Transportbeschermers ja of nee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Transportbeschermers ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 21:16

Ik wil wel eens jullie meningen horen: doe je je paard wel of geen transportbeschermers om als je met de trailer weggaat ? Ik zie veel verschillen: met alleen achterbeschermers, met alleen bandages, met niks, helemaal ingepakt, op kale vloer, op stro, op zaagsel etc.
Maar doe je nu wel of niet wat om die benen ?

Okky

Re: Transportbeschermers ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:19

nee, ik doe geen transportbescherming om, de benen worden heel warm, vooral na t concour en dan is de kans op peesblessures alleen maar groter. meestal ook geen stro, alleen als ik echt ver moet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:21

Alleen op de trailer gaat er niks om. Naast elkaar met mogelijk contact met de benen pak ik de benen in.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:23

Ligt aan het paard en wat ze wel of niet om de benen passen. Varieert van reisbandages met schoenen tot transportbeschermers tot peeskappen met schoenen. En altijd stro in de trailer dan plassen ze makkelijker als ze moeten.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:24

ik zou wel beschermers omdoen maar alleen als je paard het kent. Verder op de gietvloer geen bedekking. Is alleen maar lastig met schoonmaken

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:26

Altijd met. Een misstap door bruusk remmen en het kan al gedaan zijn met zijn sportcarrière.
Je kan nog zo voorzichtig rijden, als een andere je raakt en de trailer of camion kantelt... Ook met in of uitstappen, net iets te dicht aan de klep en ze snijden zich zo open (veel te vaak gezien)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:27

Alleen achterbenen altijd bij paard. Pony niks tenzij het lange reis is dan achter alleen. Als lange reis voor paard is gaat ie rondom in transportbeschermers. Paardlief staat wat minder stevig dan pony. :Y)

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:32

Met beschermers omdat paard soms nogal lomp van de klep af gaat.

En zaagsel op de vloer omdat ze altijd plast in de trailer, zowel de heen als terugweg. ZOnder zaagsel wordt het glad.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:35

Ik vind het echt ondingen.
Pezen worden warm en vaak gaan ze stuk/open/zakken af etc.
Sportpaarden krijgen gewoon pezen en hoge achterbeschermers van br op trailer
Fokmerries etc gewoon kaal.
Op kale bodem

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:36

Ik doe het niet,
mijn paarden blijven keurig staan! ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:38

altijd met hoge transportbeschermers. Al is het nog zo'n klein stukje. ongeluk is zo gebeurd. je kan nog zo goed opletten
maar een ander doet dat vaak niet.

ook altijd stro over de matten anders wordt het glad en een smerige zooi in de trailer.

En een paard kan nog zo keurig staan in de trailer. een keer een flinke stop door bijv. een andere weggebruiker en dan staat hij toch
niet zo stevig meer.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:43

Ik vind het echt ondingen. Pony heeft ze alleen omgehad toen ze gebracht werd, was er meteen 1 afgezakt, was nog gevaarlijk ook.
Dus nee, pony krijgt ze niet om.
Zo af en toe heeft ze crossbeschermers om als we richting crosstraining ga.

Ook geen bodembedekking in de trailer, vind ik zo'n puinzooi en alleen maar glijden..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:46

Altijd transportbeschermers, vier benen.
Heb geinvesteerd in een goede set, elke poot heeft z'n eigen beschermer, ben er héél tevreden van.
Had vroeger de basisbeschermers van BR, ofwel moest ik die aanspannen en kregen ze warme benen, en als ik ze losser deed zakten ze af.
Toch doe ik ze soms aan, als m'n andere in de was zitten.
't Zijn niet de elegantste met uitladen en die snijwonden ... auw vies
Als bedekking zaagsel
staan ze stevig op (schuift weg als ze draaien met hun voetje) en neemt héél goed vocht van de uitwerpselen op.
Is ook niet zo 'stoffig' als hooi en stro soms :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:16

webster543 schreef:
Altijd met. Een misstap door bruusk remmen en het kan al gedaan zijn met zijn sportcarrière.
Je kan nog zo voorzichtig rijden, als een andere je raakt en de trailer of camion kantelt... Ook met in of uitstappen, net iets te dicht aan de klep en ze snijden zich zo open (veel te vaak gezien)

Gebrek aan inzicht maakt symptoombestrijding soms noodzakelijk.....

Het punt is dat netjes opgevoede paarden gewoon recht van de trailer afstappen. Je hoeft niet abrupt te remmen wanneer je voldoende om je heen kijkt wat het overige verkeer allemaal uitspookt.

Het feit dat anderen hun zaakjes niet voor elkaar hebben hoeft voor mij (of voor jou) toch geen reden te zijn voor allerlei "voorzorgmaatregelen"?

Ik ben gisteren nog met twee paarden dwars door het drukste stukje NL gereden, in de staart van de ochtendspits. Ik heb niet hoeven remmen; ik ben niet van de weg gereden en niemand heeft me geraakt.
Wellicht helpt het dat die grote Westfalia werd getrokken door een dikke Range Rover met meer dan voldoende power aan boord om ook tegen de brug op snelheid te blijven maken, maar nog steeds moet je goed om je heen kijken wat die idioten allemaal doen. Alleen dan kun je het voorzien en daarop anticiperen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:21

ik heb m rondom in de transportbeschermers en geen bodembedekker

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:24

bandages met onderlappen en dan rondom sprinschoenen. is nodig want ze verslijt 2 paar springschoenen in de 2 maanden. de gaten erin.... ook de bandages overigens. Waarom dan geen transportbeschermers omdat ze die aftrapt. Ze staat op een rubberen vloer en dan stro :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:44

de mijne staat volledig kaal, ev in de winter wel een wollen deken op
scheelt wel dat het een belgisch trekpaard is met stevig behang (dus gewone beschermers passen al niet, en bandages hebben door het behang niet veel nut)
paard wordt ook meestal alleen vervoerd, en krijgt de anderhalve of zelfs de tweepaardstrailer zonder tussenschot
Als ze toch es met twee vervoerd wordt (zoals komende zondag komt er een redelijk kleine fries naast) dan krijgt het andere paard wel rondom bescherming. als de belg es misstapt, zijn de fries zijn pootjes anders kapot :D

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:50

Mijne staan kaal op de trailer, ook geen bodembedekking. De enige keer dat ik rondom peesbeschermers doe is op de heenweg als k een buitenrit ga maken, maar das dan uit gemakzucht. Op de terugweg staan ze dan weer zonder iets.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:57

Die van mij staat altijd met stableboods en springschoenen..
Heb in het verleden genoeg vervelende ervaring gehad met mijn ander paard, die dus geen bescherming om had.. en hij had al 10 jaar trailer ervaring.. dus mijn jonkie pak ik super goed in!
Momenteel doe ik helemaal niets als bodembedekking, ik denk altijd dat ze uitglijden op stro, dus zal hoogteuit wat zaagsel gebruiken.. maar momenteel niets!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:58

Wij doen naar de wedstrijd toe wel, we draaien de stoten thuis al in en Pien heeft rondom vier witte benen. Terug zijn ze af.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:00

Ja, en het liefst hoge.

Wanneer ik naar les ga heb ik op de heenreis vaak ook al de peesjes&kogels er om (terugreis niet).

Ze hoeven maar 1x verkeerd van de trailer te stappen... dan bieden transportbeschermers wel extra bescherming.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:01

vierkant in hoge transportbeschermers en springschoenen. Vlas op de bodem, maar wel die uit haar stal komt. Nieuw vlas is te glad.

Ikke: zo werken veel veiligheidsdingen wel. Ik heb mijn gordel ook niet aan omdat ik nou zo verwacht ergens tegen aan te rijden. Hetzelfde met een cap, ben toch echt niet van plan te gaan vallen. Het kan alleen wel gebeuren en daar bereid je je op voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:04

PriscaZ schreef:
vierkant in hoge transportbeschermers en springschoenen. Vlas op de bodem, maar wel die uit haar stal komt. Nieuw vlas is te glad.

Ikke: zo werken veel veiligheidsdingen wel. Ik heb mijn gordel ook niet aan omdat ik nou zo verwacht ergens tegen aan te rijden. Hetzelfde met een cap, ben toch echt niet van plan te gaan vallen. Het kan alleen wel gebeuren en daar bereid je je op voor.

Ik draag geen cap omdat ik eraf zou kunnen vallen, ik doe dat tegen laaghangende takken, daar heb ik veel meer last van.

Wanneer er seriueze dingen gebeuren, dan richten beschermers ook niet veel meer uit.

Wat ik aan wil geven is dat je met goed vooruit kijken 99% van alle abrupte acties kunt voorkomen. Daarnaast is het van belang om te weten welke marges je combi heeft. Ik weet dat mijn combi fluitend naar de 120km/h loopt, maar ook dat ie het nog fluitend doet aan 50km/h. Ik heb op de snelweg dus een rijmarge van 50 -120km/h. Met 90km/h als "norm" heb ik dus zeker 30km/h marge naar boven en 40km/h naar beneden om eventuele problemen in de verkeerssituatie op te lossen, afgezien van files. Het feit dat die ruimte er is, is niet hetzelfde als dat je die ruimte dan ook maar continue in moet zetten.........

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:14

Altijd transportbeschermers om alle 4 de benen.

Ik ben altijd verbaasd als ik hier lees in het topic, dat de beschermers afzakken. :roll:
Ik vervoer zeker 2 x per week mijn paarden naar de les, wedstrijd, bos of hei en mijn transportbeschermers zijn werkelijk nog nooit afgezakt.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:14

transportbeschermers peutert hij eraf tijdens het rijden ( voor dan he) :D
dus tegenwoordig maar 3 in 1 beschermers om voor en achter en springschoenen.
ga echt niet zonder proberen, hij kan nog wel eens onhandig zijn voeten neerzetten.

vind het wel vervelend dat de pezen dus niet kunnen afkoelen op de terugweg ,maar durf zonder niet aan.