paard maakt schade verzekering wil niet uitkeren help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

paard maakt schade verzekering wil niet uitkeren help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:55

Hallo Mede-bokkers,
in juli ben ik met mijn paard naar de kliniek geweest en ik had een trailer van een kennis geleend. Bij het opladen had mijn paard niet z'n zin en stampte een paar keer hard op de laadklep. Krak, een scheur in de laadklep.
vervolgens heb ik mijn WA verzekering aangeschreven, maar deze willen niet uitkeren omdat ik geen aparte verzekering heb voor aanhangers. De schade aan de trailer is 800,= ex BTW.
Nu denk ik, mijn paard heeft die schade gemaakt en we stonden stil zou ik dit nog ergens kunne verhalen?
Bij de verzekering van mijn paard is het afgewezen omdat ik daar ook een aparte verzekering voor trailers moest hebben.
Zijn er bokkers die dit ook hebben gehad of in de verzekeringswereld zitten en hoe is het bij jullie afgelopen? want ik vind het maar raar.
Heb wel een coulance regeling gehad maar dit dekt nog geen 20% van het bedrag.
Ik hoor het graag.
Groeten Annemieke

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:59

Dat snap ik niet. De aanhanger is toch van de kennis. Feitelijk heeft paard schade toegebracht aan spullen van een ander. Bij mijn verzekering gaat het er volgens mij niet om wat dan beschadigd is. Starks moet je voor elk apart ding een verzekering hebben?? Als paard op straat loopt en schade maakt aan een auto, is dat toch ook gedekt? Of komt het nu omdat je de aanhanger geleend had?

Yessy

Re: paard maakt schade verzekering wil niet uitkeren help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:01

Volgens mij is schade van paarden aan trailers standaard niet meeverzekerd, daar heb je dan dus idd een aparte verzekering voor nodig. Ik ken een aantal mensen die om die reden hun trailer niet uitlenen.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:01

Iemand anders had mijn trailer beschadigd en haar verzekering heeft het gewoon gedekt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:03

Yessy schreef:
Volgens mij is schade van paarden aan trailers standaard niet meeverzekerd, daar heb je dan dus idd een aparte verzekering voor nodig. Ik ken een aantal mensen die om die reden hun trailer niet uitlenen.

Hmmmm dan toch eens navragen voor ik 700 kilo Fries gewicht in een trailer pleur :D

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:05

afwasborstel schreef:
Iemand anders had mijn trailer beschadigd en haar verzekering heeft het gewoon gedekt.

Weet jij toevallig welke verzekering?

Het gaat inderdaad om het feit dat het niet mijn eigen trailer is, toch vind ik het een raar verhaal wordt er ook beetje moedeloos van elke keer dat bellen........

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:09

Mmm heb naar aanleiding hiervan mijn verzekering ook maar even gemaild, want ik reis momenteel ook met een geleende trailer en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Ik was ook in de veronderstelling dat ik gedekt was voor schade die mijn paard toegebrengt aan derden.

@afwasborstel, op welke manier was jouw trailer beschadigd dan? Misschien hangt het van de situatie af?

@nova_zodiax: als het je eigen trailer was geweest, dan had je toch helemaal geen aanspraak kunnen maken op de verzekering? Schade aan je eigendom door je eigen paard is niet verzekerd lijkt mij, toch?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:12

Is het niet zo dat schade aan trailers onder de autoverzekering valt als hij aangekoppelt is?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:14

@Silly1972, is dat niet alleen zo wanneer je met de trailer weer schade aan een ander veroorzaakt? Dat de aanhanger dan weer onder de WA van de auto valt?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:15

Ik denk dat als je ipv opgeven dat je een geleende trailer had, had opgegeven dat die trailer op het terrein stond en je paard losgebroken was en de trailer beschadigde de verzekering wel uitgekeerd had....
Succes er mee, hoop dat je toch nog wat vergoed krijgt.....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:17

ja dat zou ook kunnen hoor dat weet ik niet zeker, maar ik was altijd in de veronderstelling (net als ts) dat schade gemaakt door je paard onder je wa verzekering valt.

Is het niet zo dat de verzekering je gewoon af wilt schepen? Zoals zoveel verzekeringen doen (stond trouwens laatst nog in de krant)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:18

Wat Silly zegt dacht ik ook... als je een auto leent van iemand en je maakt schade gaat het op de verzekering van de auto en dacht dat dat voor aangekopelde aanhangers ook zo was.... Als een trailer op de weg staat en je paard maakt er schade aan(of welk ander voertuig dan ook)valt het wel onder je wa.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:18

Is diegene van wie de trailer is daar niet voor verzekerd dan? Ik snap dat jullie het eerst bij jou proberen, maar de verzekering is niet zo scheutig met het uitbetalen van schade aan het bezit van derden ;)
Die van mij tenminste niet :D

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:19

Als er geen uitsluiting (clausule) staat in de voorwaarden van je WA verzekering en de eigenaar van de trailer stelt jou aansprakelijk voor de schade dan zullen ze toch echt over de brug moeten komen.

Dus eerst maar eens goed de voorwaarden van je verzekering doorspitten.

minka

De reden dat ze niet uitkeren is dat degene die jou de trailer heeft geleend dit vrijwillig heeft gedaan en daar zelf risico mee loopt.

Ik heb een soortgelijk geval gehad en inderdaad het verhaal van jd verteld :o

Silly1972

Nee, maar daar heb je wel een WA verzekering voor, dus scheutig of niet je betaald ervoor, dus zouden ze ook moeten uitkeren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:20

Maar daar heb je toch een WA voor? Voor schade die je aan derden toebrengt, anders kun je dat ook meteen weer afschaffen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:21

minka schreef:
De reden dat ze niet uitkeren is dat degene die jou de trailer heeft geleend dit vrijwillig heeft gedaan en daar zelf risico mee loopt.

Maar wat als je daar dan een vergoeding tegenover stelt? Dan heb je min of meer een huurovereenkomst en volgens mij vinden ze dat ook niet leuk.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:24

idd welke WA heb je aangeschreven die van je eigendommen (waar paard in principe onder valt) of die van je auto (waar aanhanger onder valt, maar in dit geval is het niet jou aanhanger ?!)

en misschien heb je hier ook iets aan?!
[TAO] paard sloopt andermans trailer, verzekering?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:25

Tja geen idee, ik kreeg de tip om aan te geven dat mijn paard schade heeft gemaakt aan een geparkeerde trailer. Ze had tijdens het laden alle lampen van de trailer getrapt, schadebedrag was wel maar 100 euro.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:27

minka schreef:

Onzin......trailer leen je altijd vrijwillig uit, verplicht uitlenen bestaat niet! Bedrijfsmatig uitlenen, dus verhuren bestaat wel en dat is eerder een reden tot uitsluiting.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:29

@spiritdancer in ander topic gaat het ook over die vrijwilligheid want dan zeggen sommige verzekeraars dat dan de eigenaar van de trailer de trailer zou moeten verzekeren om het uitgekeerd te krijgen, omdat je het idd vrijwillig uitleend en je weet dat er dan iets zou kunnen gebeuren of zoiets?!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:40

nova_zodiax schreef:
Weet jij toevallig welke verzekering?

Nee weet niet welke verzekering dat was maar dat kan ik wel navragen.

Moska schreef:
@afwasborstel, op welke manier was jouw trailer beschadigd dan? Misschien hangt het van de situatie af?

Paard stond naast mijn paard en ging op de achterstang zitten, heel de boel brak af zelfs een flink gat in het polyester. Hoorde van andere mensen op stal dat verzekeringen idd nogal eens moeilijk doen maar dat je dan moest zeggen dat het schade van buitenaf was. Dus de trailer stond op het parkeerterrein het het paard sprong ertegen aan zegmaar. Dan ben je wel verzekerd. Maar de eigenaresse van het paard wat het bij mij deed heeft het gewoon op haar eigen WA verhaald want ik reed met de trailer met mijn auto.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:42

Natuurlijk...ze hebben gewoon geen zin om uit te keren en verzinnen van alles. Nogmaals: Als er in de voorwaarden geen gronden voor uitsluiting staan en je bent (wettelijk) aansprakelijk dan dienen ze gewoon uit te keren.

Anders heeft het inderdaad zoals Moska zegt geen zin om een WA verzekering af te sluiten.

Wanneer je bijvoorbeeld je hond gaat uitlaten en je hond krijgt ruzie en verwondt een andere hond dan ben je ook aansprakelijk en vergoeden ze gewoon de kosten van de dierenarts van de hond die door jouw hond is verwond. Je bent dan toch ook vrijwillig de hond gaan uitlaten...of niet soms?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:49

Maar die andere hond is niet vrijwillig in de buurt van jou hond :Y) Jullie komen elkaar toevallig tegen en hebben niet bv vooraf afgesproken om samen te gaan wandelen dan zou het misschien anders zijn als ook als je bij elkaar op bezoek bent of zo ;)
Zie ook voorbeelden uit ander topic mbt tapijt kapot bijten door hond van zus.
Zelfde verschil lijkt mij als tussen geparkeerde auto/ trailer en dus vrijwillig uitgeleende (dus mét toestemming).

Niet dat ik vind dat ze gelijk hebben, maar "snap" het verschil enigzins wel.
Laatst bijgewerkt door grid op 10-08-11 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt