Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:23

Iedere dag lees ik de advertenties waar we onze paarden/pony's aanbieden voor de verkoop.
In heel veel advertenties lees ik de regel "alleen voor blijven nieuw tehuis" of iets in deze strekking.
Nergens om hoor en ik kan me ook best voorstellen dat je je paard/pony dat toewenst, maar toch vind ik het enorm hypocriet, want om de één of andere reden mag hij of zij niet bij jou blijven.
Je vindt dus dat een andere jouw dier moet geven wat je hem zelf niet kunt of wilt geven.
Daarnaast misschien is je paard/pony wel helemaal niet zo goed af bij dat nieuwe blijvend tehuis.
Ik ben heel benieud hoe andere bokkers hier nu over denken, want ik erger me er eigenlijk heel erg aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:25

Voor mijn gevoel hangt het een beetje van de reden van verkoop af ..
Als je echt moet omwille van gezondheidsproblemen of financiële problemen of omdat je ouders het willen (bij een jonger iemand) en er echt geen andere optie is: dan kan ik het me voorstellen :j Maar als je verkoopt omdat je geen klik hebt, of omdat je graag een groter paard wil voor wedstrijden, of een beter paard voor wedstrijden, of ... Dan vind ik dat een ander verhaal.

Eisen denk ik trouwens dat wat overdreven gesteld is, niet?
Je kan het wel vragen, maar de nieuwe eigenaar beslist toch uiteindelijk wat hij/zij ermee doet (tenzij je met een contract werkt waar dat specifiek in staat, maar daar kies je ook weer zelf voor.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:26

Aan de ene kant snap ik je heel goed. Ik zei namelijk, toen ik op zoek was naar een paard, ik bied een blijvend te huis. Maar kan je dat garanderen?!
Ik denk dat mensen die dat in hun advertentie zetten hun vaak oude pony niet meer kunnen houden en graag een plekje zoeken voor een hun oude liefde waar hij mag slijten tot z'n dood. Garantie heb je nooit maar als je er niet naar vraagt weet je het nooit, toch?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:26

ik zal mijn paarden nooit weg doen behalve als het niet meer mogelijk voor mij mocht zijn ze te houden ( en dan alleen als ik ook echt alles heb geprobeert ) als ze dan weggaan zou ik dit met een contract doen dat als ze er niet meer voor willen/kunnen zorgen het paard weer naar mij komt en dus niet doorverkocht wordt

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:27

Soms veranderd het leven.. scheiding, gedwongen verhuizing, ziekte?
Of wat dacht je van weten dat hij/zij misschien het ergens anders nog beter kan hebben? Bijvoorbeeld meer aandacht?
Ik zoek nu zo`n plekje voor een dame die ik al 15 jaar heb.
Vanwege veranderde omstandigheden ( o.a. baan aan de andere kant van het land) kan ik haar niet meer geven wat zij verdient. Ik kan haar wel houden maar mijn hart zegt dat zij beter verdient.

Overigens gaat ze alleen op contractbasis weg want ook een nieuw baasje kan ineens in een voorbeschreven situatie belanden en dan wil ik medezeggenschap behouden. Voor degene die gaan roepen verkocht is verkocht wil ik nog wel eens zien bij de rechtbank.
Laatst bijgewerkt door Sorro op 05-07-11 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:28

tja... dat staat overal... maar soms ook bij veulens of 5-jarigen... maar wie weet ben jij over 20 jaar wel studeren?!
Dus je kunt het gwn niet garanderen... sorry, maar het is niet anders vind ik :(

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:30

Ik moest mijn paard verkopen vanwege problemen met haar hoeven op onze kleigrond. Paard kon het gewoon niet aan en daardoor kon ik geen buitenrit meer maken; waarvoor ik haar wel had gekocht en wat ze ook het liefste deed. Heb haar nog een jaar op rust gezet, maar ze kwijnde gewoon weg. Heb alles geprobeerd qua bekappen en speciaal beslag, maar helaas... Ze is nu met een omweg weer terug bij de eerste eigenaar, waar ik erg blij om ben. Ze staat nu op zandgrond en kan weer dagelijks lange buitenritten maken en dat gaat prima!

Een verkoop kun je nooit garanderen en verkocht is verkocht, maar ik verkoop wel alleen met een goed gevoel. Wat er daarna gebeurd, heb je nu eenmaal niet in de hand.. hoe moeilijk ook!

garny95

Re: Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:32

ik ben het met je eens ts, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, ik verbaas me er ook altijd over

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:32

het ligt helemaal aan de situatie,
wij hebben wel eens een paardje gekocht van mensen die zochten een blijvend te huis.
en hun deden hem weg omdat ze wat anders wou.
nou wij hem gekocht en op ten duur was er geen klik meer en ik nog netjes tegen deze mensen gezegd en ze worden toch een potje boos omdat wij hem weer weg deden.
maar als je goed na denkt dan moet je je paard met deze reden niet verkopen niemand kan garanderen dat het een blijvend te huis is.
en snap dat de mensen teleurgesteld zijn dat hij weer verkocht moest worden maar deze mensen verkopen hun paard toch zelf ook of ben ik nou zo gek?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:34

Ik denk dat het ook net gaat om een garantie van 10 20 jaar (bij jonge paarden) Maar meer van geen handelaar die haar na twee weken/maanden weer door verkoopt!
Garantie kan je niet krijgen, situaties veranderen. Maar het gaat meer om de intentie waarmee je het paard koopt. Denk ik!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:36

Als je een blijvend thuis wil voor je paard, moet je het paard zelf maar houden. Dan heb je de zekerheid om dat blijvend thuis te bieden. Ik vind niet dat je dat van je kopers kunt eisen. Wel zou je een contract op kunnen stellen dat bij verkoop, jij de eerste bent die het paard evt. terug kan/wil kopen, maar eisen dat hun het paard houden nee :n .
Wellicht zijn er mensen die dat wel kunnen bieden, dan is dat natuurlijk super maar bijvoorbeeld pony's worden best vaak doorverkocht ivm lengte ruiter bijv. of leeftijd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:39

__SavannaH__ schreef:
ik zal mijn paarden nooit weg doen behalve als het niet meer mogelijk voor mij mocht zijn ze te houden ( en dan alleen als ik ook echt alles heb geprobeert ) als ze dan weggaan zou ik dit met een contract doen dat als ze er niet meer voor willen/kunnen zorgen het paard weer naar mij komt en dus niet doorverkocht wordt

Zo'n contract is niets waard. Zodra het hun paard is mogen ze ermee doen wat ze willen.

Daarbij, stel dat zij 2x zoveel voor het paard willen hebben dan wat jij ervoor wil betalen, wat doe je dan?

Persoonlijk heb ik niets met al die contracten. Vorige eigenaar recht van eerste koop, moet verplicht iedere dag naar buiten, mag niet op stro staan etc etc etc. Zodra de nieuwe eigenaar betaald heeft is het zijn paard, en wil diegene er alles mee doen wat jij niet hebben wil, pech.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:40

daar heb je helemaal gelijk in dat je zegt van ik wil mijn paard niet na de handel doen dat snap ik (al komen ze vaak naar de handelaar ook bij mensen terecht die een paard zoeken).
maar een garantie krijgen dat altijd iemand jou paard houd bestaat er gewoon niet al helemaal niet als ze jong zijn.
en onder een contract heeft ook helemaal geen zin ja dat kan je wel doen maar als die mensen wel anders willen en zij verkopen hem en jij bent er niet mee eens en gaat het hoger op zoeken omdat jou paard verkocht is en niet naar jou terug gaat heb je geen poot om op te staan alleen als je contract maakt bij de notaris raar maar waar.
en ik kan ook wel zeggen van ik ga een oud paard kopen van 20 jaar en beloof dat ik hem hou dat zal ik dan ook wel doen maar wat nou als ik er niet meer van kan zorgen of er gebeurd wat en er voor mij geen optie meer is dan zal het paard ook weg moeten,

en zo vind ik dat je nooit mensen wat kan gaan beloven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:43

hoe banketstaaf het ook klinkt... de hele paardenwereld is een grote handelwereld! :(

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:45

Ik vind dat het helemaal ligt aan de reden,
bijvb een ouder paard kan ik het me goed bij voorstellen,
dat je wilt dat die een laatste plek heeft.
Maar heb hier zelf een ouder paard gekocht, die nog goed te
berijden zou zijn, maar vanaf het begin kreupel loopt, dat vind ik pas
laf, dat is willens en wetens een kapot paard verkopen, en dan wel eisen
dat hij niet doorverkocht of weggedaan mag worden, en willen ze als eerste terug
gaafrecht, met als je hem ooit weer weg doet willen we hem aub heel graag terug.
Neem je contact op dat ze het paard gratis weer op kunnen halen, en dan kan/wil dat
ineens niet.
Neem dan de beslissing dat je zo n dier zelf in laat slapen, of hou hem gewoon zelf.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:47

Je kan eisen stellen, of je er wat aan hebt is een tweede. Denk dat je heel veel potentiële kopers met een goed huis misloopt.
Iedereen kan in een situatie komen dat verkoop noodzakelijk of beter is. Als vorige eigenaar een vinger in de pap willen houden vind ik not done.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:50

Het klopt helemaal, je kunt dit niet van anderen eisen. Je weet ook niet van tevoren hoe de dingen gaan. Misschien is het op een gegeven moment wel beter als je hem verkoopt.
Zo heb ik ooit een pony gehad en die werd te klein voor mij. Daarom heb ik hem verkocht. Logisch toch? Ik kon er niet meer op rijden en het zou zielig zijn om hem stil te laten staan. Maar toen waren de vorige eigenaren ook erg boos op mij. Ik snap niet waarom, want hij staat nu bij een meisje die er dolgelukkig mee is en er alles mee doet. Dus het is maar hoe je het bekijkt.

Natuurlijk wil je niet dat je paard in de handel terecht komt en van de ene eigenaar naar de andere gaat, maar daar heb je toch geen garantie voor. En als je die wel wil, dan moet je je paard niet verkopen. Tenminste, dat is mijn mening.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:53

als je je paard een blijvend te huis wil geven en je allemaal eisen gaat stellen dan moet je mooi jke paard zelf houden tenzij het niet kan

want dan weet je zeker wat er met je paard gebeurd

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:00

Een paard kan wel 30 worden, en in die tijd kan er veel veranderen.
In de praktijk zie ik eerder dat mensen hun paard niet aan een handelaar willen verkopen, en dat vind ik redelijk en het is ook is beter te realiseren, dan van een koper te eisen dat die levenslang voor hun paard zorgt, terwijl zij dat zelf niet willen/kunnen.

Net wat hiervoor al gezegd werd: wil je garanties, houd je paard dan lekker zelf.
En niets is zo irritant als verkopers die met allerlei eisen en praatjes een vinger in de pap proberen te houden, terwijl ze zich er zelf blijkbaar niet aan gehouden hebben.

Wat Ceasar vertelt spreekt me ook aan: dat was ook in de belang van het paard, dat het op andere grond kwam te staan. Dan kun je niet eisen dat het paard altijd bij Ceasar was gebleven, terwijl het nooit meer een fijne buitenrit kon maken.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:01

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich hierover verbaasd.
Degene aan wie je je paard verkoopt kan evengoed in een situatie komen waardoor het dier toch weer verkocht moet worden.

Ik heb wel begrip voor mensen die in een advertentie zetten, geen handelaren of manege's.
Hoewel er heel veel mensen zijn die een handelaar inschakelen om een paard voor hen te kopen, omdat ze er zelf te weinig verstand van hebben, ik zou een handelaar dus niet direct afwijzen, maar even informeren of hij het paard voor de handel wil of voor iemand specifiek :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:04

Inderdaad, Ulfeino, een handelaar hoeft echt niet alleen maar ellende te betekenen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:10

Ik denk dat je geen blijvend thuis kan eisen. Wel kan je vragen een goed thuis voor langere tijd en niet voor handel. Het zou zo maar wel eens niet kunnen klikken met jou paard en de nieuwe eigenaar en dan zouden het paard niet meer weg mogen doen? Dat is inderdaad niet helemaal eerlijk.

Je kan sowieso afspreken dat je eerste recht op terug koop hebt voor mocht het niet klikken. Dan bind je een nieuwe eigenaar ook niet meteen aan het paard en kan die deze altijd terug brengen.

Een handelaar kan inderdaad soms ook juist veel goeds betekenen. Die krijgen veel meer vraag naar paarden dan ander en er komen zat particulieren over het erf die een paardje zoeken. Het zoeken naar een nieuwe eigenaar gaat hun makkelijker af.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:13

Ik denk dat een blijvend tehuis meer bedoelt is, zodat het dier niet bij een handelaar terecht komt. Dus voor minstens een aantal jaar bij de nieuwe eigenaar blijft.

Blijvend tehuis kan je niet garanderen, stel dat je morgen een auto ongeluk krijgt en je het niet overleefd of niet meer kan lopen, of wat dan ook....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:17

Je kunt dat imo niet eisen. Als je dat eist, dan kan je het paard beter zelf houden. Wel van anderen een blijvend huis eisen en zelf het niet kunnen/willen geven. Beetje hypocriet... Ik zou zelf nooit met zo'n contract beginnen. Volgens mij kun je dat juridisch nooit rond krijgen. Lijkt me sterk...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:20

Marcella_e, je eerste en laatste punt kan ik me ook helemaal in vinden.
Vragen kan altijd, eisen word moeilijker vind ik.

Als ik wat verkoop ( bijv. m'n veulens ) zeg ik vaak wel erbij , als er wat is .. neem alstu even contact op.
Dan kan ik eventueel mee kijken naar een oplossing.

Als ik contracten bij een paard moet gaan tekenen ben ik al weg.
Daar begin ik niet aan als koper zijnde.
( bij verkoop doe ik daar ook echt niet aan )