Welzijnscertificaat bij aanschaf paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel zou jij meer betalen voor je droompaard als hij een welzijnscertificaat heeft?

Zeker wel €300, wat een fantastisch initiatief!
8 (9%)
€150 tot €300 heb ik daar wel voor over!
3 (3%)
Tot €150 wil ik nog wel gaan.
13 (15%)
Niets, wat een onzin!
58 (70%)

Totaal aantal stemmen: 82

Gerline1980

Welzijnscertificaat bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:52

Belangrijke vraag ivm mijn scriptie: Hoeveel zou jij meer betalen bij de aanschaf van je droompaard als hij een welzijnscertificaat heeft waaruit precies blijkt hoe hij opgegroeid en verzorgd is (weidegang, etc) en welke ziektes/gebreken hij gehad heeft?!

Jullie zouden me geweldig helpen als jullie deze vraag in de poll willen beantwoorden! Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,
Gerline van der Bij - Jaspers Focks

cissy

Re: Welzijnscertificaat bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:20

en wat voor garantie op een gezond, stabiel en wel opgevoed paard heb je dan als je dat zelf niet kunt onderhouden? Ik zou er geen cent voor over hebben in ieder geval.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:36

Daar zou ik niets voor over hebben. Het paard past bij me of niet en dat goede leven krijgt hij wel alsie naar mij komt, mocht hij dat niet gehad hebben. Daar ga ik hem niet voor laten staan.
En een paard dat op een bepaalde manier gehuisvest en grootgebracht heeft, heeft voor mij niet meer waarde dan een paard waar ik dat niet van weet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:36

Dat zijn dingen die toch automatisch ter sprake komen bij verkoop? Je vraagt toch sowieso naar het verleden van een paard of niet?
Dat heet handel doen en daar zou ik niets voor willen betalen.
Zou mooi zijn, je gaat een hond in het asiel halen en pas als je 20 euro extra betaalt krijg je te horen wat de hond heeft meegemaakt, hoe die verzorgd geweest is,... Zot!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:23

Wat misschien wel waardevol kan zijn is iets waarin alle medische dingen van het paard uit het verleden in staan. Dus ook kleine dingetjes die hij heeft gehad waar de DA of HS voor is gekomen. Aangezien dit vaak bij verkoop of verzwegen word of verdraaid. ;) Plus dat een latere blessure in sommige gevallen terug te halen valt op een eerdere blessure en met die gegevens hij wellicht ook beter {sneller juist} behandeld kan worden.

Maar hoe het paard gehuisvest is e.d. dat zie je toch ook als je gaat kijken? Plus dat dit soort dingen vaak ook wel ter sprake komen bij het verkopen/kopen van een paard. Je vraagt toch bv. ook hoe een paard in de omgang is? E.d.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:07

Als het certificaat door een DA wordt uitgegeven, en alle behandelingen er in vermeld staan, dan is het wel wat waard. Dan moet het alleen wel landelijk worden geregeld, en verplicht zijn.

Weidegang e.d. zegt niet zo heel veel, al heeft een veulen dat altijd op stal heeft gestaan wel een grotere kans op beengebreken.

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 14:10

Dat zijn inderdaad reële argumenten voor en tegen. Ik merk dat enige toelichting hier toch wel handig is, dus bij deze:

Het gaat inderdaad met name om medische zaken (zoals blessures) waardoor het paard een verhoogd risico heeft op herhaling van die blessure of andere medische zaken waardoor het paard eerder kans heeft op bepaalde aandoeningen of ziektes. Dit wordt heel vaak verzwegen bij de verkoop van een paard (zowel door particulieren als door handelaren of fokkers) en veel van deze zaken komen niet naar voren bij een klinische en röntgenologische keuring. Niet altijd met opzet, soms ook gewoon uit ontwetendheid.

Daarnaast nog iets over huisvesting, voeding, etc. Het is bijvoorbeeld bewezen dat de hoeveelheid weidegang en de voeding tijdens de eerste 5 maanden na de geboorte van een veulen, van cruciaal belang zijn voor oa. de peesontwikkeling! Ook de voeding van de merrie (mineralen etc) tijdens de dracht is van belang voor de toekomstige gezondheid van het veulen. Het zou mooi zijn hier meer info over te hebben als je een (sport)paard koopt.

Maar er is nog een veel groter aspect dat meespeelt en dat is het feit dat een gecertificeerde handelaar of fokker qua bedrijfsvoering voldoet aan bepaalde eisen rondom het paardenwelzijn (in navolging op de 12 richtlijnen van de Sectorraad Paarden) en dat zo misstanden in de paardenhouderij tegengegaan worden. Het is een extra stimulans voor de paardensector met name als je praat over paarden die te weinig buiten komen, te kleine en te donkere stallen hebben, nauwelijks contact met soortgenoten, etc. Praktijken die bij veel handelaren en fokkers prima in orde zijn, maar ook bij heel veel asboluut niet! En zo zou zo'n certificering dus een veel groter belang dienen.

Even dus kort enkele argumenten op een rij:

Voor:
- Meer inzicht in blessuregevoeligheid
- Meer inzicht in andere gezondheidsaspecten
- Minder kans op 'verborgen/verzwegen gebreken'
- Stimulans voor paardensector op het gebied van welzijn

Tegen:
- Geen garantie voor de toekomst
- Kost geld

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:29

Zaken als voeding en hoe het paard gehouden wordt zijn niet te controleren. Daarom vind ik dat het ook geen meerwaarde heeft als het op een certificaat vermeld staat. Iedereen kan zeggen dat het paard als veulen dagelijks 12 uur buiten stond, maar te controleren is het niet.. Ook de voeding kan wel gesteld worden, maar is niet te controleren.

Blessures en andere behandelingen via de DA zijn wel goed te registreren, bijvoorbeeld in een extra blad in het paardenpaspoort. Een paspoort kun je natuurlijk kwijtraken, maar van een volledig paspoort (dus vanaf de geboorte tot de koop) geeft wel duidelijkheid. Daarnaast zou het centraal te registreren zijn (mmm, kost geld, dus zou wel niet gebeuren), dus als je een nieuw paspoort aanvraagt, dat de gegevens er als vanzelf alsnog opkomen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:25

en hoe wil je die blessures en andere behandelingen gaan registreren? daar is ook nog zat mee te sjoemelen, de dierenartsen en andere therapeuten moeten dan wel meewerken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:14

Precies dit moet dan op z'n minst landelijk verplicht worden. Net als dat bv. alle entingen verplicht in het paspoort geregistreerd moeten staan. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:22

Hoe wil jij vast laten leggen hoeveel het dier buiten heeft gelopen als veulen? Ik kan ook zeggen dat die van mij als veulen jaren op het gras heeft gelopen, niemand die dat kan controleren, al die fjorden lijken op elkaar...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:51

En ik zou een praktisch onverkoopbaar paard hebben met mijn mishandeld flessenveulenpaard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:20

Ik vind het een beetje onzin.
Er kan idd weer gesjoemelt worden met medicijnen / niet genoteerde behandelingen of ziektes.

Ik denk dat een keuring door een DA op moment van aankoop prima voldoet bij de aanschaf.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:16

mits alles keurig gedaan wordt (wat nog wellis een probleem kan worden)
zou ik het geweldig vinden!
je weet het hele medische verleden en je hebt het gezeur van achtergelaten (kleine) gebreken ook niet meer, je weet zo precies wat voor vlees je in de kuip koopt ;)

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:54

sannnnee schreef:
mits alles keurig gedaan wordt (wat nog wellis een probleem kan worden)
zou ik het geweldig vinden!
je weet het hele medische verleden en je hebt het gezeur van achtergelaten (kleine) gebreken ook niet meer, je weet zo precies wat voor vlees je in de kuip koopt ;)

Haha, inderdaad! En over die problemen gaat mijn scriptie nou precies, bedankt voor jullie reacties!

En de vraag is inderdaad of je zoiets ziet zitten als het (vrijwel) waterdicht geregeld kan worden. Dus echt dan alleen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:56

Ik zou het werkelijk heel knap vinden als dat waterdicht geregeld kan worden, er lopen bijvoorbeeld nog steeds paarden zonder paspoort of chip rond.

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:03

De Sectorraad Paarden is momenteel met een werkgroep bezig om aan de regelingen rond I&R (Identificatie & Registratie) alles sluitend te maken. En als deze werkgroep dit niet snel en goed genoeg afrondt, zorgt de politiek ervoor dat er strengere regelgeving komt, die zit hen momenteel echt in de nek te hijgen. Dus dit moet uiteraard eerst op orde zijn! En zo speelt er nog veel meer, mijn scriptie gaat erover welke opstakels hoe opgelost moeten worden.

De vraag van de poll is dus echt wat je ervoor over hebt ALS het een sluitend systeem is (en alleen dan!). Als dit niet mogelijk is heeft zo'n hele certificering geen zin. Maar als het sluitend te krijgen is en niemand wil er voor betalen, hoeven we het ook niet te proberen natuurlijk. Vandaar dus deze poll!

(En bovendien zou een paard zonder chip uiteraard NIET in aanmerking komen voor een certificaat! Maar dat terzijde)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:30

volgende vraag: hoe kom je dan aan een certificaat bij je paard? Neem aan dat de fokker het al moet beginnen bij te houden, als je dan ziet dat iedere penny met een shetlander er graag een veulentje uit wil halen omdat het zo liefffff is om een veulen te fokken, dan gaat het al fout. Er blijven dus altijd paarden zonder certificaat en dat hoeven per defenitie geen slechte paarden te zijn dus ik zie geen meerwaarde in een certificaat en zal er zeker geen hoge prijs aan toekennen, paarden kosten al genoeg.

Paarden die er al zijn op moment van invoeren hebben dus al een achterstand en hoe wil je in hemelsnaam al die criteria om aan een certificaat te voldoen gaan controleren een heel paardeleven lang? Dus die huisvesting en opgroeiperiode bijvoorbeeld? Ga je dan opfokbedrijven een soort kwalificatie toekennen zodat paarden die daar zijn opgegroeid zeker hun certificaat krijgen?

zomaar wat gedachten zeg maar...

Gerline1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:54

Juist! Zoiets ja.

Bedrijven kunnen een certificaat krijgen als ze aan een heleboel eisen voldoen die steeksproefsgewijs gecontroleerd worden, zoals het bij elke certificering gaat. Denk aan NEN- en ISO certificeringen, dit zijn zeer gerenommeerde certificeringen die in het bedrijfsleven veelal geëist worden en waar hoge eisen aan gesteld worden. Bijvoorbeeld als het gaat om uitzendbedrijven, zodat je als inlener van flexibel personeel zeker weet dat het loon keurig betaald wordt, de sociale afdrachten voor je werknemer gedaan worden, dat de werknemer niet illegaal in Nederland verblijft, etcetera. Dit zijn zaken die niet per medewerker gecontroleerd worden, maar de werkwijze van het bedrijf wordt gecontroleerd.

En zo kunnen goede bedrijven zich dus aantoonbaar onderscheiden van minder goede bedrijven, maar hier zit dus een prijskaartje aan verbonden. In het bedrijfsleven is gebleken dat bedrijven daadwerkelijk meer geld over hebben voor bijvoorbeeld heftruckchauffeurs van een bedrijf dat NEN-4400-01 gecertificeerd is (om maar iets te noemen), ook al zijn er bij niet-gecertificeerde bedrijven hetzelfde soort heftruckchauffeurs verkrijgbaar die goedkoper zijn. Maar de vraag is dus of consumenten hier ook toe bereid zijn.

Er zullen dus ook verschillende niveau's van certificaten ontwikkeld moeten worden, die afhankelijk zijn van zowel het soort bedrijf als de mate waarin feiten bekend zijn over het paard. Het is dus inderdaad absoluut geen certificering waarbij over één nacht ijs gegaan wordt.

Er zullen dan dus in Nederland paarden te koop zijn die wel voldoen aan die certificering en paarden die hier niet aan voldoen. De paarden mét certificaat -die je dus koopt bij een goedgekeurd bedrijf- zijn duurder, omdat er dus een prijskaartje zit aan het systeem. Dan heb je als consument dus de keus of je voor zo'n paard meer wilt betalen!

En daar gaat deze poll over. Als dus uit het onderzoek blijkt dat zo'n certificering NIET sluitend te krijgen is, wordt er dus ook niet een dergelijk systeem ontwikkeld. Maar als het WEL mogelijk is en niemand wil er meer voor betalen, dan heeft het ook geen zin!

Dus de vraag is eigenlijk zo: STEL er bestaat een SLUITEND CERTIFICERINGSYSTEEM (dwz 98% zekerheid) en je hebt een leuk (sport)paard op het oog mét certificaat en een vergelijkbaar paard zonder certificaat dat €150-€300 goedkoper is, wat kies je dan?
Laatst bijgewerkt door Gerline1980 op 08-05-11 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:59

Ik zou het er dan alsnog niet voor over hebben. Een bekend leven tot moment X zegt niets over zijn toekomst.

Ik zou in het geval dat je schetst, het paard kiezen waarmee ik de beste klik heb, ongeacht of dat die met of zonder certificaat is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:03

Al zou het sluitend zijn, ik zou er geen cent voor willen betalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:19

Hoewel gezondheid belangrijk is bij aankoop zegt dat hele certificaat niks over het karakter of geschiktheid voor het beoogde gebruiksdoel van de koper.
Daarnaast geloof ik er niks van dat dit sluitend te krijgen is, er zijn teveel bedrijven die gecontroleerd moeten worden, teveel ruimte voor fraude en of die 300 euro dan kosten dekkend gaat zijn betwijfel ik.

Maryke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:25

Natuurlijk, ik zou dat er echt wel voor over hebben! En wat is nou eenmalig €300 bij de aanschaf? Vind ik niet veel in verhouding. Zeker met blessures en zo uit het verleden, zou ik wel willen weten en dat krijg je er met een keuring echt niet uit! En de verkoper vertrouwen op zijn verhaal is ook al heel vaak fout gegaan, weet ik alles van.

Echt super!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:29

Hoe krijg je alle blessures in kaart? Dat krijg je gewoon niet sluitend. Niet elk paard komt bij een dierenarts, er zijn er zat die een jong paard met een blessure gewoon een jaar op de wei gooien en het paard lekker paard laten zijn en die dan over hun blessure heengroeien. Staat er niets op papier.
En een paard dat als 4-jarige een blessure heeft gehad, hoeft daar verder nooit meer last van te hebben, maar is daardoor als 10-jarige minder waard door, omdat het wel in zijn verleden staat.

Nee, ik zou geen waarde aan het certificaat hechten. Ik koop een paard dat bij mij past en klinisch gezond is bij de aankoop.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:35

Ik hecht inderdaad geen waarde aan een dergelijk cetificaat. Gebreken uit het verleden hoeven geen invloed te hebben op de toekomst. Op deze manier kan je nl je paard voor ernstige kwalen laten behandelen door een andere dierenarts, zodat dit niet bij jouw dierenarts geregistreerd staat en dus niet op het certificaat komt.
Een klinische keuring heeft denk ik een grotere waarde om te voorkomen dat je een paard koop met gebreken.

En met betrekking tot opvoeding... Wat de een diervriendelijk vindt, vind de ander dierenmishandeling. Hoe wil je dat formuleren? Getraint volgens de methode van Lammert Haanstra? Op 5 april 1998 een tik gehad omdat hij beet? Denk niet dat het voor opgroeien/opvoeding meerwaarde heeft.