automatiche drinkbak in de trailer? wat is jullie mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lijkt jou een automatiche drinkbak in de trailer handig?

Poll eindigt op

1. Ja lijkt me heel fijn.
32 (24%)
2. Ik weet niet of ik het een goed of slecht idee vind.
11 (8%)
3. Nee lijkt me niet echt nodig
86 (66%)

Totaal aantal stemmen: 129

hanny_jelke

automatiche drinkbak in de trailer? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 00:01

Hallo mede bokkers.
Mijn man werkt bij Atec aanhangwagens,
en bouwt dus ook paarden trailers.

Nu is het zo, waneer iemand die daar werkt een idee heeft moet je dit ook zelf ontwerpen.
Dus ga ik hem helpen.
Hij kwam namelijk met een best goed idee, vond ik.

Nadat hij bij een van onze paarden zag dat ze echt niet uit een emmer wou drinken,
dacht hij van dat is nou niet echt handig, want met warm weer moet het paard toch echt genoeg drinken.
(met koud weer ook maar zo ver dacht hij niet := )
Dus hij begon te denken.
En kwam op het idee een automatiche drink bak in een trailer temaken.
Nu zijn we aan het ontwerpen en we weten al hoe we het gaan doen.
Maar ik dacht wat kan het voor een kwaad om bokt om een mening te vragen.
Dus bokkers brand los.

Dniekje

Re: automatiche drinkbak in de trailer? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:04

lijkt me wel handig! alleen of dit te realiseren is? :)
wat als je over een slechte weg rijdt met de trailer, of verkeersheuvel oid? dan ligt het water wss in je trailer ipv in de drinkbak!
en automatisch is denk ik ook lastig, waar wil je het water vandaan halen?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 00:06

daar een slechte weg is een goede.
we weten al wel hoe we de water tank moeten plaatsen

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:07

paarden komen echt niet snel in de problemen door te weinig te drinken.
zelf in de endurance zijn er paarden die op de korte afstanden niet drinken, en anders zijn er ook andere manieren om bijna alle paarden wel aan het drinken te krijgen (of in elk geval vocht binnen)

edit: ik betwijfel ook of veel paarden de rust hebben om in de trailer te drinken
Laatst bijgewerkt door biancavos op 16-05-11 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:10

Ja goed idee, als het niet sopt en smeert en overstroomt enzo. Ook moet de watervoorraad makkelijk bij te vullen zijn en leeg te halen zodat het water er niet te lang in zit bij geen gebruik van de trailer. En geen scherpe randen/onderdelen waar het paard zich aan kan bezeren. Dan zou ik het er wel in willen hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:26

Als ik een trailer zou kopen zou ik niet voor deze optie kiezen. Vaak is het zo dat hoe 'luxer' een product is, hoe meer er stuk aan kan gaan. Soms neem je dat nadeel voor lief, maar dan moet het wel echt nut hebben. Als een paard niet uit een emmer wil drinken heeft het ook geen serieuze dorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:30

misschien een inklapbare voor de tussenstoppen?

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:32

is het ook niet zo dat veel paarden niet eens drinken wanneer ze getrailerd worden. En daarnaast ook geen behoeftes doen tijdens het rijden. Pas bij stilstand komt bij vele het proces weer op gang. Toch?
Althans dat is mijn mening he..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:32

Ik zou er ook niet voor kiezen. Een drinkbak is toch weer een uitstekend voorwerp waar een paard zich aan kan bezeren, ik heb het liefste zo min mogelijk obstakels in de trailer. Geen zadelkast, geen drinkbak. Is op te lossen met een losse emmer (eventueel inklapbaar) en een jerrycan met water....als je dat nu standaard bij een trailer levert scheelt dat een hoop extra kosten in ontwerp en inbouwen :D

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:34

Opzich wel handig als je paard een lange dag op de trailer moet staan op concours. Maar tijdens het rijden met de auto zal er dan geen water in moeten staan, want anders heb je straks je hele trailer nat en de paarden drinken dan toch niet.

Ik zou er niet voor kiezen! Emmer meenemen is maar weinig werk

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:37

wij hebben altijd een emmer mee en een opblaasbare zak speciaal voor water :)! heel handig!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 04:44

Het is technisch zeker mogelijk, aangezien de grote lange-afstandsvrachtwagens ook allemaal watervoorziening aan boord hebben.
Echt nieuw is het idee dus naar mijn mening niet, ik kan me zelfs herinneren dat ik ooit op een stal gestaan heb waar mensen iets dergelijks al hadden. In elk geval een watervoorziening aan boord, hoe de drinkbak er precies uitzag, weet ik niet meer.

Ik zie er zelf het nut niet zo van in. Een watertank die vast aan de trailer is, is lastiger te vullen dan 1 of enkele jerrycans. En ik betwijfel of het bij veel paarden die niet uit een emmer drinken echt het probleem is dat het uit een emmer moet, of dat het komt omdat ze op vreemd terrein zijn, of het water door het in een tank te vervoeren een andere smaak heeft oid.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 05:39

In vrachtwagens waar je met heel wat paarden een hele dag weg blijft jah daar zie ik het nut van in en is het een voordeel. Voor trailers vind ik dat je net zo goed een water tankje mee kan nemen ind ekofferbak, zo doe ik het ook, wanneer ik verder weg moet dan de normale wedstrijden in de buurt.

Ik ben daarnaast van mening dat wanneer een paard dorst heeft ook echt wel uit een emmer water drinkt, vreemd terein of niet.

Om dit als plan voor te dragen jah, ik denk dat er altijd paardemensen zijn die hier voordeel in zien.

Maar qua uitvoering weet ik niet, je zal dan wel een reservoir onder of in de trailer moeten maken, als je dit water stil laat staan raakt het bevuild, dus ga je maar 1x per week weg met je paard naar les of wedstrijd dan zal je elke keer vers water moeten invoeren in het reservoir...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:51

En het voegt weer extra gewicht toe (100 liter water = 100 kilo extra, en minder inhoud zal je toch niet in je tank willen hebben ivm koel blijven van het water), wat voor de B-rijbewijschauffeurs weer een extra uitdaging zal blijken te zijn... En hou je de MTM gelijk, dan gaat het van het aantal kilo's paard dat je kunt laden af.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:54

Lijkt mij niet zo heel fijn. Vooral ook als er een paar dagen tussen zit als je de trailer weer gebruikt, dan krijg je eerst vies oud water dat heeft stilgestaan in de leidingen. Dit moet er op de een of andere manier uit, dus kans op vocht in de trailer of gladheid op je bodem (als die niet van rubber is). Ik denk dat ik alles wat eventueel lek kan gaan of de trailer vochtig kan maken zou mijden.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:59

Ik ken iemand die het heeft. Ingebouwd boven de zadelkamer geloof ik.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:00

Ben het eens met Cassidy.
Als een paard echt dorstig is, maakt het niet uit waaruit ze drinken.
Het is net als met auto's met veel snufjes eraan: het kan allemaal kapot gaan.
Je wil niet weten wat er in de trailer kan gebeuren als zo'n tank gaat lekken of nog erger, als ie met voorbeen kapot getrapt of gebeten wordt.
Spekglad wordt het dan.
Ondanks dat zo'n tank "goed bedoeld" is. ;)

Cassidy schreef:
Ik zou er ook niet voor kiezen. Een drinkbak is toch weer een uitstekend voorwerp waar een paard zich aan kan bezeren, ik heb het liefste zo min mogelijk obstakels in de trailer. Geen zadelkast, geen drinkbak. Is op te lossen met een losse emmer (eventueel inklapbaar) en een jerrycan met water....als je dat nu standaard bij een trailer levert scheelt dat een hoop extra kosten in ontwerp en inbouwen :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:02

Ik denk dat als een paard niet uit een emmer wil drinken, hij dit ook niet uit een automatische drinkbak gaat doen.

Ik zie er de meerwaarde niet van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:37

Nee ik zie ook de meerwaarde niet. Laten ze beter werken aan de kwaliteit en ophanging van de deuren van de regency. Die knalde er bij mij tot 2 keer toe uit, brak gewoon af op de plastic!! scharnieren. Toen hebben we er maar een bandje in laten zetten zodat de deur niet helemaal meer open kon. Schande voor de duurste trailerlijn die er van dit merk is.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:57

Suzanne F. schreef:
Nee ik zie ook de meerwaarde niet. Laten ze beter werken aan de kwaliteit en ophanging van de deuren van de regency. Die knalde er bij mij tot 2 keer toe uit, brak gewoon af op de plastic!! scharnieren. Toen hebben we er maar een bandje in laten zetten zodat de deur niet helemaal meer open kon. Schande voor de duurste trailerlijn die er van dit merk is.

ik hoop dat je er wel mee terug gegaan bent?
want dat moet inderdaat niet kunnen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:02

Slecht idee vind ik..... om alle eerder genoemde redenen.
Een vrachtwagen met water ok, voor een trailer onzin. Lange trajecten geven we water uit emmers, als ze dorst krijgen drinken ze wel, en anders genoeg truukjes om ze aan het drinken te krijgen.
Sorry, maar ik vind het geen goed plan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:06

Ik zie ook geen meer waarde. Als een paard dorst heeft drinkt hij wel, ook uit een emmer.

Met vorst, of juist met heel warm weer zit je. Leidingen bevroren, lauw water (met alle groene aanslag van dien). Geknoei (meer kans op rotten?) in de trailer.

Mijn pony's drinken ook niet super op wedstrijd. Die bied ik wel water aan, en als ze naar mijn zin niet genoeg gedronken hebben(bij extreem warm weer, hele dag weg enzo) gooi in water in hun muslie of luzerne.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:23

Wat ik wel een goed idee zou vinden overigens is een systeem dat je met 2 hendels de achterstang kan sluiten terwijl je zelf voorin staat. JLF trailers hebben dit maar Atec nog niet dacht ik. Zou een goede oplossing zijn voor mensen die niet alleen kunnen laden.
Ik heb gelukkig dit probleem zelf opgelost maar zou wel een goede zijn....

Twee hendels aan de wand, met de een draai je de stang naar binnen, met de ander sluit en open je het haakje.
Erg handig...

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:24

Ik denk zelfs dat het water te vaak stilstaat en dat de kans op groei van bacterieën (te) groot is. Bijvoorbeeld Legionella algen, e.d.
(vooral als de trailer in de zon staat)
Maar blijf vooral doorgaan met inovatieve dingen bedenken!! :D

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:33

ik ben juist blij met alle antwoorden.
zo weten we wel waarom het geen goed idee is en zo.

@elcamino: ze hebben wel zo een soort iets volgeens mij maar dan kun je alleen de bil stang openen.
ik zal eens even kijken of daar iets mee gedaan kan worden.
ik kan het in iedergaval bij de baas voorlegen.