Maand opzegtermijn (?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Maand opzegtermijn (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 10:41

Ik wil er niet al te diep op in gaan maar wellicht dat jullie mij toch willen helpen:

Ik heb ruim een jaar op een pensionstal gestaan en heb halve wege de maand april besloten om mijn paard te verhuizen.

Wij betalen stalgeld op de 1e van de maand dus ik heb de HELE maand april netjes betaald. Ik heb woensdag opgezegd en heb zaterdags mijn paard weg gehaald. Nu willen zij dat ik ook nog eens de hele maand mei ga betalen in het kader van een opzegtermijn (??).

Ik heb GEEN overeenkomst getekend, er is nooit mondeling over gesproken en het is niet terug te vinden in de huisregelementen.

Mogen ze dit echt van mij vragen?

colette40

Re: Maand opzegtermijn (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:45

Op zich is het heel normaal dat je een maand opzegtermijn hebt.
Maar ook is het tekenen van een contract op de meeste stallen normaal.
Nu hebben ze een lege stal voor een maand en anders hadden ze een maand de tijd gehad om iemand anders de stal aan te bieden.

jij vindt het denk ik ook niet fijn als ze de laatste dag van de maand zeggen dat je morgen weg moet zijn.

Succes

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:45

Je hebt pas ergens eind van deze maand opgezegd begrijp ik? Of lees ik dat verkeerd? Dan geef je de verhuurder wel erg weinig tijd om een nieuwe huurder te vinden. Een maand opzegtermijn hanteren is wel normaal, maar als er niets is afgesproken heeft hij weinig in te brengen. Of het netjes is zo is een andere vraag.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 10:49

Lezen valt niet mee he.

Ik heb HALVE wege de maand april opgezegd (laten we zeggen 13 april). Dus ze hebben (ruim) 2 weken geld aan mij verdiend terwijl ze er niks voor hebben hoeven doen. En nu verwachten ze nog een keer een maand stalgeld terwijl mijn paard al (ruim) 2 weken weg is!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:51

Het is op de meeste pensionstallen de regel dat je een maand vantevoren opzegd. Twee weken is dan gewoon te kort.
Het is jouw woord tegen dat van hen helaas.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:53

PercyLeen schreef:
Lezen valt niet mee he.

Ik heb HALVE wege de maand april opgezegd (laten we zeggen 13 april). Dus ze hebben (ruim) 2 weken geld aan mij verdiend terwijl ze er niks voor hebben hoeven doen. En nu verwachten ze nog een keer een maand stalgeld terwijl mijn paard al (ruim) 2 weken weg is!

als er niets op papier staat.. en je nergens mondeling hebt toegezegd dat je akkoord gaat met zoiets.
gewoon niets van aan trekken. Zo kan ik ook wel wat gaan roepen achteraf.

Maar vreemd is het niet, mits zoiets op papier staat. Zij hebben in dit geval niets beschreven, en nog eens 2 weken later aan de bel getrokken. Ik denk dat ze gewoon een poging wagen, onder het motto niet geschoten...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:53

De twee weken dat de stal leeg was, heeft de verhuurder toch geen gelegenheid gehad om een nieuwe huurder te zoeken?
Er is hier twee weken geleden nog een heel topic over geweest, misschien even de zoekfunctie gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:54

Cayenne schreef:
Het is op de meeste pensionstallen de regel dat je een maand vantevoren opzegd. Twee weken is dan gewoon te kort.

Dat is pure onzin, als er geen contract getekend is, er niets terug te vinden is in de huisregels of wat dan ook, dan heeft de staleigenaar geen poot om op te staan. Dan kan ie wel geld willen, maar heeft daar simpelweg GEEN recht op. Laat je niet gek maken TS, je hoeft niet te betalen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 10:55

Ik vind het een hele vreemde redenatie en vraag me ook echt af of dit daadwerkelijk zo is. Ik heb het nog nooit ergens gehoord/mee gemaakt. Ik betaal toch al een maand vooruit, lekker geld verdienen zo.

En mijn stal is vanaf dit weekend alweer bezet hoor (!) Ik heb mijn paard weg gehaald omdat ie ziek werd door het stro daar, kan ik de DA rekening dan ook declareren?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:55

Ik heb dit precies het zelfde gehad toen ik in december verhuist ben van stal.
Ik had begin december opgezegd maar moest januarie ook nog betalen.
Helaas door ziekte van mijn pony moest ik weg, anders had ik dit nooit gedaan.
Ik heb nog geprobeerd met de stalhouders tot een gulden middenweg te komen maar ik moest de volle 250 euro betalen en voor mijn pony kiezen en dus gaan.
Bij mij stond het wel in het contract en had dus geen poot om op te staan.
Ik ben niet met ruzie weg gegaan daar maar mijn pony was ziek en moest van de da de pony op stal zetten (stond toen 24/7 buiten)
Het ging ook echt niet langer, uiteindelijk mijn verlies genomen en hals over kop vertrokken tussen kerst en nieuwjaar.

Heb je een contract waar het instaat vermeld dat je de volledige maand moet betalen.
Een maand opzegtermijn wil zeggen dat je de lopende maand en de complete volgende maand moet betalen.
Heb je geen contract dan kan dit ook niet van jouw verwacht worden, dus is het niet van toepassing bij jouw.
Laatst bijgewerkt door jesito op 28-04-11 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:56

Cayenne schreef:

onder het motto dat het bij de meeste pensionstallen zo is.. maar intussen niets is vastgelegd. Zo kan een pensioneigenaar ook wel refereren aan stallen waarbij een opzegtermijn van 2 maanden normaal is.

Tenzij er uitdrukkelijk mondeling over is gesproken wordt het anders. Maar zoals ts zei, ze verdienen er al 2 weken aan. EN konden het bij het afmelden (2 weken geleden) ook beginnen over dit. (ook al is dat eigenlijk al veeeel te laat.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:57

Er wordt toch ook gezegd dat hij je niets kan maken als er geen afspraken gemaakt zijn? Een maand opzegtermijn hanteren is alleen helemaal niet raar. Als de stal al weer bezet is zou ik me niet druk maken. En de logica van je laatste vraag zie ik even niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:59

Charlie_P schreef:
Er wordt toch ook gezegd dat hij je niets kan maken als er geen afspraken gemaakt zijn? Een maand opzegtermijn hanteren is alleen helemaal niet raar. Als de stal al weer bezet is zou ik me niet druk maken. En de logica van je laatste vraag zie ik even niet.

niet raar. Betekend Dus ook niet voor de hand liggend.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:00

Mijn stal (wat het deze maand nog is) is vanaf vanavond alweer bezet hoor ik. Ik weet wel genoeg.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:01

PercyLeen schreef:
Ik vind het een hele vreemde redenatie en vraag me ook echt af of dit daadwerkelijk zo is. Ik heb het nog nooit ergens gehoord/mee gemaakt. Ik betaal toch al een maand vooruit, lekker geld verdienen zo.

En mijn stal is vanaf dit weekend alweer bezet hoor (!) Ik heb mijn paard weg gehaald omdat ie ziek werd door het stro daar, kan ik de DA rekening dan ook declareren?

gewoon belletje doen. Dat het klaar is zo. Kom zeg. Geen overeenkomst, als in mondeling/schriftelijk en nog eens 2 weken achteraf erover zeuren terwijl ze er al iets aan verdienen. Dan zeg ik: leuk geprobeert maar daar geef ik geen gehoor aan!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:01

PercyLeen schreef:
Mijn stal (wat het deze maand nog is) is vanaf vanavond alweer bezet hoor ik. Ik weet wel genoeg.

Maak je niet druk, gewoon niet op reageren.
Ze gaan er echt geen zaak van maken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:02

Knert schreef:
Charlie_P schreef:

niet raar. Betekend Dus ook niet voor de hand liggend.

Ik heb het zelf nog nooit anders meegemaakt, in het geval van een contract is het wel voor de hand liggend. Maar in dit geval zijn er geen afspraken gemaakt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:09

ik heb het slechts 1 keer gezien op papier. 2 keer helemaal niets en 1 keer opzegtermijn mondeling van 2 maanden.

Het laatste heb ik er geen gehoor aan gegeven en ben met 2 weken vertrokken. Vooral omdat aan de afpraken; paard dagelijks naar buiten ipv 1 keer per week. En dagelijks mesten ipv 1 keer per week. En geen 3 kg brok per dag voor mijn toenmalige recreatiepaard ook geen gehoor aan werd gegeven.
(en dat van een bekende springruiterstal!).

Toen was mijn buik vol en houd ze nu lekker natuurlijker thuis.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-04-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:13

Ik vind het niet meer dan normaal dan ruim 1 maand van te voren op te zeggen. Vindt het vrij asociaal om het zo kort dag te doen. Jouw voordeel is dat er niets op papier staat maar netjes is het niet. Als de pensionhouder naar jouw toe stapt en zegt over 2 weken moet je weg zijn dan is het ineens een heel ander verhaal en zou het schandalig zijn als hij je zo kort dag weg stuurt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:16

Tigra_ schreef:
Ik vind het niet meer dan normaal dan ruim 1 maand van te voren op te zeggen. Vindt het vrij asociaal om het zo kort dag te doen. Jouw voordeel is dat er niets op papier staat maar netjes is het niet. Als de pensionhouder naar jouw toe stapt en zegt over 2 weken moet je weg zijn dan is het ineens een heel ander verhaal en zou het schandalig zijn als hij je zo kort dag weg stuurt.

Dus jij zou er wel op gokken dat je paard nog zieker wordt? :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:17

Wettelijk gezien is je betalingstermijn je opzeg termijn. Dus betaal je per maand, dan zeg je ook op per maand. Daarbij wordt eigenlijk overal de eerste van de maand aangehouden, dus half April opzeggen is Mei ook nog betalen. Ook als je geen contract hebt (of misschien wel juist) is dit de regel.

Misschien kun je overleggen met je stalhouder en nog 2 weken betalen? De paarden wereld is klein, en ik zou zelf liever niet ergens met ruzie weg gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:17

PercyLeen schreef:
Tigra_ schreef:

Je moet er niet blijven staan, je moet er alleen voor betalen niet meer dan normaal toch. Met wat geluk alleen de kale huur.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:18

Ik vind het net zo goed een tekortkoming van hun kant.

Maar laten we de discussie maar beeindigen.

Vanavond is mijn stal bezet en het staat letterlijk in de wet dat ik ten alle tijden beschikking moet hebben over wat ik huur anders vervalt per direct de huurovkmst (die er niet eens is).

Bedankt voor de reacties en hier wou ik het graag bij laten.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:23

PercyLeen schreef:
Tigra_ schreef:

Ik ga trouwens wijs mijn mond houden
Laatst bijgewerkt door 3bengels op 28-04-11 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:23

Vjestagirl schreef:
Wettelijk gezien is je betalingstermijn je opzeg termijn. Dus betaal je per maand, dan zeg je ook op per maand. Daarbij wordt eigenlijk overal de eerste van de maand aangehouden, dus half April opzeggen is Mei ook nog betalen. Ook als je geen contract hebt (of misschien wel juist) is dit de regel.

Misschien kun je overleggen met je stalhouder en nog 2 weken betalen? De paarden wereld is klein, en ik zou zelf liever niet ergens met ruzie weg gaan.

als er geen contract is, heb je wettelijk gezien ook geen poot om op te staan.
Netjes is het niet nee, maar TS staat wel in haar recht. Ik zou ook niet betalen. Een zaak zullen ze er niet van maken neem ik aan :=