2 ruinen zonder tussenschot in 2-paards trailer, mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DyonS

2 ruinen zonder tussenschot in 2-paards trailer, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 08:58

Ik zit hier met een probleempje. Mijn nieuwe paard durft in de bochten niet tegen het tussenschot van de trailer te leunen met als gevolg dat hij zich in de bochten laat vallen. Als hij aan de linkerkant van de trailer staat en we maken een bocht naar link dan gaat het goed. Maar gaan we dus rechtsaf als hij aan de linkerkant staat, dan gaat het mis.. Als ik hem alleen in de 2-paards trailer zonder tussenschot zet, dan gaat het ook prima. Alleen is dit geen oplossing aangezien ik vaak samen met mijn zus op pad ga met de paardjes :) . De hoefsmid gaf een tip om het tussenschot ertussen uit te halen en de ruinen dus gewoon naast elkaar te zetten zonder tussenschot.

Ik zou graag jullie mening/ervaring hierover willen weten :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:03

Zijn de paarden aan elkaar gewend?
Staan ze samen in de wei? Hoe reageren ze als je ze heel dicht naast elkaar een tijd laat staan?

Zelf zou ik het niet zo snel doen. De kans dat de paarden elkaar (niet expres)verwonden is groot.
Waarschijnlijk vindt jouw paard het fijner zonder schot, omdat hij zo ruimer en breder kan staan.
Als hij dat doet waar het paard van jouw zus naast staat, is de kans groot dat deze hier hinder van ondervindt lijkt mij.

Ik heb er geen ervaring mee, maar zo op het eerste gezicht zeg ik nee.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:04

al de paarden elkaar gewend zijn en je zeker weet dat ze elkaar niet gaan trappen zou je het kunnen proberen.
Eerst een klein stuje en als dat goed gaat wat verder weg.

meisje2000

Re: 2 ruinen zonder tussenschot in 2-paards trailer, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:04

dan zou ik ze overigens wel bescherming om de benen doen

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:05

De paarden zijn aan elkaar gewend. Staan ook hele dagen samen te krabbelen in de wei. Ik heb nog niet geprobeerd wat ze doen als ze een tijd heel dicht naast elkaar staan. Dat kan ik nog even proberen.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:06

meisje2000 schreef:
dan zou ik ze overigens wel bescherming om de benen doen

Gewone Beenbescherming doe ik altijd om in de trailer. Maar ik denk dat het niet verstandig is om nu transportbeschermers om te doen, al heb ik die wel thuis liggen. Het paard haat die dingen en als die dan een pasje opzij moet zetten, heeft hij daar denk ik meer last van.
Laatst bijgewerkt door DyonS op 03-07-11 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:06

Ik zou er wel heel goed over nadenken.
Want als het ene paard gaat hangen kan de rit weleens erg oncomfortabel zijn voor het andere paard.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:07

Het andere paard is erg rustig en niet snel van iets onder de indruk. Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:08

Beeld je even in wat er gebeurt als hij zich onverhoop tóch om laat vallen in een bocht naar rechts, en je hebt je antwoord...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:09

Ja dat bedoel ik dus.
Paard kan wel rustig zijn, maar als hij klem komt te staan kan ook die rust verdwijnen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:10

Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem met haar paard. Zij ging vaak samen met iemand van haar stal op pad. Die twee paarden kenden elkaar heel goed en stonden ook altijd zonder tussenschot samen op de trailer. Nooit problemen mee gehad, dus het kan wel.

Je zou het gewoon eens kunnen proberen. Kijk wat ze doen als ze op de trailer staan. Zonder meteen te gaan rijden bedoel ik. Alleen laden, blijven ze rustig doe je de klep dicht. Blijven ze dan rustig staan, ga je een stukje rijden. Zoek een weggetje uit met veel bochten zodat je het goed kunt testen. Op de snelweg zal het vast wel gaan, dan heb je meestal ruime bochten. Maar vooral op de binnendoorwegen is het belangrijk dat ze goed blijven staan. Succes!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:10

Uhm, zou ik niet proberen eerlijk gezegd. Wat hadden ooit een pony die ook ging hangen en zich liet vallen in de bochten. In een brede trailer ging het goed. Mijn vader had toen een oplossing bedacht om er een stang tussen te maken ipv een schot zodat die e pony breder kon staan. Nou hebben we geweten: we konden de kleine pony letterlijk onder de e pony uit halen. Madam was toch nog gaan hangen, onder of over de stang gekomen en de c pony vermorzeld. Goddank zonder al te veel schade, maar niet het proberen waard!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:11

Het hangt er vanaf wat het probleem is. Ik had een paard wat precies hetzelfde deed en die kon niet tegen de krapte. Als jou paard dat ook heeft, kan er met een ander paard achterin een heleboel paniek ontstaan. En dat kan wel vervelende gevolgen hebben. Persoonlijk zou ik het er niet op wagen.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:20

manex schreef:
Een vriendin van mij heeft hetzelfde probleem met haar paard. Zij ging vaak samen met iemand van haar stal op pad. Die twee paarden kenden elkaar heel goed en stonden ook altijd zonder tussenschot samen op de trailer. Nooit problemen mee gehad, dus het kan wel.

Je zou het gewoon eens kunnen proberen. Kijk wat ze doen als ze op de trailer staan. Zonder meteen te gaan rijden bedoel ik. Alleen laden, blijven ze rustig doe je de klep dicht. Blijven ze dan rustig staan, ga je een stukje rijden. Zoek een weggetje uit met veel bochten zodat je het goed kunt testen. Op de snelweg zal het vast wel gaan, dan heb je meestal ruime bochten. Maar vooral op de binnendoorwegen is het belangrijk dat ze goed blijven staan. Succes!

Bedankt voor alle tips. Ik hoor veel verschillende verhalen.. Ik wil het toch een keer proberen zoals jij het beschrijft. Gewoon rustig aan kijken hoe het gaat en dan steeds een stapje verder.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:23

Het klinkt alsof je paard last heeft van engtevrees, ik heb hier een paar paarden gehad die dat hadden. Waren altijd oudere paarden die wat strammer in de benen waren en klachten als atrose in de achterhand hadden. En die paarden lieten zich zowel bij een linkerbocht vallen als rechts. Hebben ze altijd alleen vervoerd, anders kwam er veel paniek.
Maar vreemd dat hij dit maar aan één kant doet.......is er soms iets aan de hand met zijn rechterheup? Misschien er eens een osthepaat naar laten kijken? Succes in ieder geval.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:25

Jeetje nooit doen hoor.
Ik snap niet eens dat je er over nadenkt.

Veiligheid boven alles.
Als je persé met beiden op pad wilt zul je dan een trailer moeten kopen waar ze diagonaal of horizontaal in staan. Maar niet vervoeren zonder dat schot, ben je gek.

Dat schot is eveneens je stevigheid van de trailer ehh.

Leer het hem maar. Elk paard kan het leren. Dus: Oefenen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:00

DyonS schreef:
Ik zit hier met een probleempje. Mijn nieuwe paard durft in de bochten niet tegen het tussenschot van de trailer te leunen met als gevolg dat hij zich in de bochten laat vallen. Als hij aan de linkerkant van de trailer staat en we maken een bocht naar link dan gaat het goed. Maar gaan we dus rechtsaf als hij aan de linkerkant staat, dan gaat het mis.. Als ik hem alleen in de 2-paards trailer zonder tussenschot zet, dan gaat het ook prima. Alleen is dit geen oplossing aangezien ik vaak samen met mijn zus op pad ga met de paardjes :) . De hoefsmid gaf een tip om het tussenschot ertussen uit te halen en de ruinen dus gewoon naast elkaar te zetten zonder tussenschot.

Ik zou graag jullie mening/ervaring hierover willen weten :)

Wat is nou precies het probleem, (even voor mijn beeldvorming) je schrijft nl dat als hij links staat hij bij een bocht naar links geen probleem heeft, maar dan leunt hij toch juist tegen het tussenschot? je zegt dat hij daar problemen mee heeft..... ??? Als je rechtsaf gaat terwijl hij links staat dan steunt hij tegen de zijwand.....

Ik zou niet gauw het tussenschot eruit halen, als 1 vd paarden opzij wil stappen omdat hij dan beter balans kan houden dan plet ie de ander en die zal daar niet blij mee zijn. Wat nou als ze tegen elkaar gaan hangen?

Heb je heel toevallig van die stootkussens op buikhoogte in de trailer? Heeft je paard wel geleerd wat wijken voor druk is?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:17

Chaos schreef:
Veiligheid boven alles.
Als je persé met beiden op pad wilt zul je dan een trailer moeten kopen waar ze diagonaal of horizontaal in staan. Maar niet vervoeren zonder dat schot, ben je gek.

Dat schot is eveneens je stevigheid van de trailer ehh.

Juist door het schot eruit te halen en de paarden aan een niet te korte lijn vast te zetten, geef je ze de mogelijkheid om wat schuin te kunnen gaan staan. Dan staan ze inderdaad stabieler ipv dat je ze (vanwege het schot) dwingt om recht te staan.

En dat schot zorgt niet voor de stevigheid van de trailer. Dat doen de stangen die het schot op z'n plaats houden.
Als je voor en achter een lange stang hebt is er niks aan de hand.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:21

Je verteld mij niks nieuws hoor Manex??? := :o?

Verder wens ik je veel plezier als jij 2 paarden vervoert op 2-paardstrailer zonder tussenschot (lange stang heb ik nergens teruggelezen, bij onze nieuwe 2paards hebben er er ook niet eens een.) en aan een lange lijn. Hoe maak jij je paarden duidelijk dat beiden schuin gaan staan???

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:22

En vooral ook blijven staan. :D

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:25

Met aan een lange lijn vastzetten bedoel ik natuurlijk niet dat je ze een meter ruimte moet geven. Gewoon zoveel lijn geven dat ze net niet kunnen omdraaien.
En dat ze schuin moeten gaan staan hoef je ze niet uit te leggen hoor. Dat weten ze echt zelf wel.

Lange stangen kun je gewoon zelf maken of laten maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:27

Heerlijk hoe slim wij al onze paarden doen lijken.
Als het paard dat bang is op/onder/over/tussen andere paard terecht komt tijdens je rit, wat dan??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:27

Overigens staan hier alle paarden aan een lijn waarmee ze zich niet om kunnen draaien maar wel kunnen bewegen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:30

Jeetje ik zou het ook nooit doen! Bij alleen de titel van dit topic al gingen er 10 rampscenario's door m'n hoofd. Stel je voor dat er eentje zijn evenwicht kwijtraakt.. pfoe nou ik moet er niet aan denken!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:31

Ja he, ook hier kreeg ik doemscenario's die door mijn gedachten kwamen flitsen. :P