Welke sterke trailer met hoog laadvermogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Welke sterke trailer met hoog laadvermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 15:22

Wie kan mij helpen?
Ik keek wat rond naar een tweepaardstrailer. Maar de trailer moet sowieso 1600 kg laadvermogen hebben, ruim van binnen zijn ook in hoogte (grote kwpn + trekpaard) en het moet een degelijke trailer zijn (trekpaardproof zeg maar ;))
Wat voor merken raden jullie hiervoor aan?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:41

Volgens mij maar een antwoord : Ifor Williams.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:19

Ifor Williams HB510.

Apple

Re: Welke sterke trailer met hoog laadvermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:21

Ifor inderdaad :j

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:00

Ik had inderdaad al aan ifor williams gedacht, maar die zijn er niet zoveel tweedehands in het noorden.
Merken als atec, westfalia, thiel en henra hebben een XL/XXL uitvoering, zijn deze dan minder geschikt?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:31

Ifor Williams nieuwe type 511 of oude 510. 1600/1700 kg laadvermogen.
Sommige oudere westfalia of bockmann zijn ook met deze laadvermogens leverbaar of geweest in het verleden.
Heb zelf een ifor 510

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:19

Ik heb een Hotrarijs en deze heeft een laadvermogen van 2000 kg.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:44

De nieuwe Ifor is maar 2.26m hoog. Dat is wel erg laag voor een grote KWPN'er. Het oude model is 2.28m en dat vind ik ook al vrij laag. Zeker in verhouding met onze Henra Adventure die 2.35m hoog is. Totale massa van deze trailer is 2700 kg met een laadvermogen van 1780 kg. Ruim voldoende dus. Je hebt alleen een zware auto nodig om hem te trekken. Het is een heel degelijk uitgevoerde trailer en ook nog eens mooi om te zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:27

sdi schreef:
Ifor Williams nieuwe type 511 of oude 510. 1600/1700 kg laadvermogen.
Sommige oudere westfalia of bockmann zijn ook met deze laadvermogens leverbaar of geweest in het verleden.
Heb zelf een ifor 510

Nog steeds hoor, alleen kijkt de gemiddelde hollander eerst naar de prijs en niet naar de mogelijkheden. Je kunt vrijwel elke trailer met 2400kg MTM bestellen.
Zelfs onder de 1,5-paards Westfalia's lagen dezelfde 1200kg-spec assen.......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:35

friesiszwart schreef:
Ik heb een Hotrarijs en deze heeft een laadvermogen van 2000 kg.

Is dat inclusief eigen gewicht trailer of exclusief gewicht trailer.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:27

Henra is een oerdegelijk en sterk merk :D , uitermate geschikt voor je paardjes.
En dan denk ik aan een Adventure of een Easyline in de 2,7 ton uitvoering maar dat hangt van je budget af ;)
Mocht je meer informatie willen laat het me maar weten, ik geef je graag advies :o

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 09:56

Ik vind een nieuwe trailer te duur, daarom is het zoeken zo lastig. Er staan weinig trailers te koop met een hogere MTM dan 2000 kg. Nu heb ik alleen nog maar op internet gekeken.
Ik vind de wegligging wel heel belangrijk als je met 2 van die grote beesten rijd, we hebben wel een auto die het kan trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:23

rensju schreef:
Ik vind een nieuwe trailer te duur, daarom is het zoeken zo lastig. Er staan weinig trailers te koop met een hogere MTM dan 2000 kg. Nu heb ik alleen nog maar op internet gekeken.
Ik vind de wegligging wel heel belangrijk als je met 2 van die grote beesten rijd, we hebben wel een auto die het kan trekken.

Dat klopt. Zoals ik al zei, hollanders kijken naar de prijs, niet naar de (on)mogelijkheden.
Kijk eens op Duitse versies van marktplaats; die Duitsers zijn daar wat pragmatischer mee. Check wel eerst bij de RDW even hoe dat zit met de papierwinkel voor invoer (Duitsers kennen het principe van eigen kenteken voor trailers al langer).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:45

@Ikke, dat is wel een beetje kort door de bocht. Dat er veel trailers van max 2000 kg te koop staan, komt ook omdat veel mensen rekening moeten houden met het maximale gewicht dat hun auto mag trekken. Om een een trailer van 2700 of 2800 kg te trekken, heb je een flinke auto nodig. En laten die flinke auto's in Duitsland nu eens een stuk goedkoper zijn! De BPM zorgt ervoor dat zware auto's in Nederland goed aan de prijs zijn. Daarnaast is je wegenbelasting ook nog eens duurder. Dus of die Duitsers nu zoveel pragmatischer zijn.... Het wordt ze in ieder geval door de overheid een stuk gemakkelijker gemaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:35

Jol1 schreef:
@Ikke, dat is wel een beetje kort door de bocht. Dat er veel trailers van max 2000 kg te koop staan, komt ook omdat veel mensen rekening moeten houden met het maximale gewicht dat hun auto mag trekken. Om een een trailer van 2700 of 2800 kg te trekken, heb je een flinke auto nodig. En laten die flinke auto's in Duitsland nu eens een stuk goedkoper zijn! De BPM zorgt ervoor dat zware auto's in Nederland goed aan de prijs zijn. Daarnaast is je wegenbelasting ook nog eens duurder. Dus of die Duitsers nu zoveel pragmatischer zijn.... Het wordt ze in ieder geval door de overheid een stuk gemakkelijker gemaakt.

Nee hoor, klopt niet.
Met E-rijbewijs mag je aan je auto knopen waar je zin in hebt, zolang het FEITELIJKE gewicht maar lager is dan het toegestane trekgewicht van de auto!
Aangezien je voor een 2-paards ALTIJD een E-rijbewijs moet hebben, gaat je "smoes" dus niet op.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:11

@ikke, ik denk niet dat je me helemaal begrijpt. Het probleem waar ik het over heb heeft helemaal niets met een E-rijbewijs te maken. Op het het kentekenbewijs van je auto staat het maximale gewicht dat je auto mag trekken. Ook als je een E-rijbewijs hebt dan mag je nog niet meer trekken dan er op dat kentekenbewijs staat. Vraag het maar na bij de politie als je het niet gelooft. Voor een zware trailer zul je dus altijd een zware auto nodig hebben ivm de trekkracht van de auto. Als jij met je E-rijbewijs een 2-paardstrailer achter een kleine Kia hangt dan kun je wachten op een prent van oom agent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:40

Jol1 schreef:
@ikke, ik denk niet dat je me helemaal begrijpt. Het probleem waar ik het over heb heeft helemaal niets met een E-rijbewijs te maken. Op het het kentekenbewijs van je auto staat het maximale gewicht dat je auto mag trekken. Ook als je een E-rijbewijs hebt dan mag je nog niet meer trekken dan er op dat kentekenbewijs staat. Vraag het maar na bij de politie als je het niet gelooft. Voor een zware trailer zul je dus altijd een zware auto nodig hebben ivm de trekkracht van de auto. Als jij met je E-rijbewijs een 2-paardstrailer achter een kleine Kia hangt dan kun je wachten op een prent van oom agent.

Maar het gaat niet om het papieren gewicht maar om het feitelijke gewicht.

Je kunt dus gerust een trailer van 2500kg MTM achter een auto hangen die maar 2000kg mag trekken, zolang het FEITELIJKE gewicht van de geladen aanhanger maar onder de 2000kg blijft.
Je kunt dus prima een trailer nemen met 2400kg MTM. Het eigen gewicht veranderd er niet door (de constructie is er al op afgestemd), maar je hebt wel meer werkbaar laadvermogen.

Ik HEB dat al nagevraagd aan de politie. Een stalgenoot is namelijk jurist bij de juridische dienst van de politie.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:51

Leuk dat dit weer in de discussie ontaard wat je wel of niet met je auto mag trekken.
En natuurlijk welk rijbewijs je nodig hebt.
Volgens mij staat Bokt er vol mee.
Zoeken mensen en je krijgt de goede antwoorden.
Tanja @ [TAO] FAQ TAO

De vraag van TS is of er ergens een goede en stevige 2de hands trailer te koop is die buiten zijn eigen gewicht om nog eens 1600 kg aan paard mag laden.
Dus welk merk levert goede grote trailers.
Vindt het persoonlijk krap aan met een grote KWPN (700kg) en Trekpaard(1000kg).
Dit soort trailers bestaan, maar zoeken op internet.
En wat een goede is ??
Het ligt eraan of het tweedehands trailertje goed onderhouden is.
De aankoppel konstruktie.
Oploop rem.
De vier schijfremmen met trekstangen en kabels.
Banden.
Chassie balken.
Verlichting en stekker met draden.
Vering en schokdempers.
En dan het allerbelangrijkste.
De bodem en de onder binnen kant van de zijwanden van de trailer.
Een trailer bodem rot van binnen uit weg door de urine en de mest van de paarden.
Idem de zijkanten.

Een paard in paniek krijgt alles kapot.
Maar een slechte trailer maakt je paard kapot.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:05

@ikke, dan mag die persoon aan wie je het nagevraagd hebt zijn schoolgeld terug gaan vragen, want zo zit het echt niet in elkaar.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:07

Jol1 schreef:
@ikke, dan mag die persoon aan wie je het nagevraagd hebt zijn schoolgeld terug gaan vragen, want zo zit het echt niet in elkaar.

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:59

Dan heb ik waarschijnlijk verkeerde informatie gekregen. Alleen blijft het probleem dat je dan maar 1 paard in een tweepaardstrailer kunt vervoeren, omdat het totale gewicht dan toch te hoog wordt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:06

Maar ik rijd toch liever met een zware vier wiel drive voor de trailer.
Recht uit rijden kan je ook met een kia vor de trailer.
Maar een noodstop of een uitwijking voor een andere onhandige autorijder dan ben je veel meer mans met de zware vierwiel drive.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 22:28

Ik heb het afgelopen weekend nog uitgezocht en Ikke heeft gelijk imo.
We hebben een peugeot station die 1500 mag trekken, wordt dus krap met 1 paard en een kar van 900 kg. We hebben ook nog een dodge pickup met V8 motor, die trekt het wel.

Ariebren, je hebt natuurlijk gelijk. Bij een 2ehands is dat altijd van belang, ik vroeg me af of er bepaalde merken zijn die bomproof zijn zegmaar.
Heb afgelopen weekend even naar Bockmann trailers gekeken, vrijwel allemaal 2400 MTM! (nieuw)

Oja nog een vraag; heb ergens zien staan dat je een trailer van 2400 MTM terug kunt keuren naar 2000 kg. Kan je dit ook terug draaien? Stel je koopt een 2e hands trailer die teruggekeurd is en je wilt dit ongedaan maken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:00

rensju schreef:
Ik heb het afgelopen weekend nog uitgezocht en Ikke heeft gelijk imo.
We hebben een peugeot station die 1500 mag trekken, wordt dus krap met 1 paard en een kar van 900 kg. We hebben ook nog een dodge pickup met V8 motor, die trekt het wel.

Ariebren, je hebt natuurlijk gelijk. Bij een 2ehands is dat altijd van belang, ik vroeg me af of er bepaalde merken zijn die bomproof zijn zegmaar.
Heb afgelopen weekend even naar Bockmann trailers gekeken, vrijwel allemaal 2400 MTM! (nieuw)

Oja nog een vraag; heb ergens zien staan dat je een trailer van 2400 MTM terug kunt keuren naar 2000 kg. Kan je dit ook terug draaien? Stel je koopt een 2e hands trailer die teruggekeurd is en je wilt dit ongedaan maken?

Waarschijnlijk niet. Niet omdat het niet kan, maar omdat de trailer nooit met een 2400kg-kenteken is afgeleverd.
Wanneer er ooit een 2400kg-spec NL-kenteken is afgegeven, is terugkeuren waarschijnlijk geen punt.

Dan nog, je kunt de trailer laten opkeuren, maar dan zul je wel helder moeten maken bij de RDW dat de trailer erop gebouwd is. Voor de gemiddelde Westfalia is dat geen punt, maar bij andere fabrikaten zul je moeten aantonen dat er 1200kg-spec assen onder zitten en dat de rest van de trailer erop afgestemd is. Dat is toch lastiger dan gewoon een 2400kg-spec trailer kopen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:54

Aha, dat klinkt logisch ja. Dankje!