Waarom heb ik een ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Waarom heb ik een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:58

Er ploft net een verzoek op de mat of ik even E 25,= over wil maken voor een verlenging van mijn ruiterbewijs voor 2 jaar, dus ik zat me toch eens af te vragen of ik dat wel wil.

Ik heb m'n ruiterbewijs járen geleden gehaald. Vooral omdat ik toen net mijn eigen pony had, ik het leuk vond om te leren en mijn ouders het een prettig idee vonden dat ik ook te paard veilig de weg op zou kunnen met kennis van de verkeersregels.

Maar nu...
- Er zijn voor enkele gebieden waar je niet mag rijden zonder ruiterbewijs maar die liggen mijlenver weg.
- En dan zit er een verzekering bij, maar ik ben toch gewoon AVP (voorheen WA) verzekerd en in geval van schade wordt dat toch eerst op mijn gewone AVP verzekering verhaald volgens mij. Onder http://www.srr-nederland.nl/index.php/veel-gestelde-vragen/verzekering worden ook geen voordelen van de verzekering bij het ruiterbewijs ten opzichte van je reguliere APV verzekering genoemd.
- Ik ben ook niet bijzonder gehecht aan het blaadje 'PaardenLeven' van de KNHS afdeling Recreatiesport. :+

Oftwel: ik zie er echt geen voordeel in om mijn ruiterbewijs te verlengen en ga hem dus denk ik maar stopzetten. Of zie ik nog een reden over het hoofd waarom ik hem aan zou moeten houden? :D

Verosjaak

Re: Waarom heb ik een ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:05

Elanor, ik heb hetzelfde probleem. Alleen met een paard huren voor buiten is het wel fijn dat je kan aantonen dat je hem hebt, maargoed heb dat ook al heel lang niet meer gedaan := .

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:07

Het ruiterbewijs dekt veel meer dan je WA verzekering, dus dat is al 1 reden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:08

Ik heb mn pony heel behoorlijk verzekerd, is dan een ruiterbewijs alsnog nodig? Of is de dekking van zijn verzekering redelijk gelijk aan die van het ruiterbewijs?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:09

Het ruiterbewijs dekt schade aan derden, jou verzekering van je pony niet ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:10

Verography, dat klopt inderdaad. Maar ik heb het aan de andere kant ook nog nooit meegemaakt dat iemand niet mocht rijden als hij/zij geen ruiterbewijs had.

Kun je daar een voorbeeld van geven HorseTopShop? :) Dat het meer dekt is één ding, maar het verschilt natuurlijk heel erg per persoon of je een grote dekking nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 28-06-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:10

Je rijd bijvoorbeeld op straat of op wedstrijd, paard schrikt, ramt een auto. Zowel paard als auto hebben schade.
Alleen het ruiterbewijs dekt de schade aan de auto. WA verzekering en andere verzekering dekt eventueel schade aan de pony.

Echter als jouw paard de deken van een ander kapot trekt, gaat dat weer via je WA verzekering. Waarom? Omdat het geen ongeluk is geweest.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:13

HorseTopShop schreef:
Je rijd bijvoorbeeld op straat of op wedstrijd, paard schrikt, ramt een auto. Zowel paard als auto hebben schade.
Alleen het ruiterbewijs dekt de schade aan de auto. WA verzekering en andere verzekering dekt eventueel schade aan de pony.

Volgens mij klopt dat niet, ook de schade aan de auto valt onder mijn AVP. Ik ben immers wettelijk aansprakelijk voor de schade die mijn paard aan de auto heeft veroorzaakt - en voor die aansprakelijkheid ben ik verzekerd.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:15

Van je WA verzekering gaan ze moeilijk doen en dekken het niet. Mijn WA verzekring i.i.g. Je ruiterbewijs dekt het wel zonder enige twijfel en vergoeden het direct.
Tja, voor die euro per maand hoef je het niet te laten toch?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:16

Pony is WA-verzekerd, die mag net niet tegen een Ferrari aanlopen, dan wordt t iets te duur :=

Maar als dat het ''enige'' voordeel is van een ruiterbewijs zie ik het nut er inderdaad niet zo van in.. Heb destijds met verzekeren heel veel uitgeplozen, vond het juist zo belangrijk dat ook schade die hij evt veroorzaakt verzekerd is aangezien ik veel buiten ben met hem :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:18

Het kost je 1 euro per maand. Maar je bent wel voor 1 moljoen verzekerd ;)
Voor je WA verzekering zou je zelf even moeten kijken. Niet bij alle WA verzekeringen zitten paarden in. Sommige hebben die expres uitgesloten. En dan nog doen ze ontzettend moeilijk met uitbetalen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:19

Oh die van mij is zelf ook WA-verzekerd, dus naast mijn eigen WA :)

Moet zeggen dat ik het ruiterbewijs sowieso ook niet heb (wel ruiterpaspoort) maar als ik het zo lees vind ik het niet bijster zinvol om m te gaan halen eigenlijk :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:19

Heb hetzelfde.. kan me alleen niet herinneren wanneer ik voor t laatst een rekening heb gehad :=

over ruiterbewijs gesproken.. zal ze binnenkort eens bellen... ivm recente adreswijziging hahaha :P

En moet mn foto eens veranderen (mag na 10 jaar.. is ook hard nodig)

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:21

WA dekt bij mij gewoon alles net als bij elk ander huisdier. Ik heb toen ik mijn eerste paard kocht contact gehad met mijn WA verzekering. Paard valt gewoon onder je WA zolang je geen beroepsruiter bent. Ook als je paard tijdens het rijden tegen een auto aanloopt.
Maar je kunt altijd voor de zekerheid eerst contact opnemen met je verzekering voordat je definitief besluit om je ruiterbewijs niet te verlengen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:27

Na mijn idee heeft het ruiterbewijs geen enkele toevoeging. Voor zover ik weet ben ik gewoon WA verzekerd tot een klein miljoen ofzo en wordt de schade gemaakt door mijn paard dus ook vergoed door mijn verzekering!
Vorig jaar trapte mijn paard een ander paard. Alle schade is gewoon vergoed.
Moet eerlijk toegeven dat ik vroeger ook dacht dat het enig nut had maar ben hier op terug gekomen!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:44

HOrseTopShop: Ooit weleens geprobeerd te claimen dan. Ze verwijzen je altijd eerst terug naar je eigen WA verzekering en betalen eigenlijk zelden echt uit;)
En niet waar wat je zegt mijn verzekering dekt ook alles wat jij daar noemt. Je kan makkelijk zonder ruiterbewijs is inmiddels aangetoond. Ze krijgen het namelijk niet van de grond dat heel paardrijdend NL een Ruiterbewijs heeft. Daarnaast trekken steeds meer landeigenaren in dat ruiterbewijs nodig zou zijn want veel mensen ook met ruiterbewijs houden zich niet altijd aan de regels;)

Ik heb mijn ruiterbewijs en Koetsiersbewijs beiden dit jaar opgezegd. Er bleek geen toegevoegde waarde te zijn als ik mijn mijn eigen paard rond reed waar dan ook. EN daarbij verhuisde ik naar Belgie waar dat ding al helemaal niet geldt en dus ook niet dekt. Mijn eigen WA dekte net zoveel bij navraag en op papier krijgen. EN heb nog maar zelden meegemaakt in al die jaren dat ik dat ding heb dat ik hem ooit heb moet laten zien zelfs niet als ik een paard huurde;) en dan ga ik rekenen dat ik hem vanaf mijn 15 jaar tm 35 jaar heb gehad allebei en dan rekenen wat ik betaald heb en nooit gebruikk van heb gemaakt. Ondanks dat ik weleens schade heb gehad met mijn paard. tja sorry..dan stop ik er mee..onnodig ding ook al verkopen ze je graag anders

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:49

Onze Wa verzekering (of hoe hij nu dan maar heet) dekt uiteraard ook alle schade toegebracht aan derden, of aan materieel van derden. Daarvoor heb je toch een WA-verzekering. Ik heb nooit een Ruiterbewijs gehad en ben ook echt niet van plan het nog te halen, ik hoef niet 2 x voor hetzelfde verzekerd te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:51

HorseTopShop schreef:

Echter als jouw paard de deken van een ander kapot trekt, gaat dat weer via je WA verzekering. Waarom? Omdat het geen ongeluk is geweest.

Je WA dekt juist de schade die jouw paard toebrengt aan derde.
Daarvoor is juist je WA bedoeld.

Ruiterbewijs geeft geen enkele extra vergoeding/verzekering.

Schade aan je eigen paard zul je zelf moeten dragen of een ziektekostenverzekering voor af moeten sluiten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:57

Laten we het gewoon anders stellen: Denk jij dat Anky van Grunsven of Gerco Schroder of Jan van Beek of Ijsbrand Chardon een ruiterbewijs of koetssiersbewijs hebben? Dacht het niet. En waarom zouden de regels niet voor hun gelden en wel voor ons? ZIj zijn ook gewoon goed verzekerd enz. We hebben het niet nodig. Het is leuk om het even te hebben en dus inderdaad zeker als je jong bent de regels te kennen. Maar verder???Dacht het niet..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:18

ik woonde vroeger in het gooi. Daar mocht je met een pas van de nuutgebieden erin rijden. Die pas kun je echter alleen maar kopen als je een ruiterbewijs hebt. en ze controleren dus geen label aan je paard = bekeuring.
voor mij een reden om het altijd te blijven verlengen.
Andere gebieden moet je ook penningen etc voor hebben die je alleen kunt kopen met een ruiterbewijs en sommige maneges kun je aslleen een buitenrit boeken als je je ruiterbewijs herbt....dat is mij die paar euro wel waard...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:25

ik heb m wel en enkel en alleen omdat ik dichtbij de waterleidingduinen woon en daar graag een ritje maakt. voor daar te mogen rijden ben je verplicht een kaart te kopen die je allen krijgt op vertoon van...het ruiterbewijs...als dat niet zo was was er geen haar op mijn hoofd die dat in mijn ogen zeer nutteloze papiertje te gaan halen. in mijn ogen kan elke krant m halen en zegt t werkelijk geen enkele malle moer over je ruiterkunsten,je bent dubbel nutteloos verzekerd en ik zou weleens een schrijven willen zien van welke schades er ooit uitgekeerd zijn geweest....een grote commerciele bende..zo.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:34

Misschien een tip voor het KNHS is speciale kortingen. Toen ik hem haalde kreeg ik deze kortingen, maar alleen bij perry sport etc. En geen ruitershops. Wat had ik daar dan aan 8)7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:47

HorseTopShop schreef:

Sorry, l*lverhaal!! Been there en mijn verzekering heeft alle schade netjes (niet!!) betaald, omdat de de automobilist schuldig werd bevonden. Maar was het toch mijn schuld geweest, had mijn AVP het gewoon betaald!!!

Ik heb hier jaaaren geleden al eens met een expert over gesproekken: de enige zin van de verzekering bij het ruiterbewijs is wanneer jij verhaalbare schade BOVEN je verzekerde bedrag van je AVP veroorzaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:01

Oke, wat ik hier zo lees is weinig rooskleurig t.a.v. het ruiterbewijs, volgens mij ook weinig zinvol om het te halen maar als je lekker buitenom wil paardrijden en je moet een duinpas o.i.d. hebben dan krijg je hem niet zonder ruiterbewijs te kunnen overleggen!?

Was dat voor nonsens!?
Dan is er nog iets wat ik niet heulemaal snap, een hoop ruiters hebben een ruiterbewijs gehaald maar kunnen niet paardrijden en degene die wel kunnen paardrijden hebben er dikwijls geen, zondar dat rb kan je geen duinpas kopen, geen paard en leven in de bus en geen korting.

Oke ik begeerde het ruiterbewijs,.........maarrrrrrr nu ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af waarom, ik woon nu weer in Friesland en hier is het niet verplicht dus waarom zou ik!?
Het wordt pas zinvol als ik een paard zou willen huren........mijn vader heeft ze in de wei lopen waarom zou ik dan een paard willen huren!?

En voorlopig kom ik niet meer in de duinen, heb geen rijbewijs helaas ma wil het nog wel gaan halen dan B+E er gelijk achter aan, gaat me een keer lukken!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:03

ikke schreef:
HorseTopShop schreef:

Sorry, l*lverhaal!! Been there en mijn verzekering heeft alle schade netjes (niet!!) betaald, omdat de de automobilist schuldig werd bevonden. Maar was het toch mijn schuld geweest, had mijn AVP het gewoon betaald!!!

Ik heb hier jaaaren geleden al eens met een expert over gesproekken: de enige zin van de verzekering bij het ruiterbewijs is wanneer jij verhaalbare schade BOVEN je verzekerde bedrag van je AVP veroorzaakt!

Maak je me nou voor leugenaar uit? Beetje jammer en respectloos.
Nouja, ik heb het dus een keer gehad en ze deden van het ruiterbewijs helemaal niet moeilijk. Alles werd netjes vergoed en ik heb er niks voor hoeven doen. Het ruiterbewijs heeft het verder geregeld met de tegenpartij.
Dus geen l*lverhaal, maar keiharde waarheid.

Ik heb zowel ruiterbewijs als menbewijs en blijf het houden. Misschien gaan ze het in de toekomst ooit nog verplichten.
het kost me 1 euro per maand. Als je daar al over moet gaan miepen gaat er denk ik iets niet helemaal goed.
Het boekje wat ik per kwartaal krijg vindt ik ook erg leuk om te lezen.

Dusja....