paardentrailer + peugeot 207 cc , ervaringen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zaviewavie

paardentrailer + peugeot 207 cc , ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:15

wij hebben een peugeot 207 cc met een 1.6 dieselmotor. de auto is verzwaard en weegt 1380 kg ong. Helaas is het trekvermogen volgens de papieren 1080 kg.
Heeft iemand ervaringen met deze combinatie ? Wij hadden vroeger een grote jeep cherokee maar financieel was dit niet meer haalbaar. Vandaar de kleinere auto, en nu zijn we ook op zoek naar een lichte trailer (550 kg max) Het is ook niet de bedoeling om er grote afstanden mee te maken stal => training en terug.

Als iemand me kan helpen hiermee....

cissy

Re: paardentrailer + peugeot 207 cc , ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:26

1080 kg is maar bar weinig hoor, als je een trailer hebt gevonden met een laag eigen gewicht zet m dan eerst op de weegbrug voordat je er mee gaat rijden. kan nl wel eens vies tegenvallen wat hij werkelijk weegt. Zeker als er een rubbervloer in is gelegd of schopschotten bijvoorbeeld.
Wat voor paard wil je gaan vervoeren?
Ik zou het persoonlijk niet doen, het is een wannabee combinatie en vraag me af of de kogeldruk wel genoeg is van die auto.
Kan wel zijn dat het maar voor korte afstanden is maar toch zou ik veilig op pad willen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:27

ik zou het niet doen. Lijkt me niet verantwoord, op een klein stukje kan er net zo goed wat gebeuren.
De trailer is dan 550, maar een paard weegt al gauw 650 kilo, dus dan zit je al over het trekgewicht heen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:31

onverantwoord en levensgevaarlijk; niet doen; je moet juist altijd met zo n combinatie rijden dat je nog minimaal 100/200 kg overhoud aan max trekgewicht; nooit de limiet opzoek of eroverheen gaan.
kan je duur en vervelend ervoor te komen staan

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:31

Misschien heb je wat aan deze site.
http://www.caravantrekker.nl/

je kan daar ook kiezen voor een trailer.
Ook staan er gebruikers ervaringen op de site.
Ik weet alleen niet of er ook iets van een trailer tussen staat.

Persoonlijk vind ik de combinatie wel erg krap klinken/ niet mogelijk/niet veilig.
Het is puur een gevoels kwestie.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:34

1080 is erg weinig hoor, dat moet je echt niet willen. Ook op korte stukjes moet je de boel onder controle kunnen houden.

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:38

bedankt voor de reacties. doordat de auto zelf wel wat weegt zou dit wel mogelijk zijn werd me verteld.

mijn paard weegt 550 kg. ik ben zelf ook op de hoogte dat dit geen goede combinatie is! vroeger hadden we een zware cherokee met een volledig uitgeruste trailer erachter, maar dit was gewoon niet meer haalbaar. voor verre afstanden nemen we een busje om de trailer te trekken, het zou maar voor kort zijn.

op caravantrekker staan enkele ervaringen met een caravan, maar spijtig genoeg niet met een paardentrailer!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:44

wat is de kogeldruk van de peugeot? (vind je op het plaatje van de trekhaak op de auto)

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:45

waar vind ik deze terug ?

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:46

sorry had het 2de deel niet gelezen. de trekhaak wordt volgende week pas geplaatst, heb hier dus geen idee van en vind ook geen ervaringen..

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:51

ik heb iets teruggevonden van een kogeldruk van 60 kg. Op websites lees ik ook soms dat de auto 1200 kg kan trekken, maar op onze papieren staat 1080 kg ...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:52

Een gemiddelde 1,5 paards trailer geeft een kogeldruk van 75kg.
Sowieso staat dat op papier en als je zonder E rijbewijs rijdt, gaan ze daar vanuit.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:53

Als je auto verzwaard is kun je hem dan niet bij het RDW kunnen laten keuren dat hij op papier ook meer mag trekken. Dan weet je gelijk of het verzwaren invloed heeft op de trekkracht, heb je zwart op wit staan dat je meer mag trekken en rijd je wss niet illegaal rond. Ik heb geen idee of het RDW dit wel doet hoor, maar het is misschien een idee om daar evenn achteraan te gaan?

Zoals hij nu op papier staat zou ik er niet mee gaan rijden, je auto is te licht om veilig op weg te kunnen.

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 16:58

ik bedoel gewoon dat het een 'verzwaard' type is van peugeot, de zijkanten zijn verzwaard en hierdoor is het een kleine auto met een toch wel grote 'massa'

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:03

Dan zal het RDW er wss niks mee doen.... Dan heb je niks aan mijn idee.

Maar dan zou ik toch voor het busje huren gaan, want het is echt een te lichte auto voor een trailer + paard.

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:08

is iedereen hier zeker van, ook al weegt de auto 1380 kg? Het is uiteraard maar voor 3-4 km, 1 keer in 2 weken...

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:09

Ik vind het echt super onverantwoord. Er wordt gesproken over het gewicht van een lege trailer en het gewicht van een paard. Waar naar gekeken moet worden is het gewicht van de trailer incl. het totale laadvermogen. Ook al rijd je met een lege trailer zal er altijd naar het gewicht incl. laadvermogen gekeken worden.

Een Peugeot 207 cc is een waanzinnige auto, alleen abosluut ongeschikt voor het trekken van een trailer. In de trailer komt een paard te staan. Wat denk je dat er zou gebeuren als het paard (om wat voor reden dan ook) zijn evenwicht verliest in de trailer...... dan ben je werkelijk nergens met deze auto ervoor. Het gevolg hiervan zou kunnen zijn jouw trailer incl. paard ten val kunnen komen........ met alle gevolgen vandien.

Daarbij ben je niet verzekert als je met een combinatie rijdt die op papier niet zo mogen.

Ik begrijp dat je de opties wilt bekijken, maar naar mijn idee is het echt niet mogelijk en gevaarlijk voor jou en voor je paard!

Hoop dat je het mij niet kwalijk neemt!
Laatst bijgewerkt door Miran71 op 11-06-11 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:11

zaviewavie schreef:
ik heb iets teruggevonden van een kogeldruk van 60 kg. Op websites lees ik ook soms dat de auto 1200 kg kan trekken, maar op onze papieren staat 1080 kg ...

Ik zou dat dan gelijk bij het plaatsen even goed na vragen, als je kogeldruk te laag is voor een trailer dan zou ik er zeker niet mee gaan rijden.
Als er wat gebeurt dan ben je de l*l want als de combi op papier niet klopt (alle gewichten zoals oa kogeldruk en juiste rijbewijs etc) rij je dus onverzekerd en dat is niet grappig!

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 17:14

ik neem absoluut niemand iets kwalijk! we hadden gewoon de trekhaak besteld maar ik kreeg mijn twijfels om deze bestelling dan toch niet af te zeggen... het kost ons toch een 400 euro. Welke opties heb ik dan nog? De peugeot wordt niet verkocht en een 2de auto is ook geen optie, spijtig genoeg. als het aan mij lag was die strekevoiture al lang van de oprit geweest ;)

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:19

Als het maar 2/3 km is: ze hebben niet voor niets 4 benen om op te lopen... O:)
En anders: andere auto regelen.
Onverantwoord om met zo'n combinatie op pad te gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:21

een bepaald type trekhaak hoort bij een bepaald type auto, je kunt het helaas dus niet oplossen door er een zwaardere trekhaak onder te zetten. Stel de kogeldruk zou wel voldoende zijn dan nog heb je een te laag trekgewicht, als die trailer 550 kg weegt heb je nog 'maar' 1080-550= 530 kg paard over. Mijn paardje van 1.52 weegt al 550 kg dus die zou er al niet eens in mogen.

Wat voor opties je nog hebt? naar de trainingslocatie wandelen/rijden met je paard? Het is maar paar km zoals je al zegt en voor de dingen verder weg een andere auto zien te huren/lenen. Het is niet anders.....
Of alle regels aan je laars lappen en het tóch doen, maar dan loop je wel de nodige risico's.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:42

zaviewavie schreef:
is iedereen hier zeker van, ook al weegt de auto 1380 kg? Het is uiteraard maar voor 3-4 km, 1 keer in 2 weken...

Net als Miran71 vind ik dit erg onverstandig en zou dit echt niet doen, OOK GEEN KLEINE STUKJES !!!!
De 207CC is al een auto met een "ander" chassis (want cabrio met metalen klapdak) en dus al minder geschikt voor het regelmatig trekken van zijn maximum gewicht. Als je dan ook nog over dat gewicht heen gaat, wordt het voor de auto nog bezwaarlijker.
Bovendien als je met teveel gewicht gewicht rijdt, wordt je remweg heel anders en als je over dat gewicht heen gaat loop je grote kans om bij onverwacht remmen "opgeduwd" te worden door de trailer. De trailer remt dan minder hard dan de auto en door het grote gewicht van de trailer duwt deze de auto voor zich uit. Je hebt dan geen controle meer en de trailer bepaald waar je naar toe geduwd wordt, bv net over de kruising van die rustig lijkende landweg, waar toevallig net een auto van rechts komt waar je nét voor kon stoppen, dacht je en de trailer je er nét even voor duwt, omdat je net iets te hard reed, want deze weg ken je en er gebeurd toch nooit wat.
Geloof mij maar, met zo'n (zeker erg leuke auto) moet je geen paardentrailer willen trekken. Daar is hij echt niet geschikt voor. Jammer voor julllie, maar als je hiermee op pad zou ben je echt onverstandig bezig. Bovendien net zoals Miran71 zegt, als er dan óók nog wat gebeurd, gaat je verzekering zeker erg moeilijk doen, wsl NIET de schade vergoeden en de te betalen schade van de tegenpartij op jullie (de bestuurder) verhalen. Zelfs als jullie, normaal gesproken, niet schuldig zouden zijn. Je begeeft je nl, willens en wetens, met een ongeschikte combinatie op de openbare weg. Bovendien kan je, bij letsel aan de tegenpartij, nog een enorme claim van de tegenpartij of zijn/haar werkgever verwachten. Via een lange civielrechterlijke procedure.
Dat ga je allemaal niet willen, DUS NIET DOEN. Wees verstandig.

Grtz. Ben.

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:16

oke, bedankt voor de meningen, ik zal mijn bestelling maar annuleren van de trekhaak!
toch eens overwegen dan van een klein vrachtwagentje aan te schaffen... bedankt bokkers!

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:28

Je hoeft geen "klein vrachtwagentje" te kopen om een paardentrailer te trekken, er zijn genoeg (leuke/mooie) auto's die 1400 of meer kg mogen trekken en zodoende goed uit de voeten kunnen met een heleboel 1- of 1 1/2 paards trailers.
Het staat altijd op het kenteken wat de "aanhangermassa geremd" is. Als je zorgt dat je trailer zijn "maximum samengesteld gewicht" hieraan voldoet, is er niets aan de hand.

Grtz. en succes. Ben.

zaviewavie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:39

ik bedoel een paardenvrachtwagen op een B rijbewijs. Zoals eerder vermeld is een nieuwe auto hier thuis geen optie!