Paard & Handel: doorgeschoten, vast of overschot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Torius16

Paard & Handel: doorgeschoten, vast of overschot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:36

Hier en daar zit ik regelmatig op vraag en aanbod sites (ook hier op bokt).
Wat mij opvalt is dat gevraagde advertenties 'eisen' stellen die haast niet te behappen zijn.
Bijv: super bewegend paard met 'wouw' factor, moet met stoeltje op kunnen stappen (m.i. kan dat niet of je moet hééél veel geluk hebben want aan de meeste paarden met de 'wouw' factor zit een steekje los).
Ook zie ik mooie, bewegende paarden en staat de advertentie er toch al heel lang op.
Bijv: mooie goed bewegende 5 jarige KWPN stermerrie, zwart, ront goedgekeurd, L1 klaar vraagprijs 5000,00. Dat lijkt mij toch niet zo raar, of wel?
Ook advertenties met: ik ben nog steeds op zoek ( inmiddels 5 maanden zag ik ergens, volgens mij moet je dan of concessies doen op wat je zoekt of in je budget, ik zou niet zo lang zoeken, want dat gaat allemaal van mijn kostbare tijd af die ik graag met een paardenmaatje zou willen doorbrengen).
Maar ook: een 12-jarige Z2 elite merrie voor 3950,00 (daar koop je een groen paard voor!) lijkt met supergoed om te leren of niet?
Hoe komt dit?
Zijn we doorgeschoten in ons 'eisenpakket'? (een nieuwe mercedes willen rijden, maar budget hebben voor een nieuwe opel)
Zit de handel echt hartstikke vast en gaat alles voor dumpprijzen weg?
Zijn we behept met een overschot op de markt en daardoor zien we door de bomen het bos niet meer?
Bepaald de koper de prijs (die zit te wachten op de kip met de gouden eieren voor een habbekrats) of zijn de verkopers van mening dat ze goud bezitten en daarom niet de prijs kunnen maken voor hun paard?
Of is het zo dat we echt last hebben van de crisis en bijv. Amerika minder afneemt waardoor in Europa met alles blijft zitten?
Ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen en meningen.....

mika11

Re: Paard & Handel: doorgeschoten, vast of overschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:41

Ik weet niet hoe het komt.
Mijn vriendin had vorig jaar haar 5 jarige Gelderse ruin te koop gezet, maar kon hem ook aan de straatstenen niet kwijt.
Uiteindelijk heeft ze het paard ingeruild bij stal JvdH.
Daar was het paard wel binnen een week verkocht.

Dat snap ik dan weer niet, hoe bij zo'n handelsstal de paarden als broodjes over de plank gaan.
Terwijl datzelfde paard door een particulier niet verkocht wordt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:44

De markt is gewoon slecht op het moment. Er wordt niks verkocht, je kan paarden aan de straatstenen niet kwijt. En dat ze bij een handelsstal wel verkocht worden: dat kan ook door de naam (status) komen en mischien over het feit dat ze bij handelsstallen iets makkelijker zijn bij een particuliere verkoop?
(niet aanvallend bedoeld, voor alle duidelijkheid).

En het is maar wat een gek ervoor geeft. Je kunt niet altijd je vraagprijs krijgen. ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 26-09-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:45

Ik ben het met je eens, volgens mij zijn de eisen veel te hoog van veel mensen. En dat er geen handel is op het moment (of de laatste 2/3 jaar) valt ook wel mee. Het probleem zijn de gewone paarden of paarden die iets mankeren. De mensen die vroeger die paarden okay vonden wil nu meer kwaliteit en deze beesten kom je niet van af. De duurdere en goeie paarden is wel handel in, misschien niet zo veel meer naar USA. Maar nu zijn het weer andere landen waar veel naar verkocht wordt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:46

Omdat die handelsmensen de naam hebben en veel meer connecties. Ik vind overigens dat er hardstikke veel gevraagd wordt voor relatief simpele knollen. Iedereen vraagt maar, ja gek hè dat hij niet verkocht wordt. Zo ken ik een 12 jarige Z2 dressuur, L springen , 2 chippies op de rontgen foto en daar wordt 12.500 voor gevraagd... Ja sorry maar ik zou zeggen vraag 8 en als je 6 krijgt mag je nog blij zijn.
Ik denk dat dat onder de particulieren vooral hetgeen is wat ''fout'' gaat, ze zien paarden te koop voor veel geld en schatten hun paard dan zelf ook snel (te) hoog in.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:56

superlise schreef:
Omdat die handelsmensen de naam hebben en veel meer connecties. Ik vind overigens dat er hardstikke veel gevraagd wordt voor relatief simpele knollen. Iedereen vraagt maar, ja gek hè dat hij niet verkocht wordt. Zo ken ik een 12 jarige Z2 dressuur, L springen , 2 chippies op de rontgen foto en daar wordt 12.500 voor gevraagd... Ja sorry maar ik zou zeggen vraag 8 en als je 6 krijgt mag je nog blij zijn.

Ik denk dat het daar al mis gaat.
Als een paard 12 jaar is en goed! Z2 loopt hoeven die chippies helemaal niets te betekenen.
Een dierenarts kan je vertellen in hoeverre een paard daar daadwerkelijk last van zou kunnen krijgen.
Als je zon paard als bijv leerpaard zou kopen is er helemaal nog niet zoveel aan de hand. Hij moet echter klininsch natuurlijk wel goed zijn. Maar die chippies zitten er naar waarschijnlijklheid al 12 jaar en als hij nu geen last van heeft zal dat in de toekomst ook reuze meevallen.
Mensen worden al gek als ze het woord chip horen zonder ook maar te weten waar en wat voor risico.

Ik zeg altijd zo ... de kans op een peesblesure is groter.....

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:59

Ja dat is zo, maar 12,5 duizend is een bak geld. Daar kun je ook een gezond 10 jarig Z paard voor kopen.. Het ligt er niet aan of je het een struikelblok vind of niet, want de een zal dat wel vinden en de ander niet, maar ik vind wel dat je reeel moet zijn want het is nou eenmaal wel een ''foutje op de foto'' en dus medisch niet 100% in orde op dat moment en dus moet zakken in geld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:02

Super bewegend paard met 'wauw' factor en met een stoeltje op kunnen stappen is volgens mij niet zo'n bijzondere eis. Elk paard zou in staat moeten zijn om stil te staan met opstappen. Steekje los bij 'wauw' factor? Daar geloof ik ook niet zo in. Wel dat een dergelijk paard niet voor elke ruiter even makkelijk te rijden is.

Maar goed, dat is volkomen offtopic.

Het huidige economische klimaat werkt niet zo mee. Paarden zijn duur, stalling wordt alleen maar duurder en mensen raken sneller hun baan kwijt danwel financieel in de problemen. Tsja, dan kan het zijn dat paardenprijzen die 3 jaar terug nog redelijk waren op dit moment te hoog zijn. Wellicht dat de verkopers zich daar nog niet op aangepast hebben.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:04

superlise schreef:
Ja dat is zo, maar 12,5 duizend is een bak geld. Daar kun je ook een gezond 10 jarig Z paard voor kopen.. Het ligt er niet aan of je het een struikelblok vind of niet, want de een zal dat wel vinden en de ander niet, maar ik vind wel dat je reeel moet zijn want het is nou eenmaal wel een ''foutje op de foto'' en dus medisch niet 100% in orde op dat moment en dus moet zakken in geld.

Dat hebben ze misschien ook wel...
Zon paard kan kwalitatief wel veel beter zijn als zon bijv. 10 jr.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:07

Mensen denken: er is veel aanbod. Willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
En ze willen allemaal hetzelfde:

-1 pony die nooit schrikt/bokt/bla/bla en die Z dres/Z springen is en dan moeten er ook nog kleine kinderen op die net kunnen lichtrijden.
OF
-1 super sonis talentvol paard die super braaf is en al zadelmak is en rontgologisch goed is en die boven het Z2 niveua moet uitkomen. En daar meot dan ook nog een ontspannen buitenritje mee gemaakt worden.

Ben ff realistisch!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:08

Ik denk dat het zeker geen "rozengeur en manenschijn" is in de (particuliere) handel. Kijk maar eens naar al het hippisch onroerend goed dat er te koop staat. Die stallen zijn vast niet gestopt omdat de zaken fantastisch gingen. Kennissen hebben een röntgenonlogisch goedgekeurd, zeer goed bewegend en goed springend 3-jarig kwpn springpaard ruin te koop staan voor drieduizend euro, hij is nog niet weg. Ik vind dat de prijzen voor de paarden heel laag liggen. Ook heb ik gehoord dat er in 2010 éénderde minder startkaarten lopen bij de KNHS. Verder valt mij op de op marktplaats veel oudere paarden worden aangeboden, ik denk dat dit te maken heeft met de huidige economische situatie. Triest voor deze oude paarden om in een overvoerde markt nog op zoek te moeten naar een goede tehuis.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:10

DAarnaast denk ik eigenlijk ook.
Bijv. paard aangekocht voor 6.000 euro
Staat nu te koop voor 4.000 euro. En eigenlijk is ie nu maar 2.000 euro waard...Moeten die particuliren dan nog verder zakken? Sommige doen dat wel en denken: geen stallings kosten meer en andere wachten af...Wat is wijsheid, dat weet je pas achteraf!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:10

[quote="Apple"]Super bewegend paard met 'wauw' factor en met een stoeltje op kunnen stappen is volgens mij niet zo'n bijzondere eis. Elk paard zou in staat moeten zijn om stil te staan met opstappen. Steekje los bij 'wauw' factor? Daar geloof ik ook niet zo in. Wel dat een dergelijk paard niet voor elke ruiter even makkelijk te rijden is.
Maar goed, dat is volkomen offtopic.
Idd even off-topic maar wel een kleine opmerking: mijn internationale merrie wordt op een dusdanige manier gevoerd en getraind en staat redelijk in het bloed. Die gaat al stuiteren als ze de muziek van de ere-ronde hoort en hierin is ze niet de enige..... opstappen met een krukje wordt dus niks maar verder is ze super, superbraaf (oa op buitenrit!) dat wilde ik toch even kwijt.....

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:10

sassie81 schreef:
superlise schreef:

Dat hebben ze misschien ook wel...
Zon paard kan kwalitatief wel veel beter zijn als zon bijv. 10 jr.

En wat is kwalitatief veel beter? Dat is een vrij onduidelijk begrip.. Z2 is Z2, zo kan iedereen wel zijn eigen paard kwalitatief de beste vinden.. De paarden die er uitspringen worden toch snel verkocht, dus dat zijn ook niet de paarden die ze niet kwijt raken en daar gaat dit topic om toch?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:12

apple01 schreef:
Staat nu te koop voor 4.000 euro. En eigenlijk is ie nu maar 2.000 euro waard...Moeten die particuliren dan nog verder zakken? Sommige doen dat wel en denken: geen stallings kosten meer en andere wachten af...Wat is wijsheid, dat weet je pas achteraf!

Het is altijd wat de gek ervoor geeft.. Maar als jij je paard kwijt wil en hij staat al een half jaar te koop denk ik dat je je toch eens achter de oren moet krabben.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:24

En wat is kwalitatief veel beter? Dat is een vrij onduidelijk begrip.. Z2 is Z2, zo kan iedereen wel zijn eigen paard kwalitatief de beste vinden.. De paarden die er uitspringen worden toch snel verkocht, dus dat zijn ook niet de paarden die ze niet kwijt raken en daar gaat dit topic om toch?[/quote]

Het is een heel breed begrip.
Denk aan gangwerk, aan hoe ze na te rijden zijn. Er kan daar heel veel verschil in zitten en dat bepaald de kwaliteit.
En hoe er z2 gereden wordt is zeker niet altijd het zelfde!
Kwaliteit heeft niet altijd met alleen nivo te maken.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:27

superlise schreef:
apple01 schreef:

Het is altijd wat de gek ervoor geeft.. Maar als jij je paard kwijt wil en hij staat al een half jaar te koop denk ik dat je je toch eens achter de oren moet krabben.

ik bedoel meer als je je paard op MP gaat zetten. bijv.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:35

mika11 schreef:
Ik weet niet hoe het komt.
Mijn vriendin had vorig jaar haar 5 jarige Gelderse ruin te koop gezet, maar kon hem ook aan de straatstenen niet kwijt.
Uiteindelijk heeft ze het paard ingeruild bij stal JvdH.
Daar was het paard wel binnen een week verkocht.

Dat snap ik dan weer niet, hoe bij zo'n handelsstal de paarden als broodjes over de plank gaan.
Terwijl datzelfde paard door een particulier niet verkocht wordt.

Omdat je als consument 6 maanden garantie hebt op een paard (als je deze koopt bij een handelaar).

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:41

Tja het doet me pijn aan mn hart als ik zie dat er veel leuke lieve paardjes soms al helemaal ingereden voor maar 1000 of minder weggaan. Zo erg ligt het op zn gat. Ik had die van mij ook tk en ik kreeg ook heel veel reacties maar ze wilden hem het liefst gratis of voor 250 euro ze onderhandelen al voor ze het dier gezien hebben ! Tja die vlieger gaat bij mij echt niet op ! Gelukkig nu een leuk goed baasje gevonden die bereid was er voor te betalen wat ik in gedachte had. Maar ik kan er soms zo boos om worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:43

@Shilady
Hoezo doet het pijn dat er leuke paardjes voor weinig worden verkocht?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:47

Omdat ze worden verkocht voor niks
terwijl er vaak wel veel geld en liefde in is gestopt .
Het zijn levende wezens.

Er zijn fietsen die meer dan dat kosten....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:55

shilady schreef:
Omdat ze worden verkocht voor niks
terwijl er vaak wel veel geld en liefde in is gestopt .
Het zijn levende wezens.

Er zijn fietsen die meer dan dat kosten....

Dat begrijp ik niet zo.
Omdat het levende wezens zijn moeten ze meer geld opbrengen?

Natuurlijk is het voor handelaren beroert dat de prijzen gemiddeld laag zijn, maar vergeleken met voor de euro zijn ze eindelijk weer wat gestabiliseerd.
Voor de Euro kocht je bv een gemiddelde haflinger voor 1250/1500 gulden, daarna werden de prijzen in 2 jaar tijd omgezet naar Euro en ze stegen rustig door. Nu zijn de prijzen weer gezakt naar 1000/1250 Euro.
Maar dit geldt voor bijna alle paarden.

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:59

Ik denk dat het nu ook erg moeilijk is voor de particulier om een goede marktprijs in te kunnen schatten. Toen ik mijn paard ging verkopen was het ook moeilijk een prijskaartje eraan te hangen, omdat je paard toch altijd wat meer waard is in jouw ogen dan in die van anderen.
Uiteindelijk heb ik mijn paard verkocht voor een prijs die eigenlijk te laag was, maar wel verkocht aan iemand waar ik nog steeds een goed gevoel bij heb. Ik had hem ook voor het 5-dubbele naar Noorwegen kunnen verkopen, maar dat wilde ik niet.
Als particulier ga je toch anders om met de verkoop dan een stal die daar hun beroep van gemaakt hebben. Die hebben ook het netwerk in binnen- en buitenland.

Je ziet het wel op MP en op sporthorses.. we worden helemaal doodgegooid met paarden. Er is dus een gigantisch aanbod waardoor de prijs daalt. Heel simpel economisch benaderd.

Daarnaast heb je natuurlijk ook de dingen waardoor een paard zogenaamd minder waard door wordt. Denk aan stalondeugden en voor veel mensen is een chipje ook iets waardoor een paard minder waard wordt, omdat je een risico loopt. Ik ben het wel met sassie81 eens dat bij een paard van 12 dat nooit problemen gehad heeft dat risico te verwaarlozen is.

En nee het is natuurlijk zo dat je liefde en tijd in een paard gestopt hebt, maar sinds wanneer krijg je daar een geldelijke uitbetaling voor terug? Dat doe je omdat je van zo'n beest houdt en omdat het je hobby is. Niet omdat je er geld voor wil zien... toch? :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:17

Even afgezien van dat er sowieso minder verkocht wordt door de crisis verbaasd het me niets dat mensen die wel kopen uiteindelijk liever naar een handelsstal gaan.

Ik zie op marktplaats ook zelden goed gemaakte advertenties. Een vage foto uit een rare hoek van een ongepoetste pony in een modderig weiland verkoopt natuurlijk niet lekker. En dan nog veel spelfouten, halve informatie, tegenstrijdige teksten over dat Beauty heel braaf is maar wel eigenwijs, gebreken die pas verteld worden als je 30 km gereden hebt voor een bezichtiging, onrealistische vraagprijzen want Blacky kan zo mooi lopen, zéker M-niveau (maar is door tijdgebrek nooit uitgebracht op wedstrijd... hoor je dan later) :') etc etc

Er zou eigenlijk een basiscursusje moeten zijn: hoe maak ik een advertentie.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:15