Rontgenfoto's paard na 4 weken door vzk DA anders beoordeeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisaschokker

Rontgenfoto's paard na 4 weken door vzk DA anders beoordeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 07:49

Hoi allemaal,

Sinds gisteren zit ik in een vervelende situatie.
Na een nauwkeurige zoektocht dacht ik half augustus mijn droompaard te hebben gekocht.
Half augustus is zij klinisch en rontgenlogisch goedgekeurd.
Ik heb daarbij aangegeven dat ik het paard wilde gebruiken als allround sportpaard.
De dag daarna heb ik haar aangemeld bij een verzekeringsmaatschappij, waar zij onder voorlopige
dekking is komen te staan.
Sinds eind augustus (i.v.m. vakantie) staat zij bij mij op stal.
Omdat ik haar voor een bepaald bedrag wilde verzekeren, moest ik deze röntgenfoto's
opsturen naar de maatschappij.
Ook is het gebruikelijk dat er een inspecteur langs komt om het paard te bekijken.
Die afspraak heeft gisteren plaatsgevonden (een kleine maand na de koopovereenkomst).
Deze inspecteur kwam mij onverwacht nieuws brengen, namelijk dat de beoordelend arts,
andere constateringen uit deze rontgenfoto's heeft gehaald dan wat half augustus het geval was.

Augustus:
Straalbeen
LV 2
RV 2
Kootgewricht
LV 2
RV 2
Sesambeenderen
LV 1-2
RV 1-2
Spronggewricht
LA 1
RA 1

Beoordelend arts verzekering:
Straalbeen
LV 2
RV 2
Kootgewricht
LV 3
RV 3

Sesambeenderen
2-3
2-3

Spronggewricht
1
1

Daarbij heeft de verzekeringsarts arthrotische veranderingen genoteerd, wat geldt voor de kootgewrichten.
De consequentie is dat dit niet verzekerd kan worden.
3'en en arthrotische veranderingen zijn in augustus niet ter sprake gekomen en daarom zie ik deze
als een verborgen gebrek.

Gisteravond heb ik direct contact opgenomen met de arts die haar in augustus heeft gekeurd.
Vandaag werkt hij niet, en hij neemt morgenochtend contact op met de verzekeringsarts waarvan ik op diezelfde
dag op de hoogte wordt gesteld.

Ik heb het paard gekocht op basis van het keuringsrapport van augustus, welke positief uitviel.
Mocht het het geval zijn dat de beoordeling van die dierenarts niet juist is geweest, heb ik het paard
op basis van een onjuiste beoordeling gekocht en wil ik het paard terugbrengen.

Met het rapport van de verzekeringsarts was ik in augustus namelijk niet akkoord gegaan met de koop.

_____________________________________________________________________________________________

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
* Contact opgenomen met de arts die haar in eerste instantie heeft gekeurd. Deze zal morgen contact leggen met de
beoordelend arts van de verzekering.
* Een mail gestuurd naar de handelaar waar ik haar van heb gekocht (om het zwart op wit te houden wat er is
gezegd).

Vandaag wilde ik:
* Contact opnemen met de inspecteur die ik gisteren heb gesproken en de beoordelend verzekeringsdierenarts.

Hebben jullie verder nog tips voor mij?
Ik ben verder nog niet ingelezen over genoemde 6 weken/6 maanden termijn...

Groetjes,

friesiszwart

Re: Rontgenfoto's paard na 4 weken door vzk DA anders beoordeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:56

Wat een vervelende zaak zeg. Doordat je aangeeft het paard niet gekocht te hebben als deze beoordeling van de VerzekeringsDA door de 1e DA was gedaan zou ik het paard terug brengen. Heb je de verkoper al geinformeerd hierover?
Wat zegt deze?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:22

Is het paard door een door jezelf uitgekozen DA gekeurd in augustus?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:28

Ik geloof dat het een lastige zaak is. In principe hoeft de handelaar het paard niet terug te nemen aangezien het paard goedgekeurd is op dat moment en jij ermee akkoord bent gegaan. Tegenwoordig verzeker ik mijn paarden niet meer maar vroeger wel, ik zei (of mijn ouders) dan altijd dat het paard goedgekeurd moest worden EN door de verzekering genomen moet worden. Het komdt wel vaker voor dat de verzekering moeilijker doet dan een dierenarts. Ze willen natuurlijk graag bepaalde dingen uitsluiten zodat ze minder risico hebben. Maar verevelend is het in ieder geval wel voor jou.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:40

ik ga dit volgen.ik hoop dat je hem terug kunt brengen.vereniging eigenpaard kan je ook helpen neem eens contakt met hun op

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:44

Een lastige situatie. Is het paard gekeurd door een kliniek van jouw keuze of zat dit rapport er al bij bij de aankoop? Misschien is het een idee om de foto's waar de bemerkingen op waren voor een second opinion bij een andere kliniek opnieuw te laten nemen. Al zou ik dan wel contact opnemen met de verkopende partij ivm de kosten die je gaat maken.

Wij hebben ook een keer gehad dat de verzekering een paard niet accepteerde op basis van de röntgenfoto's en de DA hetzelfde paard goedgekeurd had op basis van die foto's. De verzekeringsarts had het destijds over 2-3 en daarnaast botgruis in een van de voorvoeten :? . De foto's waren ook opgestuurd naar het stamboek voor PROK-beoordeling. De dierenartsen daar concludeerden echter dat de foto's te slecht genomen waren om goed te kunnen beoordelen (oa door "vuil" dat door de verzekeringsarts aangezien werd als gruis). Wij zijn toen naar een andere kliniek gegaan om de foto's van de voorbenen opnieuw te laten nemen. Volgens de DA van die kliniek was er niets mis met het paard, het stamboek heeft het paard na beoordeling van de nieuwe foto's PROK-waardig bevonden en de verzekering heeft het paard zonder bemerkingen geaccepteerd op basis van deze nieuwe foto's :).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:35

Jeetje dat is balen! Ik ben ook benieuwd of het jouw eigen veearts was of eentje gekozen door de handelaar.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:36

Daar ben je dan maar mooi klaar mee !!
Denk je je "droompaard" gevonden te hebben, overkomt je dit !
Succes en sterkte.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:00

Wat een rotsituatie zeg, ik hoop dat het goed voor je af gaat lopen, ik blijf even meelezen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:25

Omdat iedereen fouten maakt, en omdat een keurend dierenarts ook maar een mens is, kan hij terugvallen op zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Maar eerst moet worden vastgesteld wie er nu gelijk heeft. Daarvoor worden de foto's meestal ter beoordeling aangeboden aan de faculteit in Utrecht. Maar dit zal in onderling overleg gebeuren tussen keurend arts, verzekering en jullie.
Eerst maar eens afwachten wat er uitkomt na het collegiaal overleg tussen keurend arts en Smeenk (dat is de dierenarts die de beoordeling voor de verzekeringen uitvoert, zit in Someren). Daarna kan je eventueel een bindend oordeel van Utrecht voorstellen. Is ie goed, dan wordt ie volledig in de verzekering opgenomen. Is ie niet goed, dan kan je je schade verhalen op de keurend dierenarts, althans zijn verzekering. De verkopende partij staat er vrijwel buiten.

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:28

friesiszwart schreef:
Wat een vervelende zaak zeg. Doordat je aangeeft het paard niet gekocht te hebben als deze beoordeling van de VerzekeringsDA door de 1e DA was gedaan zou ik het paard terug brengen. Heb je de verkoper al geinformeerd hierover?
Wat zegt deze?

Ik heb gisteren een mail gestuurd met alle informatie van hoe de vork in de steel steekt.
Vandaag heeft hij gereageerd. Een nette mail, maar hij trekt natuurlijk ook zijn handen er vanaf.
Uiteraard wachten we beiden het telefoontje af die ik morgen verwacht.

_Esther_87_ schreef:
Is het paard door een door jezelf uitgekozen DA gekeurd in augustus?

Eerst wilde ik ook hals en rug op de foto. Daar zou hij verder voor moeten rijden dan een kliniek bij hem in de buurt.
Omdat hij daar nogal moeilijk over deed, heb ik toch maar voor die kliniek dichtbij gekomen.
Inderdaad is dat ook een dierenarts waar hij vaker met paarden komt.

keona schreef:
ik ga dit volgen.ik hoop dat je hem terug kunt brengen.vereniging eigenpaard kan je ook helpen neem eens contakt met hun op

Waar zouden zij mij bijvoorbeeld mee kunnen helpen bedoel je?

@Knavia
Morgen is het inderdaad afwachten na hun overleg.
Hoe weet je zo precies hoe zoiets zou kunnen lopen vraag ik mij af?

Eerst is het morgen afwachten.
Wij zijn voor het geval dat aangesloten bij rechtsbijstand en de handelaar bij cebopa (welk als het goed is ook aangesloten is bij de geschillencommissie).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:24

Advokaat van de Duivel:
Even los van de daadwerkelijke inhoud van de foto's maar bedenk heel goed dat een verzekering geen filantropische instelling is! Die verzekering bestaat in eerste instantie omdat ze er beter van worden, niet om jouw paard te helpen. Wanneer ze dus iets kunnen vinden wat ze uit kunnen sluiten, zullen ze dat niet laten.

Houdt dus de optie open om een onafhankelijke derde partij te laten beoordelen en EIS in dat geval van de verzekeraar daarmee akkoord te gaan! Zo niet, exit verzekeraar; daar zijn er meer van, weet je..........

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:12

@ikke
het gaat mij niet om de verzekering erin door te drammen, maar dat het paard goed is.
Ik wil geen rapport met 3'en op het moment van aankoop.

Update:
Vrijdag hoopte ik dat de dierenartsen met elkaar hadden overlegd. Helaas bleek de verzekeringsdierenarts
pas a.s. donderdag bereikbaar te zijn.
Die dag heb ik contact opgenomen met Vereniging eigen paard, en een paardenadvocaat voor advies wat nu
(alvast) te doen.
Ook hebben we alvast gesproken met de verzekeraar voor meer informatie over onze rechtsbijstandsverzekering.
Zaterdag hebben we de situatie uitgetypt, en deze naar de verzekeraar toegestuurd. Ook al blijkt het achteraf
preventief te zijn geweest, ze raadden aan om het alvast aan te kaarten.
Wij verwachten gewoon verzekerd te zijn mochten we er een zaak van willen/moeten maken.

Wat de officiele regels betreft.
Volgens de informatie die ik heb verzameld kan een paard gekocht door particulier van een handelaar,
gezien worden als consumentenkoop. Daar geldt een garantietermijn van 6 maanden voor. Regel hierbij is om
binnen 2 maanden een aangetekende brief naar de verkoper te hebben gestuurd.

Mocht donderdag blijken dat de keuring op het moment van koop onjuist is geweest, wil ik het paard terugbrengen,
en het aankoopbedrag met daar bovenop de gemaakte kosten, terugkrijgen...
Dit alles i.v.m. verborgen gebreken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:16

nou veel succes hoop dat het allemaal lukt ik volg je verhaal
lisaschokker schreef:
@ikke
het gaat mij niet om de verzekering erin door te drammen, maar dat het paard goed is.
Ik wil geen rapport met 3'en op het moment van aankoop.

Update:
Vrijdag hoopte ik dat de dierenartsen met elkaar hadden overlegd. Helaas bleek de verzekeringsdierenarts
pas a.s. donderdag bereikbaar te zijn.
Die dag heb ik contact opgenomen met Vereniging eigen paard, en een paardenadvocaat voor advies wat nu
(alvast) te doen.
Ook hebben we alvast gesproken met de verzekeraar voor meer informatie over onze rechtsbijstandsverzekering.
Zaterdag hebben we de situatie uitgetypt, en deze naar de verzekeraar toegestuurd. Ook al blijkt het achteraf
preventief te zijn geweest, ze raadden aan om het alvast aan te kaarten.
Wij verwachten gewoon verzekerd te zijn mochten we er een zaak van willen/moeten maken.

Wat de officiele regels betreft.
Volgens de informatie die ik heb verzameld kan een paard gekocht door particulier van een handelaar,
gezien worden als consumentenkoop. Daar geldt een garantietermijn van 6 maanden voor. Regel hierbij is om
binnen 2 maanden een aangetekende brief naar de verkoper te hebben gestuurd.

Mocht donderdag blijken dat de keuring op het moment van koop onjuist is geweest, wil ik het paard terugbrengen,
en het aankoopbedrag met daar bovenop de gemaakte kosten, terugkrijgen...
Dit alles i.v.m. verborgen gebreken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:18

Het beoordelen van foto's is helaas ook subjectief. Wat voor de ene DA een 2 is is voor de ander een 3... Waarom heb je niet voor de koop het cd-tje door je eigen DA laten beoordelen?
Een verkoper die moeilijk doet over een bepaalde dierenarts / kliniek, zou voor mij al reden zijn om nog een keer heel goed na te denken.
Mijn DA zat 250 km verderop en had met de verkoper afgesproken dat ik hem twee dagen later weer mocht terug brengen bij een keuringsrapport met een 3 erop.

De vlieger 'verborgen gebrek' gaat hier toch helemaal niet op :? Het paard is gekeurd en de foto's waren aanwezig. Wat is er voor je achtergehouden? Behalve dan dat een ene DA de foto's anders heeft beoordeeld dan de DA waar de handelaar al vaker zaken mee heeft gedaan (waarvan jij op de hoogte was)?

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:53

Mootje schreef:
De vlieger 'verborgen gebrek' gaat hier toch helemaal niet op :? Het paard is gekeurd en de foto's waren aanwezig. Wat is er voor je achtergehouden? Behalve dan dat een ene DA de foto's anders heeft beoordeeld dan de DA waar de handelaar al vaker zaken mee heeft gedaan (waarvan jij op de hoogte was)?

De artrotische verschijnselen die aanwezig schijnen te zijn. Dit is mij niet gemeld.
Van 2x een 2 naar 2x een 3 en 2x een 1-2 naar 2x 2-3 (van positief koopadvies naar negatief koopadvies).

Naar mijn mening zijn artrotische verschijnselen niet subjectief, het zit er of het zit er niet.
Laatst bijgewerkt door lisaschokker op 19-09-11 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:00

De dierenarts die je paard half augustus heeft gekeurd, is dat een door de verzekering erkend keuringsarts? Als dat zo is dan lijkt het mij dat de verzekering verplicht is het paard te accepteren volgens het eerste keuringsrapport.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:28

Ik heb niet het alle reacties doorgelezen, maar ik neem bij aankoop van een nieuw paard contact op met mijn verzekeringsmaatschappij of zij accoord gaan met de keurende dierenarts. Foto's hoeven dan ook niet opgestuurd te worden, nooit gedoe mee gehad.

Wel een heel vervelende situatie. Succes met de afhandeling.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:12

Jol1 schreef:
De dierenarts die je paard half augustus heeft gekeurd, is dat een door de verzekering erkend keuringsarts? Als dat zo is dan lijkt het mij dat de verzekering verplicht is het paard te accepteren volgens het eerste keuringsrapport.

Dan nog is de kans dat de TS met een paard zit wat niet stevig in elkaar zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:25

Miseria schreef:
Jol1 schreef:

Dan nog is de kans dat de TS met een paard zit wat niet stevig in elkaar zit.

Correctie: dat zwakker (slechter??) beoordeeld is. Beoordelingen zijn geen feiten.........

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:32

Dit is wel echt balen zeg!
Ik ga dit ook even mee volgen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:39

Sammyoo schreef:
Ik heb niet het alle reacties doorgelezen, maar ik neem bij aankoop van een nieuw paard contact op met mijn verzekeringsmaatschappij of zij accoord gaan met de keurende dierenarts. Foto's hoeven dan ook niet opgestuurd te worden, nooit gedoe mee gehad.

volgens mij ligt dit er maar net aan HOE je je paard verzekerd. Ik heb het zwaarste pakket. wat betreft bruikbaarheid en mankementen bewegingsapparaat. JA en daar zijn echt de foto's voor opgestuurd. Niet dat ik er ooit gedoe mee heb gehad.

@ ts is een andere verzekerning geen optie? Misschien heeft de eerste verzekering het helemaal niet goed. En de DA wel.

lisaschokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:15

ikke schreef:
Correctie: dat zwakker (slechter??) beoordeeld is. Beoordelingen zijn geen feiten.........

De beoordeling (constatering) dat er arthrotische verschijnselen zitten of niet, is wel degelijk een feit.

Knert schreef:
volgens mij ligt dit er maar net aan HOE je je paard verzekerd. Ik heb het zwaarste pakket. wat betreft bruikbaarheid en mankementen bewegingsapparaat. JA en daar zijn echt de foto's voor opgestuurd. Niet dat ik er ooit gedoe mee heb gehad.

@ ts is een andere verzekerning geen optie? Misschien heeft de eerste verzekering het helemaal niet goed. En de DA wel.

Ik wil niet per se een andere verzekering, ik wil meer zekerheid of mijn paard nu wel of niet zo gezond is als het idee waar ik haar mee heb gekocht :)
Juist door dit verschil, gaan ze donderdag overleggen. Misschien heeft de een het niet goed, de ander wel en omgekeerd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:19

Ik volg je topic en hoop op een positieve uitkomst voor je!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:58

Knert schreef:
Sammyoo schreef:

Maakt voor mijn verzekeraar niet uit welk pakket je neemt. Ik heb in ieder geval de meest uitgebreide dekking. Het zal eerder verschillen per maatschappij.

Zijn de foto's inmiddels al door een derde, onafhankelijk veearts gecontroleerd?