Wat voor bestelbusje voor de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Wat voor bestelbusje voor de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 23:02

Hallo allemaal.

Ik moet eind juni afrijden voor mijn BE rijbewijs (spannend!!)

als ik die gehaald heb ben ik van plan een klein bestelbusje te kopen.
denk aan een: VW Caddy, opel combo, citroen berlingo, renault kangoo, enz..

Ik ben opzoek naar meer van dat soort kleine busjes en wat is jullie ervaring hiermee?

hij moet een 1,5 paard trailer+ paard kunnen trekken.

bedankt alvast voor de reacties.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:57

Ik persoonlijk zou het niet meer doen. Ik heb een Renault Kangoo gehad, 1.9 diesel en daarmee een paar jaar met een anderhalfpaards trailer erachter gereden. Eigenlijk zijn die auto's te licht in gewicht, als er iets gebeurd gaat de boel zo aan de slinger. Ik heb 1 keer gehad op de ringweg rond Amsterdam dat Lou begon te klieren en heen en weer ging wiegen in de trailer, ik ben toen toch aardig bang geweest, heel de trailer ging heen en weer. Het is uiteindelijk goed gegaan, maar ik kneep hem wel.
Ik had juist de Kangoo genomen omdat die de meeste trekkracht had, hij mocht 1.200 kg. trekken en woog zelf iets van 1.085 kg. Met meer dan windkracht 4 ging ik niet met trailer de weg op, te windgevoelig. Tegenwind ook niet harder dan 75-80. Heuveltje op of tunnel uit was helemaal langzaam en veel terugschakelwerk. Ik ben er gerust wel veel mee op pad geweest en ook wel half Nederland door diverse keren, maar toen ik daarna een Fiat Ducato had voelde ik het verschil en voelde ik ons beiden veel veiliger. Die was ook niet echt snel, maar ik merkte daarbij weinig verschil met of zonder trailer.

Don_Zhivago

Re: Wat voor bestelbusje voor de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 00:03

Bedankt voor je reactie.

Ik zat heel erg met een kangoo in mijn hoofd, indd ook door de trekkracht.
Ik wil het liefst een grote bus maar dat kan ik niet betalen helaas.

En omdat ik toch zelfstandig af en toe op pad wil met m'n paardje ben ik opzoek naar iets kleins.
Heel nederland hoef ik gelukkig niet door. Alleen wedstrijden en af en toe naar het bos of strand. En indien nodig naar de kliniek.
Allemaal ritjes van niet heel veel langer dan een uur.

Een vriendin van mij heeft een caddy en bij haar voel je ook dat de tunnel uit of heuveltje op wat langzamer gaat.

Zit toch heel erg aan de Renault kangoo te denken.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:12

Ik heb zowel Renault Kangoo's als VW Caddy en T4 gereden. En raadt je heel heel heel erg sterk de Renault af. Ga je alsjeblief voor Deutsche Grundlichkeit! (Duitse degelijkheid)
Ik weet 200% zeker dat de Renault minder trekkracht heeft.

De Caddy heeft op papier meer koppel onderin en is zoiezo sterker.
Maar vergis je niet; met zo'n wagentje is 1200 kg eigenlijk wel de max.
Is mijn persoonlijke mening.

Als je iets goeds wil, waar je makkelijk 200.000 km op kan rijden ;
(been there, done that several times, got the t-shirt)

KOOP EEN CADDY! ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:30

Ja, wij hadden die Kangoo ook omdat die beter geveerd was dan de andere auto's van dat type. Het was een personenuitvoering. Mijn man had MS en die had anders erg veel last van het schokken. Het was er eentje van de eerste lichting, heel veel prblemen mee gehad, die niet vergoed werden door garantie, maar of kinderziektes waren of maandagmorgenkwalen... Ik zou er in elk geval niet meer voor gaan.
Uiteindelijk moesten we aan een rolstoelbus en dat werd de Fiat Ducato. Eigenlijk ook wel een pechauto, tweedehands gekocht en maar drie jaar mee kunnen rijden, toen was de bodem aan de linkerkant doorgerot.
Knielsysteem was in de Kangoo ook wel een optie geweest, maar dat kon volgens mij niet met trekhaak en die auto had zoveel problemen gegeven, dat ik hem helemaal zat was.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 12:32

Oké dus de Renault kan ik dan beter niet nemen.
Als ik jullie reacties zo lees ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:26

Qua model was het wel een heerlijke auto en je kon er ook zalig veel in meenemen, dus wat dat betreft was het wel fijn, goed overzicht, je zit er wat hoger in dan een normale personenauto, maar qua trekkreacht, gewicht en pech vond ik het niet geweldig.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:53

Maar is een caddy dan beter qua trekkracht?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:24

Caddy's heb je van bouwjaar 1994 - 2010 en in die 16 jaar is het model aardig veranderd en verbeterd.
Het huidige model caddy met een 2.0 tdi (140pk) gewoon een goede trekauto. Echter een 15 jaar oude caddy sdi met 69pk is drama.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:34

Hebben jullie het nou over zo'n Kangoo'tje? :

Afbeelding

Die zijn toch veel te licht voor een paardentrailer?!?
We hebben zo eentje en die mag geremd 820kg trekken.
En de Caddy's die ik "onderzocht" heb, konden zelfs minder kilo's trekken dan de Kangoo's.
Ik rij wel 's met onze Kangoo en een lege 1,5 paardstrailer, en merk dat de Kangoo daar al wat moeite mee heeft.
Laat staan als er dan een paard in staat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:35

Ik dacht dat de kangoo 1150 mocht trekken.

Is een trailer nou geremd of ongeremd?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:40

Het model van onze Kangoo was wel ongeveer hetzelfde, maar die mocht echt 1.200 kg. trekken. Het was een diesel, 1.9 motor. Hij is denk ik gesloopt, want het kenteken is niet meer in gebruik volgens de RDW.

Het handigst om alle gegevens te weten te komen vind ik via de site van de RDW en dan voertuiggegevens. Daar kan je bv. ook zien of het om een geïmporteerde auto gaat, hoeveel het ledig gewicht is, toegestane maximum massa, het trekgewicht, erg handig. Via het eerste blad daarvan kan je doorlinken naar de motorrijtuigenbelasting en dan zien hoeveel wegenbelasting je kwijt bent, ook altijd handig om te weten.

Een trailer is altijd geremd!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:49

Super jet! Daar heb ik wat aan.

De kangoo valt sowieso af n.a.v jullie verhalen.
Maar als ik een caddy vind kan ik via de site van het rdw alles zien. ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:40

Als je dan toch een gammel goedkoop autootje om je paardentrailer te trekken wil kopen kan je beter kijken naar een Renault Espace uit bouwjaar 91.

Check op deze site maar eens het kenteken 56-GB-LL https://ovi.rdw.nl/VoertuigDetails.aspx

Dat is mijn oude Espace en vond voor 1 paard wel te doen, hij mag 1800 trekken dus in theorie zou het zelfs met 2 paarden kunnen. Heb er zelf eens 2500 kilo achter gehad(paardentrailer met grindtegels erin), het ging wel maar zou het niet snel nog een keer doen, dan schieten de remmen echt tekort :P.

Wegenbelasting kun je berekenen op http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/ voor de espace is dit 175 per kwartaal(benzine in Zuid Holland). Pas op dat je niet de nieuwere koopt want die mag minder trekken en is duurder in wegenbelasting. Rond de 1000 euro heb je er wel eentje.

Voordeel tegenover Caddy is dat ie wat meer koppel en trekkracht over heeft als je gewoon met 1 paard rijd. Je kunt alle 5 de achterstoelen eruit halen, dan heb je minstens evenveel ruimte als een Caddy en je kan ook nog eens met 7 personen op stap als je de stoelen erin laat :P.

Wat nog beter is om een "echte" trekauto te kopen, dus echt een busje(transporter ofzo) of een 4x4, maarja, dan praat je over een hele andere prijsklasse. Succes met de zoektocht, gebruik die 2 websites voor de wegenbelasting en voertuigegevens goed!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:30

Corinepgek, die sites had ik al doorgegeven, niet zo duidelijk als jij, maar voldoende voor ts. Een Espace is wel een totaal andere auto dan een Caddy, volgens mij heeft ze die ruimte nodig.
Ik heb geen idee of ts het weet, maar diesel is voor een particulier in de wegenbelasting eigenlijk onbetaalbaar. En veel dieselauto's ( vooral types als Caddy's staan te koop excl. BTW, dus daar komt nog BTW bij.
Anders zijn er ook Toyota RAV4's te koop die wel meer kunnen trekken en wat meer gewicht hebben. Niet echt heel veel duurder, maar wel veiliger met een trailer erachter.
Ik heb zelf nu een Honda CRV, benzine ( zat LPG op, maar dat was stuk en niet te repareren). Die is van '98, mag 1.500 kg. trekken, heeft ook wel wat laadruimte, maar niet te vergelijken met een Kangoo of Caddy. Hij weegt 1330 kg. Tweepaardstrailer met 1 paard trekt hij prima, anderhalf ging ook heel goed.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:35

Ik weet dat diesel vrij prijzig is indd. Tegen de tijd dat ik examen heb gedaan kijk ik m'n schoonvader lief aan. Die heeft een eigen zaak. Misschien dat hij op naam van de zaak kan. Scheelt een hele hoop.

En anders wordt het toch zoeken naar een benzine auto/busje.

Het hoeft niet perser een grote laad ruimte te hebben maar dat leek me wel makkelijk.
Een betaalbare auto die het aankan is ook te doen.

De rav4 ga ik even naar kijken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:13

ben inmiddels aan het kijken voor een Suzuki Vitara :D
nu nog ff kijken wat die mogen trekken en wat de kosten zijn..
aanschaf prijs valt heel erg mee, maar moet hem ook nog kunnen laten rijden :P

Nog meer auto/busjes zijn welkom :D

zit alles te bekijken en te vergelijken wat ik van iedereen te horen krijg..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:05

Ga je er veel kilometers mee maken? Als je niet al te veel rijdt, is benzine het voordeligst. LPG G3 is leuk als het er al in zit en je meer km.'s maakt, diesel is particulier wel erg duur in wegenbelasting en daardoor dus duur in gebruik.
Probeer ook te kijken hoe duur ze in onderhoud zijn, ik weet zo niet hoe je dat het makkelijkst kunt uitvissen, overigens is die Honda CRV ook een fijne auto.
Op www.caravantrekker.nl staan trekautotesten. Wel gebaseerd op caravans, maar daar kan je waarschijnlijk ook wel wat info af halen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 23:24

ik rij niet extreem veel kilometers dus benzine is denk ik wel het goedkoopst..

ben het laatste uur een hoop wijzer geworden en heb een hoop auto's gevonden:
- suzuki Vitara
- daihatsu Terios
- kia sportage (oudere)

maar nu las ik weer wat over kogeldruk..
wat houdt dat precies in en wat is nodig om een 1,5 paards te trekken..

pff god wat een gedoe :P
ben blij dat jullie me een beetje willen helpen ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:28

1 1/2 paards trailer meestaliets van 80kg Dit is de maximale druk die de trailer opje trekhaak uit mag oefenen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 23:37

papagroom schreef:
1 1/2 paards trailer meestaliets van 80kg Dit is de maximale druk die de trailer opje trekhaak uit mag oefenen

Oke dank je wel..
dan ga ik kijken naar 80 KG of meer ;)

Leerzaam avondje zo :D haha

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 02:30

volgens mij ligt de kogeldruk voor een 1.5 paardstrailer zo rond de 75kg.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:37

Jet schreef:
Het model van onze Kangoo was wel ongeveer hetzelfde, maar die mocht echt 1.200 kg. trekken. Het was een diesel, 1.9 motor. Hij is denk ik gesloopt, want het kenteken is niet meer in gebruik volgens de RDW.

Ppppffff wat een gedoe zeg met al die verschillende modellen ik raak helemaal van de wap af %)
Ons Kangoo'tje is een 1.9D-55 euro 2000.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:09

Die hadden wij dus ook, MissYvette4u. Ik heb er nog eens driftig over nagedacht, maar die mocht inderdaad zoals al eerder vermoed werd 1.150 kg. trekken. De trailer was teruggekeurd tot 1.200 kg, ik heb E, dus ik mocht er wel mee rijden, maar echt super reed het niet achteraf gezien.

TS, rijdt je af voor B of E? Als het voor E is, is het met een trailer wel wat makkelijker, dan wordt uitgegaan van het werkelijk gewicht en niet van de totale toegestane massa.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:46

Ik rij af voor BE ;)