Pony voor dochter: wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Pony voor dochter: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:39

Pfffff ik kom er niet helemaal uit dus ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien. Of in elk geval hoe jullie ertegen aan kijken. De laatste weken zit ik nml met een dilemma. Sorry, voor het lange verhaal, maar ik wil even duidelijk alle info geven:

Dochter (nu 6 en 8 mnd) zit sinds enkele maanden op rijles. Dit doet ze in privelessen bij ons op stal met een hele leuke, goede instructrice die echt kijk heeft op wat onze dochter kan. De lessen zijn op een op zich leuke maar jonge C-pony. Pony is ong 134 cm groot, lief maar wel 4 of 5 jaar jong. Poetsen gaat prima, dochter kan ook zelf hoefjes krabben etc. Ze heeft elke week een half uur les. In stap is ze al bezig met sturen, draf zijn ze vooral bezig met meters maken (dus rondjes volhouden). Lichtrijden gaat al prima (kon ze al voor ze op ponyles ging). Het enige is: instructrice houdt de pony nog steeds vast. Ik heb gevraagd waarom dit was. En dat ligt dus niet aan dochter (die is er best aan toe los te rijden en te sturen), maar het ligt aan pony. Die is wat aan het puberen geslagen en als ze door heeft dat ze los is... draait ze zich om of komt van de hoefslag. Maakt zich erg sterk en die kleintjes hebben dan weinig in te brengen. Ze wil (wat ik heel fijn vind!) het risico dus niet nemen om dochter los te laten lopen.

Instr weet dat we overwegen in de toekomst een leuke pony willen kopen waar dochter waar ze dan ook bixie etc mee kan gaan doen (dochter is vrij fanatiek met sporten) We kwamen op zich tot de conclusie dat dochter "toe zou zijn" aan een eigen pony als ze los alle 3 de gangen beheerst. Maar ze gaf ook toe niet te weten wanneer dochter daar op deze pony aan toe ging komen, omdat ook met de lesser van 8 jaar het niet wilde lukken. Dus dilemma! We willen graag dat dochter verder gaat bij deze instr en op zich ook op deze pony, maar ze kan nu niet verder richting zelfstandig rijden door gedrag lespony.

We hebben zelf ook een paard, een Fries van 8 die superlief is. Maar wel tig maten te groot voor dochter (hij meet 163 en dochter 114). Met teugels trekt hij haar zo'n beetje plat omdat hij graag zijn neus naar de grond brengt. Ik kan hem daarin opvangen en mijn zoon van 9 ook, maar dochter lukt dat nog niet. We gaan nu vrijdag sowieso proberen om bij hem bijzetteugels te monteren zodat hij zijn neus voor een 10 minuten niet naar de grond kan brengen en dat ze dan kan leren sturen (eerst aan de longe en als dat goed gaat eens een stukje los etc) maar ideaal is het niet.

En nu hebben we dus ook een leuke pony gezien. 8 jaar, veel bixie ervaring, gemakkelijk, precies goede maat en leuke prijs. Als dat een klikt met elkaar heeft kan ze daar wrs zelfstandig op leren rijden (met les van dezelfde instr). MAAR... een pony er nu bij kost extra geld, extra tijd, extra onderhoud (wat ik op zich allemaal wel heb, maar het was NU niet de planning) en ze is nog geen 7 jaar. Hoe weten we dat ze het leuk blijft vinden? Kun je van een meiske van nog geen 7 verwachten dat ze 3 maal per week naar stal mee gaat om te rijden etc (ik ben dan de andere dagen met pown bezig)? Ze heeft ook nog andere bezigheden en spelen met vriendinnetjes vind ik erg belangrijk.

DUS:
optie A: TOCH voor een pony gaan waar ze wel zelfst op kan leren rijden en dan maar kijken of ze het leuk blijft vinden?
optie B: lekker voorlopig rustig aan doorgaan op lespony en dus afwachten dat pony bijdraait qua gedrag (en ondertussen lekker laten freewheelen op onze Fries)

(We willen niet bij die pony gana kijken tenzij we zo'n beetje zeker zijn dat we het willen gaan doen. We willen het dochter niet aan doen dat ze er helemaal voor valt (en ik ook :+ ) en dat we dan gaan zeggen: nou nee we doen het toch niet, want ze is nog te jong....

amyz

Re: Pony voor dochter: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:43

Tsja, lastig denk ik.. Past je zoontje er niet ook op?

Weet je... Ze komt nog niet eens in de buurt van de leeftijd waarop jongens veel spannender kunnen worden dan paarden dus in zoverre.. Of je het van haar kunt verwachten zou ik niet weten, aan jou om de paardengekte van je dochter te beoordelen :P Ik zou zeggen; waag de gok. Als het toch in de planning stond tzt... Nu heb je een leuke gevonden die helemaal aan je eisen voldoet en goed beschouwd nog op een gunstig moment ook. Ik zeg; doen!
:+

Wel spannend hoor, jeetje, wou dat ik zulke ouders had die een pony voor me kochten :D

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:47

Kun je niets afspreken met de instructrice dat zij evt op de dagen dat je dochter niet komt de pony gebruikt voor lessen?
M´n zus en ik kregen ook een pony toen ik 5 was, bij ons is het nooit overgegaan ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:48

Zoon zou er wel op passen (hij is 140 cm) maar wil niet erop rijden. Die wil alleen onze Jippe (zegt ie nu). Hij wil wel ermee longeren, de stal uitmesten en groomen enzo :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:51

Laat haar vriendinnetjes meenemen naar haar pony zou ik zeggen! Overleg eens met de ouders van vriendinnetjes, als die dat ook leuk vinden, heeft ze er gelijk een leuke activiteit bij om te doen met hen :)

Ik zou het doen, als het financieel lukt. Als je zoon ook wil verzorgen enzo, komt de pony in elk geval geen aandacht tekort! En je weet niet wanneer je weer een pony tegenkomt die zo goed past als deze :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:54

Voordeel is dat de pony die jullie op het oog hebben pas 8 jaar is. Mocht ze dus na 1/2/3 jaar beslissen het toch niet meer leuk te vinden, heeft deze nog een prettige leeftijd om te verkopen.

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:55

Longeren is voor afwisseling natuurlijk best goed voor dat beestje. Word die ook lekker soepel van(mits op de goede manier natuurlijk haha). En 't idee van Chessie is ook handig. Dan heeft de instructrice er een 'makke' pony bij om de leskindertjes wel verder te laten komen!
Ik zeg doen!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:56

Ik zou denk ik nog eventjes wachten met de aanschaf van een pony voor je dochter. Ik zie niet terug in je bericht dat ze er moeite mee heeft dat ze nog steeds niet los mag. Dus zit meer in jullie hoofd, dan in de haren. Ik denk ook dat ze nog meer aan de longeerlijn kan leren. En dus ook aan de longeerlijn nog lange niet is uitgeleerd! Dus waarom een nieuwe pony aanschaffen, als ze nog genoeg te leren heeft ook al zit ze vast aan de longeerlijn?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:03

Dit is al het zoveelste topic van jou over dit onderwerp.. Waarom nu niet een keertje gewoon doen?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:04

Ik denk dat als het allemaal uitkan met tijd, geld etc. ik het zou doen.
Je weet niet hoe lang het duurt voordat die lespony klaar is met puberen en ze eindelijk een keer los mag rijden.
Als dit namelijk voorlopig niet kan, is dit ook geen stimulans voor je dochter en kan ze het juist daardoor niet meer leuk gaan vinden.
Verder ben ik het met Princesj eens, al is het nooit leuk om zo'n beessie weer te moeten verkopen natuurlijk.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:04

Ik zou die pony van acht jaar kopen. Een pony waar ze zelfstandig op kan leren rijden en veel vertrouwen op krijgt geeft haar meer plezier in het rijden dan steeds aan de lijn op een jonge pony. Bovendien als ze het niet leuk meer vindt, kun je een brave niet te oude kinderpony altijd wel verkocht krijgen. Op de dagen dat ze niet kan of wil rijden kan de pony misschien meelopen in de lessen of lekker gelongeerd worden. En anders is er misschien wel een ander kindje dat op andere dagen met de pony wil rijden. Zeker als dat een kindje is met al meer ervaring is dat zeker niet slecht voor de pony.

M_INEKE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:06

Als alles in het plaatje past, zou ik zeker voor een eigen vertrouwde pony gaan. Alleen zo kan ze ""echt" leren rijden. De optie van Chessie, om te kijken of de pony niet ook voor een andere les gebruikt kan worden is ook nog niet zo gek. Je moet daar natuurlijk zelf wel tegen kunnen. Een brave C-pony van 8 jaar is volgens mij ook goed weer te verkopen als het na verloop van tijd toch niet echt de droom van je dochter is. Mijn ervaring is, dat ons kind heel graag een eigen pony wilde, er ontzettend gek op was, maar je moet er als ouder toch echt wel een beetje vooraan lopen. Hun leventje bestaat inderdaad uit nog veel meer belangerijke dingen. Kort samengevat: als je er zelf voor 200% achter staat, vooral DOEN.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:09

Ik zou het dus niet doen, laat je dochter eens op de lespony doorgaan. Ook al heeft deze pony kuren. Als ze het dan nog leuk blijkt te vinden kan je altijd nog een pony kopen. Waarom op deze leeftijd al een pony kopen , dan moet er een paar keer per week wat gedaan worden. Waarom zou je een 8 jarige al vast willen leggen door middel van een eigen pony?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:13

Ik zou het doen. Wat betreft zoon, die heeft koudwatervrees. Jippe kent hij en vertrouwd hij, nieuw is eng natuurlijk. Ik gok dat als dit idd een toffe pony blijkt te zijn en vertrouwd wordt door beide kinderen Jippe het ineens een stuk rustiger krijgt. Die lessen gaat zo echt niet opschieten en wat is het ergste dat er kan gebeuren? Beide kinderen geen zin meer. Wel een echt toffe pony heeft via via zo een nieuwe baas, daar is namelijk de halve wereld naar op zoek.

You go girl!!

*\o/* *\o/* *\o/*

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:16

Ik zou het wel doen, jullie hebben al een paard en weten daar mee om te gaan lijkt mij, dus er zal ten alle tijden begeleiding zijn en je leert nooit zo veel, dan wanneer je een eigen pony hebt.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:18

zou voor opcie b kiezen

optie B: lekker voorlopig rustig doorgaan op lespony en ondertussen lekker laten freewheelen op onze Fries

en later gaan kijken voor een eigen pony

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:19

Kan de instructie het paardje niet longeren? Dan is hij wel vast maar kan je dochter ook een beetje zelf rijden. maar een eigen pony is altijd leuk natuurlijk ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:21

Is er trouwens geen optie C: met een andere pony lessen bij instructrice? Leasepony om uit te proberen of dit wel echt iets voor je dochter is?

Vind het toch heel wat als je instructrice mee moet rennen omdat ze de pony niet vertrouwt met kleine kinderen. Geen optimale situatie.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:23

Mijn vriendin wil ook een pony kopen voor haar dochter van 9 jaar. Alleen hebben zij zelf niets met paarden. Ze hebben alleen 60 ha grond en grote schuren, hihi... Ik heb mijn paard dus bij hun staan. Ze hebben al 2 shetlanders, maar daar kunnen ze niets mee. Nu zijn we opzoek naar een pony.Ik begeleidt hun daar in, en in de verzorging/rijden. En mijn dochter (nu 3 ) mag er straks ook op! En ik hoef dan geen extra stalgeld te betalen voor haar pony. Mijn dochter vindt het reuze leuk maar is na 15 min er wel flauw van.

Mijn vriendin haar dochter kan helaas niet echt op onze paarden rijden. De mijne is te gevoelig en de andere superbraaf maar heeft een hekel aan de longeerlijn.

Koop een leuke pony waar ze vertrouwd mee raakt, waar ze ondersteboven oop kunnen zitten. Ze kan angstig raken als ze nu een keer een verkeerde smakkerd maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:23

Aan de longe maakt de lespony zich ook sterk en vooral snel. Instr loopt nu dus bij het hoofd mee en dan stuurt dochter in stap allerlei figuren.
Jeetje... even geteld ik kom nu op 10 mensen voor en 3 tegen... (had eerlijk gezegd dat jullie het me allemaal af zouden raden := gezien leeftijd van dochter)

Optie C kan idd niet. Er is op stal geen andere pony beschikbaar voor lesjes. We staan op pensionstal en zijn allemaal prive paarden. Pony is van instr zelf, speciaal voor lesjes.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:25

Waarom is de pony beschikbaar voor lesjes als het beest pubert en eigenlijk niet te vertrouwen is los?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:26

meissielief schreef:
Ik zou het dus niet doen, laat je dochter eens op de lespony doorgaan. Ook al heeft deze pony kuren. Als ze het dan nog leuk blijkt te vinden kan je altijd nog een pony kopen. Waarom op deze leeftijd al een pony kopen , dan moet er een paar keer per week wat gedaan worden. Waarom zou je een 8 jarige al vast willen leggen door middel van een eigen pony?

Ik deel jou mening, zou het voorlopig nog niet doen. Er zijn altijd zat leuke pony's te vinden en zou haar eerst nog wat meer ervaring laten krijgen :j

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:28

Voorlopig heb ik nog geen kinderen, maar ik zou er niet snel op 7 jarige leeftijd een pony voor kopen. Bedenk dat zo'n beestje wel bijna iedere dag iets van aandacht nodig heeft en als je.dochter niet altijd mee naar stal wil zul je het zelf moeten doen of er weer iemand anders voor zoeken. En als je dochter pas 7 is dan gaat ze natuurlijk ook nog behoorlijk wat groeien. Dan moet er over een paar jaar misschien wel weer een andere pony komen. Of een erbij omdat jullie gehecht zijn aan deze pony. Zoals iemand hier eerder al zei, je zegt niet dat je dochter het vervelend vindt om aan de longe te rijden. Toen ik 14 was kreeg ik zelfs nog wel eens les aan de longe, simpelweg omdat je er veel van kunt leren..
Ik zou er heel goed over nadenken. Het kan natuurlijk super leuk zijn, maar voor een meisje van nog geen eens 7 dat nog noet lang rijdt zou ik het niet zomaar doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:33

Ik kreeg mijn eerste pony ook toen ik zes was en ik rijd nog steeds -ik word 21- Dus het hóeft geen slecht idee te zijn. :)
Kan je geen leuk bijrijdertje zoeken voor de pony? :) Of eventueel jouw pony ook in de lessen laten lopen zo lang jouw dochter hem niet elke dag rijdt. Jij leent de pony x aantal dagen uit onder begeleiding van een instructrice waar je vertrouwen in hebt en jouw dochter krijgt gratis les. :) Instructrice kan verder -en haar leerlingen ook - en jij hebt gratis lessen. Winwin lijkt me? :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:35

Ik zou het doen, gewoon een simpel braaf ponytje, niet te oud en niet te jong. Als ze het over 2 jaar niet meer leuk vind verkoop je hem toch gewoon? Ik zou niet te veel ermee zitten van ''wat als ze het niet leuk meer vind'' je krijgt hem heus verkocht als je een niet al te dure koopt zal je er ook niet een klap op verliezen ofzo denk ik.