wel of niet kopen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leentje1975

wel of niet kopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:08

Ik heb even de mening van anderen nodig daarom mijn vraag.....

Mijn dochter van 9 jaar tut al sinds wij ponys hebben er mee om en geeft aan dat ze nu serieuzer wil gaan paardrijden.
Ze ment al sinds een tijdje met een van de kleintjes (80cm) en hobbelt wat rond met onze andere shet (95cm en 20 jaar)
Nu ben ik er over na aan het denken om anders een grotere pony voor haar te kopen, (heb mijn fjord verkocht omdat die te sterk was voor haar en ik zelf op mijn belgische merrie rijd en dan te weinig tijd had om haar ook nog te rijden)
De shet van 20 kan nog wel eventjes maar ik heb een vrij lange dochter dus tja dat houd ook wel eens op natuurlijk.
Ze gaat vrij goed met de paardjes om, zet rustig mijn belgische merrie aan de kant en vind het ook gewoon leuk en dat
wil ik graag zo houden. Dus zo begint onze zoektocht.

Nu is er een manege in de buurt die er mee gaat stoppen en we zijn daar wezen kijken bij een pony.
23 jaar, beetje zuur op stal maar moet wel lief zijn en dan incl zadel en hoofdstel.
Hoogte ergens rond de 1,40
Loopt nu nog dagelijks in de lessen mee en mankeerd verder niks.

Maar wat zouden jullie nu voor of tegen hebben voor de koop van zo'n pony en wat zouden jullie daar aan uitgeven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:12

Je dochter is nu 9 jaar oud, geen idee hoe snel ze gaat groeien en hoe groot ze wordt, maar ze zou in principe nog zeker 5 jaar op die pony moeten kunnen rijden. Dan is de pony al 28 en dat is best een leeftijd, het zou vreselijk zijn als ze eerder van die pony afscheid moet nemen.
Mijn tip, er staan op dit moment heel veel leuke pony's te koop die een stuk jonger zijn, ga daar eerst eens naar kijken. Met de prijzen is veel te doen, iedereen wil wel iets inleveren als de pony een goed plekje krijgt, neem daar je voordeel van en ga lekker op jacht naar de juiste pony voor je dochter.
Succes :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:14

het belangrijkste is denk ik wat wil je dochter met de pony gaan doen
dus wat verwacht je van de pony?
wil je naar de club les oid
moet hij buiten braaf zijn
of puur alleen in de bak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:14

Ik zou zoeken voor een iets jongere pony die ook kleiner is. Ondanks dat ze er lang mee kan rijden is het nu echt niet in haar voordeel als de pony al zo groot is. Dus beter op zoek naar een kleine C van rond de 18 oid waar ze veel van kan leren. Ik hoop dat je het snapt dat je GEEN jonge pony moet nemen, dat gaat maar zelden goed...

Edit: Wat voor budget heb je ongveer of is het prijs naar kwaliteit?

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:21

Zijn jullie toevallig bij Manege Vledder wezen kijken? Bij welke pony (Amber?)?

Het voordeel van een oudere manege pony is natuurlijk wel dat hij ervaring heeft met kleine (beginnende) kinderen. Wie weet hoe lang je dochter er nog plezier van kan hebben en de pony van je dochter:D

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:22

Mijn dochter heeft nu nog niet echt ambities, gewoon lekker tutten. Met mama mee het bos in. Mama sjucht op de fiets mee! Gewoon lekker relaxed en niet te gek. Ze is eigenlijk net als mij gewoon lekker voor haar ontspanning er mee bezig en dat merk je ook aan alles.
Hij of zij moet dus wel braaf zijn buiten, want in principe rijden we ook het meeste buiten.
Waarom deze pony nog het meeste door mijn koppie spookt is de reaktie die ze gaf. Ik stond er met mijn drie kinderen en in de eerste instantie keek ze weer zo zuur als me verteld was. Ik pak haar bij haar halster en aai dr een keer en ze bleef maar tegen mijn hand aandrukken en dan denk ik ook wel weer. Tja is leeftijd dan weer zo belangrijk. Al moet ik er dus ook weer niet aan denken dat ze met een jaartje afscheid ervan moet gaan nemen. (al kan dat met een jonge pony ook)

leentje1975

Re: wel of niet kopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:24

Bij mij is de ervaring er zeker wel, dus een piepjonge pony wordt het zeker niet!

@arinossa
Ja klopt wij zijn bij amber wezen kijken, ze leek niet erg groot en mijn dochter heeft vrij lange benen. Het gaat vooral ook om de ervaring van zo'n pony en mijn dochter rijd meestal 2 á 3 keer in de week. De andere dagen ment ze ook of gaat ermee wandelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:28

Ik zou het nooit doen, zelf als je de pony kado zou krijgen.
De mensen moeten blij zijn dat ze hem uberhaupt nog weggegeven krijgen op die leeftijd.

Met deze leeftijd is de kans zeer groot dat je er 2 jaar plezier van hebt en dat je nog 12 jaar kan betalen voor zijn oude dag voorziening.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:32

ik zou het persoonlijk denk ik niet doen, ook al kan de pony misschien zelfs nog 10 jaar mee (ik heb op een manege paard van 28jaar leren rijden...)

kleine tip: hier zeggen ze altijd als een kind over de achterhand van de pony kan kijken, dan heeft hij de juiste stokmaat...

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:34

Nou ja ze ligt bij mij dus echt op de weegschaal om het zo maar te zeggen.
Ene kant ervaring, rust.
Andere kant, mijn idee vrij hoge prijs, leeftijd.
En heb al twee oudjes lopen nml.

@petitparis, mijn dochter kon er net niet overheen kijken, maar het was wel een vrij slanke pony.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:38

Ik zou zeggen 100 euro is genoeg.. Maak met jezelf goede afspraken zoals wat te doen al ze ziek wordt.
Voor een kind is zo'n leerpony toch wel fijn.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:41

Die prijs dacht ik ook maar eehhh de realiteit was anders.
Denk dat daar nog het grootste struikelblok ligt.
En ik ben vrij nuchter, paardje geen pijn, paardvriendelijk bestaan zonder pijnstillers oke.
En mijn dochter is gelukkig zelf ook zo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:41

Ik zou het niet doen door de leeftijd. Het paard is eigenlijk al bejaard, en de dag dat het gaat overlijden kan dus ook ieder moment zijn. Ik vind dat je niet bewust voor zo'n oud paardje moet kiezen voor zo'n jong kind. De kans is nu immers veel groter dat ze het overlijden van de pony al jong gaat meemaken.

Met betrekking tot de grote: prima, ze kan er nog lang mee vooruit, en braaf zijn is het belangrijkste. Zeker als je dochter met een krukje opstapt, zie ik geen reden om voor een kleinere pony te gaan. Als een paard gaat, dat gaat ie toch, en dan maakt de stokmaat geen verschil. Zeker omdat je dochter al gewend is om om te gaan met een paard, lijkt het me geen probleem. Ook poetsen en zadelen kan immers goed vanaf een STEVIGE! kruk.

edit: mijn eerste pony was een 28 jarige half-arabier, ook nukkig op stal, maar eenmaal thuis is ze echt een schatje geworden, heel rustig, en ik kon alles met haar. Niks nukkig meer aan :j. Ze mocht uiteindelijk bijna 33 jaar worden.
Laatst bijgewerkt door Angela op 16-05-11 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:43

Onze dochter is 8 jaar en is ongelooflijk gelukkig met haar Dartmoorpony. Ik had geen betere koop kunnen doen. Deze pony's zijn ook vrij makkelijk weer te verkopen als het niks was geworden. We hebben hier 3 kindjes, dus als zij van de pony af is gegroeid, gaat het zusje, die inmiddels ook helemaal ponygek is, er op rijden en ook het broertje wil het proberen. Zo te lezen gaat je dochter wel door. Sabrina hier kan makkelijk tot haar 14e vooruit op deze pony en als ze er dan echt niet meer op past, zien we wel weer uit naar iets anders.

Wij hebben bewust een wat jongere pony gekocht. Toen Prince kwam was ie 9 jaar en hij is nu 12. Maar ik verwacht dat hij zijn leven hier wel zal eindigen. :D Met de plannen die er zijn, moet ie nog wel een jaar of 10 mee. Toen ik 9 was heb ik een heel brave New Forestpony gekregen van 1.45. Een fijn sterk en veelzijdig ras.

Het risico dat je neemt is dat zo'n oude pony overlijdt en als ie al zuur is en hij komt van een manege, dan durf ik wel te beweren dat ie een rugprobleem heeft. Niet bevorderlijk voor het rijplezier van je dochter. Ik zou verder kijken naar een wat jongere pony bij een particulier. Momenteel zijn paarden geen bal waard, dus je hebt dan allicht een koopje.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 16-05-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:44

Denk alleen wel bij een manegepony eraan dat die nu rustig is omdat ie veel loopt en dat wanneer het een privé-pony wordt ze vervelender of drukker kan worden omdat ze minder beweging krijgt. Kan zijn, hoeft niet, maar wel handig om misschien in je achterhoofd te houden..

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:52

OOk ik zou het niet doen, ik vind de pony te oud, ook het zure en het feit dat het een manegepony is geweest speelt mee. De stokmaat zou ik geen probleem vinden, die is prima voor een kind van 9. Ik heb zelf ook 3 kinderen en 4 pony's. Ook wij hebben ooit een oudere pony gekocht en deze was gekker dan de 3 jarige die we erna kochten, leeftijd zegt ook niet alles.

Neem je tijd zou ik zeggen er staat genoeg te koop!

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:58

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:00

Idd, vaak worden manegepony's die dagelijks in de lessen gebruikt worden en dan ineens een paar keer per week, ontzettend druk of vervelend.
aangezien deze al wat zuur is, kan het best een draak worden.
Bovendien vind ik dat je pony's van deze leeftijd voor goed tehuis eigenlijk voor niks zou moeten krijgen...
Je weet tenslotte maar nooit of ze nog wel een paar jaar meegaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:02

dat geeft een heel ander beeld dan wat ik in mijn hoofd had, wat een leuk beestje!

Zou er zeker niet teveel geld aan uitgeven, die oudjes jagen je al gauw genoeg op kosten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:05

Ik zou de slachtprijs bieden. Op de foto's komt ze nog behoorlijk kwiek over. En ze loopt aan de teugel. Ziet er niet verkeerd uit. Ik weet natuurlijk niet hoe goed de ruiter op de pony is, maar dat ie dat nog doet, vind ik heel wat voor een manegepony. Ze ziet er idd nog heel patent uit. Overleg ook even met een DA? Het enige waar je op moet passen met een pony van die leeftijd is Cushing. Een Da kan je goed adviseren en hij kan checken of de tanden nog goed zijn en dergelijke. Maar als ze haar niet te duur verkopen, dan kan het wel een leuke pony zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:07

Gewoon een klinische keuring erover dan weet je al genoeg. Ik zou er niet meer dan €500.- voor geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:09

Zuur zijn bij manegepony's komt ook vaak omdat ze gewoon klaar zijn met iedere keer iemand anders bij zich in de stal. Als ze 1 eigenaar hebben, komen ze vaak tot rust, en gaat het zure eraf.

Misschien is er een proefperiode van een week of 2 af te spreken? Dan weet je hoe de pony bij jullie thuis is.

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:11

Amber is in de stal inderdaad zuur, maar iedere dag al die kinderen die in het voorbij rennen aan je hoofd zitten lijkt mij ook niet fijn.
Als je 2 weken eerder was geweest, waren er ook nog leuke jongere pony's geweest. Er zijn er al heel wat verkocht, enkele weer aan een manege helaas...

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:24

Een ding scheelt, bij mij zou ze beweging genoeg krijgen, ik heb namelijk geen boxen maar een grote paddock met schuilstal waar ze het hele jaar rond buiten staan. Scheelt wel in de zurigheid om het zo maar te zeggen. In principe zegt mij leeftijd niet altijd wat, mijn 20 jarige shetlander is zo gek als een deur voor de wagen. Het is dat ik haar in moet houden anders blijft ze doorgaan. De opvolger van mijn dochter staat ook al klaar. De jongste wil ook graag rijden dus dat komt wel goed.
In principe ben ik niet van plan om de vraagprijs ervoor te geven, daarvoor heb ik ook een gezonde pony die een stuk jonger is. Daarom ook jullie mening. En ik heb tijd genoeg, komt niet op een dag aan zeg maar.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:27

@arinossa en jolien, de vraagprijs incl zadel en hoofdstel is dus 500 euro en ik weet nog niet of ik dat er wel voor over heb. Nog genoeg denkwerk dus ook dus inverband met komende kosten. Verder vond ik het ook wel een leuke pony om te zien. En ik denk dat het zure bij ons er wel wat afgaat, bij ons komen alleen de kinderen, mijn man en ik erbij en verder niemand. Hooguit een aai tussendoor van wandelaars. Dus de rust zal ze wel lekker vinden.