter paard), een goede en geschikte eigenaar te hebben gevonden, en dan loopt het fout. Daar moet je niet aan denken.
Ik weet niet hoeveel jij per maand kwijt zou willen? want ik weet nog wel een aantal plekken waar je zou kunnen proberen.
En je hebt een hengstte? Hihi, mijn shet is ook nog een hengst (vind mijn fjord ook eeeerrg leuk, maar hij kan er toch niet bij ;) )

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:59

Fjord29 schreef:
rapperijder heeft ergens wel gelijk. Je weet natuurlijk nooit waar hij terecht komt. Maar dat kan ook gebeuren als je denkt met een (groter paard), een goede en geschikte eigenaar te hebben gevonden, en dan loopt het fout. Daar moet je niet aan denken.
Ik weet niet hoeveel jij per maand kwijt zou willen? want ik weet nog wel een aantal plekken waar je zou kunnen proberen.
En je hebt een hengstte? Hihi, mijn shet is ook nog een hengst (vind mijn fjord ook eeeerrg leuk, maar hij kan er toch niet bij ;) )

Soms worden ook goeie rijpaarden die mensen voor een stevig bedrag gekocht hebben verwaarloosd. Maar dat is eerder zeldzaam. Als je een stapeltje euro's voor een paard hebt neergeteld, dan zie je meestal ook wel in dat je verlies maakt als je dat dier daarna laat verhongeren of onder de wormen laat komen.

Maar hoe groot schat jij de kans dat er iemand zit te wachten op een gratis shet hengstje waar ze niks mee kunnen beginnen? En er zijn dan ook nog eens kosten aan. Als je hem gewoon ergens buiten in de groep wil gooien moet je eerst 100 euro castratiekosten betalen en daarna nog 2 maanden wachten totdat de hormonen wat geluwd zijn.

TS: als je die pony een echte toekomst wil bezorgen dan moet je hem op jouw kosten castreren en ervoor zorgen dat hij iets kan. Onder het zadel of aangespannen maakt niet uit, als je er maar een bruikbare pony van maakt die tussen andere paarden kan staan. Dan kan je hem tenminste verkopen ipv weggeven. Als je niet bereid bent om die kosten en moeite te doen is de slacht echt de meest paardvriendelijke oplossing.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:10

Hihi, nou dan lees jij de berichten niet goed hoor. Het gebeurd meer dan je zou verwachten!

Ik heb zelf ook een shetlander hengstje gehaald dat nog niks kon.
Je moet de juiste persoon ervoor treffen. Iemand die geduld heeft, en het leuk vind.
Alleen ligt de markt nu op zn gat, en heb je haast, tja dan kan het wegdoen inderdaad wel moeilijk worden.
Al vind ik jou wel wat doemdenkend hoor rapperijder (dit is niet banketstaaf bedoelt ;) )

Patjuh is je hengstje wel wat gewend? Halstertjes, mensen, poetsen, wandelen, ect ect..
En ben je bereid om hem betaald ergens neer te zetten en zo ja, voor hoeveel?

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:24

hij kent halster, meelopen aan touw, vaststaan, poetsen. wandelen langs de weg hebben we ook al een aantal keer gedaan.

@rapperijder: Hij is 1! dus hij kan niet beleerd worden onder het zadel / voor de kar. Vind het onzin om zo'n jong ding naar de slacht te doen. Daarbij heeft hij goede papieren / stamboom, dus ook voor de dekdienst zou hij leuk zijn.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:26

@ fjord29: Waar zou hij komen te staan als ik hem bij jou zou willen stallen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:27

patjuh87 schreef:
hij kent halster, meelopen aan touw, vaststaan, poetsen. wandelen langs de weg hebben we ook al een aantal keer gedaan.

@rapperijder: Hij is 1! dus hij kan niet beleerd worden onder het zadel / voor de kar. Vind het onzin om zo'n jong ding naar de slacht te doen. Daarbij heeft hij goede papieren / stamboom, dus ook voor de dekdienst zou hij leuk zijn.

Hij is pas leuk voor de dekdienst als hij goedgekeurd is, daarvoor vermeerder je alleen maar en veroorzaak je dit soort problemen.

En ja, hij kent dus eigenlijk niets bijzonders. Hij is nog jong, dus dat is niet raar, maar hij kan niets, en iemand kan er de komende jaren ook niets meer mee dan hem in het land zetten. Hij kan nog niet aan het werk of niets.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:15

Patjuh: Hij zou in noord brabant bij mij aan huis komen te staan. Ik heb een paddock, en rijbak aan huis, en weidegang aan de overkant, en een stukje verderop bij een boer. Hij zou samen met mijn andere paardjes komen te staan, en ik ben eigenlijk bijna heel de dag thuis, dus bijna altijd toezicht. Mocht ik hem bij moeten voeren, wordt het iets duurder, maar daar komen we vast uit!

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:15

oh het is trouwens gemeente steenbergen waar ik woon :p

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:25

patjuh87 schreef:

|o
Als je ermee zou gaan fokken zijn die veulens papierloos want het is geen goedgekeurde stamboekhengst.
Vind je echt dat het een goed idee is om nog meer papierloze shetten te fokken nu de markt al onderuit ligt? Er vertrekken nu al elke week vrachtwagens naar Italië...

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:30

ik geloof dat vjestagirl hier al wat over heeft gezegd.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:32

Ik weet wel iets, maar dan kun je je paard eigenlijks ook niet terug krijgen (denk ik)
Dat is de paardenkamp, een rusthuis voor paarden boven de 20 jaar... Als je zegt dat het echt met spoed moet dan kun je waarschijnlijk eerder terrecht ;)
www.paardenkamp.nl

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:40

dat is inderdaad een goede, ze werken met wachtlijsten, maar je kan het altijd proberen (er zijn trouwens nog meer "rusthuizen" voor paarden, ook bij mij in de buurt)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:46

Paardenkamp nemen echt geen 1 jarige hengstjes aan omdat de eigenaar geen weiland kan vinden!
Stap op je fiets, bel bij alle boeren aan, struin bokt en marktplaats af (rest van commentaar censureer ik maar even netjes).

Neem het aanbod aan van Fjord29, ruin dat beest en zoek er in alle rust een nieuwe eigenaar voor.
Problem solved...

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:53

:D dank je succubi, dat is wat ik ook dacht ;) maar het is natuurlijk de keus van patjuh. Maar inderdaad ze kan dan op haar gemak naar een nieuwe eigenaar zoeken

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:54

haha een rusthuis lijkt mij inderdaad ook niet echt een plek voor een 1 jarige.. Denk niet dat ze die willen hebben ;)

Daarbij ben ik al enorm lang aan het zoeken naar een plekje voor hem, alleen is er niet veel te vinden. Daarbij kan en wil ik geen 150 euro per maand betalen om hem in pension te zetten. En dat is ongeveer de gemiddelde prijs die ik te horen krijg..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:57

Ja... Dat kost een paard gemiddeld... :roll:
Als je hem wilt houden zal je zoiets moeten zoeken en zoiets betalen.
Als je hem niet wilt slachten maar evt wel wilt verkopen is het aanbod van fjord29 méér dan genereus (als ze niet oppast breng in mijn hengst ernaartoe :') ) dan kan hij daar staan tot je een nieuw adres voor hem hebt gevonden (of dat in je eigen land of bij een nieuwe eigenaar is moet je zelf weten).
Maar ruinen is sowieso geen slecht idee, er zijn shetlanders genoeg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:06

patjuh87 schreef:
haha een rusthuis lijkt mij inderdaad ook niet echt een plek voor een 1 jarige.. Denk niet dat ze die willen hebben ;)

Daarbij ben ik al enorm lang aan het zoeken naar een plekje voor hem, alleen is er niet veel te vinden. Daarbij kan en wil ik geen 150 euro per maand betalen om hem in pension te zetten. En dat is ongeveer de gemiddelde prijs die ik te horen krijg..

Maar jij wilde toch een paard? Het is jouw dier, en dat houdt in dat je er de verantwoording voor moet nemen... 150 lijkt me wat overdreven trouwens, hier kun je een pony voor €60 per maand in pension zetten.