wachten in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

wachten in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:25

zou iemand een tip ofzo kunnen geven? Ik heb namelijk een 9 jarige schimmelruin en het is een hartstikke lief en goed paard, op 2dingetjes na (1 topic heet 'in de wei zetten') en dit probleem: zodra hij op de trailer staat moeten we zo snel mogelijk gaan rijden want anders begint ie kei hard te slaan, te trappen, te schrappen en hij gooit zn hoofd tegen de wand aan... we hebben al geprobeerd lang te laten wachten maar het wordt alleen maar erger. het is erg vervelend want als ik na de wedstrijden nog een uur moet wachten of zelfs langer op de prijsuitreiking dan moet me vader maar rond blijven stappen en dan is ie vaak ook nog een beetje druk enzo. We hebben al een hooi-net gekocht maar het helpt niet (hij eet niet eens). Het is geen bangheid volgens mij want hij loopt er goed in & uit. Tevens is het een M-paard dus het lijkt mij dat ie toch al aardig vaak in de trailer heeft gestaan ivm wedstrijden... Hopelijk kent iemand het probleem want het is echt heel vervelend altijd meteen te moeten gaan rijden zodra hij in de trailer staat.
BEDANKT ALVAST!!!
Sara

cissy

Re: wachten in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:43

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:46

Ik herken het :j

Mijn paardje vond stilstaan in de trailer een drama.
We moesten ook meteen aanrijden en zodra we stilstonden (afslaan, stoplicht enz.) stuiterde de trailer alle kanten op.
We hebben hier heel veel aandacht aan besteed en de trailer positief gemaakt op momenten dat ie stil stond.
Dus een lekkere bak slobber, appeltjes enz.
Na ongeveer drie kwart jaar viel het kwartje. Nu staat hij super rustig stil.
Zowel thuis, onderweg en ook op bijv. concoursen.
De klep kan ook gewoon open blijven enz.

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:00

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Ook zij loopt er zo op en af, maar zodra we stil staan begint het feest. Het is zelfs zo erg geweest dat ze over de voorstang gesprongen is. Hooi of appel ze pakt op dat moment niks aan.
Ik denk dat het bij mijn merrie wel spanning en angst is. Ze is als 5 weken oud veulentje haar moeder verloren en denkt snel dat ze in de steek gelaten wordt. Wanneer ze op de trailer staat horen ze veel maar zien niet alles. De eerste tijd stond ze echt te trillen op de trailer.
Wat ik nu doe is niet geheel de oplossing, maar zorgt er wel voor dat ze vertrouwen krijgt in de trailer. Ik rij alleen wedstrijden die niet erg verweg zijn. Nu gaan we steeds een stukje verder en laten haar als het goed gaat wat langer staan. Zodra ze van de trailer af is, is het goed. Na het rijden brengen we haar gelijk naar huis. Ook dit wil ik proberen steeds wat langer te doen.

Ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:46

Wanneer je paard op de trailer staat, ga je rijden, punt, uit! Wanneer je aankomt, laadt je uit. De rest kan later. Wanneer dat niet kan, heb je ergens in de opvoeding een steek laten vallen en zul je dat eerst op moeten lossen!
Ik snap absoluut niet waarom mensen eerst hun knol laden en vervolgens uitgebreid nog vanalles gaan verzamelen, ouweh*eren en wat al niet meer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:53

ikke schreef:
Wanneer je paard op de trailer staat, ga je rijden, punt, uit! Wanneer je aankomt, laadt je uit. De rest kan later. Wanneer dat niet kan, heb je ergens in de opvoeding een steek laten vallen en zul je dat eerst op moeten lossen!
Ik snap absoluut niet waarom mensen eerst hun knol laden en vervolgens uitgebreid nog vanalles gaan verzamelen, ouweh*eren en wat al niet meer.

dat ben ik toch even erg niet met je eens. Er staat nergens dat TS nog allemaal spullen moet verzamelen, gaat staan kletsen of weet ik veel wat. Verder is het niet altijd mogelijk om meteen uit te laden als je aankomt waar je zijn moet, denk aan een wedstrijd terrein. Ook je eerste zin, als je paard op de trailer staat, ga je rijden, punt uit, vind ik erg hard. Wat als je voor een stoplicht staat? Moet je dan maar door rood rijden want mijn paard houdt niet van stilstaan? Ook zie ik het verband niet tussen niet meteen uit kunnen laden =een fout in de opvoeding? Ik vind je reactie een beetje bekrompen...

TS, bij sommige paarden duurt het wat langer voor het kwartje valt. Wellicht is het toch gewoon verveling waardoor ze gat schrapen. Ik zou het nog even volhouden en anders informatie inwinnen bij experts.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:51

aan TS, laad je je paard wel eens in en dan niet de balk en klep dicht maar gewoon laten staan in de trailer en dan er weer uit? Daarna weer opnieuw en weer laten wachten en er weer uit? Dat maakt ze vaak wat geduldiger omdat ze weten dat ze er ook weer uit mogen.
Als je je paard altijd alleen maar laadt en dan gelijk gaat rijden is hun eerstvolgende 'eruit' moment pas op de plaats van bestemming en worden ze misschien ongeduldig.

En ook alleen erin laten lopen en zelf buiten de trailer blijven staan heb je dat ook wel eens gedaan?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:58

ik volg dit ook even. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mn merrie. ze schopt niet tegen de wanden maar ze zweet heel erg en maakt zich innerlijk erg druk. Ze gaat er wel braaf op en af. Hoewel ze er wel steeds snel uit komt. We doen het wekelijks en ze vindt het altijd erg leuk om mee te gaan. ik had gehoopt dat de routine wat verbetering zou brengen maar tot hier toe is het niet zo.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 19:01

@ ikke, sorry hoor maar je spreekt hier niet over 'opvoeden'. Ik vind ook niet dat je een bepaald nuttige tip geeft wat de andere wel doen
Tevens heb ik mn paard niet zelf 'opgevoed' want ik hen hem ng niet zo lang. En oja nog 1 ding , bijv laatst was ik op een wedstrijd een uurtje verweg , ik had gereden en.het zal nog half uur drie kwartier duren tot prijsuitreiking, ik had goed gereden en er was veel prijzengeld te winnen. Nou dan sta ik niet gezellig te 'kletsen ' maar ik wacht omdat het moet. Hoe zou ik dit dan moeten doen? Nou toch ng bedankt voor je reactie, altijd welkom...

En voor alle andere:.heeeel erg bedankt voor jullie reactie's (lll') ze zijn altijd welkom! x

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:56

kleinvosje schreef:
ikke schreef:

dat ben ik toch even erg niet met je eens. Er staat nergens dat TS nog allemaal spullen moet verzamelen, gaat staan kletsen of weet ik veel wat. Verder is het niet altijd mogelijk om meteen uit te laden als je aankomt waar je zijn moet, denk aan een wedstrijd terrein. Ook je eerste zin, als je paard op de trailer staat, ga je rijden, punt uit, vind ik erg hard. Wat als je voor een stoplicht staat? Moet je dan maar door rood rijden want mijn paard houdt niet van stilstaan? Ook zie ik het verband niet tussen niet meteen uit kunnen laden =een fout in de opvoeding? Ik vind je reactie een beetje bekrompen...

TS, bij sommige paarden duurt het wat langer voor het kwartje valt. Wellicht is het toch gewoon verveling waardoor ze gat schrapen. Ik zou het nog even volhouden en anders informatie inwinnen bij experts.

Geef het inderdaad tijd, zorg voor hooi en bouw het evt. langzaam op. En handige mensen die hier goed in zijn, zijn altijd handig om mee te laten kijken als je er zelf niet uit komt.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:01

Heb je ook al geprobeerd om het hooi met kuil te vermengen of enkel kuil in het hooinet te doen als ze zoveel mag hebben?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:05

Als je de wanden van de trailer met rubber trapbescherming bekleedt haal je een deel van het "effect" weg. Zorg ook dat je haar er nooit uithaalt als ze staat te trappen e.d. maar wacht tot ze (een moment maar) rustig is en laad haar dan als beloning uit. Dit moet je dan ook weer vaak oefenen ook buiten wedstrijd situaties om.

Is het beter als ze op de trailer staat met zijdeurtje en achterklep open? Wel de stang erachter natuurlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:06

Kan je geen ander paard of pony meenemen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:09

Het klinkt een beetje als verlatingsangst.

Doet hij ook zo vervelend als je hem op de trailer zet en er zelf bij blijft staan?
Als dat niet het geval is kan je vanuit dat punt verder.
Zet paard in de trailer; aai hem even een poosje, geef hem een appel en laad weer uit.
Volgende dag zelfde ritueel maar dan ook de stang en de klep dicht.
Volgende dag zelfde ritueel maar dan ook zelf even de trailer uit, deurtje dicht, tegen paard blijven praten, weer teruglopen en paard er weer af.
Volgende dag zelfde ritueel maar dan iets langer weg blijven of wat verder weg lopen.
Dit net zolang blijven uitbouwen tot je paard iig 5 minuten rustig in de trailer kan staan. En dan steeds in kleine stapjes verder uitbouwen.

Op concours kan je dan proberen om de trailer zo op te stellen dat er voor je paard ook nog wat te zien valt. Dat is vaak ook wel extra afleiding maar voor sommige paarden juist de trigger om te gaan klieren. Even op letten dus wat voor jouw paard werkt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:11

Anne_GTI schreef:
Het klinkt een beetje als verlatingsangst.

Vandaar mijn suggestie

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:13

ikke schreef:

Ik denk niet dat ik toegelaten word als ik met paard en al de cross ga verkennen. :+
Kortom, ze moeten toch leren alleen op de wagen te blijven.
Ik zet altijd het voordeurtje open en als ik weet dat hij wat langer stil moet staan, meng ik gras door zijn hooi.
En inderdaad rustig opbouwen is een goede manier.
In ieder geval fijn dat hij niet bang is in de trailer, dat maakt het een stuk makkelijker om hem het wachten aan te leren.
Ik heb trouwens mijn paard thuis ook vaak gewoon in de trailer gezet om hem te laten eten.
Dus voor het ontbijt eerst opladen en dan daar pas voeren en daarna er weer uit, zonder te rijden.
Nu heeft mijn nichtje een pony die bang is op de trailer, daar doe ik dat nu ook af en toe mee.
Werkt er goed om het vertrouwen te krijgen/op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door Freggle_Edge op 12-05-11 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:14

Een pretshet mee is ook een idee wat je kan proberen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:24

Freggle_Edge schreef:
Kortom, ze moeten toch leren alleen op de wagen te blijven.

Dan begrijp je weinig van paarden
Het zijn kuddedieren en inderdaad er zijn er die inmiddels zoveel vertrouwen in de mens hebben dat ze zich laten afzonderen, maar het is tegen hun natuur.
Jouw paard wil voor je werken, waarom wil jij dan niet tegemoet komen aan zijn angst, onbehagen noem het wat je wilt, om alleen te zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:27

Misschien vindt hij het niet leuk op de trailer. Misschien kun je leuke dingen gaan doen met hem. Met de trailer naar de wei en dat soort dingen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:40

Ik zie mezelf al helemaal 50 meter naar de wei rijden met de trailer.... _O-

TS, wil je nog antwoord geven op mijn vragen svp?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:44

Tja, 50 m is niet veel, maarje kunt een klein rondje rijden toch? en dan weer uitladen. Zo wordt trailer rijden leuk!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:00

nee hoor, ik loop wel gewoon naar de wei, als ik mijn paard elke keer in de trailer zet als ik naar de wei ga dan gaat het averechts werken.
(note: ik heb geen trailerprobleem....)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:08

Als je geen trailer probleem hebt hoeft het ook niet wanneer je dat wel hebt hoeft het ook niet elke keer...
Ik schrijf dat hier ook niet, maar bedoel te zeggen dat het trailer rijden leuk moet zijn voor het paard. Als hij het leuk vind gaat hij er ook echt wel makkelijker op. In de zomer maanden brengen wij ze af en toe met de trailer naar een grote wei verderop. De eerste paar keren doet mijn haflinger wat moelijk maar na een keer of 4/5 is het weer leuk om mee te gaan!!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:18

Tsja, ik vind eigenlijk dat je juist vanaf het begin af aan moet oefenen met dat ze NIET direct van de trailer gaan als je aankomt en net zo met wegrijden.

Heb zelf een jong paard dat de trailer niet gewend was. Veel geoefend juist met een stilstaande trailer (kwartiertje eten erop en dan er weer af). En in het begin liet ik ze na aankomst juist even wachten, zodat ze weten dat als je stil gaat staan, dat niet direct betekent dat er ook uitgeladen wordt. Ik doe soms de klep open, soms ook niet. Ik zet ze ook expres eerst op de trailer en dan doen we nog wat dingetjes voor we wegrijden. Dat zijn ze nu helemaal gewend. Op dit moment ben ik aan't dooroefenen met dat het ene paard weggaat (uit zicht) en dat het andere paard dan gewoon moet blijven staan.

Als je je aanwent dat er altijd meteen weggereden of uitgeladen wordt en dat ook doet op het moment dat je paard nog druk is, dan wordt het steeds erger en erger. Want dat paard weet dan gewoon: we staan stil ik mag eruit. En hetzelfde met wegrijden. Als je gaat wegrijden OMDAT je paard druk wordt, ja, dan wordt zo'n paard wel druk ja!

dus ik vind het gewoon een kwestie van opvoeden eigenlijk.

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:42

Het zal idd in sommige gevallen een kwestie van opvoeden zijn, maar zeker niet in alle gevallen. En van opvoeden is weinig sprake meer als het al een wat ouder paard is. Ik haal ze dan liever wat sneller van de trailer als het risico dat ze van angst over de stang springen.