waarom zijn mensen niet altijd eerlijk bij verkoop paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

babygirlxx

waarom zijn mensen niet altijd eerlijk bij verkoop paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:27

hallo allemaal,
ik denk ik begin hier eens een topic over om de mening van anderen te horen.
waarom zijn mensen niet altijd eerlijk bij het verkopen van een paard!!!!!!!!!!!!...

ik was namelijk een tijd op zoek naar een leuk paard wat bij mij past.
maar mensen liegen zoveel het is gewoon onvoorstelbaar. en heb heel wat ritjes gehad om naar een paard te kijken maar wat kunnen mensen liegen.
maar ben gelukkig voorzien van wel een goed paard:D :D

-zeggen ze dat die braaf is is het paard juist gevaarlijk.
- zeggen dat het paard niks mankeert maar het paard is niet goed
- allemaal smoesjes op hangen
- zeggen dat ze verhuizen en keurings rapport moeten ze op zoeken en bleek niet waar te wezen
-sommige mensen vertellen dingen wat wel waar zijn alleen is het in werkelijkheid 10 x erger.
-zeggen dat hij nooit wat heeft gehad maar wel half jaar terug peesblessure.

ik snap al die dingen niet hoor.
volgens mij zijn er gewoon veel mensen die een ander geen geluk willen bezorgen maar alleen maar zorgen willen geven.
ze willen er allemaal zelf beter van worden en als ze het geld in de zak hebben dan lachen ze want daar gaat het ze om.
of dat ze bang zijn dat ze ze niet kwijt raken.

wees gewoon eerlijk daar bereik je gewoon veel meer mee.

Equiine

Re: waarom zijn mensen niet altijd eerlijk bij verkoop paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:28

Omdat het om het geld gaat. Ze verkopen een 4 jarig ''rijpaard'', blijkt het om een onbeleerd 2 jarig paard te gaan waar een zadel op gedumpt is. Zo gaat het ( helaas ) nou eenmaal. :n

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:30

zoals ragnildje al zei, alles gaat om geld...

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:34

ja maar dat slaat toch helemaal nergens op.
ik bedoel hoe kun je een kleine pony verkopen aan een klein kind en zeggen dat hij super braaf is.
en vervolgens komt de pony naar hun stal toe en denkt het kind een ritje te gaan maken en kom je er achter dat de pony gewoon levens gevaarlijk is.
wat willen ze dan een kind van een ander laten verongelukken?

dan ben je toch gewoon niet goed bij je hooft.

en natuurlijk al de andere gevallen die bedonderd worden

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:34

Omdat ieder paard wel wat mankeert en wat voor de een geen enkel probleem is, is voor de ander absoluut not done. Als ik een paard wil verkopen dan verkoop ik de kracht van mijn paard en niet de slechte punten. Ben eerlijk genoeg om te zeggen dat er wat aan mankeert maar ga ook niet de nadruk leggen op iedere scheet die hij laat of heeft gelaten...

Een ziek of gevaarlijk paard als goed verkopen vind ik overigens absoluut not done! Je zou toch niet willen dat iemand zijn nek breekt omdat jij graag je paard kwijt wilt, of het dier geweld aan doen omdat iemand dnekt dat hij er alles mee kan, maar daar eigenlijk te ziek voor is.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:36

babygirlxx schreef:
ja maar dat slaat toch helemaal nergens op.
ik bedoel hoe kun je een kleine pony verkopen aan een klein kind en zeggen dat hij super braaf is.
en vervolgens komt de pony naar hun stal toe en denkt het kind een ritje te gaan maken en kom je er achter dat de pony gewoon levens gevaarlijk is.
wat willen ze dan een kind van een ander laten verongelukken?

dan ben je toch gewoon niet goed bij je hooft.

en natuurlijk al de andere gevallen die bedonderd worden

Nee, dat slaat ook nergens op. Maar sommige mensen zien paarden nou eemaal als ''dingen'', niet als edele dieren met gevoel...

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:38

tuurlijk kan niet alles gezegd worden maar wel zoveel mogelijk en wel wat ander mensen horen te weten.
maar ik heb het over mensen die gewoon niet eerlijk zijn.
als hij gevaarlijk is verkoop ik hem niet als braaf paard.
als hij blessure heeft verkoop ik hem niet als zijnde goed paard
dit soort gevallen bedoel ik er dan mee

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:41

Dat ben ik helemaal met je eens!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:43

babygirlxx schreef:
tuurlijk kan niet alles gezegd worden maar wel zoveel mogelijk en wel wat ander mensen horen te weten.

Tja, sommige mensen ( meestal zijn dat handelaren op paardenmarkten ) drogeren hun paarden, zodat ze ''kalm'' lijken.
Maar als ze dan ''wakker'' worden blijken ze erg onrustig te zijn.
Dit heb ik 4x gezien vorig jaar op een paardenmarkt ( niet dat ik daar graag kom o.i.d, maar soms zijn er wel gezonde paarden en er zijn meestal ook halstertouwen e.d. voor een lage prijs te koop :) ).
Als je een paard wilt kopen is het dus ook belangrijk dat je of:
Een dierenarts meeneemt om het dier klinisch te keuren
of
Héél veel verstand van paarden hebben en aan het gebit kunnen zien hoe oud een dier is e.d.

Helaas gebeurt het nou eenmaal erg vaak dat ''misleidende'' paarden worden verkocht, waarna de verkoper spoorloos is. :(

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:43

Tsja alles draait om geld, geld en nog eens geld. Niet iedereen geeft veel om paarden. Maar dat nog niet eens alleen, zou me er echt slecht bij voelen om een wild paard aan een klein kind te verkopen. Het idee alleen al dat zo'n kind een ongeluk krijgt met jouw paard, omdat jij zo graag je geld wilde. Nee, ik zou me er niet lekker bij voelen en snap niet dat sommige mensen met dat idee gewoon door kunnen lopen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:44

Ragnildje schreef:
Omdat het om het geld gaat. Ze verkopen een 4 jarig ''rijpaard'', blijkt het om een onbeleerd 2 jarig paard te gaan waar een zadel op gedumpt is. Zo gaat het ( helaas ) nou eenmaal. :n

Ik kocht een 2 jarige die 7 bleek te zijn O:) .. Had er een zadel opgegooid en kon er zo mee weg rijden.. Beetje vreemd.. Met een 2 jarige kan dat niet..

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:45

mijn zusje heeft dan ook een aantal paarden verkocht,
maar zijn wel altijd eerlijk geweest,
wij hebben dan ook een keer een haflinger gehad die moeilijk was met opstappen moest je rustig doen en dan ging het 9 van de 10 keer goed.
maar dus ook wel eens fout, maar wij hebben gezegd van deze pony verkopen wij niet aan kinderen, en wij hebben hem naar een kennis van ons gedaan die wel in de handel zit en alles eerlijk vertelt ook veel geld aan verloren, maar vind ik wel dat wij juist hebben gedaan en geen kind er mee op gezadeld hebben.
en staat nu dan als gezelschaps pony

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:46

Ik denk zelfs in sommige gevallen omdat mensen anders niet meer van het paard afkomen..
En dan heb ik het helaas niet eens alleen over paarden met (ernstige) blessures..

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:51

Ragnildje schreef:
babygirlxx schreef:

Tja, sommige mensen ( meestal zijn dat handelaren op paardenmarkten ) drogeren hun paarden, zodat ze ''kalm'' lijken.
Maar als ze dan ''wakker'' worden blijken ze erg onrustig te zijn.
Dit heb ik 4x gezien vorig jaar op een paardenmarkt ( niet dat ik daar graag kom o.i.d, maar soms zijn er wel gezonde paarden en er zijn meestal ook halstertouwen e.d. voor een lage prijs te koop :) ).
Als je een paard wilt kopen is het dus ook belangrijk dat je of:
Een dierenarts meeneemt om het dier klinisch te keuren
of
Héél veel verstand van paarden hebben en aan het gebit kunnen zien hoe oud een dier is e.d.

Helaas gebeurt het nou eenmaal erg vaak dat ''misleidende'' paarden worden verkocht, waarna de verkoper spoorloos is. :(

klinisch keuren zegt ook al helemaal niks meer hebben dit mee gemaakt met mensen aan onze club hadden paard te koop,
paard word sochtends afgekeurd dus verkoop gaat niet door, omdat deze mensen het niet geloofde hebben ze volgende dag weer laten keuren werd hij goedgekeurd en dan kun je hem dus verkopen als een goedgekeurd paard ? klopt toch ook niet.
maar zo gaat het wel en het is echt een moment op name.
röntgenologisch is precies het zelfde paard word goedgekeurd want er was niks te zien maar als je 1 of andere vloeistof in ging sluiten kwam er wel van alles dus hoe ver moet je dan gaan zoeken?

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:53

Princesj schreef:
Ik denk zelfs in sommige gevallen omdat mensen anders niet meer van het paard afkomen..
En dan heb ik het helaas niet eens alleen over paarden met (ernstige) blessures..

Ken hier genoeg voorbeelden van.. En dat zijn vaak niet mensen die geld nodig hebben. Je zadelt iemand anders met jouw problemen op, vaak ook kleine kinderen. Vraag me dan af of ze dat ècht niet anders hadden kunnen aanpakken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:53

Paardenhandel en autohandel zijn beide erg rot ;)

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:58

Citaat:
klinisch keuren zegt ook al helemaal niks meer hebben dit mee gemaakt met mensen aan onze club hadden paard te koop,
paard word sochtends afgekeurd dus verkoop gaat niet door, omdat deze mensen het niet geloofde hebben ze volgende dag weer laten keuren werd hij goedgekeurd en dan kun je hem dus verkopen als een goedgekeurd paard ? klopt toch ook niet.
maar zo gaat het wel en het is echt een moment op name.
röntgenologisch is precies het zelfde paard word goedgekeurd want er was niks te zien maar als je 1 of andere vloeistof in ging sluiten kwam er wel van alles dus hoe ver moet je dan gaan zoeken?

Als het paard 1x goed en 1x afgekeurd is, zou ik het nog een keren laten keuren ( niet dat ik een paard zal keuren, persoonlijk vind ik dat onzin ( neem me niet kwalijk, mijn mening :o ), maar het was ook maar een voorbeeld omdat de meeste mensen hun paard voor (ver)koop wel willen laten keuren :) ).
Je kan zo ver zoeken als je zelf wilt, lijkt mij. :P

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:58

Hmm, heb drie jaar terug een volledig gekeurd paard gekocht met alle fotos erbij die je kan maken. Is toen goedgekeurd met een paar kleine bemerkinkjes. Helaas waren die kleine bemerkinkjes een jaar later verder gegroeid tot een volledig afkeurd en niet te gebruiken paard met zwaren atrose en haken op de hoefkatrollen. Kon dus na een jaar alsnog door naar de slager...Bleek achteraf toch terecht goedgekeurd alleen dat de bemerkinkjes dus een begin was van erger ipv een kleine bemerking. Tja wat moet je ermee. Verzekering bleek ook niet te zijn voor beengebreken..was een duur rondje..Nu dus paardloos. :( (paard is in dat jaar amper bereden dus daar kon het echt niet aan liggen, was zwanger en zaten in een verhuizing dus heeft met name in de wei gestaan en een buitenritje mee gereden..)

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:00

vanitymay schreef:
Hmm, heb drie jaar terug een volledig gekeurd paard gekocht met alle fotos erbij die je kan maken. Is toen goedgekeurd met een paar kleine bemerkinkjes. Helaas waren die kleine bemerkinkjes een jaar later verder gegroeid tot een volledig afkeurd en niet te gebruiken paard met zwaren atrose en haken op de hoefkatrollen. Kon dus na een jaar alsnog door naar de slager...Bleek achteraf toch terecht goedgekeurd alleen dat de bemerkinkjes dus een begin was van erger ipv een kleine bemerking. Tja wat moet je ermee. Verzekering bleek ook niet te zijn voor beengebreken..was een duur rondje..Nu dus paardloos. :( (paard is in dat jaar amper bereden dus daar kon het echt niet aan liggen, was zwanger en zaten in een verhuizing dus heeft met name in de wei gestaan en een buitenritje mee gereden..)

Hé bah. Wat jammer dat het zo gelopen is. :(:)

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:02

ik heb een friese paard gekocht hij zei dat ze 21 was achter af was ze 33
ze hebben haar ook nog laten deken zij heeft wel een gezond veulen bij mij
gekregen met hulp van een dierenarts maar ze hebbben nooit de waarhied over haar gezegt
ze had toevallenen en nog stijven benen ook maar dat kon je niet zien als je 1 uur liet loppen was het weg ik heb haar 2 jaar gehad en 2 jaar dierenarts kosten gehad maar ik heb geen spijt dat ik haar heb gekocht want het was de liefheid zelf
nu leef ze niet meer om dat het niet meer kon

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:07

Quellian schreef:

Inderdaad. Het beste is - helaas - om helemaal niemand te vertrouwen en alles zelf te (laten) checken. Leeftijd, gezondheid, gedrag, geschiedenis; gelukkig is er via internet veel te vinden.

Al hoeft veranderd gedrag niet altijd oplichting te zijn. Mijn pony (nu met pensioen) is daar een heel goed voorbeeld van. Dat was een beginnerspony op een manege, superbraaf dier. Je kon er ieder kind, ongeacht leeftijd of rijervaring, opzetten en pony liep braaf haar rondjes. Behalve op vreemd terrein, daar veranderde ze (uit angst) in een duiveltje dat alle kanten opsprong, er vandoor ging, kortom: totaal niet te rijden en voor een beginner levensgevaarlijk. Het heeft maanden geduurd voordat ze in de nieuwe binnenbak normaal te rijden was. Hier zijn we pas achter gekomen toen de nieuwe binnenbak er was, als ze vóór die tijd verkocht zou zijn, zou haar gedrag voor mij net zo'n verrassing zijn geweest als voor de kopers.

Een verhuizing of ander soort verandering kan veel doen met een paard, zo'n dier hoeft dus niet gedrogeerd te zijn geweest (al zou ik altijd een bloedtest bij de keuring aanraden ;) ).

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:14

Quellian schreef:

De mensheid is verrot en het wordt alleen maar erger....

Triest en erg moeilijk voor de enkele eerlijken onder ons, maar we hebben ermee te dealen helaas

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:15

Traiectum schreef:
Quellian schreef:

Inderdaad. Het beste is - helaas - om helemaal niemand te vertrouwen en alles zelf te (laten) checken. Leeftijd, gezondheid, gedrag, geschiedenis; gelukkig is er via internet veel te vinden.

Al hoeft veranderd gedrag niet altijd oplichting te zijn. Mijn pony (nu met pensioen) is daar een heel goed voorbeeld van. Dat was een beginnerspony op een manege, superbraaf dier. Je kon er ieder kind, ongeacht leeftijd of rijervaring, opzetten en pony liep braaf haar rondjes. Behalve op vreemd terrein, daar veranderde ze (uit angst) in een duiveltje dat alle kanten opsprong, er vandoor ging, kortom: totaal niet te rijden en voor een beginner levensgevaarlijk. Het heeft maanden geduurd voordat ze in de nieuwe binnenbak normaal te rijden was. Hier zijn we pas achter gekomen toen de nieuwe binnenbak er was, als ze vóór die tijd verkocht zou zijn, zou haar gedrag voor mij net zo'n verrassing zijn geweest als voor de kopers.

Een verhuizing of ander soort verandering kan veel doen met een paard, zo'n dier hoeft dus niet gedrogeerd te zijn geweest (al zou ik altijd een bloedtest bij de keuring aanraden ;) ).

ik weet wel dat ik altijd zij van ik vertrouw mensen niet meer. maar toch als je bij sommige bent denk je dit zijn leuke mensen zien er vertrouwd uit maar daar hebben wij ons nu al vaak zat in vergist.
maar een gedrag van een pony of paard kan altijd veranderen daar kun je dan niet voor.
wij hebben nu het geval. en kan je 2 dingen denken of ze hebben het wel geweten of niet.
mijn zusje had een 3 jarige die zij nog maar net had 1 week en kwamen wij achter dat hij liesbreuk heeft en moest dus geopereerd worden en het gaat super goed, wij waren gelukkig verzekerd voor dit paard. en hebben dan ook het geluk als hij hier aan geholpen is maar heeft het verder geen consequentie voor de sport en is het ook gelijk goed en houd hij niks aan over.en wij kunnen ook denken van ja misschien is dit wel in die week dat hij bij ons is of deze mensen hebben het geweten en hebben ons niks vertelt want het is wel een operatie van 1000 euro.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:17

ik snap het ook niet.... ken iemand die een paard met 5 chipjes in één spronggewricht als zijne gezond wil verkopen. Heb haar dan ook rustig voor een oplichter verklaard

mooi spreekwoord: Wat u niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:25

Helaas worden de oneerlijke verkopers op hun wenken bediend door al die mensen die zonder enige kennis van zaken een pony/paard kopen.
Natuurlijk kun je alsnog een kat in de zak kopen ondanks goedkeuring en redelijk verstand van maar het risico is gewoon kleiner.