Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
manex schreef:Lynn_Nikita schreef:Ik zou dan al afhaken
geen zin om te betalen en bij afkeuren geen paard te hebben en geld kwijt te zijn
Lezen!!Bij afkeur zijn de kosten voor de verkoper.

Solleke_Noah schreef:Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de koper de keuring betaald, je bent geïnteresseerd in een paard, wilt (min of meer) zekerheid over z'n gezondheid, en dan betaal je toch gewoon? Nu moet ik wel zeggen dat beide paarden die wij al gekocht hebben gewoon goedgekeurd werden, dus heb de situatie nog niet meegemaakt waarin er afgekeurd werd.

manex schreef:Lynn_Nikita schreef:Ik zou dan al afhaken
geen zin om te betalen en bij afkeuren geen paard te hebben en geld kwijt te zijn
Lezen!!Bij afkeur zijn de kosten voor de verkoper.
MissJ schreef:Solleke_Noah schreef:Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de koper de keuring betaald, je bent geïnteresseerd in een paard, wilt (min of meer) zekerheid over z'n gezondheid, en dan betaal je toch gewoon? Nu moet ik wel zeggen dat beide paarden die wij al gekocht hebben gewoon goedgekeurd werden, dus heb de situatie nog niet meegemaakt waarin er afgekeurd werd.
Ik maak dus het andere uiterste mee. Ik heb de afgelopen jaren 3 keer een leuk paard gevonden. Vervolgens kwamen ze geen van 3 door de keuring. En dan heb ik het nog niet eens over het röntgenologische gebeuren, in alle gevallen hield het klinisch al op. Was een duur geintje geworden als ik dat constant had moeten betalen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al afhaak op een moment dat de verkoper wil dat ik hoe dan ook de keuring betaalt. Ik vraag me dan namelijk direct af, wat er mis is met zo'n paard.
MissJ schreef:Steeds vaker zie ik advertenties voorbij komen van paarden die gekeurd mogen worden voor de aankoop, maar dan wel op kosten koper. Is dit een nieuwe trend?
Ik weet niet beter dan dat het een ongeschreven regel is, dat bij afkeuring de verkoper betaalt, bij goedkeuring komen de kosten voor rekening van de koper. Dit lijkt mij ook niet meer dan logisch. Als het paard namelijk niet door de keuring komt, vindt er geen verkoop plaats en blijft verkoper dus eigenaar. en de eigenaar draait op voor de kosten die bij het paard horen.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat hier de ervaringen mee zijn. Tevens ben ik benieuwd wat voor de verkoper een reden is, om het paard enkel te laten keuren als de koper voor de kosten opdraait. Misschien denk ik simpel, maar als je een gezond paard verkoopt, hoef je toch niet bang te zijn voor een keuring? Of is dit een manier om incourante paarden te vermarkten?
Ik ben erg benieuwd naar de reacties!
Lusitana schreef:Het is geen verplichting, het is een accoord dat je vooraf moet bespreken. Hier betaalt te aanvrager de DA voor zijn werk, ongeacht wat de uitslag is en de koper is meestal de aanvrager. Dit zorgt bij buitenlanders die gerekend hadden op niet betalen bij afkeuring wel eens voor scheve gezichten.
We moeten niet vergeten dat het gaat om een advies. Dat advies kan negatief zijn voor het gebruiksdoel van de koper, maar dat wil niet zeggen dat het hele paard meteen maar niet deugt. De DA is ingehuurd om advies te geven en het is feitelijk raar dat als het advies je niet bevalt, je de DA niet wilt betalen. Het is heel mooi als de verkoper dat dan wil doen, maar hij is dat natuurlijk niet verplicht.
Als een paard werkelijk al van te voren reden geeft om aan te nemen dat het niet gunstig door de keuring komt, moet je het gewoon niet kopen. Reden waarom het verstandig is om met een expert een paard te gaan bekijken.
Lizz schreef:Ik ben "opgegroeid" met de regel dat bij goedkeuring de kosten voor koper zijn en bij afkeuren voor verkoper.
Als jij een leuk paard tegenkomt en je moet kosten zelf betalen en keer op keer wordt het paard afgekeurd dan zijn de spaarcentjes snel op.
Ik zou dus ook afknappen op een advertentie waarbij koper zegt dat de kosten van de keuring altijd voor koper zijn.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, is het paard onlangs door een "bekende" da goedgekeurd en zijn er foto's gemaakt welke jij kan inzien, dan snap dat de verkoper zegt: kosten voor koper.
@ikke: Dat is anders, een auto heeft een jaarlijkse check (apk) en dan is het aan de koper om hem nogmaals te keuren. Als een auto onlangs is goedgekeurd zal niet iedereen de auto opnieuw laten keuren.
Hier komt bij mij dan ook de uitzondering naar boven wanneer kosten voor koper zijn, is paard onlangs goedgekeurd en je kan de papieren inzien, dan snap ik dat herkeuren voor de koper is.