eerste paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yom

eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:22

hoi,

ik ben een meisje van 13 en ik rijd nu 4 jaar.
nu mijn zusje ook is gaan rijden zijn we aan het overwegen om een eigen paard te kopen.

Maar... hoe kom ik aan een geschikt paard? Want mijn ouders hebben nooit paardgereden en weten dus niets van de gezondheid vh paard.
Op de manege is niet echt wat te koop wat ik een leuk/fijn paard vind, dus ik wil verder kijken. Maar waar, evt in de omgeving van Helmond, kan ik kijken voor goede paarden?

En moet ik qua prijs denken aan iets van 2000 euro of zeggen jullie nee eerder 5000

Wat ik zoek is een recreatiepaard geschikt voor de ervaren ruiter maar ook goed voor een onervaren ruiter.
Zelf houd ik wel van een paard met karakter en mijn zusje (van 7) is ook niet bang uitgevallen.

Ik weet al dat ik een paard moet laten keuren, maar hebben jullie nog meer tips??

Groetjes Jolijn

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:24

Ga in ieder geval niet alleen een paard kopen als je er zo weinig verstand van hebt. Neem iemand mee die weet hoe jullie rijden en die verstand heeft van paarden kopen (dus niet iemand die enkel verstand heeft van paarden).
En laat het gekozen paard keuren door een dierenarts.

Als je zegt dat je een paard voor een ervaren ruiter zoekt dan liggen jullie straks in het ziekenhuis. Een paard voor een ervaren ruiter is namelijk ongeschikt voor iemand die 7 is en "net is gaan rijden". Wel of niet bang uitgevallen heeft daar niets mee te maken.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:31

maar ja dat is nou zo moeilijk, ik weet niet wie ik mee kan nemen ;(

dan zou ik iemand van de manege moeten vragen en ik weet niet of zij dat doen

Akhal_Teke

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:33

Mensen die zelf op een manege rijden zijn ongeschikt om mee te nemen naar het beoordelen van een eventueel paard om te kopen.
Waar woon je?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:36

in Helmond

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:39

Koop nog geen paard. Les allebei nog eerst een paar jaar. Je zet niks neer over onderhouds kosten e.d. Dit kost het meeste! Waar komt het paard te staan, en wat doe je als het toch niet klikt. En als je paard nou ziek is? Je geeft ook aan dat je ouders niks van paarden weten. Laat hun ook eerst een heleboel informatie opzoeken en laat ze weten waar ze aan beginnen. Denk als je toch op zoek gaat niet direct bij het eerste paard hebbe! hebbe! hebbe! PB anders maar

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:40

Kijk eens bij paardenpraat in het topic voor aanstaande paardeneigenaren, daar ga je heel veel info vinden. :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:41

Als je geen verzorgpaard hebt, kan jue het beste met een verzorgpaard beginnen. Daar leer je echt ontzettend veel van.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:44

mijn manege eigenaresse gaat ook vaak mee als mensen gaan kijken voor een nieuw paard.
bij koop; jij moet rijden maar iemand anders bv manege eigenaresse moet ook rijden zodat jij hem ook ziet lopen en kan kijken hoe die loopt. met een recreatie paard wil je zeker ook buiten rijden en springen. doe dat ook als je gaat proefrijden!! hoeft niet helemaal het bos in maar bv de weg af en kijken hoe hij reageert enz.

laatste tip; neem hem/haar op proef!! ze kunnen hem ook en spuit geven om beter te lopen. of iets door het hooi doen ( k heb enig ervaring;-( )
veel suc6!!!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:45

het paard kan wel op de manege staan en die prijs weten mijn ouders wel :D

en ik zal eens gaan lezen bij paardenpraat

en verzorgpony's zijn hier amper te vinden, leasen kan ook maar leasen voor mij en lessen voor mijn zus zijn al net zo duur (nou ja bijna dan) dan een eigen paard stallen. Vandaar dat we daar over denken

oh ja op proef nemen hadden we inderdaad ook al aan gedacht

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:50

Ten eerste; jouw ouders gaan ermee akkoord dat zij je paard betalen en bijkomende kosten ? (DA,hoefsmid,voer,enz.)
Of moet je dat zelf betalen ?

Als je ouders zo weinig van paarden afweten (wat bij mijn ouders ook het geval is).
Zou ik toch zeker iemand meenemen die wat weet van paarden, eventueel je lesgeefster (als dit mogelijk is).
Of zoals ik heb gedaan, als ik een paard ging proefrijden, liet ik het filmen en daarna liet ik het dan aan mijn lesgeefster zien om haar mening te horen (omdat ze niet altijd zelf mee kon).

De prijs, aan alle prijzen vind je een leuk paard.
Het is maar wat je wilt hoe oud het paard is, wat hij al allemaal moet kennen enz.
Stel eerst eens zo'n lijstje op :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:50

Vaak staan er paarden/pony's te koop voor ''moeder-dochter'', zoiets zouden jullie dan ook moeten hebben.. Zijn tussenmaatjes die overal geschikt voor zijn :) Aangezien je zusje nog maar net rijdt zullen jullie sowieso een braaf dier moeten hebben dat alles al kent en kan. Daar hangt vaak ook een prijskaartje aan hoor, durf niet te zeggen of 2000 dan voldoende zal zijn..

Begin gewoon eens met zoeken op marktplaats en dergelijke. Zoek niet op pittige paarden, maar zoek écht de brave dieren, die kunnen ook echt wel leuk te rijden zijn (misschien een brave alleskunner die buiten wat pittiger is? ik noem maar wat hoor..) maar daar kan je zusje ook fijn op. Ze houdt misschien wel van een beetje pit, maar dat wil niet zeggen dat ze het ook aankan, dus zoek echt een beginnerspaard. En nogmaals, die kunnen echt wel heel erg leuk zijn hoor :D Veel beginnerspaarden hobbelen doodbraaf in de rondte tot er ineens wat meer gevraagd wordt, dan kan jij best een bommetje onder je hebben :D

Maar neem je tijd om te zoeken, probeer er meerdere (want je valt idd makkelijk zat voor de eerste die je aanstaat), neem m op proef, zorg dat je laat keuren en iemand meeneemt die, zoals gezegd, verstand heeft van paarden aankopen.

En dan vooral heel veel succes en plezier met zoeken :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:58

Zou idd voor een brave gaan, daar pit bij manegepaarden en eigen paarden meestal iets totaal anders betekent.

Ook vraag ik me dan af... Heb je je dan verdiept in huisvesting? Want je gaat er nu automatisch vanuit dat 'ie op de manege die je kent komt te staan. Hoe komt je paard dan te staan? Weet je dat een paard kilometers op een dag loopt, de hele dag lang, constant kleine beetjes eet, zeer ongelukkig is zonder sociaal contact (nee tralies tussen de boxen tellen niet), en dat het vaak veel beter is om de hele dag een beetje rond te lopen ipv stil te staan? Wil je 'm nu nog steeds op de manege zetten? Dat zijn ook dingen waarover je moet denken.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 19:59

oke dan is het dus

- een rustig paard
- iemand vd manege vragen mee te kijken
- keuren
- op proef

dank je wel allemaal

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:00

Ik ga mee in wat Gypsy zegt, denk over de stalling maar eens heel goed na.
Ik zou toch overwegen van een goede pensionstal te zoeken :j
Nuja misschien is die manege bij jou wel heel goed qua verzorging en beweging voor de paarden, maar zou daar eerst eens goed over nadenken :j

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:02

maar wat is het verschil dan met een pensionstal?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:03

In een manege worden lessen gegeven, staan manegepaarden ed.
Een pensionstal is meestal enkel voor eigenaarspaarden, worden dus niet vaak/geen lessen geven met zogenaamd 'manegepaarden/pony's'.
Het is gewoon een stal voor mensen met een eigen paard die die niet aan huis kunnen stallen.
Je hebt dan ook beschikking tot een buiten en/of -binnenbak :)
Over het algemeen krijgt je paard op een pensionstal betere verzorging en meer beweging/weidegang dan in een manege, maar dit kan natuurlijk ook verschillen, je hebt ook slechte pensionstallen en goede manege's natuurlijk ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:06

Mwah dat maakt op zich nog niet zo uit, maar je zult bv vaker prive/pension stallen tegenkomen die ook in de winter voor een paddock zorgen dan maneges...
En zeg nu eerlijk, kan jij leven met het idee dat je paard 23 uur in een stal staat te staan?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:08

maar lessen is juist fijn want zo leren we weer verder

en bij onze manege zijn ruime buiten bakken, grote weide's en de hei ernaast.

en in een pensionstal waar staat je paard dan als je niet rijdt?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:10

Op een pensionstal kan je natuurlijk ook lessen hoor :j
Weet je of de paarden in je manege voldoende weidegang krijgen en goede verzorging krijgen ?
En in een goede pensionstal staat je paard zo vaak mogelijk buiten :j
Dus in de zomer dag en nacht, en in de winter wordt er ook altijd geprobeerd om ze toch enkele uren per dag buiten te laten :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:13

Inderdaad even rondkijken en vragen wat er geboden wordt :j Je moet idd iets hebben waar je paard zo veel mogelijk buiten komt met andere paarden, vraag even op je manege hoe dat zit. Klinkt op zich prima hoor, weides ed, dus als t paardje daar hele dagen lekker buiten kan met vriendjes is er niks in de weg :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:14

en dan haal je die weer vd wei af als je gaat rijden?
want op ons paard wordt dan wel iedere dag gereden

oke weet iemand een goede in de buurt van Helmond? kan wel googlen maar iedereen vindt zichzelf goed natuurlijk :D

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:15

Yom schreef:
het paard kan wel op de manege staan en die prijs weten mijn ouders wel :D

en ik zal eens gaan lezen bij paardenpraat

en verzorgpony's zijn hier amper te vinden, leasen kan ook maar leasen voor mij en lessen voor mijn zus zijn al net zo duur (nou ja bijna dan) dan een eigen paard stallen. Vandaar dat we daar over denken

oh ja op proef nemen hadden we inderdaad ook al aan gedacht

Als je een eigen paard heb moet je wel blijven lessen, houd daar ook rekening mee. Ik weet niet of de lessen bij de stallingskosten zitten, want anders moet je die lessen er ook nog bij optellen en dan is het niet bijna net zo duur meer.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:16

ik zal eens vragen hoe dat gaat of het paard (mag ook een E pony zijn hoor) dan wel iedere dag op de wei staat. Kan wel maar dan moeten we hem gewoon er af halen als we willen rijden bijvoorbeeld

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 20:17

nee dan betaal je een kleiner bedrag per les op de manege