Paard over voorstang trailer.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Paard over voorstang trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:16

Heeft jullie trailer een veiligheidsoog aan de buitenkant van de trailer?
Zo'n eentje die je dan aan de buitenkant kan losmaken en de stang dan zakt.
Gister op wedstrijdterrein was er een paard over de vorostang heen gekomen en die had dit systeem gelukkig wel. Alleen zat het oog zo vast dat het gereedschap om dit los te krijgen van ver moest komen (net zoals de eigenaresse overigens).
Nog een geluk bij een ongeluk dat het paard slechts lichtelijk in paniek was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:29

Volgens mij moet elke trailer dit verplicht hebben. Hier ook weleens gebeurd en idd het probleem dat het oog niet los ging. Uiteindelijk wel maar helaas heeft het paard de hele trailer uit zijn verband geslagen. Hij was helemaal uit het lood en kon niet meer gemaakt worden. De klep kon dus ook niet meer dicht etc.
Hij was total loss. Heel duur grapje dus.
Nu doe ik met jonge paarden altijd het halstertouw een paar keer om de voorstang heen slaan zodat ze niet kunnen steigeren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:35

Ik heb zo'n oog en altijd een lange schroevendraaier bij me.
Die kan je dan door het oog halen en als een soort hefboom gebruiken om te draaien.

Gelukkig nog nooit hoeven gebruiken.

@Suzanne, wij hebben dat ook eens gedaan maar die trok gewoon de voorstang eruit :oo
Allebei de splitpennen waren gewoon gebroken. Toen stond tie dus met een stang aan zijn halster te flippen..... Doe ik echt nooit meer :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:37

Zooist schreef:
@Suzanne, wij hebben dat ook eens gedaan maar die trok gewoon de voorstang eruit :oo
Allebei de splitpennen waren gewoon gebroken. Toen stond tie dus met een stang aan zijn halster te flippen..... Doe ik echt nooit meer :n

Hm ja weet je, er is geen heilige oplossing denk ik. Sinds ik de trailer en het paard ben verloren hierdoor doe ik het dus wel. Ik snap dat het bij sommige paarden dus ook niet werkt. Maar goed, tot nu toe is het nog goed gegaan hiermee. Meestal zijn het jonkies en die hebben die kracht misschien nog minder.
Ik weet het ook niet.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:39

Onze trailer heeft ook zo'n oog :j
Volgens mij hebben alle trailers dat wel tegenwoordig.
Die van mij is al 4 keer over de stang gekomen.
Ik heb altijd een stuk bezemsteel in de auto liggen die precies door het oog kan. Dan draai je ze heel gemakkelijk los :j

@Suzanne: dat hebben wij ook wel eens gedaan, die van mij kwam dan wel niet meer van voren omhoog, maar wel aan de achterkant := dat ging maar net goed...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:40

Zelf met schroevendraaier lukte het niet. Ik ga bij mijn eigen trailer echt even kijken hoe vast die ring zit.
Er kwam uiteindelijk een stevige, hele grote bahco aan te pas.

Kort aan de stang vastbinden vind ik altijd eng. Wat gebeurt er dan als ze vallen in de trailer? Dat heb ik wel eens meegemaakt en als je ze dan relatief kort vastmaakt........
Ik verbaas me er toch altijd over hoe zo'n groot paard in een relatief kleine ruimte ook nog over die stang kan komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:43

Ja die van mij lag dus echt over de stang heen met zijn hoofd en nek op de grond. Stang onder zijn buik en achterbenen omhoog.

Zooist

Re: Paard over voorstang trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:47

Ow bah, wat eng!

Ik heb jaren terug mijn Chee erover gehad, die stond met zijn voeten in de voerbak. Ring losgedraaid en stang vast gemaakt. Toen was tie 4 maanden. :=

De andere die de stang eruit trok was een jaarlinghengst %) Die was niet van mij.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:47

@jury: wij controleren de veiligheidsogen regelmatig, even kijken of ze nog willen draaien en even wat spray op.
Voor mij niet meer dan logisch en gewoon een goede voorbereiding, net zo goed dat ik altijd een extra halster en touwen mee neem en meer van dat soort dingetjes.

@Suzanne, jeetje he, dat is heftig!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:48

Als je trailer geen panieksluiting heeft of je bent bang dat je 'm niet los krijgt, dan kun je de voorstang ook ondersteboven monteren, desnoods met een gammel strotouwtje dat je zo doorsnijdt. Dat blijft prima zitten als paard er met z'n borst tegenaan duwt (waar 'ie voor bedoeld is), maar is veel makkelijker los te krijgen als het moet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:50

Ben je dan toch niet bang dat ie juist weer te makkelijk los komt, Margreet?
Een paard duwt er tenslotte niet alleen tegen maar hangt er ook wel iets op. En die kracht moet dan door een touwtje of veiligheidping opgevangen worden.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:58

Ik heb ook altijd een dikke schroevendraaier bij me.
Als ik jonge paarden moet vervoeren die ik niet helemaal vertrouw testen we voor de rit of alles.
Dus draaien we de stang een keer naar beneden. Dat is voor iedereen aan te raden om dat een keer te oefenen, in rust met een lege trailer zodat je precies weet hoe het systeem werkt.

Als je je paard kort vastzet aan deze stang en je moet hem laten vallen omdat je paard eroverheen hangt dan valt het hele paard omdat hij met zijn gewicht de stang naar beneden drukt terwijl zijn hoofd daar kort aan vast zit. (Hoop dat ik dit duidelijk neerschrijf) Daarna is het paniek om het hoofd los te krijgen(dus ook mes meenemen). Dit heb ik dus zelf mee gemaakt. Beter is toch om het paard aan de zijkant vast te maken, als hij er dan overheen hangt en je laat de stang vallen dan staat hij weer heel snel of valt eigenlijk niet. (had jammer genoeg een paard waarmee we dit vaak hebben kunnen oefenen :\ )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:01

Maar als je je paard kort vastzet aan de stang kan hij er toch niet overheen? Hij kan hooguit de stang er compleet uitrukken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:09

jury schreef:
Ben je dan toch niet bang dat ie juist weer te makkelijk los komt, Margreet?
Een paard duwt er tenslotte niet alleen tegen maar hangt er ook wel iets op. En die kracht moet dan door een touwtje of veiligheidping opgevangen worden.

Dat valt wel mee. Afweging van de risico's he. Gewoon een veiligheidssluiting is een veel beter systeem, maar als je dat niet hebt en je hebt een paard dat je niet vertrouwt of waarvan het bekend is dat 'ie zulke grappen uithaalt, dan moet je toch wat. Stevig vastbinden met een touw kan heus wel wat hebben, maar snij je toch zo door als het moet.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:18

Suzanne F. schreef:
Maar als je je paard kort vastzet aan de stang kan hij er toch niet overheen? Hij kan hooguit de stang er compleet uitrukken.

Dat zou ik niet te hard roepen ;)
Die van mij is zo lenig, die kan gerust zijn benen boven zijn hoofd uit gooien :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:19

_Rosa schreef:
Dat zou ik niet te hard roepen ;)
Die van mij is zo lenig, die kan gerust zijn benen boven zijn hoofd uit gooien :+

Ja oke een been misschien.
Maar zoals ik net al aangaf lag die van mij helemaal over de stang heen met zijn hoofd en nek op de grond, op zijn knieen. Stang onder de buik en kont en achterbenen in de lucht.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:21

Ja jou voorbeeld is natuurlijk wel extreem, maar ook als je ze kort vastzet kunnen ze met hun benen wel over de stang hangen.
Trouwens, stond die van jou toen zo lang of was het touw geknapt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:23

_Rosa schreef:
Ja jou voorbeeld is natuurlijk wel extreem, maar ook als je ze kort vastzet kunnen ze met hun benen wel over de stang hangen.
Trouwens, stond die van jou toen zo lang of was het touw geknapt?

Hij stond niet heel lang vast. Hij is gaan steigeren en heeft dus blijkbaar 2 voorbenen over de stang kunnen krijgen. Toen is hij in paniek gegaan en voorover gevallen. Toen braken die touwen.

Sindsdien ben ik best bang geworden daarmee. Misschien dat dat kort vastzetten aan de voorstang niet heilig is maar het voorkomt vast wel iets.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:26

Ah vandaar..
Ja logisch dat je bang bent geworden, kort vastzetten kan gelukkig in veel gevallen wel helpen!
Die van mij wacht gelukkig altijd heel rustig af tot ik haar kom losmaken

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:44

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:11

Suzanne F. schreef:

Ons paard dus wel, die was er zeer geoefend in. Hij steigerd, bolt de rug/ schoft, floepert er met beide voorbenen overheen. Doordat hij dus heel kort vastzat, lag hij na het laten vallen van de stang dus echt heel ongelukkig en strak. Dus echt kort vastzetten is niet altijd een optie. Hij stond echt met z'n kin vastgebonden op de stang.
In het vervolg aan twee touwen aan de zijkant vastgemaakt, hij sprong er dan nog regelmatig overheen maar bij het naar beneden laten vallen van de stang stond hij daarna weer redelijk vlug in de benen. Stang weer monteren en weer verder rijden :D .

hoeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:17

Ook een panieksluiting heeft onderhoud nodig. Gewoon eens per jaar even losdraaien en een likje vet of kopervet er op. Dan blijft het gangbaar en dat kan je veel ellende besparen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:28

Oei...lijkt me verschrikkelijk om mee te maken! Eigenlijk zou er standaard een heel simpel iets moeten komen om dit soort problemen direct op te lossen!
Waarom eigenlijk niet in de voorstang net als achter een borgpen b.v en dat dan in alle trailers!
Hier werd gisteren een paard opgehaald waar ze het tussen schot in het midden met een stang hadden vast gezet die vanaf de grond naar het dak liep! Het tussen schot kon dus maar 1/2 opzij....paard is uiteindelijk ook de trailer niet ingegaan, maar je paard zal met zijn benen over het schot komen, dan ben je echt niet blij!!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:42

hoeno schreef:
Ook een panieksluiting heeft onderhoud nodig. Gewoon eens per jaar even losdraaien en een likje vet of kopervet er op. Dan blijft het gangbaar en dat kan je veel ellende besparen!!

Precies :j
Veel weten niet eens af van dat systeem op hun trailer. Het is een heel mooi systeem waar veel meer aandacht aan geschonken moet worden om het werkend te houden. Helaas komen daar veel mensen pas achter als ze het nodig hebben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 18:16

Vandaar ook dit topic en het artikel op wedstrijdplatform. Ik had echt het idee dat niemand van de eerder verzamelde menigte mensen van dit systeem af wist..
Neemt niet weg dat het mij ook weer aan het denken heeft gezet om het inderdaad regelmatig te controleren en mijn telefoonnummer bij de combinatie achter te laten.