18 jarigen die al met de trailer rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

18 jarigen die al met de trailer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:11

Hay :wave:

Volgend jaar ga ik natuurlijk voor mijn rijbewijs, en van het moment dat ik die heb, mag ik ook voor mijn trailer gaan :j
Omdat ik nu bij mijn trainingen & wedstrijden afhang van mijn vader als vervoer, is het soms wel vervelend (vooral als het wedstrijden zijn), want soms zijn de wedstrijden een uur rijden, en heeft hij daar geen zin voor :=
Dus volgend jaar zou ik dan eigenlijk zelf met de trailer naar de wedstrijden kunnen rijden :j

Nu lijkt me dat echt heel eng :')
Zie mezelf nu al niet achter het stuur zitten, dus hoe moet dat met een trailer zijn ? :+

Dus mijn vraag is, zijn hier al 18 jarigen die met de trailer op de baan gaan ? (ook tot een uur rijden)
En wat zijn jullie ervaringen ?

Ik hoor het graag !

nathe

Re: 18 jarigen die al met de trailer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:15

probeer eerst je rijbewijs B maar te halen :)

Het is toch altijd handig dat je iets of wat ervaring hebt in het rijden met een auto voor je er een trailer achter hangt.
BE examen is volgens mijn vriend niet zo moeilijk maar als ge nog maar net uw B rijbewijs hebt dan vrees ik er voor dat je toch wat ervaring gaat missen...

je kan altijd proberen natuurlijk :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:17

mijn oude rijinstructeur die zei kom maar terug als je 21 bent en heel veel rijervaring hebt :=

Greentea01

Ik zou ook eerst maar eens een jaar gaan auto rijden. Echt auto rijden leer je pas als je je rijbewijs hebt. Na ene jaartje en als je er vertrouwen in heb kan je altijd weer lessen voor je e achter b.

Zelf ga ik in september voor me e achter b. maar ik heb me rijbewijs al ruim 8 jaar

Morag

Vrachtwagen is misschien ook een optie? Je mag volgens mij met B-rijbewijs een 2 paards vrachtwagen rijden, maar dan moet je daar wel het geld voor hebben...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:19

Rijbewijs E vereist nog meer controle en gevoel voor de auto dan B.

Toch zijn er zat die met 18 al B en E hebben. Sommigen zelfs met 18 of 19 B, BE, C, CE.
Ik ben toen ik 22 was opgegaan voor C en CE, toen had ik automatisch ook BE. Ik vind wel dat ik profijt had van de 4 jaar gewone ervaring voordat er een aanhanger achter ging.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:19

Ik had destijds al 2 jaar ervaring met mijn trekkerrijbewijs, dus ik reed zo verder :-)

Maar idd net je rijbewijs en dan met je paard op weg, hmmm, inderdaad, echt leren rijden doe je pas met je rijbewijs op zak, dat is wel waar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:20

Nee, ik zou als 18 jarige nooit met de trailer gaan rijden. Als je eenmaal op de weg zit met je rijbewijs ga je namelijk pas gevoel krijgen voor het verkeer...

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:21

ik zou idd eerst zo wat km maken, dat je helemaal een goed vertrouwd gevoel in de auto hebt, ik heb nu zo een 4 jaar mijn rijbewijs en ga binnenkort het maar eens proberen ;)

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:22

Ik was er al vroeg bij met trailer rijden, geloof dat ik 18,5 was toen ik mijn 'gewone' rijbewijs' haalde en toen meteen doorgegaan voor de aanhanger. In 1 week elke dag gelest met een aanhanger en aansluitend gelijk afgereden (en gehaald).
Sindsdien rijd ik altijd zelf met de trailer met mijn paard(en) en chauffeur ook wel eens voor anderen. Het enige wat ik altijd een beetje eng vind is achteruit steken en dan draaien (op een terrein wat je niet kent ofzo).
Het is toch lastig in te schatten soms, hoe lang en hoe breed enzo, maar over het algemeen lukt het goed.
Ik probeer wel altijd zoveel mogelijk vooruit te draaien wanneer mogelijk.
Ik reis trouwens ook nooit alleen. Dat geeft gewoon wat meer vertrouwen als je met z'n tweeën bent, bovendien kan die andere dan helpen met draaien enzo ;).

Ik moet zeggen het verbaast mij dat zoveel mensen nog even zouden wachten. :) Ik vind het trailer rijden niet heel erg anders dan met een gewone auto. Je moet gewoon in gedachten houden dat je groot, log en zwaar bent met een bewegend en niet-meedenkend dier achterin.
Gewoon heel relax rijden (vooral niet te hard), goed vooruit kijken en inschatten, ruime bochten nemen, afremmen op de motor of terugschakelen in plaats van remmen...Die trailer volgt vanzelf hoor :j .
Laatst bijgewerkt door AEP op 09-06-11 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:23

Ik wist ook van tevoren dat ik mijn E wilde halen, maar heb daar bewust even rustig aan mee gedaan.

Toen ik 18 was ben ik gaan lessen en had met 10 maanden mijn pas op zak (niet nodig gehad voor de lessen, maar mijn ogen bleken niet helemaal goed te zijn waardoor ik steeds zakte voor mijn theorie en dan gaat het tijd kosten).

Ik ben toen eerst gewoon gaan rijden. Autorijden leer je immers pas als je je rijbewijs hebt. Na anderhalf jaar besloot ik dat ik me voldoende vertrouwd voelde om veilig met lading te durven rijden. Toen ben ik ook voor dat rijbewijs gegaan en die had ik vlak na mijn 20e verjaardag binnen.

Ik zou dus ook eerst op mijn gemak mijn B gaan halen (wie weet hoe het loopt!), daarna minimaal een half jaar kilometers maken en daarna pas gaan denken over een E rijbewijs.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:24

Eerst maar ervaring opdoen met gewoon autorijden want dat is moeilijk genoeg in het begin!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:28

Ik heb toen ik 18,5 was mijn trailer gehaald en ging er ook meteen de weg mee op hoor. Toen ik week 18 was had ik autorijbewijs, wel is slim om er halfjaar/jaar tussen te laten dat je in het verkeer 'automatisch' rijdt en niet hoeft na te denken over schakelen etc.
daarna had ik 1dag trailer gedaan en ook meteen geslaagd. En tot op heden (ben nu 20,5) gaat het prima ;)

rexxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:34

Ik ga binnenkort beginnen voor me rijbewijs, maar wil dan ook al vrij snel wel E erachter aan gaan doen. Kilometers maken kan ook als je je E rijbewijs hebt, en je hoeft niet direct met trailer te gaan rijden zodra je het rijbewijs hebt.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:38

Ik reed op mijn 19e al met trailer ja!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:41

Ik heb ongeveer een half jaar nadat ik mijn rijbewijs had gehaald de trailercursus gedaan en reed toen dus ook met de trailer rond. Inderdaad erg makkelijk dat je niet meer afhankelijk bent.

Moet er wel bijzeggen dat mijn ouders me bewust veel hebben laten rijden nadat ik mijn rijbewijs had gehaald zodat je ook handig wordt. Je leert inderdaad pas rijden als je je rijbewijs op zak hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:41

rexxie schreef:
Ik ga binnenkort beginnen voor me rijbewijs, maar wil dan ook al vrij snel wel E erachter aan gaan doen. Kilometers maken kan ook als je je E rijbewijs hebt, en je hoeft niet direct met trailer te gaan rijden zodra je het rijbewijs hebt.

Das waar, maar het halen van je E-rijbewijs vergt wel meer verkeers inzicht en meer gevoel voor de auto.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:44

ik ga in augustus voor mn E maar heb mijn rijbewijs al 3 jaar (was 18,4 toen ik slaagde voor mn B) maar ik denk dat je wel rij ervaring nodig hebt of je moet echt al vroeg heel erg veel auto rijden wat de meeste 18 en 19 jarige niet doen.
Rij je veel (dus iedere dag naar werk bijv) dan denk ik dat het nog wel kan maar ik kan ook niet wachten tot ik hem heb want ik ben ook afhankelijk van mn pap voor wedstrijden en trainingen

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:53

Ik rijd zelf al van in het begin met alle soorten aanhangwagens rond.
Ben ook snel voor mijn BE geweest en dat ging goed.
Gaat geen probleem geven als je een beetje handig bent met de auto
en de aanhanger. (Hier in België zijn ze toch vrij streng)
Maar komt dik in orde.
Heb je een braaf paardje op de trailer?
Zo ja, moet je je echt geen zorgen maken om langere ritten te maken.
Belangrijk ik dat je altijd voldoende afstand blijft houden van uw voorganger,
als je plots in de remmen moet gaan dat je plaats genoeg hebt om
veilig stil te geraken!

Eens je gewoon bent om je eigen ding te doen en dus ook te gaan en
staan waar en wanneer je wil met je paardje, wil je dit NOOIT meer missen!

Veel succes!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:54

Ik was 18 toen ik begin met lessen voor mijn E. Ik heb eerst een half jaar gewoon autogereden voordat ik begon met lessen. Ik was net 19 toen ik mijn E rijbewijs haalde.

Mijn vader reed daarvoor altijd met de trailer, maar om nou te zeggen dat dat geslaagd was...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:00

je kan natuurlijk ook altijd eeerst gaanoefenen met een lege trailer om het gevoel te krijgen.
En als je dat hebt je paard er pas in zetten.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:02

Ik heb met 18 jaar gelijk na mijn B rijbewijs ook mijn BE gehaald, dit moest i.m.v met ons autobedrijf.
Plus dat mijn moeder niet dageliijks met mij naar de manege hoefde ben nu 23 en heb nu al 5 jaar mijn be rijbewijs en rij gemiddeld 3x per week met de trailer.
En of het verstandig is of je het met 18 jaar haalt, ligt er ook helemaal aan of je feeling hebt ervoor dan gaat het je gemakkelijk af, heb je dat niet, dan zou ik eerst even wachten.
Toen ik mijn be net had is mijn vader de eerste weken nog met mij mee geweest daarna alleen op pad.
Succes als je gaat beginnen komt vast wel goed.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:10

Ik ben nu een paar maanden 19, en rij met voorlopig rijbewijs BE rond , de eerste keer is het allemaal best wel spannend , maar nu begin ik het best wel onder de knei te krijgen... Ik ben trouwens om dezelfde reden zo snel om mijn BE gegaan, papa had niet veel zin om elke week op de lrv te gaan trainen en op wedstrijd te gaan... nu nog hopen dat ik voor mijn examen slaag :D

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:11

Ik ben nu 20 en ga binnenkort voor mijn BE rijbewijs, had het er ook gelijk achteraan mogen doen, maar ben er nu een stuk beter klaar voor dan toen ik net mijn rijbewijs had hoor! Heb inmiddels al aardig wat afgereden, dat scheelt enorm denk ik :)

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:15

Een jaartje geleden had ik op bokt gelezen dat je waarschijnlijk over 2 jaar stond er dacht ik, dat je dan met een aanhanger mag rijden zonder BE rijbewijs.. Heeft iemand hier nog wel eens iets over gehoord?