Hallo allemaal,
ff snel de situatie schetsen. Ik ben vader van 4 kids van 13, 12 ,12 en 9 jaar oud. (jaja
) en tot voor een jaar was er geen vuiltje aan de lucht. De kids speelden met playmobil of lego, of gingen buiten in het bos wat rakkeren. Maar plots wilde eentje paard gaan rijden en voor ik het wist zaten ze alle vier in een manege op een paard. Beetje kostenlijk ... maar ach, als ze maar gelukkig zijn.Dit is nu ongeveer een jaar aan de gang en 3 vd 4 zijn helemaal weg van paarden (1tje zelfs obsessief imho). En nu voelt u hem al komen zekers
?? idd, ze zouden graag een
willen.
Ik heb heel mijn leven al dieren gehad (honden, papegaaien, aquaria en nu nog een kat), dus de basistechnieken van het verzorgen van dieren heb ik wel onder de knie. Enkel de paard-specifieke zaken moet ik nog leren (dit forum is daar o.a. een fantastische informatie bron voor).
Ik heb al wat rondgekeken en hier en daar mijn licht opgestoken. Doch ik zit nog met enkele vragen.
-----
1) hoeveel eten ?
We hebben de beschikking over 2 aangrenzende weides van elk 'slechts' 1000 m2, waar op eentje dan nog een stal moet komen. We willen het paard heel het jaar bij ons houden (dus niet ergens gaan opstallen in de winter). De 1800 m2 weide zal te weinig zijn om het paard heel het jaar door te voeden. Nu vraag ik me af in welke grootte orde in moet denken qua bijvoeren. M.a.w. hoeveel kg hooi / krachtvoer / bieten of wat dan ook, moet ik voor een groot paard per jaar voorzien indien deze enkel de beschikking heeft over 1800 m2 weide ?
Het gaat me niet om het exacte getal, gewoon een richtwaarde. Want eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoeveel zo'n beest eet.
-----
2) Ras / hengst ? / recreatiepaard.
Het paard zal vooral gebruikt worden als recreatiepaard voor de kinderen. Ik denk dat er vooral in de natuur mee gewandeld zal worden, wat rondjes op de weide of een les op de manage ... Dus geen wedstrijden o.i.d.
De vraag is nu welk ras kiezen we. Voor de kids maakt het allemaal niet zoveel uit, als zij hun verzorg- en wandelpaard maar hebben. Ikzelf ben van mening dat ik liever iets 'speciaals', iets 'moois' in de weide zie staan dan een paard waarvan er 13 in een dozijn zitten (kunnen ook lieve paarden zijn, daar niet van
). Ikzelf ben heel gecharmeerd door een robuust gebouwde Tinker. In hoeverre ik heb kunnen opzoeken is een tinker best geschikt als recreatiepaard (correct me if I'm wrong). Ik vroeg me achter af of een hengst dat ook wel is ?? Of kun je toch beter opteren voor een ruin of merrie ?-----
3) alleen op de wereld ?
Omdat we we slechts een kleine weide hebben, kunnen we maar 1 paard houden (anders wordt het al helemaal een modderpoel en dat wil ik in geen geval). Nu dacht ik dat dit niet echt ideaal. Ik zou zelf ook niet graag heel de dag ergens alleen staan te kijken. Heb ik het hier mis ? (en kan je een paard best alleen houden) Of is het toch beter om er bvb een kleine shetlandpony bij te zetten als gezelschap ?
-----
Tot dus ver mijn eerst post. Zullen er nog wel volgen hoor

Maar alle andere adviezen neem ik wel ten harte, dus geen paniek