Welk recht hebben wij wat betreft ons paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Welk recht hebben wij wat betreft ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:23

Hoi!
Ik zal maar gelijk het verhaal vertellen, het gaat over een paardje die Nuckie heet;

Nuckie's oude eigenaar is een tijdje geleden overleden dus zei de staleigenaar van de stallen waar mijn vriendin reed, die de overleden eigenaar kende: ik neem hem wel over en zet hem bij mij op stal, maar de kosten etc. zijn voor jou (voor die vriendin, dus het werd haar paard). Het paspoort was er nog niet en niks is op papier gezet.

Na een tijdje kwam er steeds meer ruzie, staleigenaar zorgt niet goed voor zijn paarden dus hebben wij zelf bix gehaald, vlas, en zijn hem ergens anders laten bekappen omdat we het niet meer aan konden zien. Ik heb hem ook een week bij mij thuis gezet zodat ie veel kon eten en lekker gras en hooi, want hij had maar liefst 5 dagen geen hooi meer gehad. Hier is hij heel erg boos over (wij kozen alleen voor het welzijn van het paard maarja..) en heeft ons weg getrapt.

Nu wilt hij hem waarschijnlijk niet afgeven aan ons, terwijl het voor hem niet haalbaar is om zoveel paarden te verzorgen. Er staat daar gewoon een draver die je als verwaarloosd kan beschouwen. Dus wij willen hem daar weg! Maar het mag waarschijnlijk niet. Er is daar ook niemand die hem aandacht geeft of rijd. Hij staat dus gewoon weg te rotten.

Maaaaar, wij hebben voor de ruzie nog Nuckie's paspoort opgehaald en hij staat nog op naam van de overleden eigenaar. Wij hebben het paspoort dus in handen en kunnen hem zo op onze naam zetten maar ik mag het niet omdat ik zelf weer een paard krijg en mijn vriendin's ouders keuren het niet goed dat ie op haar naam komt. Hij zou tenslotte op de staleigenaar's naam komen maar zwart op wit dat hij er niks over te zeggen heeft. Maar dat gaat natuurlijk niet meer gebeuren.

Nu is mijn vraag, wie heeft welk recht nu over dit paardje? Wij willen hem daar weg hebben en voor een nieuwe eigenaar zorgen, anders gaat hij ook verwaarloosd worden. We kunnen helaas zelf geen andere stalling vinden, is allemaal te duur (voor mijn vriendin althans, ik betaal haar soms maar ik mag niks omdat ik zelf weer een paard krijg), dus zouden dan een andere eigenaar voor hem moeten vinden, waar ik ook mee bezig ben voor het geval we hem daar wel weg krijgen.

Ik hoor het graag!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:30

Jeetje, wat een vaag omschreven verhaal :')

Jullie kunnen dus niks. Hoe erg zijn dan de toestanden op die stal? Als je bang bent voor verwaarlozing of er volgens jou als sprake is van verwaarlozing, waarom dan niet de DB bellen?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:40

Als jij kan aantonen, dat je meer als 6 maanden voor dat paard hebt gezorgd.
Dus ook zijn rekeningen etc betaalt hebt, dan heb je kans dat jou het paard wordt toegewezen!

Maar die weg is best moeilijk, probeer alsnog een goed gesprek aan te gaan met de staleigenaar.
Mischien kunnen jullie gezamelijk tot een goede oplossing komen?

Hoe dan ook veel sterkte toegewenst!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:40

ik zou zeggen ben de DB.

maar jij krijgt een paard maar waarom wil je dit paard dan niet als je eigen paard overnemen, als dat zou kunnen. dan geef je dit paard een kans en je hebt een eigen paard?

StalNollie

Re: Welk recht hebben wij wat betreft ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:41

is er overigens geen familie van de overleden man in het spel, vnid het namelijk een raar verhaal.
als iemand overlijdt is het geen wat overblijft voor de desbetreffende familie, en kun je niet zomaar zeggen dat je ergens de zorg overneemt,

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:44

Met alleen een paspoort kun je niet zomaar een paard op je naam zetten. Dat kan alleen als je de stamboekpapieren hebt of een handtekening van de eigenaar, die in het paspoort staat.
Aangezien die overleden is, zul je een direct familielid moeten vinden, die erfgenaam is en dus een handtekening mag zetten voor overdracht.
Nogmaals: Het paspoort is geen eigendomspapier!

Erfgenaam is op dit moment eigenaar van het paard/pony. Jij mag niet eens in het bezit zijn van het paspoort, want dit paspoort is van de erfgenaam en deze bepaald dus ook wat er met de pony gebeurd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 10:58

Het is ook een erg vaag verhaal, ik kan er niks mooiers van maken.

De DB komt hier niet aan te pas. De paarden krijgen gewoon te eten en te drinken en staan nog lekker op een weilandje ook (zonder gras). De een ziet er goed uit, maar die draver totaal niet. De andere paarden zijn ook wat dunnig, vooral een andere draver. Het is niet echt zware verwaarlozing, maar ik vind gewoon van wel. Ik zou niet willen dat Nuckie hetzelfde eraan toe gaat.

Nuckie werd steeds dunner omdat ze gewoon brood kregen omdat die man niet teveel bix wilt geven, terwijl hij alleen Basic en balans ofzo geeft, terwijl dit echt niet genoeg is voor nuck omdat hij zoveel van hem vragen enz. Ook was er al 5 dagen geen hooi meer. De paarden staan nu in stal gewoon in hun eigen stront omdat er nog steeds ook geen stro is.
Nuckie krijgt koliek van stro, maar toch zette hij hem eerst op stro omdat hij geen vlas wilde halen. Vandaar dat wij naast de stalling per maand zelf óók nog bix en vlas en vaak hooi halen..
Daarom hebben we hem ook mee naar huis genomen want hij zag er echt steeds slechter uit, vooral zijn hoeven.

Zijn paarden zijn niet geent en volgensmij hebben er ook een paar wormen. Hij zegt steeds dat hij wormenkuren gaat halen maar wilt dit eigelijk niet omdat hij dan gelijk iets van 17 wormenkuren moet halen (hij heeft 12 shetlanders)
Er zijn er 2 paarden in mijn ogen best slecht aan toe. Ze hebben het daar lekker hoor, veel beweging, maar die man heeft gewoon geen genoeg geld.. Al die paarden zie je de ribben, dat sowieso. Behalve bij één paard.

Ik neem hem niet als eigen paard omdat mijn ambities daar niet liggen. Dit is een draver van 1.52m die al 15 is, terwijl ik een springpaard wil/krijg. Ik heb mijn allerbeste vriendje verkocht voor een springpaard, dus ik ga niet een even grote pony weer terug kopen. Daarnaast heb ik ook niet echt de klik met hem en is hij meer geschikt voor recreatie.

@ Tendance: dat is allemaal al geregelt met de familie. iedereen die een paard overnam kreeg het paspoort van de nabestaanden met een briefje hoe je het over moet zetten op je eigen naam etc. De erfgenaam heeft het paspoort zelf overhandigt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:08

Waarom dan in vredesnaam dit forum? Als je een handtekening hebt zet het dan gewoon over op je naam. Ik snap niet waarom je dan net doet alsof er een probleem is. Dit is duidelijk een geval van: Te overdreven verhaal, want de oplossing ligt er al.

Kan wel een slotje op dit topic volgens mij, want oplossing is gevonden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:11

De oplossing is dus niet gevonden want hij kan niet op mijn naam. En de ouders van mijn vriendin (die 20 is) willen niet dat hij op haar naam komt. Nu staat ie dus nog steeds op de overleden eigenaar en niemand kan hem op zijn naam zetten omdat wij het paspoort etc. hebben.

Ik vroeg me af of wij nu het recht hebben om hem daar wel te halen (aangezien hij dat vast niet wilt) en weg te geven aan een goed tehuis (diegene zet hem dan op zijn naam), zonder dat wij hem dan 'stelen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:15

Vergeet niet dat een paspoort geen eigendomspapier is. Het is niet zo dat degene die het paspoort heeft, tevens de eigenaar hoeft te zijn ;)

Ik betaal alles voor mijn paarden via de bank. Zodat ik kan aantonen dat het onderhoud van mijn paarden door mij wordt betaald en dus van mij zijn. Mocht de stalhouder ooit problemen krijgen, hoop ik mijn paarden daar op die manier buiten te houden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:17

Waar slaat dat dan op, hup ding op je naam en het paard weer verkopen, klaaaaaar!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:17

Ik vind het een vreemd gebeuren, waar zijn de erfgenamen van de overleden vorige eigenaar in dit verhaal? Leuk dat jij een paspoort hebt, maar het paard is nu van hén, jullie (jij, je vriendin en de staleigenaar) hebben er in feite helemaal niets over te zeggen.

Als je hem dus zelf echt niet wilt hebben omdat je "ambities daar niet liggen" houdt het sowieso een beetje op denk ik... Ervan uitgaande dat het paard door de vorige eigenaren / de erfgenaam is geschonken aan de staleigenaa, kun jij die staleigenaar niet dwingen om op de manier voor het paard zou zorgen zoals jij dat zou willen - dan moet je hem zelf maar kopen en dat wil je kennelijk niet. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-08-11 11:24, in het totaal 11 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:18

Hoe bedoel je weggeven aan een goed tehuis?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:20

Inderdaad, wat een vaag verhaal.

Ik snap je punt niet. Je hebt het paspoort in je bezit, dan kan je dat beest toch gewoon op jouw naam zetten? Je mag meer dan 1 paard op je naam hebben staan, dus je toekomstige springpaard kan daar ook nog gewoon bij. En kopen hoeft blijkbaar niet, want jullie hebben 'm al :? ...
En volgens mij is een naam in een paardenpaspoort nieteens rechtsgeldig..

Zoek familie van die overleden man op, dát zijn de rechtsgeldende eigenaren, niet je stalbaas, niet jij, niet je vriendin.

En trouwens.. Je staleigenaar heeft zich aan zijn woord gehouden? In je OP staat dat hij zei "
ik neem hem wel over en zet hem bij mij op stal, maar de kosten etc. zijn voor jou". Neem aan dat hij dus alleen onderdak biedt en dat alle andere kosten voor jullie waren. Als het paard er dan slecht uitziet, is het toch niet zijn schuld, maar die van jullie? Of ben ik nou gek?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:22

Paspoort hoeft helemaal niet op je naam te staan, want een paspoort is GEEN eigendomsbewijs. Stamboekpapieren ook niet. Mijn pony's paspoort stond op naam van de vorige eigenaar, stamboekpapieren nog op naam van de fokker, maar ze was toch echt van mij. Degene die een koopcontract heeft is de eigenaar. Dat kan in jullie geval ook een verklaring van de erfgenaam zijn, dat hij het paard aan [naam x] overdraagt. X is dan de rechtmatige eigenaar, en mag het dier dan verkopen / verplaatsen / weggeven / wat dan ook. Met die verklaring kan de stalhouder je niet tegenhouden.

Als er geen koopcontract is, is degene die gedurende een lange periode (volgens mij 6 maanden) de kosten voor het paard betaald heeft de eigenaar. Dus stalling, DA, hoefsmid etc.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:24

beetje moeilijk hij heeft het paard over genomen van de eigenaar .
en heeft dat jullie ook eengegeven en gezegt dat jullie de kosten moesten betalen .
dus ik zou zeggen dat het paard van hem is .
hij heeft het immers overgenomen en jullie hebben er mee ingestemd er voor te betalen .
en ik snap het ook nniet jullie willen het paard daar weg halen maar het zelf niet hebben?
als de paarden bij de man niet goed verzorgt worden gewoon db bellen ofzo ,

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:26

Ik vind vooral deze regeling heel raar: "ik neem hem wel over en zet hem bij mij op stal, maar de kosten etc. zijn voor jou (voor die vriendin, dus het werd haar paard)."

Als hij het paard heeft overgenomen, dan ga jij (je vriendin) daar toch niet de kosten voor betalen? :+ Lekker makkelijk voor die staleigenaar, dan betaald iemand anders voor zijn paard!
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-08-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:26

Traiectum schreef:
Paspoort hoeft helemaal niet op je naam te staan, want een paspoort is GEEN eigendomsbewijs. Stamboekpapieren ook niet. Mijn pony's paspoort stond op naam van de vorige eigenaar, stamboekpapieren nog op naam van de fokker, maar ze was toch echt van mij. Degene die een koopcontract heeft is de eigenaar. Dat kan in jullie geval ook een verklaring van de erfgenaam zijn, dat hij het paard aan [naam x] overdraagt. X is dan de rechtmatige eigenaar, en mag het dier dan verkopen / verplaatsen / weggeven / wat dan ook. Met die verklaring kan de stalhouder je niet tegenhouden.

Als er geen koopcontract is, is degene die gedurende een lange periode (volgens mij 6 maanden) de kosten voor het paard betaald heeft de eigenaar. Dus stalling, DA, hoefsmid etc.

nou dat zal dan lekker zijn .,
mijn paarden staan op mijn naam de paspoort van me pony [stamboom is kwijtgeraakt en staat op naam van oude eigenaar van jaren geleden].
en me andere pony staaat ook allee de paspoort op mijn naam stamboo heeft ie wel maar heb ik niet op naam laten zetten .
ik betaal stalling onder de tafel dus is niet aan te tonen .
maar toch zijn het mijn paarden ,
dus als ik het goed begrijp kan een gek zomaar zeggen dat het zijn paard is ?
en het wordt een hele rechtzaak?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:29

@ xsenny: een ander kan ook niet aantonen dat hij voor jouw paarden betaalt, dus daar zal je geen problemen mee krijgen. En je hebt wel meer kosten aan je paard dan alleen de stalling toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:29

@ Elanor: de erfgenamen hebben er niet veel meer mee te maken geloof ik. Ze hebben gewoon het paspoort enz. afgegeven met een brief erbij zodat we de naam over kunnen zetten. Dat was de hele bedoeling.

@ xxMaxx: Omdat wij hem niet hier willen houden en hem niet ergens anders kunnen neerzetten (althans, mijn vriendin) willen we hem aan iemand anders geven. (het is nog niet zeker want we zijn nog hard aan het zoeken naar een plekje om hem te stallen!)
Omdat een goed tehuis zeer belangrijk is willen wij er geen geld voor. Misschien een symbolisch bedrag ofzoiets..

@ Yv_: Ik mag hem niet op mijn naam zetten van mijn ouders. Het paard is gewoon aan ons gegeven ja, al die paarden zijn weggegeven. Ze zouden anders naar de slacht gaan. Ik ben helemaal geen eigenaar van dit paard en heb daarin ook niks te vertellen. Ik rijd hem alleen bij en betaalde soms mee in spullen en voer etc.
De staleigenaar is heel erg koppig. Hij mocht eerst niet over op ander voer, en mocht niet meer dan 2 kilo per dag. Sinds kort hebben wij ons eigen bix gehaald en is hij aan het aankomen. Hij zou de hoeven bekappen maar dat deed hij steeds maar niet, terwijl dat óók in de stalling was inbegrepen, dus hebben wij hem gewoon laten bekappen door iemand anders. Hij haalt het hooi etc. en wij betalen het, dus als hij geen hooi haalt is dat niet onze schuld. Ook hier kochten we gewoon eigen hooi terwijl dat ook in de stalling zat eigelijk.. De staleigenaar heeft een hele grote ego en kan er niet tegen dat wij zelf spullen halen, 'alsof hij zijn paarden niet goed verzorgt', en word daarom boos.
Wij verzorgen hem dus niet, maar betalen alleen de kosten. Hij krijgt van ons geld voor hooi etc. maar hij haalt het gewoon niet.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:29

Elanor schreef:
Ik vind vooral deze regeling heel raar: "ik neem hem wel over en zet hem bij mij op stal, maar de kosten etc. zijn voor jou (voor die vriendin, dus het werd haar paard)."

Als hij het paard heeft overgenomen, dan ga jij (je vriendin) daar toch niet de kosten voor betalen? :+ Lekker makkelijk voor die staleigenaar, dan betaald iemand anders voor zijn paard!

de stal eigenaar bij ons heeft eens een paard gehouden nadat de eigenaar de stalling niet betaalde .
hun verhuren nu aan een meisje van stal die pony voor de stallings kosten 170 euro per maand .
dus ja zo kan die man het ook zien dat hij het paard overneemt [het paard is dus van hem].
en hun leasen het tegen de kosten ,.
stalling en voer en hoefsmit ,
of moeten jullie ook alle dierenartskosten enz etalen?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:30

Yessy schreef:
@ xsenny: een ander kan ook niet aantonen dat hij voor jouw paarden betaalt, dus daar zal je geen problemen mee krijgen. En je hebt wel meer kosten aan je paard dan alleen de stalling toch?

oja hihiihihhi blond .
de hoefsmit en dierenarts kunnen aan tonen dat het mijn paarden zijn

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:31

@ Elanor: We kunnen het gewoon beschouwen als ons eigen paard, zo zit het eigelijk.. En dat van dat overnemen zijn alleen maar woorden, het staat nergens en er is ook geen bewijs voor. Hij heeft hem gewoon gekregen voor ons eigelijk.

Wij moeten trouwens alles betalen wat je maar kan betalen, dus ook dierenarts.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:32

Paspoort en papieren kunnen dienen als bewijs van eigendomsrecht, maar zijn geen eigendomsrecht en vestigen ook geen eigendomsrecht. Je bent eigenaar als je het paard onder een geldige titel (zoals koop of schenking) van iemand hebt overgedragen gekregen van iemand die daar bevoegd toe was (in dit geval: de erfgenamen).

Citaat:
@ Elanor: de erfgenamen hebben er niet veel meer mee te maken geloof ik. Ze hebben gewoon het paspoort enz. afgegeven met een brief erbij zodat we de naam over kunnen zetten. Dat was de hele bedoeling.

OK, dat interpreteer ik dan maar als een schenking om niet. Maar aan wie? Aan wie hebben ze die papieren afgegeven (d.w.z.: het was de bedoeling dat wie het paard op zijn/haar naam zou laten zetten)?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-08-11 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:35

Eerst was het de bedoeling dat het paard gewoon op naam ging staan van mijn vriendin. Maar opeens wilden haar ouders het niet meer, dus hadden we afgesproken dat hij op de staleigenaars naam kwam te staan, maar dat wij zelf zwart op wit wilden zetten dat hij er verder niks over te zeggen heeft, en hem dus ook niet opeens kan afpakken bij een ruzie etc. en dat wij gewoon 'eigenaar' zijn. Dus dierenartskosten zouden wij ook betalen etc.